abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 december 2011 @ 17:48:48 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105732732
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105732975
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het trouwens met ouders en schoonouders, opa en oma's dat ze willen bepalen wat er op tafel komt als ze worden uitgenodigd te komen eten? Kijk prima als je iets niet lust of allergies bent, maar te gaan vertellen wat er moet komen, heel mooi, maar ik zou me daar echt geen ruk van aantrekken
_O- je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105733969
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
  zondag 18 december 2011 @ 18:44:36 #157
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_105734976
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is gelukkig nog een verschil tussen ergens rekening mee houden en jezelf aanpassen..
Als ik kook moeten ze er maar rekening mee houden dat ik me niet aanpas
  zondag 18 december 2011 @ 18:48:02 #158
45206 Pietverdriet
pi_105735098
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

_O- je hebt nog nooit een reactie gehad van "jammer dat .... niet op tafel stond" denk ik :D
Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
  zondag 18 december 2011 @ 18:50:47 #159
45206 Pietverdriet
pi_105735237
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:20 schreef Brembo het volgende:
Ik zoek eigenlijk iets wat bij een kalkoen als hoofdgerecht past maar dan geen aardappels, iemand ideeën? De kalkoen zal gevuld zijn...
Mag het niet uit aardappel gemaakt zijn? Wat dacht je van Knoedel, gemaakt van brood en hazelnoten?
Een mooi brood is ook erg lekker, of ei-noedels, maar dat is wel wat werk
pi_105736458
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, wel een schoonvader die de Gans mocht aansnijden wiens bek open viel dat er geen botten in de gans zaten.
Hij gromde later wat dat ie nog naar het circus moest, waarop schoonmama vroeg hoe hij aan kaarten kwam. Ik zei, Kaarten? Hij moet optreden, staat ie in de piste te grommen en voor hem iemand met een stoel en een zweep.
:D oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen :9
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie :+
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 18 december 2011 @ 19:24:25 #161
45206 Pietverdriet
pi_105736628
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 19:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

:D oma wenste rum rozijnen is.
Ik ben niet van plan het te maken maar licor 43 ijs daarentegen :9
Ik ben wel benieuwd naar haar reactie :+

De mensen die komen eten bij ons met kerst weten nog geeneens wat er geserveerd gaat worden, man heeft spreekverbod gekregen.
pi_105737517
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

Pakje slagroom
Drie eiwitten
Pakje frambozen
Suiker
Wat water
3 a 4 blaadjes gelatine
Week 3 a 4 velletjes gelatine in wat water, als ze zacht zijn, doe de gelatine met wat water en suiker aan de kook, samen met de frambozenpuree
Sla slagroom stijf
Sla eiwitten stijf
Koel de frambozenmix af in een bak met wat ijswater maar roer en zorg dat ie nog niet opstijft.
Envelopeer het door de slagroom tot een egaal roze mengsel, maar niet roeren
Doe schep eisneeuw door de slagroomframbozen en envelopeer,
Herhaal dit tot alle eiwit er door is en zet het om op te stijven in de koeling.

Als je het zo doet wordt het erg luchtig en licht.
Misschien mis ik iets, maar moet je de pitjes van de frambozen er niet uithalen?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  zondag 18 december 2011 @ 20:42:20 #163
45206 Pietverdriet
pi_105740584
quote:
5s.gif Op zondag 18 december 2011 19:46 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar moet je de pitjes van de frambozen er niet uithalen?
Als je dat wilt, ja, haal het door een zeef.
Sorry ff niet aan gedacht.
  maandag 19 december 2011 @ 10:17:24 #164
251095 Purdey
Better off alone..
pi_105762839
Ik hou eigenlijk ook zelden rekening met gasten. Mijn schoonzus was net zo avontuurlijk als een oud wijf. At alleen maar sla, met gebakken aardappeltjes, en prakjes.

Dus haar eerste kerst was hier een feest. Verschrikt keek ze naar de garnalen in de cocktail, naar de cranberry saus, naar de kastanjes, naar de dadels met roomkaas die 's avonds op tafel kwamen, naar de gerookte zalm op de toastjes. Het enige wat bekend was waren de pom duchesse en de kippensoep :D

Nu eet ze alles mee. Soms een beetje terughoudend, maar ze eet. En omdat ze zoveel meer heeft geleerd kook ik geen rijst als ze met mijn broer komt eten, want dat lust ze écht niet.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_105763602
Ik zoek nog een lekker 1 pansrecept voor 2e kerstdag. Iemand tips? We maken het in eerste instantie gewoon thuis en dan nemen we het mee naar mijn schoonouders waar we het weer op het vuur zetten. Dus leek mij een 1 pas gerecht het makkelijkste.
  † In Memoriam † maandag 19 december 2011 @ 11:18:26 #166
91830 MaximusTG
pi_105764413
Een goedgevulde stoofschotel of zoiets? Of een pastei of quiche? Bij de stoofschotel eventueel nog los aardappel(s)(puree) of rijst of zo?
Of kijk hier eens:

http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/favourites/one-pot/
pi_105808212
Ik zit te denken aan een stoofschotel met hert. Iemand goede tips hiervoor?
pi_105809035
Eerste kerstdag heb ik in ieder geval al besloten over het hoofdgerecht en tussengerecht. Tussengerecht wordt een ouderwetse heldere rundvleessoep. Hoofdgerecht wil ik hazenrugfilet maken met een wildsaus (hoe ik die moet maken moet ik nog even uitzoeken. Piet, heb jij een idee?) Met een pastinaakpuree, rode bietjes en spruitjes. Nagerecht wil ik eigenlijk makkelijk iets een dag van tevoren maken. En voorgerecht moet ik nog nog even bepalen... Lastig!
pi_105814070
Vorig jaar heb ik eigen gemaakte vissoep voor mijn familie gemaakt en daar werd zo over gezeikt: "Ik lussss geen visssss" dat ik dit jaar gezegd heb: De tyfus ik ga lekker met anderen koken.

Nu heb ik de volgende gerechten:

Amuses:

Mousse van Asperges in een lepel
Cherry tomaat met caramel laagje erom heen met sesam zaadjes. (hoop dat het gaat lukken, vorige 10 pogingen zijn mislukt)
Een lepel met eigen recept: Zoete aardappel en Pastinaak puree (heel zoet, maar heerlijk)

Voorgerecht:

Coquilles in eigen gemaakte zoete saus met eetbare bloemen.

Hoofdgerecht:

Been van Lam gegaard in de oven met honing en rozemarijn.

Nu het probleem:

Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht en ik weet nog geen nagerecht. Ik kan goed amandelcake maken, maar die maak ik al te vaak... :{

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2011 12:13:32 ]
pi_105814141
Die foto van tylergirl met die aardappelen lijkt me ook wel wat mare welke aardappel kan ik daar het best voor gebruiken ? denk niet dat ik hier die russets aardapel kan vinden.
  † In Memoriam † dinsdag 20 december 2011 @ 12:21:46 #171
91830 MaximusTG
pi_105814490
Je zou sowieso naar de groentenboer kunnen gaan en het daar vragen, of ze Russets hebben, en zo niet, wat ze dan adviseren.
Ze hebben ook bij bv de AH, een selectie "premium" aardappels, Pomme Primeur of Culinair oid. En bij mijn AH ook roosteraardappels van "Masterchef":'). Vaak nogal aan de dure kant, en die masterchef associatie slaat natuurlijk nergens op, maar het zijn vaak wel mooie aardappels.
pi_105816502
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 12:10 schreef Aneurism het volgende:
Vorig jaar heb ik eigen gemaakte vissoep voor mijn familie gemaakt en daar werd zo over gezeikt: "Ik lussss geen visssss" dat ik dit jaar gezegd heb: De tyfus ik ga lekker met anderen koken.

Nu heb ik de volgende gerechten:

Amuses:

Mousse van Asperges in een lepel
Cherry tomaat met caramel laagje erom heen met sesam zaadjes. (hoop dat het gaat lukken, vorige 10 pogingen zijn mislukt)
Een lepel met eigen recept: Zoete aardappel en Pastinaak puree (heel zoet, maar heerlijk)

Voorgerecht:

Coquilles in eigen gemaakte zoete saus met eetbare bloemen.

Hoofdgerecht:

Been van Lam gegaard in de oven met honing en rozemarijn.

Nu het probleem:

Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht en ik weet nog geen nagerecht. Ik kan goed amandelcake maken, maar die maak ik al te vaak... :{
Je bent wel een zoetekauw zeker? :P
Heb je niet wat teveel zoete gerechten in je menu? Niet iedereen houdt van zoet bij iedere gang, ik iig niet. Misschien ipv van een zoete saus bij de coquilles wat frissers?
pi_105816743
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:20 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

Je bent wel een zoetekauw zeker? :P
Heb je niet wat teveel zoete gerechten in je menu? Niet iedereen houdt van zoet bij iedere gang, ik iig niet. Misschien ipv van een zoete saus bij de coquilles wat frissers?
Het zijn wel andere zoet belevingen. Op zich is mijn saus wel fris bij de cocquilles (het is op basis van 2 soorten azijn, gesmolten honing, appel en kaneel compoté, balsamico azijn) , ik heb daarop ook macamadamia noot rasp erover heen verwerkt. Ik denk dat ik hartig in mijn bijgerecht ga verwerken... Maar wat.. :{

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2011 14:04:05 ]
  dinsdag 20 december 2011 @ 14:05:43 #174
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105818275
Ik had gezocht naar die Russets, volgens wikipedia leken ze op de aardappelen die we thuis ook hebben.....(maar ik ben echt een n00b wat eten betreft) zou ik dan niet gewone aardappelen kunnen gebruiken? :@
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 20 december 2011 @ 14:22:57 #175
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105818968
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 12:10 schreef Aneurism het volgende:
Ik weet nog geen bijgerecht bij het hoofdgerecht
Aangezien je van zoet houdt: zoete aardappelpartjes uit de oven, gekruid met koriander-, venkel-, karwijzaad en cayennepeper:

pi_105819318
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:22 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Aangezien je van zoet houdt: zoete aardappelpartjes uit de oven, gekruid met koriander-, venkel-, karwijzaad en cayennepeper:

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Nee wil echt een hartig gerecht erbij.. Eerst zat ik te denken aan risotto van truffel, maar dat eet ik al te vaak om met kerst te eten.
pi_105855756
Ik hoef alleen een voorgerecht te maken voor 1e kerstdag, en ik ga wat uitgebreider koken op oudjaarsdag voor mijn man en mezelf.
Het voorgerecht wordt waarschijnlijk gebakken brie met saus (cranberry oid). Moet ik nog even een lekker recept van opzoeken; ik heb het ooit bij iemand anders gegeten en ik vond het heerlijk :)

Het oudjaarsdagmenu wordt Italiaans, met een eventueel een amuse, een voor- hoofd- en nagerecht. Het nagerecht wordt creme brulée, het hoofdgerecht iets met vlees en verder moet het nog bedacht worden. Suggesties zijn welkom :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_105855908
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:05 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik had gezocht naar die Russets, volgens wikipedia leken ze op de aardappelen die we thuis ook hebben.....(maar ik ben echt een n00b wat eten betreft) zou ik dan niet gewone aardappelen kunnen gebruiken? :@
Niet te vinden hier, dus wat nu ? kruimige, ietwat kruimige of een vaste aardappel voor die aardappeltorentjes ?
Groenteboer keek me wazig aan ;(
pi_105855992
oja mijn kerstdiner wordt: kipfilet gevuld met ricottokaas en gerold in parmaham, gecarameliseerde witlof, geglaceerde worteltjes en brocoli met een sausje, aardbeien en chocolade mousse,
bruschetta met paddestoelen en tomaatsalsa,
Soep d8 ik aan paprika soep maar is dat niet te zwaar ? portsaus kan dat bij de kipfilet ? en paddestoelen saus voor bij de brocolli ?
  woensdag 21 december 2011 @ 08:51:36 #180
45206 Pietverdriet
pi_105856102
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:05 schreef Tyler-Girl het volgende:
Russet is vooral een amerikaanse aardappel. Zou binten gebruiken als vervanger
pi_105856256
Ik kom er nog niet uit voor Kerstavond...

Tot nu toe heb ik als ideeën:

vooraf: paprikasoep

hoofd: een stevige witvis (even kijken wat de visboer heeft, ik ben afhankelijk van een kraampje op de markt :( ), gewikkeld in spek / pancetta. Daarbij iets met pastinaken (puree?), en een groente, maar nog geen idee welke. De dag erna krijgen we rode kool, en een mix van peultjes en haricots verts, dus die vallen af. Is bietjes een idee? Ik heb wel een lekker recept voor bietjes gestoofd met bosuitjes, maar of dat echt lekker is bij vis?

nagerecht: nog geen flauw idee, maar we komen om in de mandarijnen en (bloed)sinaasappels (beetje fout gegaan met inkopen), dus daar iets mee doen, is misschien een goed idee.
  woensdag 21 december 2011 @ 09:06:23 #182
45206 Pietverdriet
pi_105856331
Bleie, probeer zeeduivel te krijgen, heel stevig, heel lekker, als je het in spel wikkelt kan je ook een lossere vis nemen trouwens. Wijting heeft kleine filets maar is erg lekker, is echter wat vlokkiger. Kabeljauw is dat ook. Bietjes zou ik eerder lauw of koud eten dan warm.
Wat dacht je van een mousse of ijs van de sinaasappels? Lekker fris.
pi_105856755
Piet: jaaa, als ik zeeduivel kan krijgen, doe ik dat, heerlijk! Ik zal straks vast een even spieken wat ze ongeveer hebben. Mousse van sinaasappels lijkt me ook lekker. Heb je daar een recept van?
pi_105858134
Denken jullie dat het ok is om bij een volledig Frans/Hollands kerstmenu een Aziatisch tussengerecht te serveren?
Ik heb een kippen consommé gemaakt, die ik wilde garneren met een julienne van wortel en selder. Toevallig zag ik hier een topic over dumplings voorbij komen en nu lijkt het mij wel een leuk idee om de bouillon op smaak te brengen met wat dingen als sojasaus en rijstwijn en hier zelfgemaakte wontons aan toe te voegen.
pi_105858678
Eerste kerstdag: Bij schoonouders eten. Hoef ik niks te doen.
Tweede kerstdag: maak ik het voorgerecht. Champignonneonsoep uit Julia Child (Lekker!!) met rozemarijnbroodjes.
  woensdag 21 december 2011 @ 16:06:09 #186
45206 Pietverdriet
pi_105870408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 09:27 schreef Bleie het volgende:
Piet: jaaa, als ik zeeduivel kan krijgen, doe ik dat, heerlijk! Ik zal straks vast een even spieken wat ze ongeveer hebben. Mousse van sinaasappels lijkt me ook lekker. Heb je daar een recept van?
Laat een velletje of 4-5 gelatine zacht worden in wat water
Neem een kwart liter sap,
Breng kort aan de kook om enzymen te vernietigen en voeg de gelatine toe en laat het afkoelen
Sla een pakje slagroom stijf met een eetlepel suiker
Sla drie eiwitten stijf
Als de sinaasappelsap koel is, maar nog niet stijf, envelopeer dit met de slagroom maar roer niet want dan gaat de lucht er uit
Voeg beetje bij beetje het eiwit toe terwijl je dit er door envelopeert, omslaan bedoel ik daarmee
Als het een egale luchtige massa is geworden, zet het in de koeling om op te stijven.
pi_105872306
Lijkt me heerlijk, maar rauw ei... Dat wordt 'm niet. Ik zoek nog even verder, dank!
  woensdag 21 december 2011 @ 16:53:55 #188
45206 Pietverdriet
pi_105872385
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:51 schreef Bleie het volgende:
Lijkt me heerlijk, maar rauw ei... Dat wordt 'm niet. Ik zoek nog even verder, dank!
Laat het ei weg en gebruik twee keer zoveel slagroom, eventueel uit een spuitbus om het luchtiger te krijgen.
  woensdag 21 december 2011 @ 16:54:58 #189
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105872424
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 08:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Russet is vooral een amerikaanse aardappel. Zou binten gebruiken als vervanger
En wat is binten??? Kun je die/dat wel overal krijgen.
Mijn tantes zeiden gisteren dat ik sowieso vastkokende aardappellen ipv kruimige moest gebruiken (moet toch eens kijken wat we thuis hebben liggen)
  woensdag 21 december 2011 @ 17:01:27 #190
45206 Pietverdriet
pi_105872743
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:54 schreef Tyler-Girl het volgende:

[..]

En wat is binten??? Kun je die/dat wel overal krijgen.
Mijn tantes zeiden gisteren dat ik sowieso vastkokende aardappellen ipv kruimige moest gebruiken (moet toch eens kijken wat we thuis hebben liggen)
Binten of Bintjes, een aardappel met ongeveer dezelfde eigenschappen als de Russet volgens mij.
Je moet geen vastkokende nemen, die hebben een lager zetmeelaandeel, bruinen niet mooi en worden niet zo krokant.
pi_105872911
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat het ei weg en gebruik twee keer zoveel slagroom, eventueel uit een spuitbus om het luchtiger te krijgen.
Je bent geweldig, doe ik het op die manier!

Pff, zwanger zijn met de feestdagen is echt niet leuk...
  woensdag 21 december 2011 @ 17:05:56 #192
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_105872940
Ow oke....dus dan kan ik tog beter kruimige nemen....handig verschillende advieze :p maar ga er van uit dat jij er verstand van hebt ;)
Maar ik ga ook opzoek naar de bintjes. Dank!
  woensdag 21 december 2011 @ 17:07:15 #193
45206 Pietverdriet
pi_105872991
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:05 schreef Bleie het volgende:

[..]

Je bent geweldig, doe ik het op die manier!

Pff, zwanger zijn met de feestdagen is echt niet leuk...
Wat dacht je van op dieet zijn omdat je door de Medicamenten 15 kilo bent aangekomen...
Geen snoep, geen snacks, geen fris, geen bier, geen koekjes, etc etc
pi_105873767
Ooh, dat is ook heel vervelend ja.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:29:28 #195
45 SiGNe
pi_105873825
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat dacht je van op dieet zijn omdat je door de Medicamenten 15 kilo bent aangekomen...
Geen snoep, geen snacks, geen fris, geen bier, geen koekjes, etc etc
Ik weet niet wat voor medicatie je hebt maar mijn ervaring met Prednison is dat je voornamelijk vocht vasthoudt en dat ook vrij snel weer kwijt bent als je ermee stopt.
Een snackje op z'n tijd hoeft dus voor het gewicht geen probleem te zijn en er zijn natuurlijk ook gezonde snacks :)
(zelf ga ik met oud&nieuw kipstengels met sherry-gembersaus serveren als snack: http://www.tantethea.net/(...)ngelsherrygember.htm )
  woensdag 21 december 2011 @ 17:32:57 #196
45206 Pietverdriet
pi_105873994
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:29 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor medicatie je hebt maar mijn ervaring met Prednison is dat je voornamelijk vocht vasthoudt en dat ook vrij snel weer kwijt bent als je ermee stopt.
Een snackje op z'n tijd hoeft dus voor het gewicht geen probleem te zijn en er zijn natuurlijk ook gezonde snacks :)
(zelf ga ik met oud&nieuw kipstengels met sherry-gembersaus serveren als snack: http://www.tantethea.net/(...)ngelsherrygember.htm )
Het was het synthetische krachtige broertje van Prednison waardoor ik de hele dag scheurde van de honger, in combinatie met totaal geen lucht kunnen krijgen dus nauwelijks wat kon doen aan beweging.
  woensdag 21 december 2011 @ 17:42:57 #197
45 SiGNe
pi_105874392
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het was het synthetische krachtige broertje van Prednison waardoor ik de hele dag scheurde van de honger, in combinatie met totaal geen lucht kunnen krijgen dus nauwelijks wat kon doen aan beweging.
Dat is minder fijn ja, ik herken er wel een gedeelte van.
Bij mij resulteert weinig doen ook in weinig koken en honger went.. gevolg is dus dat ik weer meer met ondergewicht te maken heb.
Maar zoals met alles, 't gaat op een gegeven moment weer beter en ik pas weer broeken met maat 31 ^O^
pi_105905494
Ik zit nu opeens te denken. Kan ik als groente niet beter bijvoorbeeld venkel doen, in plaats van bietjes?
pi_105905973
Ons diner voor 8 personen:

Aperitief - een Rose Cava

Amuses/Hapjes:
eigengemaakt Zalm ijs met shotje Bloody Mary (of virgin bloody mary - sommige willen niet drinken).

Dadels met roomkaas

Bruchetta met eigen tapenade.

Toastjes met eendenlever.

Voorgerecht:
Rundercarpaccio met pijnboompitten, parmesaan, een goede balsamico en een lekkere salade soort.

Hoofdgerecht:
Eendenborst filet, kort gemarineerd aan de vlees kant in de balsamico, ingesneden en knapperig aan de vet kant.
Haricots verts in een plakje pancetta, bloemkool bloempjes, bospeentjes. Een aardappelpuree. Een lekkere jus van de eend met gecarameliseerde sjalotjes.

Nagerecht:
nog niet uit, vanille ijs met lychees, of een lekkere sorbet met wat chocolade of vruchten.

iemand nog een idee voor het nagerecht? Of suggesties voor de rest?
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  donderdag 22 december 2011 @ 08:51:18 #200
45206 Pietverdriet
pi_105906029
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:03 schreef Bleie het volgende:
Ik zit nu opeens te denken. Kan ik als groente niet beter bijvoorbeeld venkel doen, in plaats van bietjes?
Is ook lekker.
gekookt, met wat boter en pernod er over.
pi_105907444
Mensen, wie heeft er ideeën voor mijn groentebijgerecht? Ik wil wel groente serveren en ook wel iets hipper dan twee worteltjes, maar wat dan? Rode biet is uit den boze :P En ik heb een hekel aan boontjes in spek :N Iets van gegrilde groenten beetje aangemaakt met lekkere kruien of lichte saus/jus, maar ik ben geen keukenprinses. Wie helpt?
pi_105907495
Gekarameliseerde witlof?

Olie, roomboter en honing in koekenpan warm maken, witlof blaadjes erbij en paar minuten bakken. Daarna op bord of in schaal en tijm eroverheen, is heerlijk!
pi_105910988
Kook de witlofstronkjes beetgaar in water met citroensap, peper, zout en suiker. Giet af en halveer de stronkjes. Haal de kern eruit, bestrooi de lof met de suiker en bak ze vervolgens goudbruin.

Zelf zit ik te denken aan uienringen in tempurabeslag bij de Lam...:{ Zo moeilijk dit jaar.

Edit:

Kom al iets verder:

Ovenschaal met daarin een laagje van een soort ratatouille variant:

Uienringen in tempurabeslag
Courgette in tempurabeslag
(twijfel nog of ik tomaten puree ga gebruiken als laag erover heen of dat ik de tomaat ook in plakjes in tempurabeslag maak) om vervolgens 2 soorten kaas erover heen te strooien en het geheel 20 minuten in de oven te zetten @ 200 a 180 graden...

Sterk de voorkeur om alle groentes in tempura beslag te doen zonder saus om het knapperige karakter van de tempura te behouden.

Nu het nagerecht nog. :D

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2011 12:28:36 ]
pi_105913069
Iemand nog ideeen voor een leuke spoon?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')