We wisten al dat Anneke niet alles op een rijtje had staan in haar bovenkamer, maar na de laatste afleveringen hebben we een nieuwe kerker ontdekt van verwrongen idealen.
Hoe die vrouw over haar kind denkt, is zoals Martin Gaus over honden denkt, en Martin Gaus laat een tekkel nog iets van waardigheid genieten. Je kind kneden is niet zo vreemd, dat is wat een ouder nu eenmaal doet, maar Anneke wil een volwassen man kneden tot de man die zij graag wil zien en hebben. Het was een grap vanaf de eerste afleveringen, maar die beerput ligt nu toch echt open. Ze wil maar wat graag verliefd zijn op haar zoon. Het is gewoon akelig, echt oprecht akelig. Oedipus Rex in de maak. Ze laat haar kind echt nergens een eigen persoonlijkheid ontwikkelen. Ze is trots op haar manipulatieve aard.
Grappig dat de productie ook zonder schaamte madelon de "mini-me" van Anneke noemt. Al is dat niet geheel eerlijk. Anneke kiest Madelon omdat Madelon geen persoonlijkheid heeft, dat is makkelijk, een proxy voor Anneke om haar ongezonde relatie naar het volgende niveau te tillen.
Daniëlle heeft een persoonlijkheid, een mening, een verleden, en daar moet Anneke niks van hebben. Ze ziet Daniëlle als een concurent. Zo is haar gedrag er ook naar. Ze wil Madelon omdat Madelon niemand is, gewoon een lopende zak vlees en botten, een fokteef. Daniëlle is een bedreiging omdat Daniëlle wau persoonlijkheid de gelijke is van Anneke, niet dat ze dezelfde karaktertrekken delen, maar Daniëlle zal Elmer van Anneke wegnemen en hem zijn eigen leven laten lijden. Elmer zal zelfstandig moeten worden, en dat is macht die moeder niet af wil staan.
Lars zit in dit programma omdat er woningnood is en hij na zijn reis om de wereld noodgedwongen bij zijn ouders woont.
Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---