Het zat er aan te komen dat het verboden zou gaan worden. Zal wel weer een ellenlange maatschappelijke discussie op gaan leveren.quote:Het kabinet zal naar verwachting vrijdag besluiten tot de invoering van het omstreden boerkaverbod. Dragen van een boerka in het openbaar kan na inwerkingtreding van de wet worden beboet met 380 euro. Dat meldde RTL Nieuws gisteravond.
Na Frankrijk en België zou Nederland het derde Europese land worden waar een boerkaverbod van kracht is. In Frankrijk trad het in april in werking. Daar riskeren vrouwen een boete van 150 euro. Mannen die hun vrouw verplichten gezichtsbedekking te dragen, kunnen gestraft worden met een geldboete van 30.000 euro en twee jaar gevangenisstraf.
In België werd het verbod in juli van kracht. Daar is het onmiddellijk aangevochten bij het Grondwettelijk Hof door twee vrouwen die vinden dat het een buitenproportionele maatregel is. Deze week boog het hof zich voor het eerst over de zaak. Het zou al binnen een paar dagen een uitspraak kunnen doen over het verzoek om schorsing van de wet.
http://www.volkskrant.nl/(...)t-boerkaverbod.dhtml
Symboolpolitiek is het zeker, om hoeveel vrouwen zal het gaan? 200, 300 misschien?quote:Op donderdag 15 september 2011 08:08 schreef raptorix het volgende:
Lekker belangrijk, er zijn wel belangrijkere zaken lijkt me, kut symbool politiek.
Als het er 20.000 waren geweest had je het wel logisch gevonden?quote:Op donderdag 15 september 2011 08:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Symboolpolitiek is het zeker, om hoeveel vrouwen zal het gaan? 200, 300 misschien?
Meer, denk iets van 2 a 4 duizend, daarnaast heb je in elke cultuur wel extremen, ik heb zelf meer moeite met mensen die afgrijselijke tatoo's in hun nek hebben.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Symboolpolitiek is het zeker, om hoeveel vrouwen zal het gaan? 200, 300 misschien?
Het gaat ook niet alleen om de boerka, maar ook om de niqaab.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:15 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als het er 20.000 waren geweest had je het wel logisch gevonden?
Daarnaast, die 150, 200 of 300 die mensen noemen zijn nergens op gestaafd. Feit is dat niemand weet hoeveel boerkadragers er zijn.
Elke min of meer onderbouwde schatting die je ziet voor Nederland komt niet over de 200-300 heen, in Belgie ook zoiets en in Frankrijk nog geen 2000.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Meer, denk iets van 2 a 4 duizend,
Klopt. En het is niet aan de overheid om zoiets te verbieden naar mijn idee.quote:daarnaast heb je in elke cultuur wel extremen, ik heb zelf meer moeite met mensen die afgrijselijke tatoo's in hun nek hebben.
Ik vind kledingwetten nooit logisch. En 'nergens' is wel wat overdreven, deskundigen kunnen hier best een aardige inschatting van maken.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:15 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als het er 20.000 waren geweest had je het wel logisch gevonden?
Daarnaast, die 150, 200 of 300 die mensen noemen zijn nergens op gestaafd. Feit is dat niemand weet hoeveel boerkadragers er zijn.
Wou je ook nog een apart plekje voor ze reserveren achter in de bus?quote:Op donderdag 15 september 2011 08:23 schreef Gia het volgende:
Persoonlijk vind ik een totaalverbod te ver gaan. Wmb mogen ze er wel mee over straat, maar niet mee in gebouwen en OV. Dus, stap je in de bus, klap je gewoon even je gezichtssluier achterover, zodat men je kan zien. Als je weer uitstapt mag je em weer voor je gezicht hangen.
Je moet toch kunnen controleren of degene onder die lap inderdaad degene op die ID-kaart is!quote:Op donderdag 15 september 2011 08:30 schreef Zemelknoper het volgende:
Tja, ik vind de keuze om er lelijk uit te zien toch echt de eigen keuze.
Identificatieplicht hebben we middels een kaart. Als je daarop zichtbaar bent is het mij goed.
Kledingkeuzes opleggen, daar waren we toch allang vanaf?
Het probleem is dat voor de fanatieke moslima dit geen oplossing is. Voor ons is dit niet meer dan normaal, maar voor hun mogen ze helemaal niet gezien worden, want dat is niet kuis en kan sexuele gevoelens op zich afroepen ofzoiets, totale bullshit natuurlijk in onze maatschappij maar zo zien zij het.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat ook niet alleen om de boerka, maar ook om de niqaab.
Gezichtsbedekkende kleding mag gewoon helemaal niet meer, m.u.v. een integraalhelm tijdens het motorrijden, hulp-Sinterklazen en Carnaval. Ik denk dat voor mascottes, bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden, een ontheffing aangevraagd zal moeten worden.
En in de moskee mag een boerka of sluier wel.
Dus, tja, als die vrouwen carnaval gaan vieren mogen ze 4 dagen hun boerka aan.
Persoonlijk vind ik een totaalverbod te ver gaan. Wmb mogen ze er wel mee over straat, maar niet mee in gebouwen en OV. Dus, stap je in de bus, klap je gewoon even je gezichtssluier achterover, zodat men je kan zien. Als je weer uitstapt mag je em weer voor je gezicht hangen.
Kom dan eens met een bron van die deskundigen? Het enige wat ik merk is dat tegenstanders van dit verbod altijd in de media roeptoeteren dat het 'er maar 150 zijn', maar enige onderbouwing daarvan is ze vreemd. Het lijkt me ook lastig tellen als ze totaal onherkenbaar zijnquote:Op donderdag 15 september 2011 08:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik vind kledingwetten nooit logisch. En 'nergens' is wel wat overdreven, deskundigen kunnen hier best een aardige inschatting van maken.
Het zijn de enige min of meer serieuze schattingen die te vinden zijn en ze passen ook goed bij de schattingen uit Belgie en Frankrijk. Daarnaast lijken de schattingen van de overheden en van anti-discriminatieclubs redelijk op elkaar. Als alleen de schattingen van aan Wilders verbonden clubs acceptabel zijn, tja..quote:Op donderdag 15 september 2011 08:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Kom dan eens met een bron van die deskundigen? Het enige wat ik merk is dat tegenstanders van dit verbod altijd in de media roeptoeteren dat het 'er maar 150 zijn', maar enige onderbouwing daarvan is ze vreemd. Het lijkt me ook lastig tellen als ze totaal onherkenbaar zijn
Ach, allereerst heb ik nog nooit een boerka gezien. (Jaren in Den Haag gewoond). Voorts is me nog nooit gevraagd om mijn id te tonen. De kans dat iemand met boerka zich per sé moet tonen is klein.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Je moet toch kunnen controleren of degene onder die lap inderdaad degene op die ID-kaart is!
Die schatting heb ik vaker gehoord, maar dat zou betekenen dat er per gemeente minder dan 1 woont, en dat lijkt me niet reeel.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Elke min of meer onderbouwde schatting die je ziet voor Nederland komt niet over de 200-300 heen, in Belgie ook zoiets en in Frankrijk nog geen 2000.
[..]
Klopt. En het is niet aan de overheid om zoiets te verbieden naar mijn idee.
Ik kan hier in de regio zo al 10 gemeenten aanwijzen waar ze echt niet wonen of zich heel erg goed verborgen weten te houden.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die schatting heb ik vaker gehoord, maar dat zou betekenen dat er per gemeente minder dan 1 woont, en dat lijkt me niet reeel.
Van mij mag jij morgen in je SS pak over straat. Moet je niet gaan miepen als je beschimpt wordt overigens.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:40 schreef A-mineur het volgende:
Een verbod op kleding is niet eens zo gek, anders ga ik morgen ook met m'n SS officierenpak over straat. In geen enkele wijze is dat in strijd met onze wet, maar het is niet wenselijk, en dat begrijpen reli fanaten niet. Niet alles hoeft zwart op wit te staan voordat iets valide is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |