abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 september 2011 @ 22:15:50 #276
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_102379841
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 22:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zwaartekracht werkt in op impuls en energie in het algemeen, niet alleen massa. Oftewel; niets ontsnapt aan zwaartekracht :)
Aha! Dan kunnen alle deeltjes dus met elke kracht interacteren zij het met intermediaire zwaartekracht. :o

Hehe, maar uhm... dus c wordt gewoon bijgesteld naar boven en dan is de kous af? ;(
pi_102382137
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 19:52 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik ben aan het lezen over de massa van elektronen en/of fotonen. Nu vraag ik mij af:
- of de massa van een elektron verandert als het van baan om de atoomkern wisselt.

[..]

Dit doet mij vermoeden van wel.
- of het elektron bij de afgifte of aanname van het foton altijd van baan wisselt.
Ik kan mij zo voorstellen, dat de afgifte van een foton door een elektron een resultaat is, om precies op de juiste geleidingsband te kunnen blijven bestaan, als de benodigde massa tot energie ratio niet goed uitkomt. Uit deze (on?)logica komt vervolgens dat je middels de geforceerde opname van een foton door een elektron, het tegenovergestelde kan bewerkstelligen, maar dat dit niet kan bij alle frequenties (dus dat specifieke lijnen in het golflengtespectrum een groter succes daarbij zullen hebben), vanwege de benodigde massa staat tot energie verhouding, per geleidingsband.
Met een dergelijk experiment zou je kunnen afleiden of fotonen een heel kleine rustmassa bezitten, als blijkt dat deze specifieke lijnen een extreem klein stukje verschoven zijn t.o.v. de verwachting. De wet der grote getallen, kan dit duidelijk maken, als je het experiment vaak genoeg herhaald, zal de exacte lokatie van de top van de gemeten spectraallijnsuccesband je dit vertellen.
En als je de electronen in hun baan nu eens voorstelt als een drie-dimensionale energie verdeling in de vorm van een harmonische staande golf om de atoomkern heen? Hoe je een drie-dimensionale staande golf wilt definieren gaat me nu even boven mijn pet, maar ik kan me het wel voorstellen. Foton komt langs en het electron absorbeert het: de energie van het foton wordt "vermengd" met die van het electron, waardoor deze een andere staande golf moet vormen om stabiel te blijven - dit is in feite het aangeslagen raken van een electron. Electron spin zou je dan kunnen zien als dat er een tweede electron bestaat, met een tweede staande golf om de kern heen, die precies tegenovergesteld is aan het eerste electron. Kortom, het zijn energie verdelingen.

Volgens mij kun je op die manier ook verklaren hoe een laser werkt, omdat de aangeslagen staande golf zich "richt" naar het volgende inkomende foton, daardoor onstabiel raakt en in plaats van een nieuw foton op te nemen, juist een foton aan energie verliest. De staande golf rangschikt zich opnieuw op een iets lager niveau en het vrijgekomen foton is een (vrijwel) exacte kopie van het foton dat langs kwam zeilen waardoor het electron uit balans werd gebracht.

De vorm van de staande golf is daarbij uiteraard niet alleen afhankelijk van de interne energie van het electron, maar ook die van de atoomkern - wat vervolgens onder andere ook de Zeeman ringen kan verklaren.

Of ben ik nu totaal van de kaart met dat idee?
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  maandag 26 september 2011 @ 01:23:15 #278
224960 highender
Travellin' Light
pi_102387328
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 14:22 schreef Eartling het volgende:
Terug in de tijd kan niet, onmogelijk. Dan zou elk moment nog ergens bestaan, dan was het unversum nu al wel een eind vol. :Y
Als alles oneindig zou zijn dan raakt het ook nooit vol... , beetje dit idee:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
pi_102396427
Eff over tijdreizen, echt tijdreizen hou ik voor onmogelijk. Wat wel mogelijk is dat als je sneller dan het licht van de aarde af reist en dan zeg maar op 2000 lichtjaren verderop omdraait en met een telescoop naar de aarde kijkt dat je dan de aarde ziet van 2000 jaar geleden.
Als je dan weer terug komt is hier de tijd gewoon door gegaan.
pi_102396465
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:32 schreef Ivo1986 het volgende:
Eff over tijdreizen, echt tijdreizen hou ik voor onmogelijk. Wat wel mogelijk is dat als je sneller dan het licht van de aarde af reist en dan zeg maar op 2000 lichtjaren verderop omdraait en met een telescoop naar de aarde kijkt dat je dan de aarde ziet van 2000 jaar geleden.
Ja, daarom is tijd ook relatief. :Y
pi_102404977
quote:
Nee idd.
Je kan wel heel snel naar een andere plek en heel snel weer terug, maar de tijd hier gaat nog steeds verder.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  Donald Duck held maandag 26 september 2011 @ 17:43:17 #282
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_102405091
quote:
Maar dan kom je wel terecht in wat voor jou eigenlijk nog de toekomst hoorde te zijn.
Bij het benaderen van c begint de tijddialatie groot te worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_102405153
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2011 17:43 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Maar dan kom je wel terecht in wat voor jou eigenlijk nog de toekomst hoorde te zijn.
nog een keer? Vooral de eerste zin.
  Donald Duck held maandag 26 september 2011 @ 17:49:14 #284
46149 __Saviour__
pi_102405307
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:45 schreef MouzurX het volgende:

[..]

nog een keer? Vooral de eerste zin.
Stel je reist een jaar rond met c. Je komt terug op aarde. Daar zijn dan vele jaren verstreken en ben je dus effectief in de toekomst.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 26 september 2011 @ 17:54:15 #285
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_102405465
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2011 17:43 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Idd, en dat maakt verre ruimtereizen ook enigszins plausibel (als je c kan benaderen natuurlijk): je doet er geen 30+ jaar over om 30 lichtjaar te overbruggen als je c benadert. Ja, vanuit het oogpunt van de Aarde wel, maar niet voor de reiziger. Alleen communicatie is een probleem ( :+ ).
Géén kloon van tvlxd!
pi_102405470
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2011 17:49 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Stel je reist een jaar rond met c. Je komt terug op aarde. Daar zijn dan vele jaren verstreken en ben je dus effectief in de toekomst.
Hm ja dat snap ik niet geheel.
Je kan dus door te bewegen, sneller in de tijd vooruit gaan dan iemand die niet beweegt?
  Donald Duck held maandag 26 september 2011 @ 18:19:28 #287
46149 __Saviour__
pi_102406279
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:54 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Je kan dus door te bewegen, sneller in de tijd vooruit gaan dan iemand die niet beweegt?
Voor de reiziger verloopt de tijd langzamer, gezien vanuit het perspectief van de buitenstaander op Aarde. Maar de reiziger zelf ziet zijn tijd gewoon normaal verlopen. Tijd is dus relatief, dat is een erg belangrijk principe in de moderne natuurkunde.
Ook op kleine schaal hebben we hier al mee te maken. Satellieten van het GPS systeem bijvoorbeeld. Door hun hoge snelheid t.o.v. de ontvangers op Aarde lopen hun klokken anders. Voor dit effect moet er correctie worden toegepast, andere zou van de plaatsbepaling niks kloppen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_102406503
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2011 18:19 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Voor de reiziger verloopt de tijd langzamer, gezien vanuit het perspectief van de buitenstaander op Aarde. Maar de reiziger zelf ziet zijn tijd gewoon normaal verlopen. Tijd is dus relatief, dat is een erg belangrijk principe in de moderne natuurkunde.
Ook op kleine schaal hebben we hier al mee te maken. Satellieten van het GPS systeem bijvoorbeeld. Door hun hoge snelheid t.o.v. de ontvangers op Aarde lopen hun klokken anders. Voor dit effect moet er correctie worden toegepast, andere zou van de plaatsbepaling niks kloppen.
Er wordt niet alleen gecorrigeerd voor de effecten van de SRT, maar ook van de ART.
Door de verminderde zwaartekracht op die hoogte, gaat de klok immers sneller lopen.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102406753
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:54 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Niet zozeer de beweging, het is de acceleratie en deceleratie wat zorgt dat het referentiekader waarin de natuurwetten zich afspelen ombuigt.
pi_102406772
Dat is wel een leuke inderdaad. Astronauten zijn eigenlijk tijdreizigers voor ons, Kuipers en Ockels zijn onze tijd voorbij gegaan.
pi_102407139
Als fotonen een massa hebben, ben ik benieuwd hoeveel 'zwarte materie' hiermee gevonden kan zijn
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_102407479
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:54 schreef Montov het volgende:

[..]

Idd, en dat maakt verre ruimtereizen ook enigszins plausibel (als je c kan benaderen natuurlijk): je doet er geen 30+ jaar over om 30 lichtjaar te overbruggen als je c benadert. Ja, vanuit het oogpunt van de Aarde wel, maar niet voor de reiziger. Alleen communicatie is een probleem ( :+ ).
transmitten via neutrinos? :D
pi_102407557
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2011 18:53 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

transmitten via neutrinos? :D
SETI zit ook inderdaad op compleet de verkeerde golflengte te luisteren. Waar wij mee uitzenden en luisteren (en kijken) dat zijn echt holbewonerstechnieken vergeleken bij methoden die wij zullen gebruiken over een paar honderd jaar.
  maandag 26 september 2011 @ 18:57:03 #295
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102407574
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef Robus het volgende:
Dat is wel een leuke inderdaad. Astronauten zijn eigenlijk tijdreizigers voor ons, Kuipers en Ockels zijn onze tijd voorbij gegaan.
Waarom zijn astronauten dan wel tijdreizigers en buschauffeurs niet? :(
pi_102407630
quote:
5s.gif Op maandag 26 september 2011 18:57 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wandelaars zijn het ook, alleen de acceleratie is wel erg weinig om het verschil te kunnen meten.
pi_102407653
quote:
5s.gif Op maandag 26 september 2011 18:57 schreef pfaf het volgende:

[..]

Omdat ik 200 km/h als grens vaststel :)
pi_102407675
Tijdreizen doe ik altijd na elfen. :z
pi_102407694
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:59 schreef Robus het volgende:

[..]