abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102428107
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 00:14 schreef Onverlaatje het volgende:
Tijd is slechts een referentiekader. Ook een referentiekader heeft een complement. Iedereen gaat zowel vooruit in de tijd, als vanaf de andere kant gezien in inverse terug in de tijd. Het referentiekadercomplement zou groter kunnen worden door een geforceerde opeenstapeling van met elkaar vermengde dimensies (bijv. extreem zware massa of antimaterie) waardoor het verloop van tijd samengedrukt zou kunnen worden tot een bolvorm of inverse bolvorm. Zo zou je met genoeg massa en/of energie een 'tijdmachine' kunnen maken, of een warpdrive, of een vliegtuig, geheel volgens de geldende relativiteitsregels.
Ik lees een boel woorden, maar ik heb eigenlijk geen idee wat je nou probeert te zeggen. Je zou es kunnen proberen het in simpele woorden uit te leggen, eventueel met formules, en terminologie te gebruiken die in de literatuur wordt toegepast. Dat maakt het een stuk toegankelijker :)

Zo heb ik geen idee wat je met "referentiekadercomplement" bedoelt in deze context.
pi_102428226
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

:)
goeie, ik stond net op het punt om zo´n voorbeeld te gaan zoeken.

We kunnen het nu ook nog niet meten of zien, maar als ze bij de verzendende partij hadden kunnen ´volgen´ waar de neutrino was, hadden ze hem achteruit zien vliegen.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_102428551
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

:)
Thanks Haushofer :)

Ik ga nu niet net doen of ik het allemaal snap, maar toch gaat het er niet in. Ga je er nu niet vanuit dat 'tijd' iets absoluuts is ? Waar dus niet aan getornd kan worden en derhalve dat een deeltje dus terug in de tijd gaat/moet. Volgens huidige redeneringen.
In freedom without doubt lies truth, undistorted free flowing wisdom.
In distorted freedom lies doubt, which leads to struggle...
Struggle can lead to wisdom, but also to being lost.
pi_102428581
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik lees een boel woorden, maar ik heb eigenlijk geen idee wat je nou probeert te zeggen. Je zou es kunnen proberen het in simpele woorden uit te leggen, eventueel met formules, en terminologie te gebruiken die in de literatuur wordt toegepast. Dat maakt het een stuk toegankelijker :)

Zo heb ik geen idee wat je met "referentiekadercomplement" bedoelt in deze context.
Dan moet ik er eerst een studie van maken. Ik zou wel formules kunnen gaan opschrijven, maar die zijn dan natuurlijk compleet anders dan je gewend bent. Ik snap nu in elk geval wat zwaartekracht is, waarom het er is, hoe het ongeveer werkt. Maar om de geldende methodes te leren en het door te rekenen en dan te presenteren dan ben ik 20 jaar verder. Ik zou willen dat ik daarvoor de tijd kreeg :) Het was eigenlijk mijn hoop, dat er bij iemand een lampje gaat branden als ik het goed genoeg uitleg. Dit zal ik gaan proberen.
pi_102428586
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:44 schreef Eartling het volgende:

[..]

Thanks Haushofer :)

Ik ga nu niet net doen of ik het allemaal snap, maar toch gaat het er niet in. Ga je er nu niet vanuit dat 'tijd' iets absoluuts is ? Waar dus niet aan getornd kan worden en derhalve dat een deeltje dus terug in de tijd gaat/moet. Volgens huidige redeneringen.
Nee, juist niet. Beweging door de tijd is, net als beweging door de ruimte, een waarnemersafhankelijk statement :) En dus niet "absoluut", zoals in Newtoniaanse fysica.
pi_102428619
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:45 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Dan moet ik er eerst een studie van maken. Ik zou wel formules kunnen gaan opschrijven, maar die zijn dan natuurlijk compleet anders dan je gewend bent. Ik snap nu in elk geval wat zwaartekracht is, waarom het er is, hoe het ongeveer werkt. Maar om de geldende methodes te leren en het door te rekenen en dan te presenteren dan ben ik 20 jaar verder. Ik zou willen dat ik daarvoor de tijd kreeg :) Het was eigenlijk mijn hoop, dat er bij iemand een lampje gaat branden als ik het goed genoeg uitleg. Dit zal ik gaan proberen.
Dat is denk ik het moeilijkste aan wetenschap: je ideeën zo helder presenteren dat het toegankelijk wordt voor een zo breed mogelijk publiek. En zo eenvoudig mogelijk :) Veel mensen trappen in de valkuil van zaken onnodig moeilijk maken. Ik ook.
pi_102429008
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Beweging door de tijd is, net als beweging door de ruimte, een waarnemersafhankelijk statement :) En dus niet "absoluut", zoals in Newtoniaanse fysica.
Bedankt voor de reactie. Dit moet ik even laten inwerken :)
pi_102429066
Over tijd gesproken, en in het verlengde de buiging en het versnellen en vertragen ervan. Heb ik de volgende vraag, bewegen atomen langzamer als het dichter bij een grote massa staat ?
pi_102429190
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:04 schreef Eartling het volgende:
Over tijd gesproken, en in het verlengde de buiging en het versnellen en vertragen ervan. Heb ik de volgende vraag, bewegen atomen langzamer als het dichter bij een grote massa staat ?
Bij dit soort vragen moet je je altijd afvragen: ten opzichte van welke waarnemer? :)
pi_102429454
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Bij dit soort vragen moet je je altijd afvragen: ten opzichte van welke waarnemer? :)
Dat doet er volgens mij niet toe, want ik heb het niet over tijd eigenlijk. Wat ik bedoel is dat als er veel zwaartekracht of aantrekkingskracht zogezegd op deeltjes is dan vertragen de deeltjes misschien ?

Dat zou betekenen dat oneindige massa en dus de zwaartekracht in bv een zwart gat het licht niet naar buiten kan ontsnappen. Omdat de deeltjes met massa aangetrokken worden naar het centrum van de massa. ?

Ik hoop dat je mij kunt volgen nog ? Klopt de redenatie tot zover eigenlijk.

Verder is dan de redenatie dat dan de tijd langzamer lijkt te verlopen als de klok ( atoom ) dichter bij bv de aarde staat, en dus langzamer lijkt te lopen door diezelfde aantrekkingskracht in vergelijking met een atoomklok in de ruimte, maar tijd dus eigenlijk niet. Slecht een atoomvertraging.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eartling op 27-09-2011 10:37:38 ]
pi_102429563
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:20 schreef Eartling het volgende:

[..]

Dat doet er volgens mij niet toe, want ik heb het niet over tijd eigenlijk. Wat ik bedoel is dat als er veel zwaartekracht of aantrekkingskracht zogezegd op deeltjes is dan vertragen de deeltjes misschien ?

Dat zou betekenen dat oneindige massa en dus de zwaartekracht in bv een zwart gat het licht niet naar buiten kan ontsnappen. Omdat de deeltjes met massa aangetrokken worden naar het centrum van de massa. ?

Ik hoop dat je mij kunt volgen nog ? Klopt de redenatie tot zover eigenlijk.

Verder is dan de redenatie dat dan de tijd langzamer lijkt te verlopen als de klok ( atoom ) dichter bij bv de aarde staat dus langzamer lijkt te lopen door diezelfde aantrekkingskracht, maar tijd dus eigenlijk niet. Slecht een atoomvertraging.
Het is niet zo dat massa langzamer beweegt bij grotere massa´s. De tijd gaat langzamer in het nabijzijn van grote massa´s. Hierdoor kan en zal het lijken voor een buitenstaander dat massa´s langzaam bewegen. Voor een waarnemer op dezelfde locatie zal het deeltje normaal bewegen. Je hebt oorzaak - gevolg precies omgedraaid.
pi_102429647
:?
quote:
Het is niet zo dat massa langzamer beweegt bij grotere massa´s
Dat moet toch wel, anders kan licht toch ontsnappen uit een zwart gat bv ?

Nu snap ik het zelf niet meer

[ Bericht 18% gewijzigd door Eartling op 27-09-2011 10:35:27 ]
pi_102429902
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:28 schreef Eartling het volgende:
:?

[..]

Dat moet toch wel, anders kan licht toch ontsnappen uit een zwart gat bv ?

Nu snap ik het zelf niet meer
iets simpel uitleggen wat me ook een tijd heeft gekost te visualiseren is niet makkelijk. Ik hoop dat je hier wat mee kunt - http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_time_dilation

Ik heb het niet specifiek over zwarte gaten, maar daar treed hetzelfde op. Het komt ook al op de aarde voor. Onder andere GPS is hier gevoelig voor.

Licht kan niet ontsnappen uit een zwart gat omdat het oneindig veel tijd kost en omdat het alle energie verliest om uit het zwaartekracht potentieel te ontsnappen. Ook licht verliest energie wanneer het ´omhoog´ gaat.
pi_102430014
Bedankt voor de link en de moeite :)

Ik ga het eens proberen beter te begrijpen.
pi_102438383
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je noemde het begrip entropie. Het proces wat je hier beschrijft is in termen van de statistische fysica (of statistische mechanica) niet onmogelijk, maar slechts uiterst onwaarschijnlijk.
Hoe groter N, des te onwaarschijnlijker is deze vondst. Maar het is niet onmogelijk :)
Ja, kortom, insignificant klein ;). Je hebt volstrekt gelijk, de kans is wel degelijk aanwezig. Maar de kans is kleiner dan de kans dat ik de loterij win, op dezelfde dag marsmannetjes hun First Contact op aarde maken en die dag ook de belasting wordt afgeschaft. Daarom verwaarloosde ik het.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_102438878
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:39 schreef mike-amersfoort het volgende:
Licht kan niet ontsnappen uit een zwart gat omdat het oneindig veel tijd kost en omdat het alle energie verliest om uit het zwaartekracht potentieel te ontsnappen. Ook licht verliest energie wanneer het ´omhoog´ gaat.
Er wordt gesteld dat een foton geen massa heeft. Als het geen massa heeft, hoe kan het dan direct door een zwaartekracht potentiaal worden beinvloed? Kan een foton simpelweg niet uit een zwart gat ontsnappen, omdat de kern ervan teveel "zuigt" (dus directe beinvloeding van de zwaartekracht potentiaal), of wordt de ruimte op een dusdanige gekromd, dat elke baan van een foton weer terugkomt bij de kern (dus indirecte beinvloeding van de zwaartekracht potentiaal)?

In het laatste geval volgt een foton simpelweg de weg van de minste weerstand en vanuit het gezichtspunt van het foton is dat een rechte weg. Dat die weg wordt kromgetrokken door de kern van een zwart gat, boeit daarbij verder niet. De kern is dan Rome, want welke weg het foton ook neemt om te vertrekken, uiteindelijk komt hij weer in Rome uit.
pi_102441008
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:12 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Er wordt gesteld dat een foton geen massa heeft. Als het geen massa heeft, hoe kan het dan direct door een zwaartekracht potentiaal worden beinvloed? Kan een foton simpelweg niet uit een zwart gat ontsnappen, omdat de kern ervan teveel "zuigt" (dus directe beinvloeding van de zwaartekracht potentiaal), of wordt de ruimte op een dusdanige gekromd, dat elke baan van een foton weer terugkomt bij de kern (dus indirecte beinvloeding van de zwaartekracht potentiaal)?

In het laatste geval volgt een foton simpelweg de weg van de minste weerstand en vanuit het gezichtspunt van het foton is dat een rechte weg. Dat die weg wordt kromgetrokken door de kern van een zwart gat, boeit daarbij verder niet. De kern is dan Rome, want welke weg het foton ook neemt om te vertrekken, uiteindelijk komt hij weer in Rome uit.
Je kunt het volgens beide manieren bekijken.
Echter is de 2e manier correcter, waarbij je er van uitgaat dat de ruimte een kromming krijgt bij grotere massa's. Op een gegeven moment is de kromming zo sterk dat er geen uitweg meer is.

Ik denk dat als je het hier verder over wilt hebben het beter past in: Zwarte gaten en dummies #2 Dement in een andere dimensie - "Zwarte gaten en dummies #2 Dement in een andere dimensie".

Nog een manier om het te bekijken:
In de buurt van grotere massa's wordt de ruimte 'korter' / samengeperst. Licht dat uit deze ruimte komt heeft een frequentie / golflengte die afhankelijk is van de 'lengte' in die ruimte. Wanneer het licht uitgaand is, wordt de ruimte minder samengedrukt, waarbij de golflengte van het licht evenredig langer wordt en de energie / frequentie afneemt.
Wanneer licht uit een object wil ontsnappen waarbij dat niet mogelijk is, is de ruimte ook samengeperst naar 0, bij vertrek wordt de ruimte in verhouding opgerekt naar oneindig, de golflengte oneindig lang, de energie weer 0... vaarwel foton.
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:02:23 #108
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102445561
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2011 22:46 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik zie het zo. Stel je reist sneller dan het licht en gaat 100 lichtjaren hier vandaan en je kijkt naar de aarde. Je ziet de aarde dan 100 jaar geleden. Echter is de tijd hier gewoon door gegaan. Stel 50 jaar als je 2x de lichtsnelheid kan bereiken. Of de reiziger dan ook 50 jaar ouder is geworden weet ik nog niet. Daarvoor moet ik me verder verdiepen. Maar als de reiziger met dezelfde snelheid terug kan komen is hier de tijd 100 jaar verder. Niets terug in de tijd.
Verdiep je eens in het begrip Relativiteit. Jouw hele logica gaat niet meer op bij hoge snelheden.
censuur :O
pi_102446941
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:04 schreef Eartling het volgende:
De frame of reference is verbogen, daardoor lijkt het langzamer te gaan.
Er is natuurlijk niet 1 frame of reference, er zijn er een heleboel, ook in atomen zelf, die allemaal uitwerking op elkaar hebben. De meesten werken op een hele kleine schaal, maar samen trekken ze aan de macroscopische space&time frame of reference.

[ Bericht 11% gewijzigd door Onverlaatje op 27-09-2011 19:07:12 ]
pi_102448013
Daarom zit je op je stoel en zelfs licht wordt verbogen, zelfs als het geen of zeer weinig massa heeft.

[ Bericht 68% gewijzigd door Onverlaatje op 27-09-2011 22:11:13 ]
  dinsdag 27 september 2011 @ 19:16:50 #111
224960 highender
Travellin' Light
pi_102448534
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:00 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ja, kortom, insignificant klein ;). Je hebt volstrekt gelijk, de kans is wel degelijk aanwezig. Maar de kans is kleiner dan de kans dat ik de loterij win, op dezelfde dag marsmannetjes hun First Contact op aarde maken en die dag ook de belasting wordt afgeschaft. Daarom verwaarloosde ik het.
De kans is best groot dat als de marsmannetjes hun First Contact op aarde maken, de belastingen worden afgeschaft en dat laatste is toch zoiets als een loterij winnen... ;)

Verder lees ik maar gewoon mee want het is super interessant maar baal er van dat ik geen natuurkunde heb gestudeerd.
pi_102453839
Beetje abstract meedenken is ook altijd leuk :)
pi_102464742
Ik vroeg me af hoe ze nou die ene neutrino hebben kunnen onderscheiden van de anderen. Ik stel me voor dat ze een gigantische tunnel hebben gebouwd en aan het begin zo'n deeltje wegschieten, en aan het einde een detector maken. Maar hoe weten ze nou dat het deeltje wat ze meten, ook het deeltje is dat ze weg hebben geschoten? Kunnen ze die neutrino's marken?
pi_102464873
Ze hebben in Italië een profiel gemaakt van de neutrino wolk die ze naar Zwitserland hebben geschoten. In Zwitserland is hetzelfde profiel gedetecteerd, waarna je op basis van tijdsregistratie (die zeer nauwkeurig gesynchroniseerd is tussen de zender en ontvanger) de twee profielen naast elkaar kunt leggen over de tijdsas, en de tussenliggende tijd kunt bepalen.
pi_102468586
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Verdiep je eens in het begrip Relativiteit. Jouw hele logica gaat niet meer op bij hoge snelheden.
Leg uit, ik geloof niet dat je jonger kunt worden als je sneller dan het licht gaat.
Er vergaat altijd tijd.
pi_102468686
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 00:25 schreef Maurice76 het volgende:
Ze hebben in Italië een profiel gemaakt van de neutrino wolk die ze naar Zwitserland hebben geschoten. In Zwitserland is hetzelfde profiel gedetecteerd, waarna je op basis van tijdsregistratie (die zeer nauwkeurig gesynchroniseerd is tussen de zender en ontvanger) de twee profielen naast elkaar kunt leggen over de tijdsas, en de tussenliggende tijd kunt bepalen.
Nu nog de detectoren verbeteren en hup snel internet op mars!
  woensdag 28 september 2011 @ 10:22:24 #117
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102469711
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:33 schreef Ivo1986 het volgende:

[..]

Leg uit, ik geloof niet dat je jonger kunt worden als je sneller dan het licht gaat.
Er vergaat altijd tijd.
Zoals ik zei: verdiep je er in... Er is genoeg uitleg beschikbaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relativiteitstheorie bijvoorbeeld. Opnieuw uitleggen is weinig zinnig...
Vooralsnog kan je er vanuit gaan dat sneller dan het licht niet mogelijk is. Bij bijna de lichtsnelheid word je niet jonger, hooguit minder-snel-oud. Maar ook dat is relatief :P
censuur :O
pi_102470774
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zoals ik zei: verdiep je er in... Er is genoeg uitleg beschikbaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relativiteitstheorie bijvoorbeeld. Opnieuw uitleggen is weinig zinnig...
Vooralsnog kan je er vanuit gaan dat sneller dan het licht niet mogelijk is. Bij bijna de lichtsnelheid word je niet jonger, hooguit minder-snel-oud. Maar ook dat is relatief :P
Ja, vanuit je eigen oogpunt wordt je net zo snel oud als normaal. Alleen de wereld om je heen wordt veel en veel sneller oud.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_102503125
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_102503238
quote:
quote:
De Deense onderzoekers hebben het effect van deze 'gravitationele roodverschuiving' nu waargenomen door het licht van ongeveer achtduizend clusters van sterrenstelsels te analyseren. Daarbij bleek dat het licht van stelsels die zich in het hart van de cluster bevinden, waar het zwaartekrachtsveld het sterkst is, een iets grotere gravitationele roodverschuiving vertoont dan het licht van meer naar buiten gelegen stelsels.
Als het zwaartekrachtsveld nu zichtbaar is door het licht, zou dit ook gebruikt kunnen worden voor het in kaart brengen van donkere materie. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')