abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105686997
Ik ruil de zalm in voor French racks (lam) aangezien oma's al begon te bibberen toen ik over vis begon :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105687323
Simpel menuutje in elkaar gezet met oma als gast moeten we wel voorzichtig zijn ;)

Vooraf: licht paprikasoepje (nog geen idee wat, geen uien of mosterd soep dat was het voorgaande jaren) met een brood hapje

Gevolgd door: French Rack met salade

Hoofdgerecht: Mini stoofpannetje (in wijn gestoofd vlees met paprika, champi's enz.) en daarbij biologische aardappeltjes schoongeboend een half uurtje in de oven vooraf ingesmeerd met een fijne olie en wat zeezout erover.

Dessert: IJs op bevel van oma, ik wil zelf geen ijs gaan maken dus ga ik naar de Italiaan en als die niks heeft dan vermoed ik dat ik moet gaan zoeken. Wil er voor ons wel wat bijmaken maar nog geen idee wat.

Tip van Piet:
Walnotenijs in de vriezer leggen als backup, serveer dat met maple siroop.
Voor jullie zelf, haal diepvries frambozen (aldi heeft ze) en doe die in een pannetje en breng het aan de kook, week een velletje gelatine of twee, voeg die bij de frambozenmoes, voeg eetlepel suiker toe.
Sla slagroom stijf en als de framboos afgekoeld is lepel je hem door de slagroom.
Dit stort je in een puddingvorm.
Neem een verse rijpe mango, of bij gebrek daaraan perzik, pureer dit, met wat echte vanille, suiker en wat citroensap.
Serveer deze gele saus bij de roze pudding.
Nodig
1 pakje frambozen
2 pakjes slagroom
Suiker
Citroen
Mango

Het is natuurlijk mooi kleine puddingvormen te nemen, ieder zijn eigen pudding. Maar zorg dan dat oma er ook eentje krijgt. Wedden dat ze het ijs niet mist?
pi_105687435
Ooh, paprikasoepje. Goed idee, misschien doe ik dat Kerstavond ook maar.

En ik heb het recept van dat avocadotoetje van mijn moeder gekregen:

2 ripe avocado’s
juice of two or three lemons
4 tablespoons caster sugar
three quarter liter vanilla ice cream

Method:
Put avocado and lemon juice in food processor or mix with hand mixer,
add sugar.Then add the ice cream and mix thoroughly.Put in fridge

Garnish with a slice of avocado and some roasted almonds and serve with “ladyfingers”

Geen idee waarom het in het Engels is trouwens. Wat denken jullie ervan? Ik zou geloof ik in elk geval liever limoenen gebruiken dan citroenen - lijkt me beter combineren met avocado.
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:26:25 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105687613
Okay
Ik heb gisteravond een mousse van gerookte zalm gemaakt
Heb een recept verzonnen wat gemakkelijk is en niet al te bewerkelijk.
Nodig
Pakje gerookte wilde zalm a 150 gram, bv van de aldi
3 eieren
1 pakje slagroom
Zout
Dille
4 blaadjes gelatine

Week je gelatine in wat water en wacht tot het zacht is
Neem de gelatineblaadjes en doe die met een half kopje water met zout en dille in een schaaltje in de magnetron en smelt dit, laat het afkoelen maar niet zo lang dat het opstijft, je kan intussen het volgende doen
Sla de slagroom stijf
Pureer de zalm in keukenmachine of blender
Scheid de eieren en sla de eiwitten stijf
Meng de zalmpuree met gelatinevloeistof tot een papje
Meng er voorzichtig de stijve slagroom door, niet roeren maar enveloperen
Meng hier voorzichtig het eiwit door, niet roeren, maar enveloperen,
Enveloperen is omvouwen, je haalt met een lepel mengsel naar boven en herhaalt dit, zo hou je lucht in je mousse, als je gaat roeren gaat de lucht er uit en wordt het veel zwaarder.

Enjoy!
Zet dit minstens 12 uur in de koeling om op te stijven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105687708
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij :'( :'( :'( .
  zaterdag 17 december 2011 @ 11:36:52 #131
45206 Pietverdriet
pi_105687815
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:31 schreef Bleie het volgende:
Klinkt heerlijk Piet, maar helaas is gerookte zalm nog eventjes verboden voor mij :'( :'( :'( .
Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
pi_105689954
quote:
- Als nagerecht zet ik drie verschillende toetjes to share op tafel: donkere chocolade-fudgetaart, mousse van gekaramelliseerde witte chocolade(!Heel!Erg!Lekker!)
Had je hier misschien nog een receptje van, minilot?
pi_105690537
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit :D
  zaterdag 17 december 2011 @ 13:43:18 #134
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105691016
Supermarkt. Naast de pakken appeltaartmix enzo.

[ Bericht 32% gewijzigd door RobinOok op 17-12-2011 14:16:54 ]
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:00:45 #135
45206 Pietverdriet
pi_105691586
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 13:27 schreef Ml-etje het volgende:
Piet waar haal je je gelatine? Dat gebruik ik nl nooit :D
Op de bakafdeling, wat robin ook al zei. Heb me met ook rot lopen zoeken terwijl ik er voor stond
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:25:53 #136
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105692329
Ben er vanochtend eens voor gaan zitten en ik ben eruit!
Als hoofdgerecht worden het Korean Lettuce Wraps. Maak een sous-vide hangar steak (makkelijk voor te bereiden, op de dag alleen in 't warm water en dan afgrillenl), buikspek (heb al een mooi recht bijgesneden stuk in de vriezer, gegaard ook, dus alleen even in plakjes bakken) en misschien dan nog wat kip. Met verschillende sausjes, pickles, van die dingen. En roasted rice-cakes.

En dan vooraf maak ik denk ik met garnalen gevulde tofuvellen.

Klaar!

Als het goed is kan ik heul erg veel de dag ervoor al doen en voorbereiden en ben dus op de dag zelf weinig in de keuken. Maakt voor mij dus niet zoveel uit, maar voor de anderen lijkt het dan net of ik er helemaal niet lang mee bezig was, want dat vinden ze zielig, lang in de keuken staan.
En oja, andere voordeel: niet in de rij hoeven staan bij visboer, slager of wildhandel. Coquilles, vis of wild eten we de anderen dagen van het jaar wel.

(en misschien koop ik een bak sesamijs voor wie er perse een toetje wil. Ik hou niet van toetjes, dus ik ga daar ook geen tijd aan verspillen)
pi_105693549
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zwanger? Dan mag je ook geen rauw ei.
Recept was voor minilot op verzoek.
Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:25:35 #138
45206 Pietverdriet
pi_105693806
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:15 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ha, over die rauwe eieren had ik nog heen gelezen. Ik weet dat het op verzoek was, maar ik ben echt dol op zalm, dus als ik niet meer zwanger ben (nog een week of 6), ga ik dit toch echt een keertje maken. Gewoon, omdat het kan.
Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
pi_105694038
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan :Y
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:38:03 #140
45206 Pietverdriet
pi_105694113
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:34 schreef PaarsBeestje het volgende:
Gerookte zalm is in te vriezen? Ik heb ook al een pakje van die wilde zalm gekocht en hij was inderdaad fantastisch. Als ik 'm in kan vriezen, dan leg ik een voorraadje aan :Y
Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
pi_105694460
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je er mousse van gaat maken absoluut, bewaar het niet te lang in de vriezer, en zorg dat je vriezer zeker min 20 is.
Klinkt goed, en m'n vriezer staat inderdaad koud genoeg :Y Dan kan ik die mousse later nog eens proberen. Bedankt! :Y
pi_105715673
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan dat in combi met zogen?
Als je slim bent koop je nu de gerookte wilde zalm bij de aldi, want of ze die in Feb nog hebben is de vraag en vries hem in. De gerookte wilde zalm is echt honderd maal zo lekker als de normale.
Zalm kan in elk geval met borstvoeding samen, rauwe eieren weet ik eigenlijk niet. Kan het zo gauw ook niet vinden. Grrr, dan moet ik nog wel lang wachten voor ik dit kan eten. Nou ja, ik kan in elk geval weer aan de broodjes zalm straks, dat is al heel wat ;)
  zondag 18 december 2011 @ 10:16:17 #143
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105716363
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:

-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.

Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  zondag 18 december 2011 @ 12:38:31 #144
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_105719152
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt! :)
Smell the flowers while you can....
pi_105719457
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?

Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 18 december 2011 @ 12:46:55 #146
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_105719478
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Heb je [Amuse] Recepten & Lepels al gescanned?

Weet niet of er nou perse een soepje bijzit, maar dat topic hielp mij een paar weken geleden uit de amuse-brand.
Oh, die had ik nog niet gezien. Bedankt! :)
Smell the flowers while you can....
  zondag 18 december 2011 @ 12:57:03 #147
45206 Pietverdriet
pi_105719931
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 10:16 schreef Purdey het volgende:
Aangezien Piet ook frambozenmousse gaat maken, even een vraagje. Ik had in een kookboek een citroenmousse gezien, maar niet iedereen is dol op citroen, vandaar de framboos. Hoe dan ook, dat recept gaat ongeveer zo:

-Slagroom stijfkloppen
-2 eiwitten stijfkloppen met suiker
-Suiker, eiwitten en frambozen erbij.

Leek mij niet slecht, en simpel. Maak jij de mousse op de manier die je eerder beschreef? Met de gelatine?
Pakje slagroom
Drie eiwitten
Pakje frambozen
Suiker
Wat water
3 a 4 blaadjes gelatine
Week 3 a 4 velletjes gelatine in wat water, als ze zacht zijn, doe de gelatine met wat water en suiker aan de kook, samen met de frambozenpuree
Sla slagroom stijf
Sla eiwitten stijf
Koel de frambozenmix af in een bak met wat ijswater maar roer en zorg dat ie nog niet opstijft.
Envelopeer het door de slagroom tot een egaal roze mengsel, maar niet roeren
Doe schep eisneeuw door de slagroomframbozen en envelopeer,
Herhaal dit tot alle eiwit er door is en zet het om op te stijven in de koeling.

Als je het zo doet wordt het erg luchtig en licht.
pi_105722454
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:38 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Kent iemand nog een lekker, maar licht, amusesoepje? Ik heb een kleine amuse met coquilles, maar zou daarbij nog een klein glaasje met amusesoep willen serveren. Mijn voorgerecht na de amuse is vrij zwaar (richting ragout), dus het mag niet te zwaar zijn. Liefst op basis van een groente (en niet opnieuw vis of schaaldieren). Heb al in het Fok! Kookboek gekeken en surf me suf, maar kan niets naar mijn zin vinden. Alvast bedankt! :)
Het wortelsoepje van Bluezz! Heel mooi fel oranje van kleur, hoog op smaak en makkelijk te maken. Staat denk ik wel in het amusetopic. Is hier altijd een succes. Inclusief mensen die stiekem in de keuken de pan uitlikken.
pi_105724012
*)
pi_105724446
kerstmenu hulp gezocht!!!

tijd en inspiratie loos en we krijgen op kerstavond schoonpa en stiefschoonma te eten...

Ze zijn (met name schoonpa) van wat de boer niet kent dat vreet ie niet.... En stiefschoonma wil volgens goed pools katholiek gebruik alleen vis op kerstavond... Geen vlees, geen vega. (dus de klassieke rollade met stoofpeertjes, rode kool en appelmoes valt af en mijn hemelse pompoenlasagna ook).
Totaal 5 personen, waaronder een kleuter van 4... Maar die eet minder kieskeurig dan schoonpa ;)

Qua voorbereiding en boodschappen alleen morgen en zaterdagochtend tijd.

Iemand nog tips voor een simpel doch smaakvol kerstmenu... Een gang of 3...max 4.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')