Bij de flatcoates komt dan weer
Dilaterende cardiomyopathie (DCM) voor. Dat is bij een aantal honden [post mortem] vastgesteld in een aantal foklijnen, maar het vermoeden is dat meer honden er last van hebben. Het nadeel is dat het pas vastgesteld kan worden als de hond het al heeft, en de levensverwachting neemt flink af al ze het blijken te hebben. En wellicht hebben meer flatcoates hier last van [gehad], maar is dit nog niet, of nooit, vastgesteld.
Sowieso is iedere soort werkhond, zoals jachthonden [alle soorten] en bijvoorbeeld de herdershonden [zoals border collies, schotse collies] een hond waar je veel aandacht aan te besteden. Ze zijn ervoor gefokt om te werken en dat doen ze dan ook graag. Niet een uurtje per dag, maar meerdere uren.
Mijn langharige joekel is inmiddels 3, ze rent om de dag ruim een uur naast de fiets en iedere dag trainen we één tot anderhalf uur met apporteren. Bovendien gaan we op de dagen dat we niet fietsen, zwemmen. Ze heeft dus een conditie om U tegen te zeggen, en dat is niet alleen leuk voor haar, maar ook voor ons. Doen we dat niet, dan wordt ze lastig in huis en net als een klein kind gaat ze om aandacht vragen... desnoods negatieve en zie je ineens je meubels onder je ogen vandaan geknauwd worden.
Maar daar hebben we dan ook bewust voor gekozen en dus sta je ook met je brakke kop op zondag op een grasveldje met een dummie te gooien... ook al heb je er na 5 minuten wel genoeg van en kan ze nog wel uren doorgaan.
Iedere hond kan je goed laten luisteren [ook de als eigenwijs bekend staande rassen zoals Beagles], maar dat kost je veel tijd en 10 keer zo veel geduld. Mijn hond is ook eigenwijs [raseigen, maar zij heeft dat nog 24 keer erger] EN ze vind dat ze soms ook een eigen mening mag hebben. Daar gaat heel veel tijd in zitten... en consequent zijn. Nee is altijd nee, ja is altijd ja, moeten is altijd moeten en niet doen is altijd niet doen. Zo simpel is dat.
Dus niet een keertje van tafel voeren, omdat dat wel een keertje kan. Na één keer weten ze verdomd goed dat ze kans bestaat dat ze misschien wel wat krijgen. Wat ze niet kennen, hoeven ze zich ook niet aan te leren, en jij dus weer af te leren.
Niet op de bank is niet op de bank... ook niet op een ander of omdat je dat zelf zo leuk vind als je grieperig op de bank ligt. Als het een pup van een kilo of 8 is, gaat dat nog wel. Maar als je duitse dog van 80 kilo bovenop je komt liggen, is dat misschien niet zo fijn.
Tot slot iets van mij als jachthondenliefhebber: als je met met een Toller [of wat voor soort jachthond dan ook] eventueel jachttraining wil gaan doen, bedenkt dan of dat een goede combinatie is met je katten en konijnen. Ik ken verhalen van mensen die thuis en een jachthond en een konijn hadden en dat ging prima. Totdat hun hond op de jachttraining een konijn moest apporteren en er mee ging spelen [omdat hij dat thuis ook altijd doet, maar op de training is het konijn al dood]. Op zich leuk, maar je krijgt een 0, omdat je hond niet netjes kan apporteren [en eventueel hard in de bek is/wordt] en het hele konijn aan flarden slaat/scheurt.
Mijn staande hond is gefokt om wild aan te wijzen, dat doen tollers [sowieso retrievers] dan weer niet, maar bij ieder konijn [dus ook die twee van mijn nichtjes in de tuin] kan ze urenlang 'hypnotiseren'. Dat wil zeggen dat ze ze echt letterlijk urenlang in stilstand staat aan te wijzen. Bij katten idemdito, ze jaagt ze thuis van de plaats af [eigen terrein], maar op een ander krijgen ze dezelfde 'hypnotiserende' blik als de konijnen. Met kikkers, jonge merels en egeltjes komt ze dan ook gewoon naar binnen... die zijn dan voor mij onder het motto: "kijk eens vrouwtje... zelf gevangen!".
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste,
Jongste en
LaraMijn
mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.