Je spreekt jezelf hier tegen, want je zegt net dat van hoogte laten vallen een ander resultaat geeft dan van een heuvel rollen. Dat is dus niet waar, Galileo bewees het al.quote:Op zondag 25 september 2011 19:50 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Denk ook bijv. aan galileo galilei zijn knikkerbaan.
Het probleem was meer dat alle supersonische vliegtuigen een tijd lang uit elkaar vielen bij het doorbreken van de geluidsbarrière. De knal van de barrière vernietigde de vliegtuigen. Let op: dan vlogen ze dus -heel even- al harder dan mach 1. De 'grens' van de geluidsbarrière was dus totaal anders van aard dan de lichtsnelheid.quote:Op zondag 25 september 2011 19:53 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Inderdaad, vroeger dacht men stellig dat men niet sneller dan het geluid kon, dat het voor voorwerpen de ultieme grens was.
Ik snap de vergelijking wel en ook het standpunt van TS wat dat betreft. Alleen de manier van redeneren klopt niet.quote:Op zondag 25 september 2011 19:53 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Inderdaad, vroeger dacht men stellig dat men niet sneller dan het geluid kon, dat het voor voorwerpen de ultieme grens was.
Ja maar dat is allemaal de redenatie volgens Einstein. En die beste man zit er dus gewoon naast.quote:Op zondag 25 september 2011 20:13 schreef Tchock het volgende:
Het komt er op neer dat je als je versnelt, steeds meer energie nodig hebt om te versnellen. De hoeveelheid energie hangt af van de massa van het versnellende voorwerp. Als een voorwerp massa heeft, wordt als de lichtsnelheid benaderd wordt de hoeveelheid benodigde energie steeds hoger. Tussen de 99 en 100% van de lichtsnelheid wordt de benodigde hoeveelheid energie oneindig, waardoor iets met massa nooit de lichtsnelheid kan bereiken. Alleen als een voorwerp geen massa heeft (bijvoorbeeld een foton) kan het de lichtsnelheid bereiken.
Hij zit er nog helemaal niet naast. Pas als iedere fout is uitgesloten, het resultaat bevestigd is door andere laboratoria en er een nieuwe theorie is opgesteld kun je iets over Einstein zeggen.quote:Op zondag 25 september 2011 20:43 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja maar dat is allemaal de redenatie volgens Einstein. En die beste man zit er dus gewoon naast.
Goede vraag. Hij volgt in ieder geval uit E=mc², maar dan kun je nog steeds vragen waarom juist die factor bij energieomzettingen is natuurlijkquote:Op zondag 25 september 2011 20:49 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik vraag me nog steeds af waarom 300.000 km/sec de snelheid van het licht is. Heeft dat te maken met golflengte/grootte van een foton ofzo? Dat het niet sneller kan, dat zal best, maar waarom 300.000km/sec? Of eigenlijk is het 299.972km/sec.
Het komt er op neer, dat als de afstand tussen twee gebeurtenissen groter is dan de tijd er tussen keer de lichtsnelheid, je niets meer kunt zeggen over welke van de twee eerder gebeurde. Daarom kan informatie van A niet meer naar B, want misschien gebeurde B wel eerder en dan zou de informatie terug in de tijd reizen. Dat schendt de casualiteit (het begrip dat de oorzaak van een gebeurtenis altijd voor het gevolg er van plaatsvindt).quote:Op zondag 25 september 2011 20:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Uit de wikipedia.
[..]
Eerlijk gezegd, na 4x lezen heb ik 'm nog niet scherp.
schokkend dat jij dat aannam. lekker boeiend ook.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:24 schreef fokthesystem het volgende:
Een schitterende i told you so,
133 Teletekst vr 23 sep
CERN verbijsterd over eigen meting
` Bij een proef in CERN bij Genève is
een meting gedaan waarbij deeltjes,
neutrino's,sneller zijn gegaan dan het
licht.Medewerkers van de internationale
deeltjesversneller zijn verbijsterd,
omdat ze dachten dat dat niet kon.
Het CERN heeft de testgegevens naar
collega's in de VS en Japan gestuurd en
gevraagd de proef te herhalen in de
hoop een bevestiging te krijgen.
Volgens de relativiteitstheorie van
Albert Einstein kan niets sneller gaan
dan het licht.Als het tegendeel wordt
bewezen,betekent het dat de wetenschap
de fundamentele natuurwetten moet
herzien.
We weten meer niet dan wel.
Ik zal proberen het een beetje duidelijker te maken, maar ik snap het ook niet 100%.quote:Op zondag 25 september 2011 20:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Uit de wikipedia.
[..]
Eerlijk gezegd, na 4x lezen heb ik 'm nog niet scherp.
We konden niet al bijna met c reizen en we zullen dat ook nooit kunnen. 2 maal c al helemaal niet. Tijddistilatie (=tijdreizen) kan optreden bij snelheden van rond c. Verder een heleboel niet aan elkaar geknoopte onzin weerquote:Op zondag 25 september 2011 21:27 schreef fokthesystem het volgende:
We gaan niet terug in de tijd bij snelheid c+.
Hoogstens vangen we na een poos door de ruimte vliegen oude beelden/audio op van een eeuw eerder of zo.
Stel er is een bestemming op 2 lichtjaar ver, een pokke-eind dus, en 'we konden recent al met bijna de lichtsnelheid reizen'..
Nu kunnen we ondanks inertie en dergelijke bijna 2 x de lichtsnelheid bereiken.
Gevolg = tijdreizen...? nee we zijn er gewoon iets meer dan 2 maal vlotter dan voorheen.
Het gegeven van niet meer synchroon lopende klokken en wat minder oud terug komen dan de achterblijvers is een gevolg, maar geen tijdreizen.
Je kan het zelfs zo simpel zien als het is: tijd IS en we reizen er lineair doorheen.
En tja een dragrace tussen met opgevoerde clio'tjes of 1200 PK americam muscle car's, het blijft relatief, een wedstrijd, over dezelfde afstand x, maar dan in minder tijd.
Waarneming is (bijv.) immers reflexie van licht, men is niet eerder terug dan men wegging..
Het licht van de zon gaat met c, maar we zien het 8 minuten later, tja logisch.. snelheid en afstand zijn sowieso al "relatief" als we het over lichtjaren gaan hebben.
ok waarschijnlijk moet ik dit niet doen, maar ik doe het toch; zou je uitleg willen geven over wat je precies bedoelt? ik begrijp hem niet helemaal.quote:Op zondag 25 september 2011 21:42 schreef gebrokenglas het volgende:
* gebrokenglas krabt aan zijn hoofd.
Stevige kost. En dat voor een zondagavond.
Als ik fokthesystem in deze goed begrijp, bedoelt hij te zeggen dat niks terug kan gaan in de tijd - in feite wat men de essentie van tijdreizen noemt. In zoverre ben ik het met hem eens; de energie die hiervoor nodig is, is oneindig. Of beter gezegd, de enige manier om dat te bereiken is door middel van een negatieve snelheid - en binnen ons drie-dimensionale kader kan dat gewoonweg niet. Misschien in de imaginaire ruimte? Een andere dimensie?quote:Op zondag 25 september 2011 21:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
We konden niet al bijna met c reizen en we zullen dat ook nooit kunnen. 2 maal c al helemaal niet. Tijddistilatie (=tijdreizen) kan optreden bij snelheden van rond c. Verder een heleboel niet aan elkaar geknoopte onzin weerJe kunt duidelijk het verschil zien tussen dit topic en exact hetzelfde in W&T
In theorie is het niet moeilijk. In de praktijk heel erg. Ik denk niet dat we binnen de komende 100 jaar naar de toekomst reizen.*quote:Op zondag 25 september 2011 23:06 schreef SirShagalot het volgende:
tijdreizen is perfect mogelijk, alvast naar de toekomst toch
daarvoor heb je enkel heel veel snelheid nodig
een japanner stelde voor om rond de baan van een andere planeet te gaan slingeren
en volgens hem was het perfect mogelijk om zo de juiste snelheid te halen en naar de toekomst te 'reizen'
enkel is er nog geen 'voertuig' die de snelheid aankan/kan bereiken/...
ik geef het nog een 50-tal jaren
De aarde is vlak, vliegen gaat niet, langer onder water dan een paar uur of meer dan 100 meter diep kan ook niet.quote:Op zondag 25 september 2011 21:30 schreef Tchock het volgende:
We konden niet al bijna met c reizen en we zullen dat ook nooit kunnen.
Mijn dank is groot. Spelen met regels van anderen is mijn spelletje niet meer, zie ook nickname.quote:2 maal c al helemaal niet. Tijddistilatie (=tijdreizen) kan optreden bij snelheden van rond c. Verder een heleboel niet aan elkaar geknoopte onzin weerJe kunt duidelijk het verschil zien tussen dit topic en exact hetzelfde in W&T
Over fracties van seconden gesproken.quote:Op zondag 25 september 2011 23:30 schreef Tchock het volgende:
*Voor de bijdehandjes: ik bedoel serieus jaren, eeuwen de toekomst en in reizen en niet de fracties van seconden die in bijvoorbeeld het ISS de toekomst in gereisd worden.
En als ik dan ga rennen met mijn zaklamp in mijn hand? Dan heb ik lichtsnelheid + 10 km/u. Afhankelijk van mijn conditie, dat dan weer wel.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:18 schreef Cuban-necktie het volgende:
Is het niet heel onlogisch om te denken dat lichtsnelheid dan variabel is? Met andere woorden, het is mogelijk dat niks sneller kan dan de maximale snelheid van licht maar dat licht an sich zich niet op 1 specifieke snelheid voortbeweegt.
Met de regels ben je ben ik bang ook alle geloofwaardigheid en logica verloren.quote:Op maandag 26 september 2011 10:46 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
De aarde is vlak, vliegen gaat niet, langer onder water dan een paar uur of meer dan 100 meter diep kan ook niet.
[..]
Mijn dank is groot. Spelen met regels van anderen is mijn spelletje niet meer, zie ook nickname.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |