abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 01:37:11 #51
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103357636
De zaden bedoel je?
Dat in de koelkast zetten is om een winter te faken.
Als de zaden eenmaal uit zijn gekomen zal je ze toch ergens buiten moeten zetten, het zijn allemaal naaldbomen en die gaan binnen vrij snel dood..
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:08:57 #52
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103361551
Je zet de zaden eerst , in het zakje uiteraard, 6-8 weken in de koelkast. Daarna kun je ze uitzaaien. Of je plant ze en zet het complete bakje op je balkon. Alle boomsoorten gaan het niet redden in je huiskamer!
soooo, da's mooi!
pi_103361579
Hrm, dan zal ik een deal moeten maken met m'n pa nadat ze opkomen. (of snel een nieuwe huurwoning toegewezen krijgen met balkon of tuin)
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:03:28 #54
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103383928
Moest vandaag weer naar de tandarts in Vleuten, altijd een goed excuus om even bij Lodder te kijken in de kassen.
Was van plan om PK mest en een Jinborstel te halen maar uiteindelijk kwam ik thuis met mest, borstel, Bonsaiboek van Harry Tomlinson (echt een aanrader!! staat enorm veel info in, ook voor beginners) en een Pinus Parviflora.
Kreeg er nog een Bonsai Focus magazine van afgelopen maand gratis bij :)
Morgen zal ik foto's maken van m'n nieuwe aanwinst.
Dit is het boek in elk geval:


Maar ook handig voor jullie om te weten: de grote baas van Lodder is op het moment in Japan om nieuwe bomen in te kopen (wat een kutbaan... ;) )
en 26 November is er een grote uitverkoop met kortingen van 40%

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 21-10-2011 21:20:26 ]
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:28:29 #55
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103408809
Het Tomlinson boek is zeker een aanrader, alleen jammer dat het inmiddels alweer verouderd is.
Ben je niet iets te laat met het geven van PK mest? De tempersturen zijn zo laag dat bomen geen voeding meer opnemen.
Bonsai Focus lijkt me wel een leuk blad. Misschien dat ik er eens eentje gaan kopen. :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 14:31:18 #56
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103415308
Bonsai Focus is ook een erg goed blad, wel een hoop advertenties maar de info die erin staat daar kan je ook wel wat mee.
Ik heb de editie van junli/augustus maar in die van sept/okt staat bijvoorbeeld hoe je 1 boom zo kan enten dat je er 3 bomen aan overhoudt.. dat zijn handige tips.

Ik ben inderdaad ietsjes te laat met het geven van de mest, probeer het gewoon in heel kleine hoeveelheden (minder dan de bedoeling is, mijn bomen zijn tenslotte geen (of weinig) mest gewend.)
Doordat ik eigenlijk alleen naaldbomen heb is het nog niet helemaal te laat, m'n larixen zijn bijvoorbeeld ook nog helemaal groen
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:30:07 #57
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103423120
Je hebt nog steeds een groene lariks? Geweldig! ^O^ De mijne is al helemaal goudkleurig met enig naaldverlies. Zo'n klein landje en dan zulke grote verschillen in temperaturen.

Heb je een abonnement op Focus of koop je ze los? Indien je ze los koopt, dan ben ik erg benieuwd waar je ze weg haalt.
soooo, da's mooi!
pi_103423468
Ik weet dat het waarschijnlijk niet in dit topic hoort... Maar ik doe toch een poging, hopende op jullie ervaren expertise. :)

Ik heb vorige week een Picea Glauca Conica van de dood gered bij een tuincentrum. Hij lag omgevallen in een stellage zonder licht, helemaal met droge voetjes en zo. Afgeprijsd; 19 cent.
Ik heb het arme, bijna kale boompje van zo'n 25cm hoog mee naar huis genomen.
Een mooie diepe pot uitgezocht en 'm over gezet.
Z'n naaldjes beginnen inmiddels terug te komen, dus het doet hem duidelijk goed. Maar de vraag is; Kan ik nog iets anders doen om dit boompje blij te maken? Moet ik er nog voeding bij gooien, of is de voeding uit de (nieuwe) potgrond voorlopig voldoende? :)
Je raekt an de dinge geweun.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:40:18 #59
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103425398
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:30 schreef LordofLeaves het volgende:
Je hebt nog steeds een groene lariks? Geweldig! ^O^ De mijne is al helemaal goudkleurig met enig naaldverlies. Zo'n klein landje en dan zulke grote verschillen in temperaturen.

Heb je een abonnement op Focus of koop je ze los? Indien je ze los koopt, dan ben ik erg benieuwd waar je ze weg haalt.
Alle 3 m'n larixen zijn nog groen, maar vorig jaar vielen de naalden ook pas ergens in december uit.
Ik woon in Zeist en de Larixen die hier in de natuur in de omgeving staan zijn ook nog niet geel aan het worden.
Als ik richting het centrum loop kom ik er altijd een tegen bij mensenin de voortuin, die loopt meestal 2 of 3 weken voor op mijn eigen larixen qua groei, ideaal want dan zie ik meteen of de mijne het ook goed doen of niet.

Die Focus kreeg ik bij Lodder, er stond geen prijs op dus ik kreeg 'm gratis mee (had wel al voor ¤100 uitgegeven aan bomen, boeken etc.)
Op de webshop van Bonsai Focus kan je ook losse nummers bestellen of een abonnement kopen: http://www.bonsaifocus.com/webshop.html

Ik zit er wel aan te denken om een abonnement te nemen, 't is maar ¤45 per jaar voor 6 nummers.

[ Bericht 11% gewijzigd door SiGNe op 22-10-2011 19:57:11 ]
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:03:38 #60
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103426327
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:43 schreef Messina het volgende:
Ik weet dat het waarschijnlijk niet in dit topic hoort... Maar ik doe toch een poging, hopende op jullie ervaren expertise. :)

Ik heb vorige week een Picea Glauca Conica van de dood gered bij een tuincentrum. Hij lag omgevallen in een stellage zonder licht, helemaal met droge voetjes en zo. Afgeprijsd; 19 cent.
Ik heb het arme, bijna kale boompje van zo'n 25cm hoog mee naar huis genomen.
Een mooie diepe pot uitgezocht en 'm over gezet.
Z'n naaldjes beginnen inmiddels terug te komen, dus het doet hem duidelijk goed. Maar de vraag is; Kan ik nog iets anders doen om dit boompje blij te maken? Moet ik er nog voeding bij gooien, of is de voeding uit de (nieuwe) potgrond voorlopig voldoende? :)
In m'n nieuwe boek staat het volgende over de Picea:
• Plaats in volle zon. Bescherm kleine bonsai tegen vorst.
• Giet dagelijks in de zomer en benevel. Spaarzaam in de winter maar laat de grond nooit uitdrogen
• Bemest om de 14 dagen van vroeg in de lente dor halfweg de herfst,
• Verpot om het jaar in de eerste helft van de lente voor de knoppen openen, of in de herfst; om de 5 jaar als de boom ouder is dan 10 jaar. Gebruik extra drainerend grondmengsel.
• Nijp de nieuwe scheutjes tot op twee derde terug als ze 2,5cm lang zijn. Snoei en bedraad laat in de herfst of in de winter.
• Zaai gestratificeerd zaad in de winter of vroeg in de lente.
• Neem stekken van de nieuwe groei laat in de herfst of vroeg in de lente.

En waarom zou het niet in dit topic horen? De boom staat in een pot..
Je kan er verder ook prima een bonsai van maken, boompjes die het moeilijk hebben gehad zien er vaak mooier uit dan bomen die alleen perfect verzorgd zijn vanaf zaailing.
  zondag 23 oktober 2011 @ 17:31:27 #61
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103460177
Fotootje van m'n nieuwe Pinus Pentafolia:


en een duidelijkere foto van m'n paddokwekerij:
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:07:51 #62
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103463953
Leuke pinus hoor. :) Toekomstige styling lijkt me wel duidelijk. Alleen... wat doet die paddenstoel daar? :P
soooo, da's mooi!
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:39:50 #63
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103465460
Die groeit uit de pot van de Larix, komt denk ik door de onderschaal, daar blijft altijd wat water in staan en dan heb je natuurlijk een vochtige basis.

Ik heb 'm er inmiddels al uitgehaald, in het andere ontwateringsgat van de pot begon ook al wat te groeien (minipaddo, wel leuk om te zien opzich), de onderschaal heb ik inmiddels weggehaald, paddo's zijn natuurlijk niet de bedoeling,
  maandag 24 oktober 2011 @ 19:27:10 #64
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103509598
Kan het niet zijn dat er iets in de grond groeit dat in symbiose leeft met de paddenstoel?
soooo, da's mooi!
  maandag 24 oktober 2011 @ 19:33:13 #65
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103509958
Ik denk het wel, die sporen moeten ergens vandaan komen en ergens van leven.. rottend hout bijvoorbeeld (en de larixwortels lijken altijd wel verrot, maar dat hoort zo)
Er groeit wel wat heide en mos in de pot: [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 4
  maandag 24 oktober 2011 @ 19:37:42 #66
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_103510208
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 19:27 schreef LordofLeaves het volgende:
Kan het niet zijn dat er iets in de grond groeit dat in symbiose leeft met de paddenstoel?
Paddestoel is een schimmel, en die houden van vochtige & donkere plaatsen. Sommige bomen leven in symbiose met schimmels. Zoals een berk. Als ik Signe was en ik zou een paddo uit mijn larix pot groeien dan zou ik denken dattem te nat staat. Hij had 't zelf ook al door. :)
pi_103512961
De eerste groene dingetjes komen al op in mijn bakje :o
  maandag 24 oktober 2011 @ 22:36:19 #68
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103522253
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 09:28 schreef LordofLeaves het volgende:
Het Tomlinson boek is zeker een aanrader, alleen jammer dat het inmiddels alweer verouderd is.
Hoe bedoel je verouderd trouwens? En wat is dan een beter boek?
Hoe meer info hoe beter tenslotte, komt de bomen ook alleen maar ten goede.

Zelf heb ik nu ook al meer ideeën opgedaan, ook die BonsaiFocus heeft me daarbij meer inzichten gegeven.
Er staat bijvoorbeeld een heel mooi artikel in hoe je geënte takken kan gebruiken om nieuwe wortels aan de voet van de boom te creeëren.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 08:52:16 #69
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103532533
@Hitomi. Spannend hoor! Kun je al zien waar het ongeveer op lijkt? Naald of loofboom?

@SIGNe.Momenteel ken ik geen boeken die up to date zijn. Ik heb zelf een boek van Tomlinson uit 1994 en daarin word nog steeds druk geopperd over potgrond en het mixen van verschillende soorten grond ( potgrond met split enz ). Qua techniek ( bedraden etc ) is er eigenlijk niks veranderd.
soooo, da's mooi!
pi_103539968
Uhm.. Geen flauw idee eigenlijk. Het zijn groene stengeltjes met een bruin 'dopje' erop.
(Nee geen paddestoelen die zien er anders uit :P)
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:40:05 #71
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103546711
Het bruine dopje is waarschijnlijk de zaadhuls, als je heel voorzichtig doet kan je die er met een klein stokje (tandenstoker) af proberen te halen. Wel heel erg voorzichtig doen want zo'n zaailing is erg teer.
Als het niet lukt niet verder gaan, paar dagen wachten en evt. nog eens proberen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:11:24 #72
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103593304
Hoogst waarschijnlijk zijn het zaailingen van een den. Welk soort precies blijft even gissen.
soooo, da's mooi!
pi_103595076
Heb even een paar foto's gemaakt, dat zegt waarschijnlijk meer dan alleen tekst. :) De bruine dopjes willen er (nog?) niet af.



  woensdag 26 oktober 2011 @ 20:38:21 #74
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103597502
Eerste foto zijn Pinussen (dennen) bij de buitenste 2 kan je voorzichtig de zaadhuls verwijderen.
Wat voor den het precies is weet ik niet, de linker is zo aan de zaadhuls te zien een andere
Die onderste foto weet ik niet wat het is, misschien die Cryptomeria Japonica (Sugi Tree)?

Ziet er goed uit in elk geval, nog even in de grote bak laten staan en daarna in een losse pot van minstens 7,5 cm hoog plaatsen met een 2xpotgrond/1xzand mengsel (tuincentra verkopen ook stekgrond, is hetzelfde maar dan voorgemengd)
Na een jaar kunnen ze dan in een grotere pot en na 4 jaar in die pot moeten ze een jaar of 5 de volle grond in voor een dikke stam en dikke takken.
Dus eigenlijk kan je er over een jaar of 10 pas een (erg mooie) bonsai van maken.
Duurt even, maar dan heb je ook wat :)
  donderdag 27 oktober 2011 @ 14:40:41 #75
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_103624190
Leuke, lieve dennetjes hoor. :) Volle grond heeft idd de prioriteit.

Ik was het helemaal vergeten om een foto van mijn larix te posten. Ik heb het boompje nu een maand. Het is bijna 20 cm hoog en 15 cm breed. Leeftijd: ik schat 5 a 7 jaar. De herfst zit er goed in :) .

soooo, da's mooi!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')