Dat blijven focussen, is dat niet handig bij een trein die 140 km/h rijdt of dergelijke? Dat dacht ik juist..quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:08 schreef Eartling het volgende:
Ik zou ook one shot gebruiken, anders blijft hij focussen.
Ik fotografeer in de Tv-stand. Die pakt het diafragma zelf (afhankelijk van sluitertijd, licht en dergelijke?)quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:09 schreef Eartling het volgende:
Welk diafragma gebruik je trouwens ?
Dan kan het dus bij slecht licht zijn dat ie een grote lensopening kiest waardoor je scherptediepte om zeep gaat...quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:13 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik fotografeer in de Tv-stand. Die pakt het diafragma zelf (afhankelijk van sluitertijd, licht en dergelijke?)
Voor jou toepassing wel ja.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:20 schreef greavy het volgende:
Diafragma instellen begrijp ik zelf nog weinig van.. Kleinere diafragma (= hogere f-waarde?) zorgt voor betere scherptediepte? Dus je kan bijv. beter f/-waarde 7.1 gebruiken ipv f/-waarde 4.0 / 5.6, die mijn camera veelal kiest?
Ja, maar bij baggerlicht helpt niet veel, of je moet de ISO-waarde op gaan schroeven.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:20 schreef greavy het volgende:
Diafragma instellen begrijp ik zelf nog weinig van.. Kleinere diafragma (= hogere f-waarde?) zorgt voor betere scherptediepte? Dus je kan bijvoorbeeld beter f/-waarde 7.1 gebruiken ipv f/-waarde 4.0 / 5.6, die mijn camera veelal kiest?
Probeer maar eens bij goed licht uit hoe een trein over de hele lengte scherp in beeld komt bij een klein diafragma en hoe je een veel kleiner deel scherp krijgt bij een groot diafragma.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:29 schreef greavy het volgende:
@ Eartling, is de A-dep voorinstelling wel handig bij snel bewegende voorwerpen?
@JaapB en Duvel, deze onscherpte kan dus ook komen door het licht? Deze foto's zijn toch al bij het dalen van de zon genomen, namelijk rond 18:40-19:00.
Ja, de sensor gedraagt zich een beetje als een filmpje: je hebt genoeg licht nodig om het beeld vast te leggen. Met minder licht moet je dus ofwel een langere sluitertijd aanhouden, of de lensopening vergroten (= lager diafragmagetal). Als jij altijd dezelfde sluitertijd hanteert, kom je bij slecht licht in de problemen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:29 schreef greavy het volgende:
@JaapB en Duvel, deze onscherpte kan dus ook komen door het licht? Deze foto's zijn toch al bij het dalen van de zon genomen, namelijk rond 18:40-19:00.
Veel succes en fotografeerplezier. En geniet ook vooral van het fraaie weer!quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:36 schreef greavy het volgende:
Ik zal morgen wel weer even wat gaan testen! Het schijnt zonnig weer te worden.
@Duvel, Bij een trein die ca 100-140 km/h rijdt, gebruik ik doorgaans de sluitertijd 1/400 tot 1/640.
Dan is de diafragma rond de 4.0.
Je zou ook in RAW kunnen schieten en een hogere sluitertijd nemen en later de belichting aanpassen. Ik weet niet of het een idee is ?quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:36 schreef greavy het volgende:
Ik zal morgen wel weer even wat gaan testen! Het schijnt zonnig weer te worden.
@Duvel, Bij een trein die ca 100-140 km/h rijdt, gebruik ik doorgaans de sluitertijd 1/400 tot 1/640.
Alvast bedankt voor alle tips. Meer tips/hints/verbeteringen zijn welkom.
quote:Op dinsdag 27 september 2011 20:09 schreef greavy het volgende:
Ik fotografeer tevens in RAW, en bewerk met Lightroom.
Haha okequote:
Een trein rijdt dus maximaal zo'n 40 meter per seconde, bij 1/400 seconde is ie dus 10 cm verder tijdens het klikken. Het is mede afhankelijk van de afstand tot de trein of je dat verschil gaat zien.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:36 schreef greavy het volgende:
Oh ja, daar heb je gelijk in, had ik me helemaal niet gerealiseerd!quote:Op woensdag 28 september 2011 09:16 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik wil nog wel even toevoegen dat het kopen van een lichtsterkere lens (zoals sommigen aanraden) absoluut niks helpt in deze situatie. Het probleem is namelijk dat je diafragma al te groot is (want er is maar een klein deel van de foto scherp). Een lichtsterkere lens biedt je alleen maar keuze voor nóg grotere diafragma's en dus nog méér onscherpe delen in je foto.
Geldt dat ook voor mensen die het beestje niet bij naam kunnen noemen, maar het wel kunnen toepassen? Dat ben ik namelijk, ik weet hoe het werkt en hoe ik het toepas, maar alles bij naam benoemen en het uitleggen, echt niet!quote:Op woensdag 28 september 2011 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik blijf me erover verbazen dat er zo veel mensen rondlopen met een spiegelreflex die zich niet eerst inlezen in de werking van zo'n camera (eigenlijk de werking van een camera in het algemeen).
Ik ben dit toch niet helemaal met jou eens. Een lichtsterkere lens is een lens die een grotere frontale opening heeft en daarmee direct al meer licht op kan vangen. Zo'n lens is door de regel een heel stuk duurder dan de reguliere kitlens die bij een camera wordt geleverd.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:16 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik wil nog wel even toevoegen dat het kopen van een lichtsterkere lens (zoals sommigen aanraden) absoluut niks helpt in deze situatie. Het probleem is namelijk dat je diafragma al te groot is (want er is maar een klein deel van de foto scherp). Een lichtsterkere lens biedt je alleen maar keuze voor nóg grotere diafragma's en dus nog méér onscherpe delen in je foto.
Precies, die lens kán meer licht vangen. En wanneer doet hij dat? Bij het grotere diafragma dat je kan kiezen. Als je alle andere instellingen hetzelfde laat geeft F/8 op een F/2.8-lens precies dezelfde lichtopbrengst als F/8 bij een F/5.6-lens. TS heeft hier dus niks aan in dit geval.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:39 schreef JaapB het volgende:
[..]
Ik ben dit toch niet helemaal met jou eens. Een lichtsterkere lens is een lens die een grotere frontale opening heeft en daarmee direct al meer licht op kan vangen. Zo'n lens is door de regel een heel stuk duurder dan de reguliere kitlens die bij een camera wordt geleverd.
Uit de tijd dat ik nog met de analoge spiegereflex op pad was had ik er vaak een lens op die bijna 5 keer zoveel koste als de body. Maar die ook bij minder licht nog altijd goede kwaliteit gaf.
Inderdaad helpt een groter diafragma niet omdat het probleem nou eenmaal zit in een beperkte scherptediepte.
Met hem.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Dat heet scherptediepte, de enige manier om daar meer van te krijgen is een kleiner diafragma gebruiken (een groter F-getal).
Ik blijf me erover verbazen dat er zo veel mensen rondlopen met een spiegelreflex die zich niet eerst inlezen in de werking van zo'n camera (eigenlijk de werking van een camera in het algemeen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |