Dat maakt niet uit, een stuk troep dat door de dampkring heen komt slaat echt wel een gat in je dak hoorquote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Scuidward het volgende:
Lekker binnen blijvenmaar gebeurd wel vaker toch?
Hoeveel verdiepingen maakt zeker ook niet uit?quote:Op zondag 18 september 2011 14:26 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, een stuk troep dat door de dampkring heen komt slaat echt wel een gat in je dak hoor
Lol @ die plaatjes in de OP trouwens
Jawel, maar ik denk dat hij ook wel door een verdiepingkje van beton heen komt hoorquote:Op zondag 18 september 2011 14:56 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Hoeveel verdiepingen maakt zeker ook niet uit?
Ehm, ja, die kans is altijd groter op aarde.quote:Op maandag 19 september 2011 08:06 schreef Bastard het volgende:
De kans is vlgs mij groter dat hij gewoon in het water zal vallen hoor?
Natuurlijk ook dat, maar volgens mij proberen ze wel vanaf het moment dat ze de satteliet laten vallen het zo te berekennen dat hij dus in het water zal gaan vallen, dat bedoelde ik.quote:Op maandag 19 september 2011 08:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ehm, ja, die kans is altijd groter op aarde.
Hij kan echter ook op de landingsbaan van Schiphol landen, of in een weiland in Oost Drenthe, of op jouw huis.
Er valt niets doen aangezien dat ding niet meer bestuurbaar is.quote:Op maandag 19 september 2011 08:12 schreef Bastard het volgende:
[..]
Natuurlijk ook dat, maar volgens mij proberen ze wel vanaf het moment dat ze de satteliet laten vallen het zo te berekennen dat hij dus in het water zal gaan vallen, dat bedoelde ik.
Dit dus. Stel dat het een dichtbevolkt gebied is, waar het neer gaat komen ... ook al zijn het maar relatief kleine brokstukken, er gaan dan gewoon doden vallen. Je kunt in zo'n korte tijd nooit zoveel mensen uit zo'n enorm gebied evacueren. Kortom, dat wordt dan gewoon een vorm van "Satelliet roulette".quote:Op maandag 19 september 2011 08:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er valt niets doen aangezien dat ding niet meer bestuurbaar is.
Ze kunnen hooguit een paar uur vantevoren inschatten, waar en waneer hij ongeveer neerkomt (over een gebied van 11.000km, dus ook niet echt nauwkeurig).
Het is europa maar. Als dat ding ergens in de VS zou vallen, was er meer druk op de Nasa uitgeoefend om nauwkeurig te bepalen waar dat ding precies gaat vallen..quote:Op maandag 19 september 2011 08:12 schreef Bastard het volgende:
[..]
Natuurlijk ook dat, maar volgens mij proberen ze wel vanaf het moment dat ze de satteliet laten vallen het zo te berekennen dat hij dus in het water zal gaan vallen, dat bedoelde ik.
Wel naar dat het grootste deel van de wereldbevolking in dat gebied woont..quote:..The decommissioned satellite could land anywhere between 57 degrees north latitude and 57 degrees south latitude..
Ik denk dat de reden om hier bang voor te worden echt heel heel klein is.quote:
Tja, en dat is dus niet zo! Veel van het materiaal zal inderdaad verbranden, maar ze weten dat er ook bepaalde delen zijn die de hitte zullen weerstaan. Die komen dus wel op aarde terecht. Ergens, somewhere. Met een behoorlijke impact snelheid, dus de ravage kan weleens groot zijn als die onderdelen ergens in bewoond gebied neerpletteren.quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:13 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik denk dat hij verbrandt is voordat hij onder is.
"And risking one dangerous object changing into many?"quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:03 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Tja, en dat is dus niet zo! Veel van het materiaal zal inderdaad verbranden, maar ze weten dat er ook bepaalde delen zijn die de hitte zullen weerstaan. Die komen dus wel op aarde terecht. Ergens, somewhere. Met een behoorlijke impact snelheid, dus de ravage kan weleens groot zijn als die onderdelen ergens in bewoond gebied neerpletteren.
Kunnen ze dat ding niet gewoon al aan gort schieten? Zo groot is 'ie nu ook weer niet ...
Kleinere deeltjes die meer kansen maken om opgebrand te raken of te crashen ?quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
"And risking one dangerous object changing into many?"
Het punt is dat je nooit weet wat er na zo'n ontploffing overblijft.
Het kan ook zo zijn dat er twee grote stukken ontstaan die ieder op zich gevaarlijk zat zijn en twee inslagen veroorzaken. Het is niet zo dat een ontplffing per definitie de satelliet in duizend kleine speldeknopjes verandert.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Kleinere deeltjes die meer kansen maken om opgebrand te raken of te crashen ?
Toch beter verschillende kleine deeltjes ipv 1 brok ... niet ?
Daarom vind ik het wel redelijk wat Ayumu eergisteren zei..nl. "Waarom zit er dan geen killswitch in zo'n ding"..het gevaar en de mogelijkheid bestaat immers altijd dat zo'n satelliet uit koers raakt, danwel defect raakt, of door ruimtepuin oid wordt geraakt..Met één druk op de knop zou dat ding gecontroleerd in hapklare stukken kunnen breken die wél klein genoeg zouden zijn om in de dampkring te verbranden..waarom wordt er door al die knappe bollen niet gedacht aan zo'n scenario..quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het kan ook zo zijn dat er twee grote stukken ontstaan die ieder op zich gevaarlijk zat zijn en twee inslagen veroorzaken. Het is niet zo dat een ontplffing per definitie de satelliet in duizend kleine speldeknopjes verandert.
voor zover ik weet kun je in de ruimte niet iets laten exploderen, want vacuum. een explosie vereist zuurstof.quote:Op woensdag 21 september 2011 01:43 schreef Maron het volgende:
[..]
Daarom vind ik het wel redelijk wat Ayumu eergisteren zei..nl. "Waarom zit er dan geen killswitch in zo'n ding"..het gevaar en de mogelijkheid bestaat immers altijd dat zo'n satelliet uit koers raakt, danwel defect raakt, of door ruimtepuin oid wordt geraakt..Met één druk op de knop zou dat ding gecontroleerd in hapklare stukken kunnen breken die wél klein genoeg zouden zijn om in de dampkring te verbranden..waarom wordt er door al die knappe bollen niet gedacht aan zo'n scenario..![]()
Het moet zeker eerst een keer goed fout gaan voordat het kalf onder in de gedempte put ligt..
Ik heb het niet over een im, of ex-plosie..electronica vereist geen zuurstof..een geforceerde ontkoppeling van delen dus ook niet..quote:Op woensdag 21 september 2011 02:10 schreef dawg het volgende:
[..]
voor zover ik weet kun je in de ruimte niet iets laten exploderen, want vacuum. een explosie vereist zuurstof.
Kortom, zuurstof meenemen in je bom. Probleem opgelost.quote:Op woensdag 21 september 2011 02:10 schreef dawg het volgende:
[..]
voor zover ik weet kun je in de ruimte niet iets laten exploderen, want vacuum. een explosie vereist zuurstof.
quote:Hij kan zomaar vallen - UARS
Het zou zomaar kunnen dat iemand op aarde deze week een afgedankte satelliet op zijn snufferd krijgt. Maar de kans is klein, melden Amerikaanse ruimtedeskundigen van NASA. En het is nog nooit eerder voorgekomen.
Toch houden de ruimtedeskundigen de komende dagen de afgeschreven kunstmaan Upper Atmosphere Research Satellite in de gaten. Want je weet maar nooit, natuurlijk.
Halve ton
Wat weten de deskundigen? Ze weten vrij zeker dat de satelliet in zo'n 26 stukken zal breken als het dichter bij de aarde komt. Ook verwachten ze dat de satelliet, die nu 6 ton weegt, door verbranding in de dampkring veel van zijn volume zal kwijtraken. Een halve ton zal uiteindelijk op het aardoppervlak komen, meldden ze.
Wat ze echter nog niet precies weten is wáár en wanneer de kunstmaan op aarde neerstort. Het puin valt rond vrijdag 23 september, denken ze. En: alle continenten behalve Antarctica kunnen getroffen worden.
De NASA dringt erop aan dat diegene die het ruimteafval vindt, het niet moet aanraken maar de autoriteiten moet bellen.
Één op 3200
Maar hoe groot is nu de kans dat iemand op aarde getroffen wordt? Daar hebben de wetenschappers ook een berekening voor gemaakt: één op 3200 - (geen 2300, zoals hier eerder vermeld).
quote:Geen gevaar voor..
Wel duidelijk is waar géén gevaar dreigt: ten noorden van 57 graden noorderbreedte en ten zuiden van 57 graden zuiderbreedte, want boven die breedtegraden vliegt de UARS niet. Ook de oceanen, het Amazonewoud, de Sahara, Mongolië, het Australische binnenland en nog een paar nagenoeg onbevolkte gebieden kunnen gemakshalve uit de gevarenzone worden weggestreept.
Dat geldt alleen in relatie tot een non-vacuum.quote:Op woensdag 21 september 2011 02:10 schreef dawg het volgende:
[..]
Zonne energie ...quote:Op woensdag 21 september 2011 17:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wat voor jrachtbron heeft ie? Nuclear?
quote:'Vrijdag stort kapotte satelliet neer op aarde'
Verwacht wordt dat vrijdag en kapotte satelliet van de NASA zal neerstorten op aarde. Het ruimtevoertuig zal in de atmosfeer in stukken breken, maar niet al het materiaal zal verbranden.
Dit zegt de NASA in een verklaring. Volgens het agentschap, verantwoordelijk voor het Amerikaanse ruimtevaartprogramma, is het nog te vroeg om een precieze tijd en locatie te voorspellen.
De kans dat de satelliet in een open oceaan terechtkomt is groot, omdat de aarde vooral uit water bestaat. Volgens de NASA is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand door het puin zal worden getroffen.
Risico
Het risico voor de openbare veiligheid is volgens de NASA zeer klein. Sinds er in de jaren vijftig van de vorige eeuw is begonnen met werkzaamheden in de ruimte, is er geen sprake van bevestigde schademeldingen als gevolg van ruimtelijke objecten.
"Wanneer delen van de satelliet wel op de oppervlakte terechtkomen, is het belangrijk dat mensen voorzichtig zijn in de omgang met het puin," zegt Jeff Arends, programma-manager van de NASA, die benadrukt dat de NASA alles onder controle heeft.
De grootte van de satelliet is vergelijkbaar met een schoolbus en weegt ongeveer 4.665 kg. The Washington Post meldt dat het gaat om de grootste gevallen NASA-satelliet in meer dan 30 jaar.
Brokstukken
De verwachting is dat de satelliet zal uit elkaar zal spatten in ongeveer 100 stukken. Vervolgens zullen er overdag zichtbare vuurballen verschijnen. Het grootste brokstuk zou ongeveer 300 kilo wegen.
De satelliet werd in 1991 gelanceerd om onder meer te bestuderen of de mensheid invloed heeft op de klimaatverandering. Maar in 2005 heeft de NASA het werk van de satelliet overbodig verklaard, omdat andere satellieten dezelfde taken uitvoeren.
De NASA slaagde er niet in om de baan, waar de satelliet zich in bevond, te wijzigen. In 2007 vloog de satelliet uit de baan, waarna het in vier stukken uiteen sprong.
http://www.nu.nl/wetensch(...)liet-neer-aarde.html
Oh? http://www.dba-oracle.com/news_meteor_strikes_may_hit_people.htmquote:Op donderdag 22 september 2011 12:54 schreef Westsidee het volgende:
Er is ook nog nooit een gewonde gevallen door de vele duizenden meteorieten die op de aarde terechtkomen, dus dan lijkt me de kans dat dit wel gebeurd bij een paar extra brokstukjes van een satelliet verdomde klein.
Daarnaast is er een Djeez-topic over geweest op de Frontpage, dus dan gebeurt er gegarandeerd niks.
Het zou wel leuk zijn als ze het weten te filmen. Ik heb ooit eens een grote afbrokkelende meteoriet zien overvliegen en dat was al erg spectaculair (haalde zelfs de krant), dus dan moet dit er zeker tof uitzien als het in duizend stukjes naar beneden komt zetten.
Heeft dat ding ook radio actief materiaal aan boord voor stroom oid? Dat zou het wel spannender makenquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:44 schreef -CRASH- het volgende:
Nu de UARS....
In Oktober de (2,4 ton zware) Duitse röntgen satelliet ROSAT
ROSAT is kompacter da UARS... Dus de brokstukken zijn groter en zwaarder dan van UARSquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Heeft dat ding ook radio actief materiaal aan boord voor stroom oid? Dat zou het wel spannender maken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |