Verreweg de meeste Afrikaanse slaven zijn gewoon door andere Afrikanen verkocht aan de Europeanen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens is het ook typisch dat ze geen excuses vragen van de Islamitische landen, die minstens zoveel slaven hebben verhandeld, en nog voor langere tijd ook.
Maar ja, die landen geven toch geen schadevergoedingen.
Dan kunnen de Europeanen trouwens ook wel excuses vragen, want er zijn ca. 1 miljoen Europeanen tot slaaf gemaakt door Barbarijse piraten (afkomstig van de zuidelijke kusten van de Middellandse Zee).quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens is het ook typisch dat ze geen excuses vragen van de Islamitische landen, die minstens zoveel slaven hebben verhandeld, en nog voor langere tijd ook.
Maar ja, die landen geven toch geen schadevergoedingen.
"Mijn betbetbetovergroottante was een slavin en hierdoor heb ik psychologische schade opgelopen maar met een schadevergoeding voel ik me misschien wel wat beter na vele jaren therapiequote:Op dinsdag 27 september 2011 14:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De enige reden dat ze dat willen is omdat ze dan recht krijgen op schadevergoedingen. Die lamzakken hebben er zelf niets van te lijden gehad. Zonder slavernij hadden ze het nu lang niet zo goed gehad.
hunquote:Op dinsdag 27 september 2011 14:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik wil best wel even sorry zeggen als hun Desi uitleveren.
Heb je het over verplichte massadeportatie ?quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:12 schreef RM-rf het volgende:
Excuses zijn natuurlijk te laat en terecht te weinig voor de wandaden toendertijd...,
wél kan nederland nu bijvoorbeeld behulpzaam zijn om alle negers die op plaatsen waar ze duidelijk niet thuishoren zich bevinden, eigenlijk dus overal buiten centraal-afrika; weer netjes terug te brengen naar daar waar ze thuishoren, tegen een schappelijk prijsje.
Onmenselijk zou ik het niet willen noemen, we spreken in die tijd ook niet over mensen maar over een soort 'apen', één of ander laag mensenras waar de blanke Europeaan superieur aan is.quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De enige reden dat ze dat willen is omdat ze dan recht krijgen op schadevergoedingen. Die lamzakken hebben er zelf niets van te lijden gehad. Zonder slavernij hadden ze het nu lang niet zo goed gehad.
Wat onze voorouders hebben gedaan was onmenselijk, en dat mag ook best toegegeven worden. Maar daarvoor hoeven wij niet door het stof. De beste excuses zijn door het gewoon niet opnieuw te doen. Alleen dan kun je laten zien dat je er echt iets van geleerd hebt.
Je bent onwetend of je wilt het liever niet weten ? Gevalletje doofpotje...quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik denk dat eerst de landen in midden- en noord-Afrika hun excuses moeten gaan maken. De Europanenen hebben maar een paar decennia lang slaven daar gekocht,
Je wilt dit graag geloven heee ?quote:De meeste slaven die op het Amerikaanse continent zijn beland zijn slaaf gemaakt door mensen die net zo bruin/zwart waren als zijzelf.
Ik hoef aan niemand excuus te maken. En een officieel excuus van staatswege is ook zo mal.quote:Op dinsdag 27 september 2011 15:41 schreef Clan het volgende:
Trouwens, waarom zouden we alleen excuses moeten maken aan Suriname, terwuijl we hier toch al achter waren dat 'we' wel meer slavengebieden hadden behalve in Zuid Amerika;
De Slavernij
Ja, de Europeanen waren echt niet zelf achter die negers aangerend, dat lieten ze doen door de lokale krachtpatsers, waarna ze die slaven voor een leuk prijsje kochten.. Al ver voor het kolonialisme was er een bloeiende handel in slaven in Afrika (en andere delen van de wereld), toen de Europeanen aan de deur klopten werden deze slaven simpelweg niet meer binnen de "groep" gehouden, maar aan de buitenwereld verkocht.quote:Op dinsdag 27 september 2011 15:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je wilt dit graag geloven heee ?
Wij waren onderling toen nog onmenselijk, laat staan tegen een buitenstaander.quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat onze voorouders hebben gedaan was onmenselijk, en dat mag ook best toegegeven worden. Maar daarvoor hoeven wij niet door het stof. De beste excuses zijn door het gewoon niet opnieuw te doen. Alleen dan kun je laten zien dat je er echt iets van geleerd hebt.
Dat is gewoon een feit hoor. Dacht je dat de bemanning van die schepen actief achter negertjes aan ging rennen?quote:
Ja.... maar wie een slaaf koopt maakt ook iemand tot slaaf. Men heeft de keuze slaven vrij te latenquote:Op dinsdag 27 september 2011 16:46 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja, de Europeanen waren echt niet zelf achter die negers aangerend, dat lieten ze doen door de lokale krachtpatsers, waarna ze die slaven voor een leuk prijsje kochten.. Al ver voor het kolonialisme was er een bloeiende handel in slaven in Afrika (en andere delen van de wereld), toen de Europeanen aan de deur klopten werden deze slaven simpelweg niet meer binnen de "groep" gehouden, maar aan de buitenwereld verkocht.
En het is zeker niet racistisch om de rol van het eigen ras te negeren en alleen de blanken de schuld te geven? Sukkel.quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja.... maar wie een slaaf koopt maakt ook iemand tot slaaf. Men heeft de keuze slaven vrij te laten
En wie koopt die zet mensen aan tot met geweld anderen slaaf te maken.
Verder is het een tikkeltje racistisch om de rasafkomst van de daders te benadrukken als een soort poging het eigen ras minder schuldig te laten lijken.
Je begint direct al met schelden.... dat is al een zwak openingsbodquote:Op dinsdag 27 september 2011 19:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En het is zeker niet racistisch om de rol van het eigen ras te negeren en alleen de blanken de schuld te geven? Sukkel.
De tijdsgeest van een gewezen tijd moet je altijd meenemen om een persoon uit die tijd te beoordelen. Natuurlijk... maar de foute daden blijven even fout.quote:- Het geheel in het tijdsgewricht wordt gezien. Die mensen afrekenen op onze huidige inzichten en opvattingen is een anachronisme. Dat is alsof je het werk van Vondel slecht noemt omdat het niet in ABN is geschreven.
Weet je wel zeker dat jouw voorouders slavendrijver waren? Ik heb ze niet.quote:- Wij niet afgerekend worden op dingen die onze voorouders hebben gedaan. Of wil jij ook een boete omdat je vader 30 jaar terug een sigaret heeft opgestoken op een openbare plek?
Je denkt in rassen. Het gaat niet om van welk ras een dader is in dit topic.quote:- De waarheid dan ook ongecensureerd naar voren komt. Oftewel, als je eist dat blanken hun rol in de slavernij toegeven, moet je ook eisen dat andere rassen dat doen. En als je wilt dat we het niet meer door een roze bril bekijken, moet je alle smerige feiten erkennen, niet alleen de smerige feiten die een ander kunnen besmeuren.
Nee, je wilde dat we niet naar ras kijken op het moment dat het om niet-blanken gaat. En daar kan ik inderdaad nogal kwaad om worden.quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je begint direct al met schelden.... dat is al een zwak openingsbod
De rol van mensen van het eigen ras negeren en bagatelliseren is een tikkeltje racistisch, ... en dat schreef ik juist !
Ken je de term moraalrelativisme? Zoek het eens op.quote:[..]
De tijdsgeest van een gewezen tijd moet je altijd meenemen om een persoon uit die tijd te beoordelen. Natuurlijk... maar de foute daden blijven even fout.
Dat wij nu een andere moraal hebben over slavernij komt door het inzicht dat de moraal van pro-slavernij onfatsoenlijk is.
Aangezien mijn familie (patrilineair) al enkele eeuwen uit het agrarische Brabant komt, is de kans klein dat een van mijn voorouders zich daar schuldig aan heeft gemaakt. Dat is nog een argument om niet als land de excuses aan te bieden: dat is schuld bekennen in naam van onschuldige mensen.quote:[..]
Weet je wel zeker dat jouw voorouders slavendrijver waren? Ik heb ze niet.
Het gaat er ook niet om welk ras een dader is. Maar toch mogen wij van jou niet zeggen dat een ander ras dat ook doet als dat de daden van het eigen ras in een ander licht plaatst.quote:[..]
Je denkt in rassen. Het gaat niet om van welk ras een dader is in dit topic.
De vraag is of "Zouden wij dit moeten doen?" en wij staat hier voor Nederland of Nederlanders die geen excuses moeten maken naar Suriname.
De logische diskussie die daar uit voortkomt is de Nederlandse verantwoordelijkheid voor de slavernij te Suriname. Natuurlijk is er veel meer slavernij geweest overal op de wereld, allemaal hardstikke fout, maar dat is het item niet.
Je verliest jezelf nu in je verontwaardiging over hoe fout het is alleen blanke mensen de schuld te geven. Dat is ook fout .Maar dat doet niemand in dit topic.
Ik zeg niet dat de Europeanen niet fout waren, maar het is een feit dat slavernij al ver voor de VOC/WIC een zeer goed lopende praktijk was in Afrika en dat de handel richting de koloniën niet zo goed kon zijn geweest zonder de hulp van lokale mensen..quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja.... maar wie een slaaf koopt maakt ook iemand tot slaaf. Men heeft de keuze slaven vrij te laten
En wie koopt die zet mensen aan tot met geweld anderen slaaf te maken.
Verder is het een tikkeltje racistisch om de rasafkomst van de daders te benadrukken als een soort poging het eigen ras minder schuldig te laten lijken.
De slavernij is zeer zeker niet afgeschaft omdat het onfatsoenlijk was, misschien dat er een deel van de bevolking die mening was toegedaan, het overgrote deel van de Nederlandse bevolking had niets met de slavernij en deelden al helemaal niet in de winsten.quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De tijdsgeest van een gewezen tijd moet je altijd meenemen om een persoon uit die tijd te beoordelen. Natuurlijk... maar de foute daden blijven even fout.
Dat wij nu een andere moraal hebben over slavernij komt door het inzicht dat de moraal van pro-slavernij onfatsoenlijk is.
[..]
Weet je wel zeker dat jouw voorouders slavendrijver waren? Ik heb ze niet.
[..]
Natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 27 september 2011 20:29 schreef Clan het volgende:
[..]
De slavernij is zeer zeker niet afgeschaft omdat het onfatsoenlijk was,
Dit klopt een aardig eind. Maar het is wel een idee om door te bereken wat het effect was van de slavernij te West -Indië en te Oost-Indië (inclusief VOC-kolonies buiten Indië) voor Nederland in die tijd. Dus wat de aandeelhouders eraan verdienden en wat de boost was voor de economiequote:het overgrote deel van de Nederlandse bevolking had niets met de slavernij en deelden al helemaal niet in de winsten.
Wat is het nut om dat zo specifiek te weten?quote:Op dinsdag 27 september 2011 20:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit klopt een aardig eind. Maar het is wel een idee om door te bereken wat het effect was van de slavernij te West -Indië en te Oost-Indië (inclusief VOC-kolonies buiten Indië) voor Nederland in die tijd. Dus wat de aandeelhouders eraan verdienden en wat de boost was voor de economie
* historisch feitjequote:Op dinsdag 27 september 2011 20:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat is het nut om dat zo specifiek te weten?
Dus het is puur uit interesse? Er hoeft niets gedaan te worden met de conclusies van zo'n onderzoek?quote:Op dinsdag 27 september 2011 20:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
* historisch feitje
* klopt het idee dat Nederland in zijn geheel zich verrijkte aan de slavernij of geldt dat meer voor de aandeelhouders VOC-WIC, de slaveneigenaren en de regentenklasse
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |