SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele handige links.
• http://www.bonsaiempire.nl/ Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
• http://www.bonsaikunst.nl/ Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
• http://walter-pall.de/ Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
• http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels) • http://bonsaifarm.tv/ World of Bonsai tv series.
• Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.
Webshops
• http://www.bonsai.de/ Snelle levering volgens Soelsa (Ook in het Nederlands te bekijken)
• http://www.exotischezaden.nl/ Veel zaden en een snelle levering.
• http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.
Andere winkels/bonsai studios
• www.lodderbonsai.nl Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen.
Archief
Deel 1 Bonsai boompje
Deel 2 Bonsai boompje deel 2
Deel 3 Bonsai boompje deel 3
Deze OP is hier te vinden.
[ Bericht 5% gewijzigd door SiGNe op 12-09-2011 15:49:34 ]
Opzich vind ik jouw foto wel wat hebben, hij is niet lelijk ofzo... Maar hij sterft nu langzaam af?quote:Op maandag 12 september 2011 15:56 schreef SiGNe het volgende:
De boom ziet er tegenwoordig zo uit helaas:
[ afbeelding ]
En een andere witte den van me die ik dit jaar nog had gekocht heeft er ook een zware klap door gekregen, geen idee of die er nog bovenop komt.
Die bovenbuur (2 verdiepingen hoger) ontkent dat hij een reinigingsmiddel heeft gebruikt en ik kan dat ook niet bewijzen.
Totale schade tot nu toe ¤100,- en misschien zelfs ¤165,- als die andere witte den er niet bovenop komt.
Oh nee, da's een student (de bovenste woonlagen zijn studentenwoningen), die heeft vast ook geen geld.quote:Op maandag 12 september 2011 21:55 schreef Staal het volgende:
Ja, inderdaad, zou toch even de volgende lente afwachten. Maar wel lullig.
Had op de e.o.a. manier toch een gebaar van je buurman verwacht, maar niet dus.
Hmm dit hangt er van af denk ik waar de boom/plant die je wilt marcotteren staat, of hij in de volle zon staat of bijvoorbeeld in de schaduw op een vochtige plek.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:29 schreef SiGNe het volgende:
Vraag ik mij dan weer af of je dat ook bij een boom in de natuur zou kunenn doen.
Moet je dagelijks water geven bijvoorbeeld of kan je een vochtige zak aarde om de stam doen op de plek waar je gemarcotteerd hebt en dan een maandje of 2-3 later de boel afknippen?
Daar is dit topic juist voor.quote:Op vrijdag 23 september 2011 23:08 schreef Gwywen het volgende:
Dit is alles wat ik wou weten, daarna laat ik jullie topic weer met rust
Dus theoretisch, als iemand het "zielig" zou vinden, zou een bonsaiboom, teruggezet in het bos, na verloop van tijd alsnog een echte grote boom kunnen worden?quote:Op zaterdag 24 september 2011 01:34 schreef SiGNe het volgende:
Dan hebben de wortels weer genoeg ruimte om te groeien waardoor de stam en takken ook weer dikker worden.
Bonsai blijven alleen klein door snoeitechnieken, elk jaar bladsnoei en taksnoei en om de 2-3 jaar ook even de wortels naar de kapper sturen.
Snoei je niet dan groeit de boom ook wat trager door beperkte ruimte in de pot maar wel snoeien geeft een beter resultaat, zorgt er ook voor dat de bladeren/naalden dichter op elkaar komen te zitten en geeft dus een vollere boom.
Alle 3 m'n larixen zijn nog groen, maar vorig jaar vielen de naalden ook pas ergens in december uit.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:30 schreef LordofLeaves het volgende:
Je hebt nog steeds een groene lariks? Geweldig!De mijne is al helemaal goudkleurig met enig naaldverlies. Zo'n klein landje en dan zulke grote verschillen in temperaturen.
Heb je een abonnement op Focus of koop je ze los? Indien je ze los koopt, dan ben ik erg benieuwd waar je ze weg haalt.
In m'n nieuwe boek staat het volgende over de Picea:quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:43 schreef Messina het volgende:
Ik weet dat het waarschijnlijk niet in dit topic hoort... Maar ik doe toch een poging, hopende op jullie ervaren expertise.
Ik heb vorige week een Picea Glauca Conica van de dood gered bij een tuincentrum. Hij lag omgevallen in een stellage zonder licht, helemaal met droge voetjes en zo. Afgeprijsd; 19 cent.
Ik heb het arme, bijna kale boompje van zo'n 25cm hoog mee naar huis genomen.
Een mooie diepe pot uitgezocht en 'm over gezet.
Z'n naaldjes beginnen inmiddels terug te komen, dus het doet hem duidelijk goed. Maar de vraag is; Kan ik nog iets anders doen om dit boompje blij te maken? Moet ik er nog voeding bij gooien, of is de voeding uit de (nieuwe) potgrond voorlopig voldoende?
Paddestoel is een schimmel, en die houden van vochtige & donkere plaatsen. Sommige bomen leven in symbiose met schimmels. Zoals een berk. Als ik Signe was en ik zou een paddo uit mijn larix pot groeien dan zou ik denken dattem te nat staat. Hij had 't zelf ook al door.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:27 schreef LordofLeaves het volgende:
Kan het niet zijn dat er iets in de grond groeit dat in symbiose leeft met de paddenstoel?
Hoe bedoel je verouderd trouwens? En wat is dan een beter boek?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 09:28 schreef LordofLeaves het volgende:
Het Tomlinson boek is zeker een aanrader, alleen jammer dat het inmiddels alweer verouderd is.
Ik heb je raad ten harte genomen (sterker nog, uitgeprintquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 20:03 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In m'n nieuwe boek staat het volgende over de Picea:
• Plaats in volle zon. Bescherm kleine bonsai tegen vorst.
• Giet dagelijks in de zomer en benevel. Spaarzaam in de winter maar laat de grond nooit uitdrogen
• Bemest om de 14 dagen van vroeg in de lente dor halfweg de herfst,
• Verpot om het jaar in de eerste helft van de lente voor de knoppen openen, of in de herfst; om de 5 jaar als de boom ouder is dan 10 jaar. Gebruik extra drainerend grondmengsel.
• Nijp de nieuwe scheutjes tot op twee derde terug als ze 2,5cm lang zijn. Snoei en bedraad laat in de herfst of in de winter.
• Zaai gestratificeerd zaad in de winter of vroeg in de lente.
• Neem stekken van de nieuwe groei laat in de herfst of vroeg in de lente.
En waarom zou het niet in dit topic horen? De boom staat in een pot..
Je kan er verder ook prima een bonsai van maken, boompjes die het moeilijk hebben gehad zien er vaak mooier uit dan bomen die alleen perfect verzorgd zijn vanaf zaailing.
Ga je daar dan speciale grond voor gebruiken? een azalea houd van een beetje een zurige bodem maar misschien is het beter om juist een zuurarme grond te nemen om de groei eruit te krijgen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:04 schreef soesla het volgende:
Dankjewel voor de info![]()
In het voor jaar ga ik de azalea ompotten
Hier gaan ze binnen ook altijd dood, vaak komt het doordat er onder het raam een verwarming met vensterbank staat waar de bonsai op staat.quote:Op zondag 11 december 2011 10:07 schreef gebrokenglas het volgende:
En weer een boompje overleden. Ik doe toch wat fout. Misschien krijgen ze toch te weinig licht. Maarja ze staan al voor het raam op zuid, meer licht komt niet binnen.
Klopt, ik had ook gelezen dat ze niet goed tegen de warmte van de verwarming bij een vensterbank kunnen. Wist alleen niet waarom. 't zal helaas wel de reden zijn van het mislukken.quote:Op zondag 11 december 2011 15:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Hier gaan ze binnen ook altijd dood, vaak komt het doordat er onder het raam een verwarming met vensterbank staat waar de bonsai op staat.
De bonsai krijgt dan teveel droge lucht, ook de kou die van het raam komt doet ze geen goed.
Die droge lucht kan je nog wel voorkomen door de pot op een (bonsai)schaal met water te zetten.
De pot zelf mag niet in het water staan.
Ik was bij wijze van proberen met een bonsaiboompje van de Intratuin begonnen. Of hoe heet dat tegenwoordig, Tuinland? Ik weet, dat daar zijn niet de beste boompjes, maar om nu direct een dure 'volwaardige maar nog kwetsbaardere' te nemen die dan misschien ook dood zou gaan is ook wat zonde.quote:Op zondag 11 december 2011 12:53 schreef LordofLeaves het volgende:
@ gebrokenglas. Wat voor soort boom heb je?
Nooit echt meer geprobeerd ook, als ze daar zo moeilijk doen over wie er lid mogen worden dan mogen ze van mij boomrot krijgenquote:Op zondag 11 december 2011 18:14 schreef davo1979 het volgende:
Is het ooit nog iemand gelukt om lid te worden van het befaamde bonsai forum?
Hij doet het nog steedsquote:Op maandag 14 november 2011 19:03 schreef LordofLeaves het volgende:
@Messina. Word nog maar niet al te enthousiast. Picea kunnen nog een lange tijd groen blijven, terwijl ze al zijn gestorven. Mocht de boom ineens al zijn naalden laten vallen, dan weet je genoeg en kun je een nieuwe gaan halen. Ik neem aan dat dit geen bonsai word?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je raekt an de dinge geweun.
Mijn duurste was Tinus de Pinus (Parviflora), was ¤100,- helaas dit jaar overleden doordat er een bovenbuur met chemicaliën z'n balkon had schoon gemaakt (en die ontkende achteraf chemische middelen gebruikt te hebben, dus even regelen via verzekering zit er ook niet in)quote:Op woensdag 14 december 2011 21:42 schreef davo1979 het volgende:
Nog een algemeen nieuwsgierig vraagje aan iedereen die wil antwoorden. Wat is de duurste bonsai die je gekocht hebt en wat waren de kosten?
En als je niet zo'n kamer hebt? Het is niet zo dat hij met meer vocht geen of minder bladverlies heeft in de winter?quote:Op donderdag 15 december 2011 15:29 schreef LordofLeaves het volgende:
@ Stansfield. Je tuinwinkel heeft wel degelijk gelijk. Een Ficus kent in de huiskamer ook een rustperiode. Een kopje water en niet bemesten zal de boom goed doen tot aan Maart. In de zomer kan hij zelfs buitenstaan. Het bladverlies komt door de warmte van je huiskamer. Je kan de plant beter in een koele kamer zetten met een temperatuur van tussen de 10 en 15 graden.
Maar wanneer er veel blad uitvalt wat is daar dan de oorzaak van?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:18 schreef SiGNe het volgende:
In de winter heeft een plant/boom over het algemeen minder water nodig.
Ze krijgen minder licht dus hebben minder kracht om iets te doen.
Bij mensen is het ook zo, iemand die werkt heeft meer voeding nodig
Bladverlies kan ook komen juist doordat er teveel water wordt gegeven, in de winter horen stammen en takken af te harden, te verhouten.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:25 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Maar wanneer er veel blad uitvalt wat is daar dan de oorzaak van?
Zeer droge en warme lucht in combinatie met te weinig water. Aangezien je niet beschikt over een koude kamer, zul je je Ficus moeten geven wat het nodig heeft. Veel water en een lichte bemesting.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:25 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Maar wanneer er veel blad uitvalt wat is daar dan de oorzaak van?
Beste tip is om geen boom uit een tuincentrum te halen maar langs een bonsiakwekerij te gaan of er een via een bonsaiwinkel op het web te bestellen.quote:Op maandag 19 december 2011 17:35 schreef einschtein het volgende:
Ik ben ook aan het overwegen om een Bonsai-boompje aan te schaffen.. Nog nooit eerder gedaan...
Ik geef hem nu meer water en besproei de blaadjes nu elke dag wel een beetje en dat werkt goed. Ik zie al een paar kleine nieuwe blaadjes komen en er vallen een stuk minder blaadjes af.quote:Op donderdag 15 december 2011 20:34 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Zeer droge en warme lucht in combinatie met te weinig water. Aangezien je niet beschikt over een koude kamer, zul je je Ficus moeten geven wat het nodig heeft. Veel water en een lichte bemesting.
Ik zit te denken aan wat vloeibare voeding. Echte bemesting doe ik idd in het voorjaar weer, met wat nieuwe potgrond.quote:Op donderdag 22 december 2011 11:22 schreef davo1979 het volgende:
Bemesting zal ik even uitkijken als ik jouw was. Bemesting is voor voorjaar tot net na de zomer.
aha goed om te weten. Ik zag net trouwens ook allemaal al weer hele kleine lichtgroene blaadjes. Dus het gaat helemaal de goede kant op. Maar er zijn ook een paar takken (met weer allemaal kleine takjes eraan) waar helemaal niks zit. De blaadjes komen waar andere blaadjes nog zitten. Is het dan handig om die takken zonder blad weg te knippen of is dat niet slim en moet ik daarvoor gewoon nog even geduld hebben?quote:Op donderdag 22 december 2011 18:00 schreef LordofLeaves het volgende:
Een vloeibare bemesting is een echte bemesting. Op de zomer na, gebruik ik alleen maar een vloeibare mest voor al mijn bomen.
Vind de pot mooi, to be honest. Schaal zat erbij, past mooi bij elkaar. Aarde zag er keurig uit. Wel redelijk vochtig, maar ze hebben 'm gewoon voor het verzenden flink wat water gegeven.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:15 schreef SiGNe het volgende:
Ziet er wel mooi uit, mooie pot ook en voor zover ik kan zien is de aarde ook wel ok (niet ingedijkt maar een substraat zou beter zijn, kan van de lente)
Haha. Ja, hij komt op een kast in mijn kamer te staan. Wel daglicht, maar geen directe zonnestralen. Thanks!quote:Op donderdag 22 december 2011 22:44 schreef LordofLeaves het volgende:
@ einschstein. Overduidelijk 2 Chinese Ligusters.Goed van je dat het boek hebt gekocht en het boompje gaat neerzetten in een koele kamer. Wel op een lichte plek, direct zon zal de boom niet op prijs stellen. Heel veel succes! Geneer je niet om hier te blijven vragen!
Tnx voor de tips.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:44 schreef LordofLeaves het volgende:
@ Stansfield. Je kunt de kale takjes een stukje afknippen. Is de tak aan de binnenkant bruin, dan kun je die volledig snoeien. Zijn ze groen van binnen, dan is er zeker hoop!Mocht je een vloeibare mest willen kopen, neem dan een meststof die geschikt is voor groene planten. De zogenaamde bonsai mest is niets meer dan geldklopperij.
Bij BonsaiMoyogi.nl.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:28 schreef davo1979 het volgende:
@ Einschtein Waar heb je deze boompjes gekocht?
Ja, hoor. Alles netjes verpakt en afgeleverd.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:06 schreef davo1979 het volgende:
@einschtein Daar heb ik ook weleens gekeken. Nou netjes dat ze alles leveren.
En spuit je dat over de bladeren heen, offeh?quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:12 schreef davo1979 het volgende:
Ik gebruik ook weleens pokon als voeding. En ik heb er geen problemen mee.
Oh, oke.. Want ik lees op verschillende sites dat je de helft van de aanbevolen hoeveelheid voor kamerplanten moet doen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:29 schreef davo1979 het volgende:
Ik spuit het nooit over de bladeren heen. Waarom niet moet je me niet vragen. Ik volg de aanwijzingen op de fles.
Zou me niks verbazen als die hun boompjes gewoon via Lodder bestellen, zeker die bonsaimix doosjes komen daar vandaanquote:
Heel simpel. Staan je bomen in potgrond, dan neem je 1/3 deel mest en 2/3 water. Staan je bomen in substraat ( akadama, kanuma, puimsteen ), dan kun je rustig 6 keer de aanbevolen hoeveelheid nemen!quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:25 schreef einschtein het volgende:
[..]
En spuit je dat over de bladeren heen, offeh?
En hoeveel gebruik je? Een scheutje per hoeveel water? Straks gaat het bij mij fout.
quote:Op vrijdag 23 december 2011 15:57 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Heel simpel. Staan je bomen in potgrond, dan neem je 1/3 deel mest en 2/3 water. Staan je bomen in substraat ( akadama, kanuma, puimsteen ), dan kun je rustig 6 keer de aanbevolen hoeveelheid nemen!
Oh?quote:Op vrijdag 23 december 2011 14:45 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als die hun boompjes gewoon via Lodder bestellen, zeker die bonsaimix doosjes komen daar vandaan
Ah, oke. Dan weet ik dat. Heb vandaag de 1l standaard-mix gekocht. Dus die zal ik volgende week wel binnen krijgen. Dat is de potgrond en Akadama in 1, of is dat alleen de Akadama? Kon het niet zo goed vinden.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:15 schreef SiGNe het volgende:
Persoonlijk vind ik een mengsels van potgrond en akadama ook prima werken, het houdt ook meer water en voedingsstoffen vast dus hoef je ook niet persé elke dag water te geven en je hoeft je ook minder zorgen te maken over voeding omdat dat ook al in de aarde zit.
Dat mengsel op bonsai-empire heb ik ook gebruikt (het naaldbomen mengsel dan)
Ik neem aan dat het alleen akadama is.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:34 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ah, oke. Dan weet ik dat. Heb vandaag de 1l standaard-mix gekocht. Dus die zal ik volgende week wel binnen krijgen. Dat is de potgrond en Akadama in 1, of is dat alleen de Akadama? Kon het niet zo goed vinden.
Het boek komt volgende week als 't goed is ook binnen.
Thought so, thanks! Mix jij de grond, of doe je gewoon onderin grond en bovenop Akadama?quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het alleen akadama is.
Je hebt wel "bonsai-aarde" maar dat is gewoon luchtige potgrond met wat voeding.
De grondstof is net even wat anders dan met normale potgrond maar zo heel veel maakt dat ook niet uit.
Alles eigenlijk.. onderin de pot doe ik bims (grove steentjes) daarop doe ik akadama/potgrond (3:1 dus niet heel veel potgrond) en bovenop doe ik pure akadama, evt daarop weer mos.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:52 schreef einschtein het volgende:
[..]
Thought so, thanks! Mix jij de grond, of doe je gewoon onderin grond en bovenop Akadama?
GEEN POTGROND! Ja, ik ga hier even op hameren.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:45 schreef einschtein het volgende:
Ik dacht, en las ergens, dat 2/3 potgrond en 1/3 akadama een goeie verhouding was. Maar jij zegt dat er alleem akadama in moet, met eventueel beetje turf? Of ben ik nou weer dom bezig.
Is deze goed, offeh? http://www.bonsaiempire.nl/verzorgen/verpotten
kan je ook gewoon zand gebruiken of hydrocultuurkorrels?quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:28 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
GEEN POTGROND! Ja, ik ga hier even op hameren.Potgrond vergaat heel snel tot een fijne stof dat de luchtcirculatie belemmerd voor het wortelstelsel. Als er dan ook nog water blijft staan, krijg je een moeras effect. Turf vergaat heel langzaam tot bijna niet en blijft zijn vorm behouden tot aan de volgende verpotting net als de akadama. Dit is een tijdsduur van zeker 2 jaar.
Geen zand, dit heeft dezelfde werking als potgrond. Hyrdrokorrels ook nee, maar er is een soortgelijk product dat wel de goede korrelgrootte heeft. Het heet Seramis, maar het is oranje van kleur en erg duur.quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
kan je ook gewoon zand gebruiken of hydrocultuurkorrels?
Hydrokorrels klein meppen?quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:33 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Geen zand, dit heeft dezelfde werking als potgrond. Hyrdrokorrels ook nee, maar er is een soortgelijk product dat wel de goede korrelgrootte heeft. Het heet Seramis, maar het is oranje van kleur en erg duur.
Zak op straat leggen, met de auto paar keer overheen rijden, opvegen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:48 schreef LordofLeaves het volgende:
Je kan het proberen. Als het je lukt, heb je een ideaal substraat voor bonsai.
Het liefst niet akadama alleen. Op niets kan een boom niet leven.quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:58 schreef einschtein het volgende:
Ok, dus Akadama alleen of met turf. Heb nog geen tijd om turf te halen bij de winkel, dus zal wel 100% Akadama worden.
Klinkt goed. Ik zou alleen het rivierzand weglaten.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:19 schreef davo1979 het volgende:
Ik had eerder in het topic al verteld dat ik bezig was met kattenbakkorrels. Hier het mengsel dit is natuurlijk op eigen verantwoordelijkheid, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden.
5 delen foetsie bah kattenbakkorrels
5 delen turf/grond
1 deel rivierzand
1 deel kleine kiezels
De kattenbakkorrels voor gebruik goed uitwassen.
Waarom?quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:57 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Klinkt goed. Ik zou alleen het rivierzand weglaten.
Neem er niet teveel in een keer, het is een leuke hobby maar toch ook wel redelijk prijzig en bomen kunnen erg snel dood gaan.quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:43 schreef einschtein het volgende:
Ik zit er over na te denken om nog een buiten-Bonsai aan te schaffen. Nog tips voor welke, beetje voor de beginner. Heh.
Dat begrijp ik, zeker weten. Maar lijkt me leuk om dus een binnen en buitenplant te hebben.quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:54 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Neem er niet teveel in een keer, het is een leuke hobby maar toch ook wel redelijk prijzig en bomen kunnen erg snel dood gaan.
Als je er 1 hebt die je niet helemaal goed verzorgd hebt ben je 1 boom kwijt, als je meerdere bomen hebt ben je er misschien ook meerdere kwijt.
Dus zeker het eerste jaar eerst kijken of het goed lukt om het jaar door te komen, elke boom is anders en reageert dus ook anders (op voeding, zonlicht, weer, etc)
Serieus?quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:43 schreef LordofLeaves het volgende:
.
@ Pietverdriet. Rivierzand heeft de eigenschap dat het binnen een paar maanden gaat dichtslibben. Slecht voor de luchtcirculatie.
Dat dacht ik persoonlijk ook, daarom wordt het ook gebruikt om zaailingen en stekken in te potten (1/3e grof zand, 2/3e potgrond)quote:Op zaterdag 24 december 2011 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Serieus?
Ik dacht dat het vrij grof was en goed dreineerde.
En zo is dat.quote:Op zaterdag 24 december 2011 23:14 schreef SiGNe het volgende:
Wees maar neit bang, ik was sowieso niet van plan om er iets mee te doen.
Ik hou het bij Bims, Kyriu, Akadama en "bonsaiaarde"
Ik denk dat iedereen wel z'n eigen grondmengsel heeft dat ie prefereert, zolang de bomen het maar goed doen.
Zal ik doen!quote:Op zondag 25 december 2011 13:34 schreef davo1979 het volgende:
Leuk einschtein. Laat een fototje zien als je hem hebt. Ik zal later ook eens wat foto's schieten.
De liguster bladvlekkenziekte wordt veroorzaakt door Phyllosticta, Cercospora of Ascochyta schimmels vooral onder vochtige omstandigheden. Op de bladeren komen bruine tot zwarte vlekken voor. Bij een zware aantasting vallen ook de bladeren af.quote:Op zondag 25 december 2011 13:51 schreef einschtein het volgende:
[..]
Zal ik doen!
--
Mijn Ligustrum begint wat bruine plekjes op de blaadjes te krijgen.
Lijkt me stug, heb 'm maar 1 keer water gegeven. En was al geen dompelbad.quote:Op zondag 25 december 2011 15:59 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
De liguster bladvlekkenziekte wordt veroorzaakt door Phyllosticta, Cercospora of Ascochyta schimmels vooral onder vochtige omstandigheden. Op de bladeren komen bruine tot zwarte vlekken voor. Bij een zware aantasting vallen ook de bladeren af.
Grond te nat misschien?
Echt? Dus niet echt te veel water ofzo? Dacht al dat ik wat verkeerd deedquote:Op zondag 25 december 2011 18:31 schreef LordofLeaves het volgende:
@ einschstein. SIGNe slaat de spijker op de kop hoor!
Vergeet niet dat dit een sub tropische boom zonder rust periode. Als deze boom eens per 2 weken water krijgt, dan is het snel gedaan. Eens per 2 a 3 dagen moet voldoende zijn.quote:Op zondag 25 december 2011 22:17 schreef SiGNe het volgende:
Bemesten zou ik ook niet doen, het is winter dus de boom heeft sowieso al minder voeding nodig en doordat ie net van de kweker komt zal ie ook nog wel voeding in de bodem hebben zitten.
Alleen water is genoeg en dan ook maar eens per week of misschien zelfs eens per 2 weken.
Right, heb 't verkeerde boek.quote:Op woensdag 4 januari 2012 02:35 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb deze: http://www.bol.com/nl/p/n(...)005964358/index.html
Jouw link werkt niet.
Ik zie dat het boek inmiddels is uitgegeven onder meerdere namen. Je had de grote versie en die is idd niet meer verkrijgbaar. Dan ben ik wel benieuwd naar het boek dat je hebt gekocht.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:54 schreef einschtein het volgende:
[..]
Right, heb 't verkeerde boek.Maar who cares, die jij/jullie hebben is toch niet meer verkrijgbaar.
Nee, nog geen idee.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:06 schreef LordofLeaves het volgende:
@ einschstein. Awwww.... lief boompje!
Heb je al een idee wat je ermee gaat doen?
Oh, ja, daar ben ik dan weer niet ervaren genoeg voor. :']quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:33 schreef LordofLeaves het volgende:
Jawel, maar dan blijft van je boom niets meer over.Ik zou de boom helemaal opnieuw opbouwen en dan moet de Chinese " octopus stijl " er aan geloven.
Klopt, de Chinese Iep was ik ook van plan buiten te zetten. Alleen de andere, was ik van plan binnen te laten staan. Kan niet kwaad toch?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:20 schreef SiGNe het volgende:
Volgens mij mag ie in maart ofzo wel nieuwe aarde hebben..
Overigens is het weer deze winter nou niet echt zo dat ie binnen moet staan, geldt ook voor je andere boom.
9 graden is warm zat
Kay. Dan ga ik zaterdag/zondag maar verpotten. Hopen dat het goed gaat.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:49 schreef LordofLeaves het volgende:
@ einschstein. Niet wachten tot maart. Deze boom heeft een verpotting hard nodig. Zolang je de boom vorstvrij houd, kun je met een gerust hart verpotten. Je gekozen voorkant is prima.
Dat is dus het probleem at the moment, ben niet 100% zeker of mijn boom wel gezond is. Aangezien hij blaadjes laat vallen.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:01 schreef SiGNe het volgende:
Als de wortels nog niet helemaal de pot vullen (of in elk geval duidelijk nog geen snoei nodig hebben omdat er niet zo heel veel wortels zijn) kan je er ook voor kiezen om alleen de aarde te verversen en de wortels niet te snoeien.
Het is inderdaad een flinke ingreep en als je niet zeker bent over hoe gezond je boompje is zou ik het laten zitten.
Je hebt 'm nog maar net dus moet je er nog niet teveel mee uit gaan voeren.
Alleen aarde verversen zal ook al de haarwortels beschadigen maar dat is minder erg dan hele stukken wortel te snoeien.
En zolang de temperaturen 's nachts nog niet onder het vriespunt liggen kan je boom nog prima buiten, 's winters is in een huis de lucht vaak te droog en moet je dus ook regelmatig water geven en de boom ook besproeien.
Als je er niet zeker van bent zou ik het niet doen, eerst je een beetje inlezen.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:02 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem at the moment, ben niet 100% zeker of mijn boom wel gezond is. Aangezien hij blaadjes laat vallen.
Zou het slimmer zijn om hem buiten neer te zetten, denk je? Offuh.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |