abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102121239
Om eerlijk te zijn: ik hield nooit iets bij.

Behalve de hoorcolleges dan.
  zondag 18 september 2011 @ 22:39:21 #52
57434 Marloes
Digital Love
pi_102121484
Ik ga nooit naar hoorcollege.. dat scheelt mij een hoop tijd :P Verder probeer ik wel alles te lezen, al lukt dat niet altijd. Werkgroepvragen voorbereiden doe ik eigenlijk ook niet. Tot nu toe is dit goed gegaan en ik ben nu bezig de laatste 30 ects te halen van m'n master :P

-hm nu ik dit zo lees, wat doe ik dan eigenlijk wel? :') Nou als ik lees markeer ik de stof gelijk.. En ik zorg er altijd voor dat ik de werkgroepvragen heb voor een tentamen en dat ik de antwoorden begrijp. Dat is het wel denk ik :P -
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_102121649
Als je werkelijk zoveel tijd eraan besteed wellicjht idd te hoog gegrepen. ik besteed niet meer dan 20uur per week aan studie, vaak veel minder maar zolang je ermee kan leven :)
  zondag 18 september 2011 @ 22:59:29 #54
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_102122735
Bij mij is het per vak afhankelijk hoeveel tijd ik besteed aan mijn studie. Voor een vak als Burgerlijk Procesrecht had ik bijvoorbeeld meer tijd nodig om alles te begrijpen dan een vak als Inleiding Strafrecht & Criminologie. Zelf ga ik wel altijd naar hoorcolleges en werkgroepen, omdat ik op hbo bijna nooit naar de lessen ging. Ik was niet al te trots op mijn eindlijst waarin veel zessen stonden. Ik wil het nu een stuk beter aanpakken, dus maak ik vanzelfsprekend meer uren. Ik denk dat ik gemiddeld rond de 20 uur per week maak.

Ik hou alle werkgroepen netjes bij en ik heb mijn leerplan vorig jaar aangepast na het debacle op het deeltentamen Verbintenissenrecht. Ik bekijk eerst de stof oppervlakkig, dan ga ik de stof doorlezen en uiteindelijk maak ik een samenvatting van de stof. Waar ik echt bij zweer zijn oefententamens en verslagen van werkgroepen en in een enkel geval die van de hoorcolleges. De oefententamens zorgen ervoor dat ik de vraagstelling beter snap en dat ik ongeveer kan inschatten welke onderwerpen het meest gevraagd worden op het tentamen. De verslagen van de werkgroepen/hoorcolleges gebruik ik voor aanvullingen op mijn aantekeningen.
  zondag 18 september 2011 @ 23:53:43 #55
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_102125684
Ik lees altijd de literatuur iig 1x, waarbij ik gelijk in het boek zaken aanstreep. Als het een moeilijk vak is, of ik wil een hoog cijfer halen ga ik ook nog naar de hoorcolleges en evt. werkcolleges. De voorbereiding van de werkcolleges hebben nog wel de minste prioriteit, er komt meestal toch wel een joho uittreksel met oplossingen. Die ga ik later wel doornemen.

Hoeveel tijd ik er aan besteed hangt voornamelijk af van de hoeveelheid literatuur en of het moeilijke stof. Gemiddeld lees ik dan zo'n 10-15 pagina's per uur. Voor een 5 puntsvak moet je ongeveer 500 pagina's lezen, dus ik zal voor een 5-puntsvak wel zo'n 40-50 uur kwijt zijn aan het lezen en (direct) samenvatten van de literatuur. Plus dan eventueel nog wat puzzelen met de werkgroepopdrachten voor laten we zeggen 10-15 uur. Totaal voor een 5-puntsvak 50-65 uur. Als ik dat doe, weet ik zeker dat ik een 7 of hoger haal.

Maar goed, laat je ook weer niet teveel gek maken door wat anderen doen. Je moet gewoon uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Dat is even experimenteren, maar Rechten is echt zo moeilijk niet, ook niet voor HBO-mensen. De vraag is ook wel: wil je het echt en ben je bereid daarvoor offers te brengen? Maar ik zou het gewoon nog een tijdje proberen en niet te snel conclusies trekken..
Suc6 :)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_102126318
Ik lees gewoon mee met de stof zoals die wordt gegeven, daarnaast maak ik aantekeningen van de college's en die leer ik voornamelijk voor het tentamen.
Geen referral hier.
pi_102126489
Ik word er trouwens echt schijtziek van dat ik zoveel aanvullend materiaal moet printen... Stop het lekker in een reader, dat bespaart me een hoop gezeik. Dan betaal ik wel wat meer. Voor deze week zou ik bijv. alleen al iets van 120 pagina's moeten printen, wat denken die mensen? :?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_102126762
In de propedeuse heb ik de literatuur nauwelijks gelezen. Ik volgde wel zo veel mogelijk colleges en die aantekeningen gebruikte ik dan om de stof te leren voor het tentamen.

De situatie nu is wel wat anders, want ik heb hoofdzakelijk hoorcolleges in het eerste half jaar van de B2. Vanwege het gemis van de werkcolleges probeer ik nu wel alle literatuur en jurisprudentie goed te bestuderen.

Markeert hier trouwens iedereen in de literatuur (voornamelijk de studieboeken)? Ik heb dat eigenlijk nooit gedaan. En als jullie markeren, lezen jullie dan de gemarkeerde stukken nog na voor het tentamen of is het enkel ter verduidelijking van de stof die je op dat moment aan het bestuderen bent?
  maandag 19 september 2011 @ 07:06:01 #59
124676 RobertoCarlos
pi_102129448
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 00:17 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Markeert hier trouwens iedereen in de literatuur (voornamelijk de studieboeken)? Ik heb dat eigenlijk nooit gedaan. En als jullie markeren, lezen jullie dan de gemarkeerde stukken nog na voor het tentamen of is het enkel ter verduidelijking van de stof die je op dat moment aan het bestuderen bent?
Ik wel, maar dan gewoon met pen dus, geen markeerstiftgedoe. Maar ik maak echt een samenvatting in het boek, waarbij ik direct dingen probeer te begrijpen. Lekker krassen, gedachten erbij schrijven, strepen etc.
Als ik er tijd voor heb, neem ik, als ik het boek uit heb en alles heb aangestreept, zoveel mogelijk keren het boek door, waarbij ik natuurlijk de aangestreepte delen in mijn hoofd stamp.
pi_102130239
Mja, dat deed ik ook bij tentamens. Samenvattingen maken van vrijwel al m'n vakken. Onderstrepen deed ik inderdaad ook wel in boeken.

Maar dit was meestal voor tentamens. Gewoon tussendoor volgde ik alleen hoor- of videocolleges.
pi_102136298
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 00:10 schreef Marloes het volgende:
Ik word er trouwens echt schijtziek van dat ik zoveel aanvullend materiaal moet printen... Stop het lekker in een reader, dat bespaart me een hoop gezeik. Dan betaal ik wel wat meer. Voor deze week zou ik bijv. alleen al iets van 120 pagina's moeten printen, wat denken die mensen? :?
Hier hetzelfde bij de Master-vakken. Los van de arresten moet ik echt enorm veel uitzoeken en uitprinten. Kost echt veel tijd en moeite, heel irritant.
  maandag 19 september 2011 @ 22:41:53 #62
124676 RobertoCarlos
pi_102161735
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 08:45 schreef Maharbal het volgende:
Maar dit was meestal voor tentamens. Gewoon tussendoor volgde ik alleen hoor- of videocolleges.
Dat is ook wel een beetje jouw geluk, imo, die videocolleges. Dat wil maar niet los komen in Leiden. Hebben ze daar in Groningen dat wel eens geëvalueerd? Ik zoek nog iets waarmee ik kan aantonen dat het echt het rendement van studenten vergroot... (want dat vind ik dus..)
  Moderator maandag 19 september 2011 @ 22:43:54 #63
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102161853
Ik heb daar nooit wat over gehoord, het rendement. Wel moet ik zeggen dat ik er zeeeer content me eben!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 19 september 2011 @ 22:45:18 #64
124676 RobertoCarlos
pi_102161939
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 22:43 schreef Renesite het volgende:
Ik heb daar nooit wat over gehoord, het rendement. Wel moet ik zeggen dat ik er zeeeer content me eben!
Dat lijkt me ook een aanwijzing tot een verhoging van rendement, aangenomen dat je jouw contentheid omzet in voldoendes ;)
pi_102169565
Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Wel fijn om een beter beeld te hebben van hoe anderen hun studie aanpakken. Ik heb besloten om als richtlijn 40 uur per week aan te houden en daarin zoveel mogelijk te doen, maar niet mijn werk/sport/vrije tijd op te geven. Dan besteed ik er meer tijd aan dan de gemiddelde student, zo lijkt het, maar aangezien ik gemotiveerd ben en de stof interessant vind ervaar ik dat niet als last. En dan kijk ik even aan hoe dat uitpakt, tot na de tentamenperiode.
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:38:11 #66
124676 RobertoCarlos
pi_102169668
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2011 13:15 schreef Rucebo het volgende:

[..]

Hier hetzelfde bij de Master-vakken. Los van de arresten moet ik echt enorm veel uitzoeken en uitprinten. Kost echt veel tijd en moeite, heel irritant.
Ik heb tot nu toe nog nooit een arrest gelezen.... Het gaat toch alleen maar om de essentie van een arrest en dat vind ik zo ook wel ergens
pi_102173133
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:38 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe nog nooit een arrest gelezen.... Het gaat toch alleen maar om de essentie van een arrest en dat vind ik zo ook wel ergens
Bij de Mastervakken hier gaan ze soms wat dieper in op de arresten dan enkel de essentie. Maar in de bachelor las ik ook enkel de essentie en samenvatting. Ik lees ze nu ook niet helemaal van voor tot achter, maar ik pak meestal wel de noot mee.
pi_102174171
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2011 22:41 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat is ook wel een beetje jouw geluk, imo, die videocolleges. Dat wil maar niet los komen in Leiden. Hebben ze daar in Groningen dat wel eens geëvalueerd? Ik zoek nog iets waarmee ik kan aantonen dat het echt het rendement van studenten vergroot... (want dat vind ik dus..)
Nog niks over gehoord. Misschien is het op te vragen?

quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:38 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik ook niet. Wel pakte ik meestal de noten mee en probeerde ik me bij sommige vakken een beeld te vormen van de casus die ten grondslag lag aan het arrest, omdat sommige docenten nog wel eens vroegen 'waar ging arrest X over'.

Nu ik werk heb ik ook absoluut geen tijd om hele arresten te gaan lezen. Het blijft bij de essentie en de noten. Gelukkig zijn er een hoop bedrijven/instellingen die die dingen wetenschappelijk in hapklare brokken serveren voor de praktijk.
pi_102219612
quote:
'Opfris-instructies' juridische informatievaardigheden voor scriptiestudenten

Gepost op: woensdag 21 september 2011

Bibliotheek Rechtsgeleerdheid biedt scriptiestudenten de mogelijkheid om zich in te schrijven voor opfris-instructies juridische informatievaardigheden. De instructies bestaan uit twee bijeenkomsten die elkaar aanvullen. Bij de bijeenkomsten staat kort aangegeven welke onderwerpen aan de orde komen:

Maandag 14 november 2011 van 8.45 – 10.30 uur:
bijeenkomst 1: oriëntatie onderwerp scriptie / zoekstrategieën / zoektermen / website bibliotheek / zoeken naar juridische literatuur

Maandag 21 november 2011 van 8.45 uur – 10.30 uur:
bijeenkomst 2: zoeken naar wet- en regelgeving / parlementaire documenten / jurisprudentie

Vrijdag 18 november 2011 van 13.45 – 15.30 uur:
bijeenkomst 1: oriëntatie onderwerp scriptie / zoekstrategieën / zoektermen / website bibliotheek / zoeken naar juridische literatuur

Vrijdag 25 november 2011 van 13.45 uur – 15.30 uur:
bijeenkomst 2: zoeken naar wet- en regelgeving / parlementaire documenten / jurisprudentie

Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Linda van Eede of Henja Korsten (beiden verbonden aan de Bibliotheek Rechtsgeleerdheid):

l.vaneede@ubn.ru.nl

h.korsten@ubn.ru.nl

De instructies worden gegeven in de instructieruimte van de Bibliotheek Rechtsgeleerdheid

Lekker op tijd? Dat dat pas in november is?

Ik ben al heerlijk aan het uitstellen, wil namelijk een afspraak gaan maken met een scritpiebegeleider, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.. Ook omdat ik alleen nog maar een vaag onderwerp in mijn hoofd heb ( de 35 minner in het kader van de WIA) en ik niet weet wat mijn rooster volgende week of die week erop gaat zijn, dus ook moeilijk afspraken kan maken.. |:(
pi_102221189
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:01 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Lekker op tijd? Dat dat pas in november is?

Ik ben al heerlijk aan het uitstellen, wil namelijk een afspraak gaan maken met een scritpiebegeleider, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.. Ook omdat ik alleen nog maar een vaag onderwerp in mijn hoofd heb ( de 35 minner in het kader van de WIA) en ik niet weet wat mijn rooster volgende week of die week erop gaat zijn, dus ook moeilijk afspraken kan maken.. |:(
Ik ben naar het secretariaat van sociaal recht gegaan en die vrouw daar heeft een scriptiebegeleider voor me geregeld. :7 Bij die van mij kan ik gewoon een keer langslopen als ik wil, misschien is dat bij die van jou dan ook wel.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_102223041
Nice, dat is wel fijn om te horen :)

Je bent dus bij mevrouw Argante geweest? En wie wordt je begeleider? Pm/dm anders als je het hier niet wilt zeggen :P Heb je ook al contact met de begeleider zelf gehad?

Heb je ook al een onderwerp? wil je het in socialezekerheidsrecht of in arbeidsrecht gaan doen?

/einde kruisverhoor

Ik heb namelijk ooit met mevrouw R. (die de eerste colleges van socialezekerheidsrecht gaf) afgesproken dat ik haar persoonlijk zou mailen.. Maar goed dat was na het tentamen van arbeidsrecht, dus dat is al zo lang geleden..
pi_102223692
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 16:19 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nice, dat is wel fijn om te horen :)

Je bent dus bij mevrouw Argante geweest? En wie wordt je begeleider? Pm/dm anders als je het hier niet wilt zeggen :P Heb je ook al contact met de begeleider zelf gehad?

Heb je ook al een onderwerp? wil je het in socialezekerheidsrecht of in arbeidsrecht gaan doen?

/einde kruisverhoor

Ik heb namelijk ooit met mevrouw R. (die de eerste colleges van socialezekerheidsrecht gaf) afgesproken dat ik haar persoonlijk zou mailen.. Maar goed dat was na het tentamen van arbeidsrecht, dus dat is al zo lang geleden..
Ja, klopt, dat was ze. Had na een paar dagen al een mailtje met de naam van m'n scriptiebegeleider erin. Ik pm wel even de naam van haar. Als ik eerlijk ben had ik liever R. gehad, ik vind haar echt een heel leuke vrouw. Ik zou haar gewoon gaan mailen, misschien kan ze je wel begeleiden. Ik doe het trouwens over arbeidsrecht.
Heb onlangs contact met haar gehad en het blijkt dat over het onderwerp dat ik in gedachten had niet lang geleden een proefschrift is geschreven, dus ik ga opzoek naar een ander onderwerp. Bereid je trouwens wel voor op de vraag waarom je voor dat vak hebt gekozen om een scriptie over te schrijven. :') Ik moest die vraag beantwoorden en ze vond dat ik niet enthousiast overkwam en dat moet wel. :') Ik vond het tamelijk overdreven.
pi_102225620
Das idd wel een beetje apart, ik bedoel je kiest dat vak toch niet voor niets? en wat is de consequentie van het niet-enthousiast zijn dan? Je hebt toch een begeleider..

Ik hoorde van het studiegenootje die dezelfde begeleider als jou heeft dat de begeleider (L. dus) gezegd had dat als je maar een 6 had voor arbeidsrecht het moeilijker zou zijn om een scriptie in dat vak te schrijven.. Ik had dus maar een 6.. Maar had een 7.5 voor socialezekerheidsrecht.. Ben ik blij dat ik daar de onderwerpen ook van interessant vind :P

Wat ik toen met R. besproken heb is dat we het hadden over het vinden van een onderwerp, en die zei toen dat als je globaal een beetje een idee hebt van waarin je het wilt schrijven en we gaan samen brainstormen hebben we binnen 10 minuten een onderwerp. Dus ben benieuwd, zij heeft namelijk ook samen met L een stuk geschreven over de 35minner. Dus ze weten er wel genoeg van af.. Maar verder heb ik nog helemaal geen onderzoek gedaan of er al teveel over het onderwerp is geschreven :P

Maar op BB staat dat er haast geen uitgekauwde onderwerpen bestaan omdat er altijd wel nieuwe relevante jurisprudentie is enzo..
pi_102225890
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 17:20 schreef Yashaaaaa het volgende:
Das idd wel een beetje apart, ik bedoel je kiest dat vak toch niet voor niets? en wat is de consequentie van het niet-enthousiast zijn dan? Je hebt toch een begeleider..

Ik hoorde van het studiegenootje die dezelfde begeleider als jou heeft dat de begeleider (L. dus) gezegd had dat als je maar een 6 had voor arbeidsrecht het moeilijker zou zijn om een scriptie in dat vak te schrijven.. Ik had dus maar een 6.. Maar had een 7.5 voor socialezekerheidsrecht.. Ben ik blij dat ik daar de onderwerpen ook van interessant vind :P

Wat ik toen met R. besproken heb is dat we het hadden over het vinden van een onderwerp, en die zei toen dat als je globaal een beetje een idee hebt van waarin je het wilt schrijven en we gaan samen brainstormen hebben we binnen 10 minuten een onderwerp. Dus ben benieuwd, zij heeft namelijk ook samen met L een stuk geschreven over de 35minner. Dus ze weten er wel genoeg van af.. Maar verder heb ik nog helemaal geen onderzoek gedaan of er al teveel over het onderwerp is geschreven :P

Maar op BB staat dat er haast geen uitgekauwde onderwerpen bestaan omdat er altijd wel nieuwe relevante jurisprudentie is enzo..
Nou ja, het moet voor de belegeider en de tweede docent die er naar kijkt uitnodigend zijn om te lezen. En daar hoort blijkbaar een enthousiast verhaal over de keuze voor het scriptievak bij. :')

Hm, ik had een 6,5. :{

Ahh, dat klinkt wel goed, misschien moet ik dat ook eens aan L. voorleggen.
pi_102229492
Voordeel is wel dat m'n vader ook scriptiebegeleider is, weliswaar op hbo-niveau, maar hij kan me vast wel met bepaalde zaken helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')