In een notendop. Snelheid van licht is altijd 299 792 458 m / s onafhankelijk van je huidige snelheid. Dus de tijd veranderd en niet de snelheid van het licht.quote:Op maandag 26 september 2011 21:53 schreef Eartling het volgende:
Volgens mij kun je nooit naar het verleden, maar je vertraagd alleen de ( jou ) tijd, als dat tenminste ook zo is dan. De werkelijkheid draait gewoon door. Alleen sta jij als het ware stil, ga je nog sneller dan zou je schijnbaar, theoretisch, terug in de tijd kunnen. Maar daar heb ik mijn vraagtekens bij. Maar wel toegegeven dat ik er inhoudelijk niets van begrijp.
Volgens mij alleen de tijd, zodra iemand of iets, met of tegen de snelheid van het licht aan reist. Wat geloof ik met een beetje massa onmogelijk te bereiken is omdat het oneindig veel energie nodig heeft om die snelheid te bereiken.quote:Op maandag 26 september 2011 21:54 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
In een notendop. Snelheid van licht is altijd 299 792 458 m / s onafhankelijk van je huidige snelheid. Dus de tijd veranderd en niet de snelheid van het licht.
Da's helemaal waar, het punt is echter dat uit de relativiteitstheorie van Einstein (als we er nog even van uit gaan dat die klopt) blijkt, dat de tijd langzamer verstrijkt voor iemand die bijna met de lichtsnelheid reist. Zo kun je als het ware door de tijd reizen. Als je sneller zou gaan dan het licht, zou je (in een bepaald inertiaalstelsel) terug in de tijd reizen. Er is dus een inertiaalstelsel waarin de neutrino's eerder zijn aangekomen dan zijn verstuurd (aangenomen dat ze daadwerkelijk sneller dan het licht gingen).quote:Op maandag 26 september 2011 21:41 schreef Kabolter het volgende:
Ik snap dat er gediscussieerd wordt over de theorie. Maar heeft iemand een simpel en duidelijk antwoord waarom beeld zo doorslaggevend is in de theorie van tijdreizen en waarom alle andere factoren hierdoor worden aangepast? Licht is toch projectie? Hoe kan daardoor je actie in zijn geheel worden aangepast?
Heel erg simpel gezegd: Als je sneller dan het geluid gaat kan je je woorden toch ook niet terug nemen?
Dat laatste inderdaad. Ik ben maar iemand die het leuk vind om zich in te verdiepen.quote:Op maandag 26 september 2011 21:59 schreef Eartling het volgende:
[..]
Volgens mij alleen de tijd, zodra iemand of iets, met of tegen de snelheid van het licht aan reist. Wat geloof ik met een beetje massa onmogelijk te bereiken is omdat het oneindig veel energie nodig heeft om die snelheid te bereiken.
De snelheid van het licht is een gegeven, licht heeft er niets mee te maken op zich.![]()
Althans volgens mijn wel erg beknopte kennis ! Er zijn hier gebruikers die dat veel beter begrijpen en uit kunnen leggen
quote:Op maandag 26 september 2011 22:02 schreef M.rak het volgende:
[..]
Da's helemaal waar, het punt is echter dat uit de relativiteitstheorie van Einstein (als we er nog even van uit gaan dat die klopt) blijkt, dat de tijd langzamer verstrijkt voor iemand die bijna met de lichtsnelheid reist. Zo kun je als het ware door de tijd reizen. Als je sneller zou gaan dan het licht, zou je (in een bepaald inertiaalstelsel) terug in de tijd reizen. (aangenomen dat ze daadwerkelijk sneller dan het licht gingen).
Deze theorie geldt niet voor de snelheid van het geluid, daarom gaat je vergelijking daarmee niet op.
Waarom is dat zo ? waarom kun je niet sneller hier.quote:Er is dus een inertiaalstelsel waarin de neutrino's eerder zijn aangekomen dan zijn verstuurd
Hij kwam eerder aan dan dat wij hem 'zagen' vetrekken? of zoiets?quote:Op maandag 26 september 2011 22:09 schreef Eartling het volgende:
[..]
[..]
Waarom is dat zo ? waarom kun je niet sneller hier.
Het deeltje is gewoonweg sneller gegaan, niet eerder verstuurd, toch ?
Dit is inderdaad wat we zien in ons inertiaalstelsel, maar zoals ik al zei, er is een inertiaalstelsel waar de neutrino's eerder worden waargenomen dan ze worden afgeschotenquote:Op maandag 26 september 2011 22:19 schreef Eartling het volgende:
Stel, 730 km gedeeld door 300.000 is, 0,00243...Nog altijd een tijd op zich, klein, maar toch.
En dit is dan al sneller dan het licht.
Ik ga eens kijken inderdaad, maar is wat je zegt al bewezen ? of een theoretisch iets.quote:Op maandag 26 september 2011 22:47 schreef M.rak het volgende:
[..]
Dit is inderdaad wat we zien in ons inertiaalstelsel, maar zoals ik al zei, er is een inertiaalstelsel waar de neutrino's eerder worden waargenomen dan ze worden afgeschoten. De (engelse) wikipedia-pagina over SRT is misschien een goed startpunt om je wat in te lezen?
Als je het me een week geleden had gevraagd had ik gezegd dat het bewezen was, diezelfde theorie zegt namelijk dat een deeltje met een massa niet sneller kan dan het lichtquote:Op maandag 26 september 2011 22:53 schreef Eartling het volgende:
[..]
Ik ga eens kijken inderdaad, maar is wat je zegt al bewezen ? of een theoretisch iets.
Waarom zou men anderhalf eeuw geleden de fysica achter electromagnetisme bestuderen?quote:Op maandag 26 september 2011 21:18 schreef Eartling het volgende:
Stel dat de unifying theorie er komt, wat dan ? Wat gaat het veranderen.
Als je in een inertiaalstelsel zit. Dus niet versneltquote:Op maandag 26 september 2011 21:54 schreef -Datdus- het volgende:
In een notendop. Snelheid van licht is altijd 299 792 458 m / s onafhankelijk van je huidige snelheid.
Daar heb je gelijk in, misschien hebben we sommige wetenschap/ kennis hard nodig in de toekomstquote:Op maandag 26 september 2011 23:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom zou men anderhalf eeuw geleden de fysica achter electromagnetisme bestuderen?
Het punt met fundamentele natuurwetenschap is dat eventuele toepassingen pas op lange termijn zichtbaar worden. Daarbij zijn maatschappelijke toepassingen niet altijd de directe motivatie achter wetenschap.
Wetenschap wordt ook vaak niet naar nut bedreven, maar naar interesse. Mijn eigen interesse ligt toevallig bij fundamentele natuurkunde, en daar verdien ik mijn geld mee. Soms vraag ik me ook wel es af wat de wereld er aan heeft, maar het houdt mij van de straat en ik heb er veel plezier inquote:Op maandag 26 september 2011 23:09 schreef Eartling het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, misschien hebben we sommige wetenschap/ kennis hard nodig in de toekomst![]()
Of het altijd synchroon loopt met eventuele noodzakelijkheid en nut valt nog te bezien.
Gelukkig dachten Newton, Curie, Einstein, Bohr et cetera er net als jou over.quote:Op maandag 26 september 2011 23:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wetenschap wordt ook vaak niet naar nut bedreven, maar naar interesse. Mijn eigen interesse ligt toevallig bij fundamentele natuurkunde, en daar verdien ik mijn geld mee. Soms vraag ik me ook wel es af wat de wereld er aan heeft, maar het houdt mij van de straat en ik heb er veel plezier in
Kijk, daar gaat het omquote:Op maandag 26 september 2011 23:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wetenschap wordt ook vaak niet naar nut bedreven, maar naar interesse. Mijn eigen interesse ligt toevallig bij fundamentele natuurkunde, en daar verdien ik mijn geld mee. Soms vraag ik me ook wel es af wat de wereld er aan heeft, maar het houdt mij van de straat en ik heb er veel plezier in
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |