abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102233574
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_102233718
Wil iemand de laatste berichten quoten? Ik vind het al wonderlijk dat ik een nieuw topic heb geopend vanaf m'n telefoon ;)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 september 2011 @ 20:21:36 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_102234013
deze reactie van jou op L'tiekje zegt het eigenlijk wel WupWup:
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:14 schreef WupWup het volgende:
Wat de anderen al zeggen. Daarnaast is het eerder beginnen met groente en fruit ook een slecht advies, want in melk zitten veeeeeel meer calorieen. Ik raad je aan contact op te nemen met een vrijwilligster van LLL of VBN en de situatie voor te leggen. Wij kunnen niet beoordelen of de groei van je kleintje voldoende is, zij wel. Én ze kunnen je dan een goed advies geven wat ook nog eens borstvoedingsvriendelijk is.
Ik vroeg me af of dat CB de BV graag om zeep wil helpen door te adviseren om met vier maanden al met bijvoeding te beginnen.

Als de vorige keer net ná een voeding is gewogen, en hij had nog niet gepoept, en dit keer wel gepoept en vlak voor de voeding gewogen, kan er gerust een flink verschil in zitten. Als je dan een duidelijk beeld wil hebben, zou je eigenlijk een week later precies dezelfde omstandigheden moeten hebben (wel/niet gepoept, en net voor of na een voeding).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 21 september 2011 @ 20:28:05 #4
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_102234460
Laiv lekker aanleggen.

Toen het met Nathan's groei slecht ging heb ik contact gehad met mijn lk, zij heeft mij toen heel goed geholpen.
pi_102235191
Ik heb laatst nog contact gehad met de lactatiekundige, toen met haar adviezen er wel 290 gram in een week bijgekregen, maar daarna ging het weer minder.. Maar het lijkt gewoon op te drogen sinds ik weer aan het werk ben..

Moet ook zeggen dat ik het slecht trek zo. Kom thuis niet aan de hoognodige voorbereiding van lessen toe, en ben op school ook alleen maar aan het rennen van lokaal naar voedingsruimte en weer naar het lokaal.. Ik kolf ook niet meer bij wat hij drinkt, hij krijgt ruim 150 mee naar de opvang, en ik kolf 100..

Hij is nu sinds 3 uur al vier keer gekomen, en ik krijg nauwelijks nog een tsr, en hij laat elke keer hongerig weer los, maar er komt niets meer..
Ik vrees dat het zo aflopende zaak is.....
  woensdag 21 september 2011 @ 20:46:14 #6
259886 pessie
pi_102235530
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:39 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb laatst nog contact gehad met de lactatiekundige, toen met haar adviezen er wel 290 gram in een week bijgekregen, maar daarna ging het weer minder.. Maar het lijkt gewoon op te drogen sinds ik weer aan het werk ben..

Moet ook zeggen dat ik het slecht trek zo. Kom thuis niet aan de hoognodige voorbereiding van lessen toe, en ben op school ook alleen maar aan het rennen van lokaal naar voedingsruimte en weer naar het lokaal.. Ik kolf ook niet meer bij wat hij drinkt, hij krijgt ruim 150 mee naar de opvang, en ik kolf 100..

Hij is nu sinds 3 uur al vier keer gekomen, en ik krijg nauwelijks nog een tsr, en hij laat elke keer hongerig weer los, maar er komt niets meer..
Ik vrees dat het zo aflopende zaak is.....
Een hele dikke :* . Wat naar dat et zo voelt!
Toch kunnen het ook regeldagen zijn (vooral in combinatie met je gevoel).
Je moet zelf de afweging maken wat jij in de voedingen kunt en wilt stoppen. Als je wel door wilt gaan blijven aanleggen. En wat betreft voorbereidingen enzo, hoe werkt dat in het onderwijs met kolfrecht? Of bestaat dat eruit dat je tijdens de dagen dat recht op mag nemen maar 's avonds lessen moet voorbereiden om de verloren tijd in te halen? Misschien nagaan hoe dat zit?
pi_102235559
Laiv als jij denkt dat je het zo niet langer nog trekt icm werk.. waarom ga je niet op werkdagen eens 1 of 2 voedingen overdag kv proberen? Dat je dan wel als je even tijd hebt kolft voor je productie, maar dat de druk er niet is dat je een bepaalde hoeveelheid moet kolven?

Vaak wil dat ook nog wel helpen.. Als het de druk weghaalt.. Het is wel belangrijk dat jij het nog blijft zien zitten! En tussen alleen bv en helemaal stoppen omdat het niet meer gaat zit nog een heleboel tussenweg.. :)
pi_102235954
Die middenweg geeft (mij) een hele hoop rust.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_102236048
Ik weet het Orea, maar het voelt ergens zo moeilijk om die stap te zetten... Ik wil hem zo graag groot laten worden op alleen bv, en ben ergens bang dat het dan heel snel helemaal over is.. Maar het is wel iets waar ik al over nagedacht heb, en ook al wel overlegd heb met mijn O+

Pessie, in principe kun je zelf plannen wanneer je lessen voorbereid. Ik deed dat eerder altijd thuis, en doe dat nu ook liever, dan zit Bartje korter bij de gastouder... Ik neem aan dat ik de uren voor het kolven in mijn taakuren terug ga zien, maar die zijn voor dit jaar nog niet echt besproken. Ik heb 2 dagen dat ik het met tussenuren kan oplossen, en de andere dagen ben ik op de pauze aangewezen...
pi_102236104
En eerder had ik 's nacht de wekker gezet, en hem dan wakker gemaakt voor een voeding, maar dat doet hij sinds een paar dagen uit zichzelf, hij wil rond 3 uur een voeding.. En om dan de wekker ook nog om 12 uur te zetten lijkt mij ergens niet handig..
pi_102236311
Mij werd vandaag met oprechte interesse (totaal niet lullig bedoeld) gevraagd of Dottir nog niet te oud was voor borstvoeding. Vond ik wel bijzonder, maar goed dat ie t vroeg.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_102236419
Wekker zetten lijkt mij ook wat overdreven. Me dunkt dat de stress van het tussendoor kolven meer invloed heeft dan nog een nachtvoeding forceren. Al was het alleen omdat vermoeidheid ook niet echt helpt.
  woensdag 21 september 2011 @ 21:12:17 #13
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_102237030
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:00 schreef Vanyel het volgende:
Mij werd vandaag met oprechte interesse (totaal niet lullig bedoeld) gevraagd of Dottir nog niet te oud was voor borstvoeding. Vond ik wel bijzonder, maar goed dat ie t vroeg.
Zo werd mij laatst gevraagd tot wanneer ik door zou blijven voeden....
Ik vind dat zulke rare vragen, vraag dan gewoon of het lekker loopt, of ze het er goed op doet of weet ik wat....

Ik heb geantwoord dat ik in ieder geval wel zal doorvoeden totdat ze een jaar is en dat ik vanaf daar wel zie hoe lang ik het blijf volhouden en hoe lang zij nog wil....
Toen riepen ze, ja maar het is toch een keer op en ze heeft er toch niet meer genoeg aan dan en een peuter aan de borst dat is toch geen gezicht....
Dus toen heb ik het WHO advies er maar in gegooid en daarmee was het klaar.

Ik heb gisteren weer eens gekolfd en mijn record verbroken, 130 cc uit een borst.
Ze had 's nachts gedronken rond 03.00 uur uit de r-borst, toen 's ochtends om 07.00 uur uit de l-borst en toen kwam ze om 10.00 uur. Toen dacht ik, als ik nu nog eens de l-borst geef en tegelijkertijd de andere kolf, dan lukt dat vast....die stond op ontploffen. Et voila!
Dus nu twee bekertjes in de vriezer en dit ga ik vaker zo doen.

Nog wat foto's. O+

Eerst dit, die handjes....

Daarna dit
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 september 2011 @ 21:23:51 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_102237647
Zo beet Geert vanavond weer in m'n tepel, of nou ja bijten niet echt, maar als hij klaar is met drinken word hij slordig, en glijdt dus ook die tong weg die m'n tepel beschermt tegen die venijnige ondertandjes. Dan roep ik wel eens au ja. Maar Dat johan dan meteen maar roept dat wordt stoppen met de bv en over op de fles .. dat zit me hoog. Ik snap z'n frustratie wel hoor; zeker nu Geert al twee avonden alleen op mij wil slapen ( O+ en :') ) en bij neerleggen in de box of bij wie dan ook begint te brullen, maar om dan maar bij het minste of geringste te roepen dat ik moet stoppen met bv vind ik klinkklare onzin :{
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_102238524
ahh Lientje; die laatste foto is errrrg mooi Juud O+

Wickie; fijn dat het goed gaat met jou en Wies! (of las ik dat in het babytopic?) In elk geval heel erg fijn..

Hier verloopt de bv ook goed, meisje houdt wel veel krampjes, maar verder verloopt het allemaal zonder problemen... ben heeel benieuwd naar het CB volgende week. Ze heeft duidelijk spekkies inmiddels, dus weet dat ze prima groeit :o
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_102238849
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:55 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik weet het Orea, maar het voelt ergens zo moeilijk om die stap te zetten... Ik wil hem zo graag groot laten worden op alleen bv, en ben ergens bang dat het dan heel snel helemaal over is.. Maar het is wel iets waar ik al over nagedacht heb, en ook al wel overlegd heb met mijn O+

Pessie, in principe kun je zelf plannen wanneer je lessen voorbereid. Ik deed dat eerder altijd thuis, en doe dat nu ook liever, dan zit Bartje korter bij de gastouder... Ik neem aan dat ik de uren voor het kolven in mijn taakuren terug ga zien, maar die zijn voor dit jaar nog niet echt besproken. Ik heb 2 dagen dat ik het met tussenuren kan oplossen, en de andere dagen ben ik op de pauze aangewezen...
Die stap is ook heel groot en heel moeilijk.. Maar als ik het zo hoor in je verhaal kan het best een opluchting zijn om eens een keer of 2 tijdens dagen dat je werkt af te wisselen.. Op zich, als je zorgt dat je alle momenten dat je met je beeb samen bent wél live voed, maar puur de momenten dat je met o.a. je werk bezig bent en de druk hoog is om de goede hoeveelheid bij elkaar te krijgen, zou het prima moeten blijven gaan...

Als je wél de kracht nog hebt, kun je proberen tussendoor wat extra te kolven, zodat je een voorraadje opbouwt. Dan heb je hetzelfde effect, je hebt genoeg, dus als je een keer niet genoeg kolft is er geen man overboord :) dat kan vaak net genoeg rust geven om juist wel genoeg te kolven als het moet :)

Snap je wat ik bedoel? Kv hoeft niet, maar als 1 of 2 keer op werkdagen je de rust geeft.. sudder dan niet te lang door..!

Sterkte vrouw! :*
  woensdag 21 september 2011 @ 21:44:56 #17
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_102238889
Mijn mupke heeft sinds kort zo nu en dan kramp, nooit gehad en nu ineens na 3 maanden wel last van.

Gisteravond heb ik kerriezuurkool gegeten, vandaag heeft ze kramp.
Vorige week pannenkoeken gegeten als lunch, had ze 's avonds kramp van.
Ook van twee grote glazen jus d'orange heeft ze al eens last gehad.

Zou het kunnen dat ze zo heftig reageerd op sommige dingen en op heel veel andere dingen totaal niet. Of beeld ik het me in dat het daardoor komt?
pi_102239005
Juud!! O+ die ogen! O+ O+ *;
  woensdag 21 september 2011 @ 21:47:16 #19
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_102239026
Ltiekje, wat een gedoe zo.... ik heb niet echt goed raad, maar doe vooral wat je zelf graag wil en denkt dat goed is. Zorg dat er weer wat rust in je hoofd komt, want stress en spaning helpt al helemaal niet mee, zeker niet bij kolven en ook niet bij het voeden. :*
  woensdag 21 september 2011 @ 21:50:16 #20
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_102239232
quote:
17s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:47 schreef Orea het volgende:
Juud!! O+ die ogen! O+ O+ *;
Thanks! Ze staat ook nog in het fototopic, het is een heel mensje aan het worden. En ze groeit enorm hard.... :)

Doe jij ook nog eens een spam van jouw mupke? :Y
  woensdag 21 september 2011 @ 21:54:44 #21
259886 pessie
pi_102239555
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:44 schreef Orea het volgende:

[..]

Snap je wat ik bedoel? Kv hoeft niet, maar als 1 of 2 keer op werkdagen je de rust geeft.. sudder dan niet te lang door..!

Sterkte vrouw! :*
Eens! Wij hebben Nathan op een gegeven moment 's nachts ook kv gegeven omdat ik het niet meer trok, hij ging later weer zonder kv. Zorg ook dat je rust krijgt.
Hoe oud is hij nu eigenlijk? Kindjes groeien op een gegeven moment minder hard en dan hebben we ook nog de fameuze "4 maanden dip". Hoe moeilijk het ook is, probeer het anders even nuchter te bekijken, misschien had hij inderdaad net gepoept en de vorige keer al 2 dagen niet meer. Het handigst is gewoon volgende week weer wegen, misschien is het dan wel ineens +300.

Juud wat een meid alweer! Wat is ze gegroeid zeg!

En wat betreft last van hebben, tsja dat kan. Nathan had heel veel last van roomijs als ieniemienie schattig ventje (wat voor mij heel vervelend was want ik hou zo van roomijs). Als je nu denkt dat ze hier last van heeft misschien een maand laten staan en dan weer proberen?
Nathan had trouwens ook weinig krampjes voor een baby.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 september 2011 @ 22:04:26 #22
147316 crew  DJMO
#trut
pi_102240159
Als ik uien eet, heb ik een krampjeskindje. Die probeer ik, zoals pessie ook al zegt, eens in de maand, twee maanden opnieuw uit, geeft het weer last, laat ik het net zo makkelijk weg uit m'n eten.

woensdag 21 september 2011 @ 22:05:25 #23
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_102240227
Ik weet ook niet wat ik meemaak, ze verkrampt ook helemaal en gaat totaal uit haar dak. Vanaf half 4 vanmiddag tot vanavond 8 uur. Telkens een brulbui, knietjes optrekken, zich aan me vastklampen met haar knijpvingertjes...en zelfs al was ze weer even stil, dan niet weggelegd willen worden, dat was reden voor een nieuwe huilbui... Badje hielp even (toen kunnen eten) daarna buiten nog maar even een rondje gewandeld, toen lag ze me strak aan te kijken vanuit de wagen, zo van, mooi he mam al die bomen en de schermerlucht...hahaha.
Ik heb haar zelfs om 17.00 een Viburcol zetpil gegeven, ik vond het zo sneu...ze weet niet wat haar overkomt.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:07:51 #24
259886 pessie
pi_102240409
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:05 schreef Juud79 het volgende:
Ik weet ook niet wat ik meemaak, ze verkrampt ook helemaal en gaat totaal uit haar dak. Vanaf half 4 vanmiddag tot vanavond 8 uur. Telkens een brulbui, knietjes optrekken, zich aan me vastklampen met haar knijpvingertjes...en zelfs al was ze weer even stil, dan niet weggelegd willen worden, dat was reden voor een nieuwe huilbui... Badje hielp even (toen kunnen eten) daarna buiten nog maar even een rondje gewandeld, toen lag ze me strak aan te kijken vanuit de wagen, zo van, mooi he mam al die bomen en de schermerlucht...hahaha.
Ik heb haar zelfs om 17.00 een Viburcol zetpil gegeven, ik vond het zo sneu...ze weet niet wat haar overkomt.
Uhm, zou ze ook "gewoon" ziek kunnen zijn? Ik bedoel, er heerst weer van alles. Voor de zekerheid zou ikzelf even die dingen niet eten, het punt met kleine kindjes is dat er 101 redenen voor 1 iets kunnen zijn.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:17:42 #25
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_102241052
Ja Pessie, daar heb ik ook aan gedacht, wij lopen beide snotterig en met een kuchje rond, al zo'n anderhalve week, iets wat niet goed weg lijkt te gaan, ook keelpijn gehad, dus dat kan ze opgepikt hebben. Al is er geen snot of hoest of iets wat er op lijkt, ook geen verhoging.

Het lijkt echt heel erg op kramp, ineens hardverscheurend huilen, benen optrekken, verkrampen. En dan zo ineens is het weer over en kan ze zelfs even lachen en kletsen, even later begon ze weer te brullen en zo ging het door.

Tis zo rot he, dat je niet psies weet wat er is....nu ligt ze sinds 20.00 uur lekker te slapen in de co-sleeper. (En manlief ernaast, die hoor ik door de babyfoon heen snurken.) :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')