abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102408016
http://io9.com/5842947/sc(...)ng-faster-than-light

quote:
Antonio Ereditato, who works at the CERN particle physics center on the Franco-Swiss border, told Reuters that measurements over three years showed the neutrinos moving 60 nanoseconds quicker than light over a distance of 730 km between Geneva and Gran Sasso, Italy.

"We have high confidence in our results. But we need other colleagues to do their tests and confirm them," he said.

If confirmed, the discovery would overturn a key part of Albert Einstein's 1905 theory of special relativity, which says that nothing in the universe can travel faster than light.
Dus als dit waar zou zijn zou er opnieuw na gedacht moeten worden over heel veel theoriėn, natuurwaten en dergelijke......Ookal is het zo'n klein verschil, sneller dan het licht is sneller dan het licht. Laten we maar hopen dat het bewezen wordt...
pi_102408210
Waarom hoop je dat dit bewezen wordt?

"We don't allow faster-than-light neutrinos in here," said the bartender.
A neutrino walks into a bar.

Then orders a beer. A neutrino walks into a bar.
censuur :O
  maandag 26 september 2011 @ 19:19:32 #4
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_102408447
Mensen die denken dat tijdreizen hierdoor mogelijk is... Ik zou eerder aan tijdfaxen denken...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_102408712
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2011 19:13 schreef -Datdus- het volgende:
Ook helder.
Nog helderder:
pi_102408744
Onverlaatje, had je mijn laatste bericht in het vorige draadje nog gezien? Klets ik daar onzin, of klopt er wel iets van? Ben wel benieuwd naar je mening :).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_102408801
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 19:26 schreef Maurice76 het volgende:
Onverlaatje, had je mijn laatste bericht in het vorige draadje nog gezien? Klets ik daar onzin, of klopt er wel iets van? Ben wel benieuwd naar je mening :).
Ik probeer me een visuele voorstelling te maken van je staande golf. Kan je dat wat uitleggen.
pi_102409044
Even rekenen: Die 730 km doet het licht 2.4333333 ms over, dus 2433333 ns.
De bewering is nu dat het deeltje er 60 ns korter over deed, dus 2433273 ns, 0,0025% sneller. Hoe waarschijnlijk is het dat dit klopt, gezien alle bestaande natuurwetten? En hoe waarschijnlijk is het dat ze daar gewoon een hele kleine meetfout gemaakt hebben? Misschien was die 730 km wel een paar meter minder, of hell, misschien had het deeltje wel een kortere weg gevonden (hemelsbreed dwars door de aarde).
censuur :O
pi_102409102
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Even rekenen: Die 730 km doet het licht 2.4333333 ms over, dus 2433333 ns.
De bewering is nu dat het deeltje er 60 ns korter over deed, dus 2433273 ns, 0,0025% sneller. Hoe waarschijnlijk is het dat dit klopt, gezien alle bestaande natuurwetten? En hoe waarschijnlijk is het dat ze daar gewoon een hele kleine meetfout gemaakt hebben? Misschien was die 730 km wel een paar meter minder, of hell, misschien had het deeltje wel een kortere weg gevonden (hemelsbreed dwars door de aarde).
Naar mijn weten schieten ze dat ook dwars door de aarde?
pi_102409215
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
... misschien had het deeltje wel een kortere weg gevonden (hemelsbreed dwars door de aarde).
In plaats van het versneller cirkel pad te volgen, een korter pad door de cirkel volgen.
Wie maakt er even een paint bij?
pi_102409272
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2011 19:34 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Naar mijn weten schieten ze dat ook dwars door de aarde?
Klopt, neutrino's gaan overal dwars doorheen, slechts heel soms is er interactie met andere deeltjes. De onderzoekers hebben maanden naar eventuele fouten gezocht, ik denk dat ze de afstand wel nauwkeurig genoeg hebben gemeten ;).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_102409361
Hebben neutrino's interactie met elkaar?
pi_102409397
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 19:28 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Ik probeer me een visuele voorstelling te maken van je staande golf. Kan je dat wat uitleggen.
Traditioneel worden staande golven altijd 2-D uitgebeeld: een X,Y verdeling met een lijn. Ik bedoel hier dus een vlak, in de X,Y,Z ruimte, ofwel 3-D, maar dan ook nog eens als een schil om een atoomkern heengevouwen. De schil heeft pieken en dalen net als een 2-D golf dat heeft in een X,Y frame. Ik heb geen idee of zoiets uberhaupt wiskundig te beredeneren is, of dat er praktische problemen aan kleven die zoiets onmogelijk maken.

Zoals ik het zie, betekent in die voorstelling dan de electronspin van twee electronen dat de ene een piek heeft in de schil, waar de ander een dal heeft en omgekeerd. Een soort verweving dus van twee van die golven, maar dan tegengesteld aan elkaar.
pi_102410139
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 19:40 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Traditioneel worden staande golven altijd 2-D uitgebeeld: een X,Y verdeling met een lijn. Ik bedoel hier dus een vlak, in de X,Y,Z ruimte, ofwel 3-D, maar dan ook nog eens als een schil om een atoomkern heengevouwen. De schil heeft pieken en dalen net als een 2-D golf dat heeft in een X,Y frame. Ik heb geen idee of zoiets uberhaupt wiskundig te beredeneren is, of dat er praktische problemen aan kleven die zoiets onmogelijk maken.

Zoals ik het zie, betekent in die voorstelling dan de electronspin van twee electronen dat de ene een piek heeft in de schil, waar de ander een dal heeft en omgekeerd. Een soort verweving dus van twee van die golven, maar dan tegengesteld aan elkaar.
Ok ik zie het voor me, maar hoe moet ik dan de verschillende banen zien waarin men zegt dat elektronen zich bewegen? Wat zijn de regels van je staande golven? Hoe gedragen zij zich zodat men dezelfde waarden meet zoals men nu kan verklaren met banen van elektronen rond de kern in plaats van fluctuerende golven eromheen?
pi_102410751
De banen zijn de verschillende "hoogtes" (mag ik het zo even uitdrukken, in klassiek mechanische vormen?) waarop de harmonische golven zich bevinden ten opzichte van de atoomkern. Een belangrijk aspect binnen de QED is dat je niet met zekerheid kunt zeggen waar een object (in dit geval het electron) zich bevindt, tot je het detecteert - en daarmee prepareer je het systeem in een specifiek stand. Voor zo'n harmonische staande golf is detectie destructief; door de detectie houdt de golf op te bestaan (anders kun je 'm immers niet meten, je moet iets uit het systeem halen om de status te bepalen).

In deze vorm voldoet het ook aan een andere belangrijke eigenschap: het gedrag als deeltje of als golf.

Kortom, zolang het electron zich rond de kern bevindt, kun je niet spreken van een singulair deeltje maar een verdeling eromheen - tot je het detecteert.

Bij het opnemen van een foton verandert de harmonische verdeling, waardoor het electron "aangeslagen" wordt en in een hogere toestand om de kern terecht komt. Echter is dit geen stabiele vorm, want er is er nog eentje op een lager niveau - mits hij de energie ter waarde en vorm van een foton kan kwijtraken.

De regels ken ik zelf niet, ik neem aan dat dat nogal wat wiskundige onderbouwing vereist. Ik heb weliswaar astronomie gestudeerd en heb daarbij zowel quantum mechanica als de relativiteits theorie bestudeerd, maar het is ook al weer 10 jaar geleden ... voorwaarde is uiteraard wel dat de golf harmonisch moet zijn, dus inwendig stabiel en consistent (oftewel, als je de schil linksom doorrekent is het resultaat hetzelfde als je hem rechtsom doorrekent, zogezegd). Ook zal deze schil de andere eigenschappen van een electron in zich moeten herbergen, waardoor het bijvoorbeeld niet ineens een anti-electron kan worden of zo.

Hiermee beweer ik evenwel niet dat de golf ook statisch is, ik verwacht eigenlijk dat hij dynamisch is waarmee de pieken en dalen steeds verplaatsen zonder de harmonie te verstoren (alhoewel een verplaatsing an sich alleen kan door een hiaat, wat weer een harmonie verstoring is ... tenzij de schil zich als geheel draait).

Hopelijk maak ik mezelf duidelijk ... ik vind het wat moeilijk om het goed te verwoorden ;).
  maandag 26 september 2011 @ 20:32:48 #16
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_102412214
Hebben neutrino's massa?
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_102412495
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:32 schreef Skull-splitter het volgende:
Hebben neutrino's massa?
Nee. Volgens wikipedia wel.

quote:
Small, but non-zero.

[ Bericht 11% gewijzigd door -Datdus- op 26-09-2011 20:45:52 ]
pi_102413687
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:04 schreef Maurice76 het volgende:
Hopelijk maak ik mezelf duidelijk ... ik vind het wat moeilijk om het goed te verwoorden ;).
Jazeker! Ik heb ook nooit gesnapt waarom het zo bijzonder moet zijn dat het meten van een waarde de staat veranderd, vooral op een dergelijk klein niveau, waar bijna alles wat je doet destructief is. Ik kan mij herinneren dat ik ooit begin jaren 80 als kind al een boekje las waarin staat de een elektron overal tegelijk is, dat men niet kan bepalen waar het rond draait. Als kind zie je dat al gelijk voor je, dat als het overal tegelijk is, het in feite uitgesmeerd is als een bolvorm rond de kern heen. Dus wat dat betreft niets nieuws. En de staande golven, die kan ik me goed voorstellen, als je de filmpjes ziet van water in gewichtloosheid. Een golf op zo'n balletje water gaat ook eindeloos rond en rond. Waarom zijn er meerdere schillen van elektronen? Misschien kan ik me een voorstelling maken. Een intersectie van een 4d equivalent van een bol maakt in 3d een bol als doorsnede. Hoe groter de bol in 4d, hoe groter de bol in 3d. Maar waar zij elkaar niet raken in 3d, raken zij elkaar wel in 4d en middelen zij zichzelf hierdoor uit.Een multidimensionaal systeem wat zich in stand houdt, omdat het 1,2,3,4d etc. andere uitmiddelingen heeft, gevangen in zichzelf tussen de dimensionele transities. Maar dit is slechts mijn persoonlijke visuele voorstelling natuurlijk. Je zal ook alle relativistische reference frames erin moeten verwerken. Vanuit de meesten staat de tijd stil terwijl het ronddraait. Gelijk een reden waarom het ding over het algemeen niet uit elkaar valt en eeuwig door blijft draaien.

[ Bericht 2% gewijzigd door Onverlaatje op 26-09-2011 21:13:48 ]
pi_102414035
Beetje raar idee heb ik nu maar stel:

Je maakt een morsecode met neutrinos. De verzender stuurt de huidige beurskoers via neutrino's naar het verleden naar de ontvanger gewoon constant. Dan zou je de huidige beurskoers al met 60nanoseconden kunnen voorspellen.

Zou zoiets kunnen? Als je nu een ontvanger maakt, kun je daar later informatie heen sturen. Maar dat wijzigd het verleden weer. Volgens mij krijgen we dan een gigantisch probleem. :P
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_102414227
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:01 schreef b4kl4p het volgende:
Beetje raar idee heb ik nu maar stel:
..
Zou zoiets kunnen? Als je nu een ontvanger maakt, kun je daar later informatie heen sturen. Maar dat wijzigd het verleden weer. Volgens mij krijgen we dan een gigantisch probleem. :P
Ik denk dat je dan een grote ontploffing veroorzaakt! ;)
pi_102414466
Offtopic:

Stel je begrijpt ineens het idee dat tijdreizen en lichtsnelheid er niet toe doen. We hebben grotere problemen op de wereld als ik me niet vergis. Dat zou pas een ontdekking wezen.
In freedom without doubt lies truth, undistorted free flowing wisdom.
In distorted freedom lies doubt, which leads to struggle...
Struggle can lead to wisdom, but also to being lost.
pi_102414729
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:07 schreef Eartling het volgende:
Offtopic:
Stel je begrijpt ineens het idee dat tijdreizen en lichtsnelheid er niet toe doen. We hebben grotere problemen op de wereld als ik me niet vergis. Dat zou pas een ontdekking wezen.
Dat soort problemen bestaan niet meer als je tijd en ruimte naar je hand kan zetten.
pi_102414758
Lol :)
pi_102414781
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:11 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Dat soort problemen bestaan niet meer als je tijd en ruimte naar je hand kan zetten.
_O_
pi_102414834
Dat valt nog te bezien, het ligt er maar net aan wie er terug gaat !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')