abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 september 2011 @ 10:50:20 #1
353713 Lumberbob
Rolt soepel,brandt gelijkmatig
pi_101850378
Een aantal jaren geleden ben ik gediagnosticeerd met Asperger door een groep psychologen, die na verscheidene tests tot deze conclusie zijn gekomen. Ik zat toentertijd al een jaar of 4 in behandeling, en men wist nog steeds niet wat er nou 'mis' was, wat leidde tot dat onderzoek en uitkomst.

In beginsel nam ik dit voor waarheid aan. Waarom twijfelen aan het besluit van mensen die er verstand van hebben. Maar inmiddels weet ik het niet zeker meer. Bij deze dus ook de vraag of er dingen zijn die echt typisch bij aspies horen, of die vrijwel elke aspie heeft.

Heb al wel lijsten gevonden met kenmerken van Asperger, maar dat te lezen leidt tot een self fulfilling prophecy en ineens heb ik van al die dingen last. En ik herken me soms wel in bepaalde dingen, maar ik weet nou niet of dat dan per definitie asperger moet zijn. Een paar voorbeelden van dingen die niet overeenkomen zijn:

* kleine sociale wereld in adolescente jaren.

Had een grote kennissenkring op de middelbare school. In de eerste 2-4 jaar (2 jaar Havo, 2 jaar Mavo) nog beperkt tot vriendschappen met veel klasgenoten (geen meisjes overigens. daar altijd wel een kleine kloof geweest, contact met het andere geslacht), in Havo 4 & 5 heel veel vrienden en kennissen gehad, en eigenlijk een van de meest populaire mensen van school. Had dan ook veel 'vriendinnetjes' aangezien het altijd bij 1 avondje bleef. Kon geen relaties aangaan uit angst voor het onbekende.

* de ontwikkeling van een ongebruikelijk sterke focus op geliefde bezigheden, of preoccupaties, of fieps

heb ik totaal niet. heb geen idee wat ik leuk vind. Als mensen me er naar vragen, heb ik er ook totaal geen antwoord op. Ook nooit echt gehad volgens mij.

Mensen met een autismespectrumstoornis hebben het moeilijk om gevoelens uit te drukken en te begrijpen.

dit weet ik niet zeker, aangezien ik compleet afgezonderd van de buitenwereld leef, ik weet alleen wel dat ik het moeilijk vind om een vrouw 'gewoon' leuk te vinden. Als ik iets in een vrouw leuk vindt, of bijzonder, ben ik binnen 3 seconden helemaal hoteldebotel van zo iemand, en zit ze dag en nacht in m'n hoofd, ook al ken ik die persoon niet of nauwelijks.

Het achterlopen van aspies herken ik dan weer wel, ik voel me nog steeds 17 of 18 jaar, wat overigens wel weer leidt tot depressie en ongenoegen bij het kijken in de spiegel, en het kennen van de realistische leeftijd (waar ik me doelloos hevig tegen verzet en probeer te ontkennen). Maar goed, ik weet dus niet of het verhaal van asperger klopt, dus nogmaals,

zijn er dingen zijn die echt typisch bij aspies horen, of die vrijwel elke aspie heeft?
pi_101850434
Je hebt aperger maar probeert het te ontkennnen ^O^
Ik ben terug.
pi_101850498
Ik heb zelf ook iets dat op asperger lijkt. Veel dingen die ik erover lees kloppen maar ten dele. Zelf weet ik dat ik wel anders functioneer dan de meesten, maar om mij een aspie te noemen.... Overigens ook jarenlang een indicatie gehad.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_101850520
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:52 schreef Zweetteef het volgende:
zegt.....?
  maandag 12 september 2011 @ 10:59:05 #5
353713 Lumberbob
pi_101850626
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:52 schreef Zweetteef het volgende:
Da's wel heel kort door de bocht, en het beantwoordt mijn vraag ook niet eens. :P
pi_101850701
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:59 schreef Lumberbob het volgende:

[..]

Da's wel heel kort door de bocht, en het beantwoordt mijn vraag ook niet eens. :P
oo sorry ik zal het nog eens lezen.
Ik ben terug.
  maandag 12 september 2011 @ 11:06:53 #7
353713 Lumberbob
pi_101850864
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:54 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb zelf ook iets dat op asperger lijkt. Veel dingen die ik erover lees kloppen maar ten dele. Zelf weet ik dat ik wel anders functioneer dan de meesten, maar om mij een aspie te noemen.... Overigens ook jarenlang een indicatie gehad.
Vraag me dan af wat er in jouw geval 'anders' is in functioneren. :)
pi_101850877
als je het echt wilt weten ga je een onafhankelijk persoon er naar laten kijken

daarnaast valt asperger in het autismespectrum: je hoeft niet aan alle kenmerken te voldoen om toch een (lichte) vorm van autisme te hebben
  maandag 12 september 2011 @ 11:20:40 #9
353713 Lumberbob
pi_101851267
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:07 schreef mschol het volgende:
als je het echt wilt weten ga je een onafhankelijk persoon er naar laten kijken
zou niet weten wie. M'n huisarts zegt, dan moet je naar de psych. De psych zegt vervolgens dat ze niet voor niets tot die conclusie zijn gekomen en heronderzoek zinloos is, mijn familie is enorm subjectief, en verder ken ik niemand. :P

quote:
daarnaast valt asperger in het autismespectrum: je hoeft niet aan alle kenmerken te voldoen om toch een (lichte) vorm van autisme te hebben
Klopt. Daarom vraag ik hier ook of er dingen zijn die echt typerend zijn voor mensen met asperger.
  maandag 12 september 2011 @ 11:25:27 #10
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101851408
Op de schaal van autisme heeft iedereen wel meer of mindere mate trekjes, elk mens is verschillend.

Als je vanuit een bepaald hokje gaat kijken, zal je de kenmerkende zaken over belichten terwijl je eigenlijk het menselijke gedeelte achterwege laat.

Een vriendin van mij heeft een zware periode gehad, emotioneel onstabiel. Zij is toen gediagnostiseerd voor Borderline. Het gaat nu gewoon goed met haar, maar het labeltje raakt ze niet meer zo snel kwijt. Heb de test gezien die ze gebruiken, en de laatste tijd scoorde ze net als elke normale hollander. Echter op de schaal van borderline heeft ze dus wel trekjes. Heb zelf de test ook gedaan en kwam ongeveer even laag uit als zij. Ik zou dus ook trekjes moeten hebben, amahoela. :P

Als je bijvoorbeeld het emotioneel heel moeilijk zou hebben door bijvoorbeeld het verlies van een geliefde scoor je opeens redelijk hoog op zo'n borderline test. Zegt dus helemaal niks.

Zelfde verhaal met een vriend die autistisch zou zijn, gewoon een normale gast. Iemand heeft hem daarmee gelabelt door een bepaald voorval, en op die schaal scoort hij natuurlijk wat punten. Hij zou emotioneel niet erg gevoelig zijn e.d. Mannen echter in het algemeen scoren wat betreft emoties altijd een stukje lager dan vrouwen, je zou dus kunnen zeggen dat elke man in meer of mindere mate autistiche trekjes vertoont.

De wens om alles maar in hokjes en vakjes te plaatsen is natuurlijk mens eigen, maar slaat de plank ook regelmatig mis.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_101852062
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:06 schreef Lumberbob het volgende:

[..]

Vraag me dan af wat er in jouw geval 'anders' is in functioneren. :)
sociaal gezien ben ik een ramp, technisch een genie. Dat zijn zo'n beetje de hoofdlijnen.
  maandag 12 september 2011 @ 12:15:25 #12
353713 Lumberbob
pi_101852594
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 11:50 schreef Ridocar het volgende:

[..]

sociaal gezien ben ik een ramp, technisch een genie. Dat zijn zo'n beetje de hoofdlijnen.
oh da's wel gunstig. Sociaal wat minder, maar dat je de andere kant dan wel hebt ^___^". da's toch wel vrij asperger achtig toch ook... heel erg mannelijk brein, dus technische kant enorm goed ontwikkeld. (en volgens mij horen sociale interacties ook in een 'vrouwelijker' deel van de hersenen. Een extreem mannelijk brein is volgens mij minder goed sociaal dan een die vrouwelijk is ((of beide heeft))... Al is mijn brein extreem vrouwelijk en sociaal bak ik er ook niks van. te verlegen :P)
pi_101853044
psychologen zijn achterlijk, geloof ze niet.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_101854205
Ik heb in mijn kennissenkring iemand zitten met Asperger en vooral het tweede punt wat jij aanhaalt: de ontwikkeling van een ongebruikelijk sterke focus op geliefde bezigheden, of preoccupaties, is extreem bij hem aanwezig.

Begin een gesprek over de Formule 1 (nou ja....liever niet :D ) en je krijgt een uur lang alle details te horen, terwijl je na 10 minuten al 5 keer van onderwerp hebt proberen te veranderen. Die sociale zender mist bij hem totaal. Niet door hebben dat de omgeving totaal niet meer geinteresseerd is in het verhaal waar hij maar over door blijft ratelen.

Als jij dat aspect niet hebt en in sociale gesprekken "gewoon" over allerlei koetjes en kalfjes mee kan praten, dan ben je wmb niet een typische asperger, wat niet wegneemt dat je er uiteraard trekjes van kan hebben.
  maandag 12 september 2011 @ 13:52:57 #15
353713 Lumberbob
pi_101855131
Volgens mij heeft alleen iedereen asperger trekjes. Als ik kijk naar mn vader, als die wat wil doen, of hulp nodig heeft, dan moet het ook allemaal meteen, en als dat niet gebeurt wordt 'ie boos. M'n moeder overcompenseert voor alles, en m'n siblings hebben ook allemaal beetje autistische trekjes. als je de stempel zou krijgen met 1 kenmerk, dan heeft iedereen op de aardbol asperger.
pi_101861682
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:52 schreef Lumberbob het volgende:
Volgens mij heeft alleen iedereen asperger trekjes. Als ik kijk naar mn vader, als die wat wil doen, of hulp nodig heeft, dan moet het ook allemaal meteen, en als dat niet gebeurt wordt 'ie boos. M'n moeder overcompenseert voor alles, en m'n siblings hebben ook allemaal beetje autistische trekjes. als je de stempel zou krijgen met 1 kenmerk, dan heeft iedereen op de aardbol asperger.
siblings :')
5 Ferrari's op videoband!
  maandag 12 september 2011 @ 17:08:11 #17
353713 Lumberbob
pi_101862170
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 16:54 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

siblings :')
had een lui moment en da's een stuk korter ;)
pi_101864354
Vraag het eens hier: PDD [Autisme, Asperger, PDD-NOS] #88 - met computernerds

Niet elk mens met Asperger is hetzelfde, maar ik denk wel dat het een algemeen kenmerk is dat ze sociaal onhandig zijn (signalen oppikken, lichaamstaal interpreteren).
Children of the night. What music they make.
pi_101870800
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:33 schreef Boterbartje het volgende:
psychologen zijn achterlijk, geloof ze niet.
:')
pi_101872143
Ik ken iemand met het label Asperger die juist haar uiterste best doet om betrokken en sociaal te zijn en rekening te houden met anderen en daar prima in slaagt.
Als je met haar in gesprek gaat over haar grootste hobby is ze aarzelend om er teveel over uit te wijden, bang dat ze als lastig wordt ervaren. In sociale situaties merk je niks aan haar, ze weet zich 'normaal' te gedragen. Maar iemand die haar beter kent weet dat ze er de grootste moeite mee heeft om die rol vast te houden en dat dit voor haar ook erg uitputtend is. Ze heeft een grote behoefte aan structuur. Zal dit naar vreemden niet uiten en die merken het ook niet maar in chaos voelt ze zich niet prettig.

Kortom: het uit zich op zoveel manieren, niemand voldoet aan alle kenmerken en iedereen wel een beetje.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_101872928
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:07 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

:')
Dan niet, het is echt zo
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_101873317
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je al jaren in behandeling bent, TS?
Hallon!
pi_101873988
quote:
5s.gif Op maandag 12 september 2011 20:51 schreef BlueMage het volgende:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je al jaren in behandeling bent, TS?
Waarschijnlijk omdat het tegenwoordig hip is als je niet goed luistert, beetje tegendraads bent er gelijk een diagnose tegen aan te gooien en je in allerlei therapieën te stoppen. Tegenwoordig heb je van alles als je bij wijze van spreke als klein kind niet de makkelijkste bent.

De wereld is kapot :)
pi_101878471
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:01 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat het tegenwoordig hip is als je niet goed luistert, beetje tegendraads bent er gelijk een diagnose tegen aan te gooien en je in allerlei therapieën te stoppen. Tegenwoordig heb je van alles als je bij wijze van spreke als klein kind niet de makkelijkste bent.

Amen, vriend. Amen.
pi_101878498
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:01 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt. Mijn ouders waren aan beide kanten erg extreem. Eerst wilden ze niet accepteren dat ik anders was. taboe-onderwerp, en niemand mocht het erover hebben.
Tot een moment was dat ze het aan iedereen wilden vertellen. Ik denk dat het begrip 'uit de kast komen' voor homo's het dichtst in de buurt ligt.
Kennissen, familie, vrienden, zorginstellingen, iedereen moest het weten. Psychologen pedagogen en therapeuten begonnen psychisch aan me te plukken, alsof je van een vreemde planeet komt, met een ufo hier op aarde crasht, vervolgens door mannen met witte jassen onderzocht wordt en een conclusie trekken
"'t is net een gewoon mens..."

Het is dat medische dossiers na tien jaar vernietigd moeten worden, maar anders zou ik mij nog eens kunnen vermaken en verbazen over de dikke rapporten waarin mijn persoontje wordt beschreven, van tig kanten benaderd, en die elkaar allemaal tegenspreken...

Trauma? zou goed kunnen. vooral vanwege het onbegrip. In deze maatschappij moet je inderdaad uitkijken dat je niet gek wordt gemaakt. (of gekker dan je al was, vul zelf maar in).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')