GlenSpey | donderdag 15 september 2011 @ 00:25 |
Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een mazda 323 uit 1995. Een prima auto; betrouwbaar, weinig problemen mee gehad enzo. Echter zit er een minpuntje aan, een groot minpunt... hij slurpt benzine alsof het niks is. In het begin was dit niet zo'n probleem omdat ik niet zoveel reed, echter tegenwoordig zit ik zo tegen de 500 kilometer per week aan en begint het met de huidige (nog altijd stijgende) benzineprijzen echt te duur te worden... ik tank zo ongeveer 5 keer per maand en elke keer zit er al gauw voor 60-70 euro benzine in. Met een volle tank rij ik slechts 300 tot maximaal 450 kilometer (waar dit enorme verschil trouwens vandaan komt weet ik ook niet). Nu zit ik er dus over na te denken om een auto aan te schaffen die een stuk zuiniger is dan deze, maar ik weet dus niet welke merken nou lekker zuinig zijn. Een nieuwe auto zou het leukste zijn maar dat kan ik natuurlijk niet betalen... ben maar een arme student ![]() Het liefst heb ik een auto die 2 keer of zelfs 3 keer zo zuinig is met de benzine dan mijn huidige, maar ik weet niet of dat haalbaar is met mijn budget (ong. 2500 euro). Any ideas? ![]() | |
Sealnova | donderdag 15 september 2011 @ 00:28 |
Het merk Saab is denk ik wel redelijk goedkoop, alleen krijg je er wel veel schulden bij. | |
HSG | donderdag 15 september 2011 @ 00:30 |
kssht [ Bericht 85% gewijzigd door blup op 15-09-2011 00:33:40 (ga weg als je niets nuttigs weet te melden.) ] | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 00:30 |
Welke merken zuinig zijn ![]() | |
Antaris | donderdag 15 september 2011 @ 00:31 |
Toyota's | |
GlenSpey | donderdag 15 september 2011 @ 00:32 |
Jaja leuk allemaal, ook nog serieuze reacties? ![]() | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 00:32 |
Ja, je moet je focussen op een bepaalde auto in plaats van een bepaald merk. Via autoweek.nl kan je wel redelijk snel uitzoeken wat een zuinige auto is. | |
practics | donderdag 15 september 2011 @ 00:33 |
![]() Nee, omdat er geen auto bestaat die 2x zo zuinig rijd ![]() Auto's zijn duur kosten veel benzine reken is uit wat je verbruik is van plaats wat los gegooi met getallen | |
blup | donderdag 15 september 2011 @ 00:35 |
Auto's die dubbel zo zuinig zijn bestaan, maar dat ga je nooit redden met dat budget. Lupo 3L bijvoorbeeld doet 1 op 37 bubo, maar daardoor is hij ook absurd duur als occasion. | |
Caland | donderdag 15 september 2011 @ 00:38 |
Japanners. | |
Antaris | donderdag 15 september 2011 @ 00:38 |
http://www.autotrader.nl/(...)?zoekopdracht=toyota|prijs-tot-3000|sorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs-aflopend Zoiets? | |
pjay | donderdag 15 september 2011 @ 00:39 |
Om de drie weken even je bandenspanning controleren, wanneer je proppen in 1 van je banden hebt om de week, dat kan wel wat schelen op het benzine verbruik. Verder helpt wel om 50 in 4 te rijden, en geen 60 in de stad. Dat scheelt rustig 75 tot 100 km op een tank | |
Antaris | donderdag 15 september 2011 @ 00:40 |
Wat ben ik blij dat ik geen auto meer heb. Ik fiets dagelijks langs een tankstation en ik zie de benzineprijzen dan kan mijn dag niet meer stuk. | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 00:44 |
Dat lijkt me erg overdreven als je alleen op deze 2 punten let (zeker als je veel snelweg kilometers maakt). In mijn geval zou dat een besparing van ongeveer 15% betekenen. | |
Stokstaart | donderdag 15 september 2011 @ 00:44 |
Kia | |
GlenSpey | donderdag 15 september 2011 @ 00:44 |
Ik rij 50 in zn 5 ![]() | |
Caland | donderdag 15 september 2011 @ 00:45 |
Volgens mij is dat ook niet goed, aangezien je dan de motor te 'lui' maakt. Kan totale onzin zijn, maar is van horen zeggen. | |
RingBewoner | donderdag 15 september 2011 @ 01:02 |
EENS! Het is EENS! 50 in zn 4? Komop, dat rijd toch niet fijn? In z'n 5? Voel eens aan je voorhoofd? Goed, genoeg geklaag. Probeer eens om je airco uit te zetten (als je die hebt). Verder, wat voor rijstijl heb je? Rij je altijd vol in toeren? Veel gas geven en remmen? Korte ritjes? Verder, ik zou met deze cijfers eens langs een garage gaan. Klinkt niet goed. Zoek je iets nieuws en zuinigs? Mijn zusje rijd een Aygo, met gemak 1 op 18 á 20. Mijn moeder een Fox, doet hetzelfde. | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 01:13 |
Bij 50 in zijn 4 draai ik rond de 2000 toeren, dan heeft mijn auto meer dan genoeg kracht om soepel op te trekken. 50 in zijn 5 doe ik alleen als ik constant kan rijden, want als je moet remmen naar de 40 en dan weer op moet trekken vind die dat niet fijn nee. | |
RingBewoner | donderdag 15 september 2011 @ 01:15 |
Welke auto en welke brandstof? | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 01:16 |
Clio 1.6 (110pk, nm weet ik niet) op benzine uit 2003. | |
Caland | donderdag 15 september 2011 @ 01:17 |
Benzine uit 2003? Tering, dan rij je inderdaad zuinig. | |
Boterbartje | donderdag 15 september 2011 @ 01:17 |
Mercedes c klasse nieuw, rijd wel lekker en zuinig. Zeg gewoon tegen die dealer dat je student bent dan krijg je wel studenten korting hoor ![]() | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 01:18 |
Als ik 50 in zijn 5 rijd wel ja, mijn gemiddelde verbruik ligt echter 1:14. | |
RingBewoner | donderdag 15 september 2011 @ 01:18 |
Kijk ik rij een 3 jaar jongere Corsa met een 1.2. Misschien verklaart dat waarom ik niet 50 in z'n 5 kan en wil rijden. | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 01:19 |
Dat verklaard inderdaad heel veel. | |
RingBewoner | donderdag 15 september 2011 @ 01:21 |
Komt bij dat ik gewoon graag een beetje toeren hou om gas te kunnen geven als het nodig is. En of ik nou 1:13 rij of 1:15 dat maakt me niet heel veel uit. Als het verschil nou 1:10 tegenover 1:18 was dan wel. Rij ik ook niet genoeg kilometers voor. Misschien als ik 700 km per week zou rijden. Rij nu echter iets van 200 km per week. | |
Boterbartje | donderdag 15 september 2011 @ 01:37 |
ik rijd 8,5 op 100km of 9.1 op 100km ![]() | |
DeLoet | donderdag 15 september 2011 @ 01:42 |
Whehe | |
practics | donderdag 15 september 2011 @ 03:27 |
Schreeuwen doe maar tegen je moeder brull aap. ![]() | |
Geerd | donderdag 15 september 2011 @ 03:44 |
Heb je ook al berekend hoeveel km je verder bent eer je de kosten van een andere auto eruit hebt?? | |
Kriegel | donderdag 15 september 2011 @ 04:08 |
Een Honda Civic met 1.5 VTEC-E motor. Dat is praktisch de enige (benzine) auto binnen je budget die verdraaid zuinig is zonder een sloom boodschappenkarretje te zijn. http://www.autowereld.nl/(...)1963377/details.html Ding haalt met rustig rijden makkelijk 1 op 17 en is net zo betrouwbaar als je Mazda. Overigens moet je je wel bedenken dat het geld dat je nu in een andere auto steekt, ook in benzine had kunnen worden geïnvesteerd. Die 323 gaat je nog hooguit 600 euro opleveren, dus moet je zo'n 2000 euro terugverdienen puur vanuit de winst in zuinigheid voordat het je ook maar iets oplevert. Dat kan nog best een tijdje duren. Nou ja, gratis 'winst' is gelukkig sowieso dat dit model iets moderner is én in dit geval voorzien is van airco en airbags. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 15-09-2011 16:13:00 ] | |
Bootje84 | donderdag 15 september 2011 @ 08:15 |
Ik rij een Toyota yaris uit 2009. Rijdt heerlijk. Ongeveer 1:15-1:16. Heeft 6 versnellingen. Ik rij ook gerust 60 in zijn 5/6. Tanken kost je rond de 55 euro en daar doe ik dan 2 weken van, maar ik rij niet zo heel veel. Is een Dacia niets voor je? Die auto's zijn volgens mij best goedkoop.. | |
penny-wise | donderdag 15 september 2011 @ 11:12 |
Kan ik alleen maar mee eens zijn. Heb er 2 gehad, en dat waren ook nog de zwaardere Aerodecks en het waren mijn beste auto`s tot nu toe. Heb nu een HR-V maar die is niet zo zuinig als de Civic, maar rij nu ook een stuk minder. Enige nadeel van de Civic, voor mij dan, was de lage instap. Daarom wilde ik 1 met een hoge instap. | |
ioko | donderdag 15 september 2011 @ 11:25 |
Fiat Punto (Evo). 1.3 liter diesel is een zuinige auto met een nette prijs. Doet ongeveer 5 liter per 100 km (1 op 20). En dan rijd ik veel snelweg (120-130), dus het kan nog zuiniger. | |
Palomar | donderdag 15 september 2011 @ 11:28 |
Rij je veel korte stukjes? Want dan zuipt ie meestal ook veel meer dan lange stukken snelweg. Dat zal bij elke auto zo zijn en bij zulk gebruik hoef je dus geen andere auto te kopen. | |
Kopiko | donderdag 15 september 2011 @ 11:38 |
| |
InFrA-WiZ | donderdag 15 september 2011 @ 12:20 |
Ik zou eerst de zuinigrijden tips, en dingen als filters en bandenspanning enzo eens doen. Snap de mensen niet zo goed die eerst een paar K aan geld uit willen geven voor ze zuiniger uit zijn met rijden, daar koop je ook een hoop benzine voor ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 15 september 2011 @ 12:30 |
Daarmee red je ook 1 op 17. Dan hoef je nog niet eens zo te rijden. | |
Clupea | donderdag 15 september 2011 @ 13:11 |
Ik rij ongeveer 1:17 met een Ibiza 1.4 uit 2005 | |
Sounddragon | donderdag 15 september 2011 @ 13:31 |
TS moet op zoek naar een kleine diesel. | |
Boterbartje | donderdag 15 september 2011 @ 13:38 |
- Lees even de kleine lettertjes in post nummertje 3 - [ Bericht 90% gewijzigd door Sounddragon op 15-09-2011 14:38:23 ] | |
Clupea | donderdag 15 september 2011 @ 14:53 |
Waar. Mijn Fiesta 1.8TD uit 2000 reedt 1: op 20 | |
Straalkachel | donderdag 15 september 2011 @ 17:18 |
Suzuki swift | |
classpc | donderdag 15 september 2011 @ 17:42 |
Met m'n Astra F 1.6 uit 1997 rijd ik ook makkelijk 50 in z'n 5. Gewoon even terugschakelen als je sneller wilt rijden. Doet je automaat ook als je kickdown hebt ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 15 september 2011 @ 18:17 |
50 in z'n 5 ![]() | |
classpc | donderdag 15 september 2011 @ 18:20 |
Helemaal niet arme auto. Die motor heeft er absoluut geen problemen mee. Het is maar net hoe jij je gedraagt. Zoals ik al zei moet je gewoon terugschakelen wanneer je gaat accelereren en 'm pas in de 5 zetten zodra je 50 rijdt. Om je snelheid vast te houden heb je heel weinig kracht nodig en dat gaat prima in de 5. | |
penny-wise | donderdag 15 september 2011 @ 18:32 |
Mijn auto kan ook makkelijk 50 in zijn 5 rijden. Draait ie nog bijna 2000 toeren. Idd, als je wil accelereren ff terugschakelen maar bij constant 50 is het geen probleem. Sommige auto`s vallen bijna uit als je 50 in zijn 5 rijdt maar dat ligt gewoon aan het soort motor. | |
Hyperdude | donderdag 15 september 2011 @ 18:37 |
Die had ik laatst als leenauto van de garage. Reed niet eens onaardig. Maar nog steeds boven budget van TS. Toch? | |
Morphisor | donderdag 15 september 2011 @ 19:23 |
Inderdaad, het gaat vooral om de hoeveelheid koppel die een motor bij dergelijke lage toeren ontwikkelt. Als dat vrijwel niks is dan rijdt het niet nee. Mijn auto kan nog prima rijden bij 1500 toeren bijvoorbeeld. | |
Goddelijker | donderdag 15 september 2011 @ 20:27 |
Daihatsu? | |
Fer | donderdag 15 september 2011 @ 21:07 |
Daihatsu Cuore of Nissan Micra zijn zuinig en betrouwbaar, of een auto die probleemloos op gas loopt. | |
DJSmiley | donderdag 15 september 2011 @ 21:37 |
Kijk naar een diesel. 2.5k is wel een krap budget, maar niet onmogelijk.. 500km per week = 26k per jaar. Zeg gemiddeld 400km op een tank, gezien de prijs van 60-70 eur voor een tankbeurt is dat dus een 40liter tankje. Kom je uit op gemiddeld 1:10. Kost je dus 2600 liter benzine per jaar. 1,60liter, zit je op 4100 eur aan brandstof. Wegenbelasting ongeveer 400 eur/jaar. Huidige auto kost je dan dus 4500 eur/jaar, afschrijving enz niet meegerekend. Simpele diesel: 1:18 gemiddeld bij een beetje zuinig model, kom je op 1450 liter aan brandstof. 1,30/liter = 1890 eur. Wegenbelasting: 980 eur/jaar. Totaal kost t je dan dus per jaar 2870 eur. Diesel scheelt je dus ruim 1600 eur per jaar... Daarnaast hoef je veel minder te tanken (ik heb een 50l tank en haal bijna 1000km op een tank, met rustig rijden is 1:20 goed haalbaar), en heb je (imho) een wat betrouwbaardere kilometervreter. Een diesel met 225k op de teller is niets mis mee en betaalbaar, een benzineauto op 225k is toch een stuk minder waard. Als je die besparing meeneemt in je aanschaf kun je misschien beter een wat duurdere (zuinigere) auto kopen, dat heb je dan snel terugverdient. Als je budget echt beperkt is: een SDI diesel is erg goedkoop in aanschaf. Je moet er niet de formule1 mee willen winnen, die dingen zijn nogal traag met versnellen, maar de prijs is er ook naar... De VAG 1.9 motoren zijn naar mijn mening goede zuinige blokken, zowel de SDI als de TDI. En liggen in vrij veel auto's van VW, Skoda, Seat enz. Voor 2.5 tot 3K kun je met wat zoeken wel een geschikte vinden, met 3-4K al een nette TDI uit 2000-2002. Ik heb om bovenstaande reden dus ook mijn benzine (Opel Astra G '99, gemiddeld 1:11) dan ook ingeruild voor een Skoda Octavia (2005, 1:19 gemiddeld). Kost in aanschaf wel een stuk meer (6k vs 2,5k) maar met het prijsverschil heb ik dat met een paar jaar terugverdiend, en comfort, ruimte, cruisecontrol, airco, jonger enz zijn ook grote pluspunten) [ Bericht 4% gewijzigd door DJSmiley op 15-09-2011 21:46:10 ] | |
Fer | donderdag 15 september 2011 @ 21:50 |
Diesel, totdat de turbo plof zegt. En Commonrail is ook niet erg goedkoop/betrouwbaar in onderhoud | |
opa_sigaar | donderdag 15 september 2011 @ 21:53 |
*KLIK* | |
Mercer | donderdag 15 september 2011 @ 22:19 |
Jezus, zijn jullie analfabeet ofzo? ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 15 september 2011 @ 22:22 |
Daihatsu cuore. Zuinig, degelijk. Niet goedkoop in aanschaf. | |
penny-wise | donderdag 15 september 2011 @ 22:26 |
Civic, krijgt ie geen spijt van. Laat hem de reviews op Autoweek maar eens lezen. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 15 september 2011 @ 22:29 |
Da's echt de meest onzuinige rampenbak met duur onderhoud die je maar kan verzinnen ![]() ![]() | |
Kriegel | donderdag 15 september 2011 @ 22:33 |
Daarom. Behalve een goedkope SDI of heel misschien een TDI is die Civic die ik en jij aanraden echt veruit de beste optie. Een moderne auto kan niet voor het geld, en je kunt wel een Cuore/Micra gaan kopen omdat die zuinig zijn, maar waarom? Niet zuiniger dan de Civic, niet betrouwbaarder en je levert een boel comfort, vermogen en ruimte in. Wie wil er nou zoveel snelwegkilometers maken in zo'n rijdende krentenbol? Leuke stadsauto's, minderwaardig voor het doel dat TS voor ogen heeft. Zuinigheid was een geldig argument geweest, ware het niet dat er een goedkope auto bestaat met een nogal vooruitstrevende motortechniek. | |
Mercer | donderdag 15 september 2011 @ 22:42 |
Een civic is toch niet zuinig? Daarbij roesten die dingen. En zijn ze erg in trek bij jonge lui die er roekeloos mee omgaan, sterker nog er zijn bijna geen normale civics te vinden volgens mij. Dus kan me niet voorstellen dat dat een goede keuze zal zijn. | |
Dennis101 | donderdag 15 september 2011 @ 22:46 |
De civics 5 deurs waren bij jongeren niet zo in trek en zijn inderdaad leuke auto's voor mensen met een kleiner budget. Zoals eerder gezegd, de reviews op autoweek zijn behoorlijk positief. | |
Kriegel | donderdag 15 september 2011 @ 22:46 |
Je moet even zoeken naar een goed exemplaar, omdat ze inderdaad in trek zijn bij paupersjonnies (hoewel de hatchback, sedan en station lang niet zo zwaar getroffen zijn als de coupé). Roesten doen ze vanaf pakweg '96 veel minder dan voorheen, en de 1.5 VTEC-E is héél zuinig voor een jaren '90 motor met 115 pk. Dat exemplaar dat ik eerder postte ziet er nog heel behoorlijk uit. [ Bericht 6% gewijzigd door Kriegel op 15-09-2011 22:59:59 ] | |
Mercer | donderdag 15 september 2011 @ 22:50 |
Hmm oke interessant. Die ziet er leuk uit ja. Wel klein allemaal hoor, maarja, Nederland. | |
Kriegel | donderdag 15 september 2011 @ 22:52 |
Er is ook een sedan en een stationwagen (Aerodeck), maar deze had als enige airco van degenen die te koop stonden, plus een lage kilometerstand. | |
Kriegel | donderdag 15 september 2011 @ 23:08 |
http://auto.marktplaats.n(...)ec-e-1998-zwart.html Kijk, een sedan die ook gewoon netjes is. Hier is dat tuningvolk niet in geïnteresseerd, dus weinig afgeragde bakken. | |
slashdotter3 | vrijdag 16 september 2011 @ 03:35 |
Toyota Aygo/Yaris, Daihatsu Cuore, Fiat Panda, Suzuki Swift, etc... | |
ioko | vrijdag 16 september 2011 @ 09:13 |
In mijn enthausiasme even over het budget van TS heengekeken. Excuses. Denk dat een wat oudere Fiat Punto alsnog kan voldoen: http://auto.marktplaats.n(...)w-model-bj-2004.html | |
.Neovo. | vrijdag 16 september 2011 @ 11:14 |
Helemaal niet, mijn auto heeft er geen problemen mee. 50 in de 5 is ook wel te doen bij mij, 1600 toeren draait ie dan. Maar meestal zet ik hem altijd wel in de 4, lekker bij 2000 toeren. Da rijdt wat lekkerder. Kan zelfs de auto 30 laten rijden in de 5 ![]() ![]() ![]() | |
opa_sigaar | vrijdag 16 september 2011 @ 11:51 |
Een carisma op LPG kost ook geen drol. Situatie: 40.000 km/jaar Verbruik LPG 1:11 Belasting ¤600/jaar Aanschaf +/- ¤1500 Onderhoud +/- ¤500/jaar (banden, kleppen stellen, remblokken, 2x oliewissel, filters en overige vloeistoffen). Sinds aanschaf heb ik er zo'n 50.000 mee gereden, het enige onverwachte onderhoud is een rotte einddemper á ¤65,-. LPG kost 60ct/liter, benzine 1.65 geloof ik. | |
the85mc | vrijdag 16 september 2011 @ 12:35 |
500 euro aan onderhoud op 40.000 km is echt niks. Als je 4 redelijke banden (michelin ofzo) op je auto gooit ben je al minimaal ¤400 verder. En 40.000 met een setje doen is wel aardig veel, al is het afhankelijk van je rijstijl. Op 20.000 km olie verversen a ¤50 (dus zelf verversen en goedkope olie) en je zit al aan ¤500,- per jaar. Ik denk dat je minimaal een keer zoveel kwijt bent per jaar met zoveel km per jaar. Een auto op LPG moet je goed onderhouden, LPG is veel schraler dan benzine dus je motoronderdelen hebben meer te lijden. | |
Kriegel | vrijdag 16 september 2011 @ 12:50 |
Ik zit me trouwens nu af te vragen: over welk type 323 heeft TS het? Ik zat eerst te denken aan het model van '90-95, maar aangezien zijn wagen uit '95 komt en dat een overgangsjaar is kan het ook een nieuwer model zijn. Dan zou ie al wat meer opbrengen in de verkoop, betekent dat je ook minder lang hoeft te rijden voordat je de kosten eruit sleept. | |
D-Mon | vrijdag 16 september 2011 @ 13:23 |
de eerder genomde civic is inderdaad een aanrader. Als je op zoek bent naar een iets grotere auto is het misschien leuk om op zoek te gaan naar een Carisma 1.8 GDI is een behoorlijk zuinige 1.8 benzine. Volgens mij heeft Toyota rond die tijd (95 - 98) ook zuinige motoren gehad met zgn lean burn. | |
opa_sigaar | vrijdag 16 september 2011 @ 13:49 |
Dit is nu eenmaal mijn kostenplaatje. En de olie is inderdaad goedkoop, in Duitsland kost 5l Total/Shell gewoon ¤25~30. Banden zijn ook gewoon bridgestone/pirelli , maar voor ¤250 ben je toch echt wel klaar voor 15". Het scheelt natuurlijk wel dat het gros van de km's snelweg is. Dan heb ik dus met banden+olie ruim 300 uitgegeven.. blijft er nog een krappe 200 over voor filters, overige vloeistoffen, remblokken, bougies en APK. En de kapotte einddemper van vorige week is de eerste keer dat ik incidentele kosten heb. Niet vergeten dat er euro98 in de GDI moet. | |
Hi_flyer | vrijdag 16 september 2011 @ 16:15 |
Mwah, die heb ik gehad (en verkocht via FOK!) en liep ongeveer 1:13 en dan moet er ook nog Euro98 in. Voor mijn kilometrage werd deze auto echt te duur. | |
D-Mon | vrijdag 16 september 2011 @ 16:19 |
1:13 is inderdaad niet zo zuinig als mij eerder verteld is. en zal i.c.m. de euro 98 zeker niet voldoen aan de eis van TS. | |
GlenSpey | vrijdag 16 september 2011 @ 16:23 |
Zo eentje, alleen heeft die van mijn lichtmetalen velgen + spoiler achterop. | |
Kriegel | vrijdag 16 september 2011 @ 16:41 |
Ah, de oude dus. Tof en betrouwbaar wagentje dat ik zelf regelmatig aanraad aan beginners die op zoek zijn naar een goedkoop autootje. Brengen tweedehands dus alleen geen stuiver meer op, met 500-600 euro mag je je handen dichtknijpen. Als die van jou zo zuipt zal ie wel ergens een probleem hebben, ze staan er niet om bekend. | |
D-Mon | vrijdag 16 september 2011 @ 16:53 |
Mijn vriendin had de 1.6 sedan. en die deed 1:12 ongeveer (veel snelweg trouwens) voor een euro of 60 heb je 40 liter benzine.. dan is ongeveer 450km best normaal vrees ik. | |
Kriegel | vrijdag 16 september 2011 @ 16:58 |
Maar dan heeft hij alsnog last van grote fluctuaties (de ene keer 450 km en dan 300), dus er is waarschijnlijk toch wel iets mis. Veel van die hatchbackjes hebben trouwens een 1.3 die wat zuiniger is. | |
GlenSpey | vrijdag 16 september 2011 @ 16:58 |
Waar zou dat aan kunnen liggen? Zuinig rijden doe ik er al mee, en dat zijn niet alleen maar korte stukjes door de stad ![]() | |
Kriegel | vrijdag 16 september 2011 @ 17:01 |
Geen flauw idee. Onregelmatige inspuiting, misschien je brandstofpomp. Een monteur zal het eerder weten. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 16 september 2011 @ 18:19 |
Je onderhoudt hem wel? Als je flink stoer rijdt, weinig constante snelheid en veel boven 120 kan ik me jouw verbruik ook prima voorstellen btw. | |
Infinti | vrijdag 16 september 2011 @ 19:12 |
Ik weet niet wat je budget is, koop een hybrid dan heb je twee vliegen in 1 klap de auto's zijn zuinig en je hoeft geen wegenbelasting te betalen. Ik was zelf ook heel sceptisch over een hybrid maar ze zijn echt niet zo sloom als je denkt en ze rijden echt zuinig, ik haal 1:16/17 op de snelweg en dan rijd ik ongeveer 134km/u constant. | |
Sounddragon | vrijdag 16 september 2011 @ 19:15 |
Die ecohokken zouden ze allemaal moeten begrenzen op 110, eens kijken of ze dan nóg zo populair zijn ![]() | |
Kriegel | vrijdag 16 september 2011 @ 19:22 |
Dan moet je lezen. | |
Fer | vrijdag 16 september 2011 @ 20:04 |
de nieuwste 14% eco diesel zijn zo afgesteld dat het bij lage toeren en weinig gas ze ook heel weinig vermogen leveren en dus zuinig lopen voor de verbruiks-cycle-test. Als je diep gas geeft en hoge toeren draait leveren ze wel vol vermogen, iedereen trapt ze dus vol in en ze verbruiken minstens zoveel als oudere diesels die je gewoon lekker laag in de toeren kon rijden. | |
DJSmiley | vrijdag 16 september 2011 @ 20:19 |
Eco modellen, hybrid, common-rail diesels enz... allemaal ongetwijfeld leuk, maar TS heeft al een budget genoemd van 2.5k. Dus dat zal zo goed als onmogelijk worden binnen dat budget. Onderhoud heb je aan elke auto, en eigenlijk elke auto heeft wel 'iets'. Ik gok dat TS het beste af is met een simpele diesel uit de periode 2000-2003. En dat is prima haalbaar in zijn budget, zeker als een SDI afdoende is. Een TDI is leuker, en ja, een turbo kan stuk, maar dat ligt ook deels aan je rijstijl. En dan nog.. als TS >1500 eur per jaar bespaart, dan zijn de kosten van een turbo al bijna 'onbelangrijk', hij blijft voordeliger uit zijn. Enige wat ik de TS zou aanraden is om te kijken of ie zn budget met 500-1000 eur kan verhogen. Dat is binnen een jaar terugverdient aan de besparing van brandstof, en bied m veel meer mogelijkheden kwa aanschaf. Een dieseltje voor 2.5k is het net wel, net niet. Met 3-3.5k kun je net ff een iets jonger modelletje halen. | |
temp.123 | maandag 26 september 2011 @ 23:03 |
Ik heb hetzelfde type 323 (maar met wieldoppen en zonder 'spoiler') uit 92, de 1.6 versie, automaat. Sinds mn aanschaf ongeveer 8-9 maanden gereden heb ik hem van 60k naar 90k gereden met een verbruik van ongeveer 1/12 - 1/13 l/km. Dit is ongeveer 85% snelweg (incl +- 20 minuten file/langzaam rijden per dag, verder gemiddeld 120 - 130km/u) en 15% op 50-wegen (gemiddeld 60 - 70km/u). Ik heb ook zitten twijfelen om een diesel-auto te nemen (voornamelijk omdat de Mazda niet comfortabel/veilig genoeg is om zoveel kilometers in af te leggen, en als 2e punt minder uitgeven aan brandstof) maar kwam zelf ook tot de conclusie dat het erg lang zal duren voordat ik winst zal draaien op het brandstofverbruik bij het aanschaf van een diesel welke ook ongeveer in jouw prijsklasse zou vallen. Ik zou, als de auto je verder goed bevalt, deze toch eens langs de garage brengen en je probleem voorleggen. Wie weet is het maar een klein mankement en ben je goedkoop geholpen. | |
Mariposas | dinsdag 27 september 2011 @ 09:13 |
Ik rijd met mijn Corsa 1.2 uit eind 2000 regelmatig 50 in z'n 5, als ik een wat langer stukje achter elkaar kan rijden, dus zonder al te veel stoplichten tussendoor. Dat gaat echt prima. ![]() (Ik rijd er trouwens 1 op 16,5 mee, voornamelijk stadsverkeer) | |
the85mc | dinsdag 27 september 2011 @ 12:05 |
Voor kleine benzine motoren is het niet goed om te laag in toeren te rijden. Onder de 1500 rpm is slecht voor je motor. Bekijk het als met je fiets tegen de wind in fietsen met in de zwaarste versnelling. Het lukt wel, maar echt lekker voelt het niet in je knieen.. De onderdelen in de motor hebben het zwaarder te verduren, waardoor je brandstofbesparing te niet wordt gedaan door op termijn hogere onderhoudskosten aan je auto. Het nieuwe rijden is een beetje aan het doorslaan bij veel mensen. Die gaan ook het nieuwe rijden toepassen als ze een caravan achter de auto hebben hangen terwijl ze bergop rijden. En in zn 4 of 5 rijden bij 50-60 km/u scheelt bijna niets in het verbruik. Als je echt zuinig wilt rijden moet je niet boven de 100 km/u gaan rijden, en zo min mogelijk proberen te remmen. Remmen is energie (dus brandstof) weggooien. Hoe verder je vooruit kijkt, hoe meer je kunt anticiperen, hoe minder je hoeft te remmen, hoe lager je verbruik. | |
Mariposas | dinsdag 27 september 2011 @ 12:10 |
Als ik 50 km in z'n 5, rijd ik ongeveer 1700 rpm. En idd weinig proberen te remmen, veel laten uitrollen. Dat wordt alleen in de stad niet altijd gewaardeerd door iedereen. | |
the85mc | dinsdag 27 september 2011 @ 12:15 |
wow, dat is echt een korte versnellingsbak. dan rij je dus 3400 rpm bij 100 km/u en ruim 4000 rpm bij 120! Mijn benzinebak die ik had reed 2700 rpm bij 120. Mijn diesel nu zelfs nog minder. Bij 3000 rpm rij ik 140 en dat is nog een 5bak ook.. Ik rijd 50 in zn 3, 60 in 4. 50 in zn 4 wil wel maar dan gaat de motor sputteren/stotteren. Dan ga je vanzelf terugschakelen. Waarschijnlijk heb je dan een licht motortje in je auto liggen. Een 1.0 of 1.2 ofzo? Die dingen maken altijd ontzettend veel toeren om er een beetje snelheid in te houden. | |
Mariposas | dinsdag 27 september 2011 @ 12:26 |
Klopt, het is een 1.2tje. Op de snelweg maak ik veel toeren. Wat jij zegt klopt wel zo'n beetje wat betreft mijn rpm. Wel iets minder is het denk ik, uit mijn hoofd rijd ik tegen de 4000 rpm bij 120. 60km/h moet ik zeker in z'n 5 rijden, dan rijd ik net 1900 rpm. Lange stukken snelweg vind zijn niet ideaal. Ook omdat het een heel licht auto'tje is (850kg). Maargoed, het is een ideaal stadsauto'tje en daar gebruik ik 'm dan ook voornamelijk voor. Ik rijd doorgaans slechts ~13 km snelweg per rit. ![]() Dus TS, zoek je een zuinig stadsauto'tje, dan is een Opel Corsa 1.2 misschien wat voor je. Ik kocht 'm vorige maand voor 2200 euro. ![]() | |
rubje | dinsdag 27 september 2011 @ 12:28 |
![]() | |
GlenSpey | dinsdag 27 september 2011 @ 16:11 |
Ja same here, als ik 120 rij dan maakt mijn auto al 4k toeren. De 4e en 5e versnelling schelen ook echt zo goed als niks op de toerenteller, op en nabij gaat het om een verschil van 300 toeren. Schakelen is nauwelijks de moeite waard zou je bijna zeggen ![]() Mijn auto stottert overigens totaal niet hoor als ik 50 in de 5 rij. En als ie er echt moeite mee heeft zoals op een helling dan schakel ik natuurlijk gewoon even terug, zodat ie weer prima klinkt (en trekt ![]() | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 27 september 2011 @ 16:43 |
wat meekan met het huidige snelweg verkeer en binnen 15 seconden op de 100 zit. | |
penny-wise | dinsdag 27 september 2011 @ 16:47 |
Oh, een eend kán wel hard hoor.... http://www.autojunk.nl/20(...)ri-f355-v8-motorblok | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 27 september 2011 @ 17:19 |
Lol | |
Shispeed | donderdag 29 september 2011 @ 00:03 |
daihatsu Cuore! enorm laag verbruik (iets van 1:21), aanschafprijs van 7000 euro dacht ik en de kwaliteit, is zeker in deze prijsklasse, prima! ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 29 september 2011 @ 00:42 |
ik geloof de laatste japanner die hier te koop is die nog echt in japan wordt gemaakt. nou ja daihatsu dus. | |
Andyy | donderdag 29 september 2011 @ 01:15 |
Hoe bedoel je met gemaakt? Daar geassembleerd of volledig in Japan ontwikkeld met Japanse onderdelen etc. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 29 september 2011 @ 01:41 |
daar volledig gemaakt. | |
penny-wise | donderdag 29 september 2011 @ 09:11 |
Ook niet lang meer, want Daihatsu verdwijnt uit NL begin 2013. En volgens mij worden sommige Honda`s en Mitsubishi`s gewoon nog in Japan gemaakt hoor. De nieuwe Toyota Verso S komt ook nog uit japan, want een collega heeft er lang op moeten wachten ivm de tsunami. | |
Andyy | donderdag 29 september 2011 @ 12:32 |
Zijn wel meerdere automerken die dat doen, Honda, Mazda en de sportmodellen van Nissan etc ![]() | |
k3v1n123 | vrijdag 30 september 2011 @ 21:12 |
Citroen c1 , toyota aygo , peugeot 107 , suzuki alto . Toffe autotjes , trekt goed . en zuinig. | |
pjay | maandag 10 oktober 2011 @ 15:56 |
BMW M3 Dat lijkt mij wel duidelijk, en de heren van het programma top gear zijn de experts! | |
JeffreyK1995 | dinsdag 24 februari 2015 @ 13:08 |
Misschien een beetje laat, maar je kan hier kijken. http://www.de-goedkoopste-auto.nl/ of hier http://www.anwb.nl/auto/b(...)-autos/klein-benzine Staan veel tips over goedkopen en zuinige auto's op. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 februari 2015 @ 13:10 |
In vergelijking met een fiets trekken ze inderdaad best goed. | |
Fer | dinsdag 24 februari 2015 @ 13:33 |
Die auto zal inmiddels gekocht zijn en al afgeschreven. | |
DieselTank | dinsdag 24 februari 2015 @ 13:53 |
Heerlijk 4 jaar oude topics kicken ![]() | |
DieselTank | dinsdag 24 februari 2015 @ 13:53 |
![]() ![]() |