quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:30 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik kan mij gedragen zonder moraal. Ik heb de dreiging van de knoet niet nodig.
We hebben het over morele wetten, toch?quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:39 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Als je anarchie in de praktijk wil zien: bezoek Somalië eens.
Ik ben een fatsoenlijk mens. Ik heb een goede opvoeding gehad. Meer heb je niet nodig. De rest is sofistiek.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:40 schreef Knevelt het volgende:
[..]Maar je hebt even veel reden om dat niet te doen. Sowieso kun jij niet spreken van 'je gedragen'. Wat goed gedrag betekent is immers slechts een willekeurige keuze, opgelegd door de meerderheid.
Wie/wat bepaalt dan wat fatsoenlijk is of wat een goede opvoeding is?quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:41 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik ben een fatsoenlijk mens. Ik heb een goede opvoeding gehad. Meer heb je niet nodig. De rest is sofistiek.
Dan begreep ik je verkeerd - excuus.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:40 schreef Louis22 het volgende:
[..]
We hebben het over morele wetten, toch?
Heerlijk om te zien hoe absolutisten niet doorhebben dat ze een paar eeuwen geleden zaken als slavernij nog volkomen moreel verantwoord hadden gevonden.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:42 schreef Knevelt het volgende:
Heerlijk om te zien hoe de die-hard relativisten altijd weer struikelen over hun eigen fundamentloze wereldbeeld.
Dat jij kennelijk zulk zwak vlees hebt dat je je zonder regels niet kan gedragen, is jouw probleem, niet het mijne. Ik heb geen fundamenten nodig. In de praktijk heb je geen theorie nodig. Of zoals Rorty het zei, Uncle Tom's cabin is een grotere bijdrage aan de ethiek geweest dan Die Kritik der Praktischen Vernunft.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:42 schreef Knevelt het volgende:
Heerlijk om te zien hoe de die-hard relativisten altijd weer struikelen over hun eigen fundamentloze wereldbeeld.
Heerlijk om te zien hoe relativisten altijd met hetzelfde argument komen. Alsof de onjuistheid van één element in een moraal de hele moraal zou ontkrachten.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Heerlijk om te zien hoe absolutisten niet doorhebben dat ze een paar eeuwen geleden zaken als slavernij nog volkomen moreel verantwoord hadden gevonden.
Guest, blijkbaar begrijp je niet eens wat ik zeg. Het gaat mij niet om voorschriften. Het gaat mij om de objectieve criteria van goed en kwaad die voortvloeien uit een Aristoteliaans wereldbeeld. Het goede voor een mens is het volbrengen van zijn telos.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:44 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Dat jij kennelijk zulk zwak vlees hebt dat je je zonder regels niet kan gedragen, is jouw probleem, niet het mijne. Ik heb geen fundamenten nodig. In de praktijk heb je geen theorie nodig. Of zoals Rorty het zei, Uncle Tom's cabin is een grotere bijdrage aan de ethiek geweest dan Die Kritik der Praktischen Vernunft.
Ah!, dus wat jij als "moraal" beschouwt kan toch onjuist zijn en aan historische veranderingen onderhevig zijn? We komen er wel.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:44 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Heerlijk om te zien hoe relativisten altijd met hetzelfde argument komen. Alsof de onjuistheid van één element in een moraal de hele moraal zou ontkrachten.
Zelfs als over 10000 jaar moorden als goed wordt gezien, dan is dat nog geen ontkrachting van het bestaan van natuurrecht. Het zegt alleen dat we ons er niet aan houden, of het niet inzien. Slecht argument dus.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:47 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah!, dus wat jij als "moraal" beschouwt kan toch onjuist zijn en aan historische veranderingen onderhevig zijn? We komen er wel.
Vertel eens, wat is "de moraal" dan volgens jou?
Dan kunnen wij ook eens lachen.
En mensen die daar niet in geloven, zijn dat slechtere mensen?quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:47 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Guest, blijkbaar begrijp je niet eens wat ik zeg. Het gaat mij niet om voorschriften. Het gaat mij om de objectieve criteria van goed en kwaad die voortvloeien uit een Aristoteliaans wereldbeeld. Het goede voor een mens is het volbrengen van zijn telos.
Maar dat is de vraag niet. Kan je een goed mens zijn zonder de juiste ethische theorie aan te hangen? Als het ware per ongeluk, dus.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:49 schreef Knevelt het volgende:
Dat zijn verzuurde Nietzscheanen die nog volwassen moeten worden.
"Natuurrecht" bestaat niet. De Azteken hadden immers geen enkel morele moeilijkheid met moorden.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:48 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Zelfs als over 10000 jaar moorden als goed wordt gezien, dan is dat nog geen ontkrachting van het bestaan van natuurrecht. Het zegt alleen dat we ons er niet aan houden, of het niet inzien. Slecht argument dus.
Ja dat zou kunnen, aangezien een mens bepaalde sociale instincten heeft die hem vaak al tot sociaal gedrag aanzetten zonder erover te reflecteren.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:49 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Maar dat is de vraag niet. Kan je een goed mens zijn zonder de juiste ethische theorie aan te hangen? Als het ware per ongeluk, dus.
Je begrijp het echt niet hè.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
"Natuurrecht" bestaat niet. De Azteken hadden immers geen enkel morele moeilijkheid met moorden.
Niet als je in telos gelooft. Dat leidt volgens Aristoteles immers onvermijdelijk en dwingend naar de onherleidbare waarheidquote:Op dinsdag 27 september 2011 12:49 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Maar dat is de vraag niet. Kan je een goed mens zijn zonder de juiste ethische theorie aan te hangen? Als het ware per ongeluk, dus.
Lijkt me een goed idee.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:51 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Je begrijp het echt niet hè.
Ik kom er nog op terug. Moet naar college.
Goed. Hier verder. Dat de Azteken misschien anders handelden dan het Aristoteliaanse natuurrecht is op geen enkele manier een ontkrachting van het bestaan van dat natuurrecht. Dat zou het alleen zijn wanneer het bestaan van natuurrecht veronderstelde dat ieder mens van nature ook de weg van het natuurrecht volgt, maar dat is helemaal niet wat Aristoteles beweerde. De mens is, zeker in het klassieke mensbeeld, verdeeld tussen zijn begeerten en zijn rede. Het is het rationele element in de ziel dat dient te overheersen, wil de mens zijn telos bereiken. Sommige mensen geven hier geen gehoor aan. Denk aan iemand die te veel drinkt bij het uitgaan, ook al weet hij dat hij de dag erna een kater zal krijgen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
"Natuurrecht" bestaat niet. De Azteken hadden immers geen enkel morele moeilijkheid met moorden.
Als ik ergens mijn eigen overtuigingen niet vandaan heb, is het wel de colleges moraalfilosofie van de universiteit. Daar barst het van de Epicurus-Hume-aanhangers en emo-Nietzsche-adepten. Nee, op de universiteiten is juist het relativisme troef. Het modern-liberalistisch kader met het sociaal contract als dominante visie op politiek en Mill's schadebeginsel als enig ethische gebod wordt daar als zoete koek geslikt.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:52 schreef Louis22 het volgende:
Moraalfilosofie zoals het op de universiteiten gegeven wordt bederft de jeugd.
Anders haal je even lekker alles door elkaar.quote:Op dinsdag 27 september 2011 17:11 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Als ik ergens mijn eigen overtuigingen niet vandaan heb, is het wel de colleges moraalfilosofie van de universiteit. Daar barst het van de Epicurus-Hume-aanhangers en emo-Nietzsche-adepten. Nee, op de universiteiten is juist het relativisme troef. Het modern-liberalistisch kader met het sociaal contract als dominante visie op politiek en Mill's schadebeginsel als enig ethische gebod wordt daar als zoete koek geslikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |