abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132540068
Je bent er rijkelijk vroeg bij... Maakt het lastig
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_132585101
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 03:53 schreef Push. het volgende:
Waarom is t zo verdomde moeilijk om een summer internship te vinden voor eerste jaars? Of ben ik er te vroeg bij?
Waar heb je allemaal al gekeken? Het lijkt mij zelf ook erg interessant om een summer internship te doen deze zomer, maar behalve de Spring Week in de IB- sector, heb ik nog niets gezien voor eerstejaars.
pi_132586888
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:50 schreef Uvejal het volgende:

[..]

Waar heb je allemaal al gekeken? Het lijkt mij zelf ook erg interessant om een summer internship te doen deze zomer, maar behalve de Spring Week in de IB- sector, heb ik nog niets gezien voor eerstejaars.
Genoeg mogelijkheden hoor, maar niet specifiek eerstejaars gericht allemaal.
"Don't ever give up."
pi_132587212
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:50 schreef Uvejal het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 17:54 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Genoeg mogelijkheden hoor, maar niet specifiek eerstejaars gericht allemaal.
Bij de 40 grootste. Zijn amper mogelijkheden. Bijna alles is op penultimate of master gericht.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_132587408
Al contact opgenomen met de recruiter? Beetje assertiviteit staat nooit verkeerd. Als je geluk hebt , dan herkent ze je over een jaar of 2 nog.
pi_132587753
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 18:13 schreef JohnSpek het volgende:
Al contact opgenomen met de recruiter? Beetje assertiviteit staat nooit verkeerd. Als je geluk hebt , dan herkent ze je over een jaar of 2 nog.
Nee, heb nog wat contacten. Ga het eerst op die manier proberen.
pi_132588932
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 18:06 schreef Push. het volgende:

[..]

[..]

Bij de 40 grootste. Zijn amper mogelijkheden. Bijna alles is op penultimate of master gericht.
Merendeel is inderdaad gericht op studenten die in de laatste fase van hun bachelor zitten ,waar ik momenteel gelukkig ook deel vanuit maak. Als ik je een tip mag geven: doe extra curriculaire activiteiten. Heb dit zelf niet echt gedaan. Belachelijk hoeveel waarde recruiters hieraan hechten.
En voor de rest denk ik dat je vooral bij de kleinere bedrijven moet kijken of die een plaatsje voor je hebben. Je kunt natuurlijk ook zelf een mail sturen naar bedrijven waarin je situatie uitlegt en vraagt of zij je iets te bieden hebben, zoals bijv een meeloopstage.
"Don't ever give up."
pi_132605305
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 08:50 schreef Bajskorv het volgende:
Je bent er rijkelijk vroeg bij... Maakt het lastig
De IB stages staan er al wel lang en breed op zo te zien. Toch jammer.

Algemeen: waar valt 320 UCAS points mee te vergelijken? Kom er niet uit. Lijkt ergens rond de 7,5-8 te liggen? Vind het een vrij vaag systeem omdat ze maar drie cijfers meenemen in de punten..
pi_132606078
Struikel per toeval over dit topic. Ik ben in mijn bijbaantje, onderzoekshulpje aan de uni, laatst iets ernstigs tegengekomen. Een rapport van een (redelijk grote) consultancy firma (nee, namen ga ik echt niet noemen ;) ) bevatte tekst en figuren die zonder bronvermelding over waren genomen uit een andere publicatie. Plagiaat dus. Des te ernstiger was dat de opdrachtgever veel geld had betaald voor het onderzoek en daarbij natuurlijk meende een goed product te kopen samengesteld op basis van de ervaring en inzichten van de consultancy firma. Niks bleek dus minder waar te zijn! De klant en de consultancy firma zijn inmiddels ingelicht over deze handelswijze.

Naderhand werd ik er zelfs op gewezen dat dit wel vaker voor komt. Sterker nog, een bekende website uit ons vakgebied bevat zelfs specifiek de volgende passage:

quote:
Notice To Consultants
Over the last few years some of the contents of this web site have been plagiarized, often without attribution, by consultants (and professionals) in reports covering various sectors of the transport industry. Maps and figures have been a particular target. This does not only involve small consulting firms or individual consultants, but also large globally recognized firms. This is highly unethical since it involves stealing someone else's work while being remunerated.

Consultants, please keep in mind the following:
Even if plagiarism is done for internal or confidential reports, this does not remove the risk of detection. I am often asked to act as a third party reviewer for consulting reports through non disclosure agreements. ( :') ) Also, on some occasion, clients will release elements of these reports to the public thinking that they are original work.
Dit lijkt mij toch wel een zeer kwalijke gang van zaken, en het blijkt zelfs vaker voor te komen de laatste jaren en ook grote consultancy firma's maken zich er schuldig aan. Iemand hier een reactie op?
pi_132606329
Zijn er hier ook mensen die al wat verder in hun carriere zijn en kunnen vertellen over de combinatie dit werk + gezin?

Ik las in het vorige deel over salarissen en dat dat zou liggen op (iig als starter) 70k, maar dat hier ook weer 70-80 uur pw tegenover stond.. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal weinig compenserend in dat geval, zeker omdat.. als ik dit zo meelees, een actief gezinsleven ernaast houden praktisch onmogelijk is.
pi_132615104
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:59 schreef Lilliesleaf het volgende:
Zijn er hier ook mensen die al wat verder in hun carriere zijn en kunnen vertellen over de combinatie dit werk + gezin?

Ik las in het vorige deel over salarissen en dat dat zou liggen op (iig als starter) 70k, maar dat hier ook weer 70-80 uur pw tegenover stond.. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal weinig compenserend in dat geval, zeker omdat.. als ik dit zo meelees, een actief gezinsleven ernaast houden praktisch onmogelijk is.
Denk niet dat je er op moet rekenen dat er hier een senior consultant je vragen gaat beantwoorden. Bij BCG zeggen ze dat je weekend heilig is. Over het algemeen lijkt me 70-80u/w overtrokken voor SC. Bij de meeste kantoren is dat een stuk minder. 60u/w is eerder een redelijk gemiddelde.

Uiteindelijk zal je het ook gewoon zelf moeten ondervinden. De een werkt 40u/w en zal je vertellen dat het godsonmogelijk is om een gezinnetje te runnen naast zijn/haar baan. De ander weet het met 60u/w nog goed voor elkaar te krijgen.
pi_132615290
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:38 schreef Kowloon het volgende:
Struikel per toeval over dit topic. Ik ben in mijn bijbaantje, onderzoekshulpje aan de uni, laatst iets ernstigs tegengekomen. Een rapport van een (redelijk grote) consultancy firma (nee, namen ga ik echt niet noemen ;) ) bevatte tekst en figuren die zonder bronvermelding over waren genomen uit een andere publicatie. Plagiaat dus. Des te ernstiger was dat de opdrachtgever veel geld had betaald voor het onderzoek en daarbij natuurlijk meende een goed product te kopen samengesteld op basis van de ervaring en inzichten van de consultancy firma. Niks bleek dus minder waar te zijn! De klant en de consultancy firma zijn inmiddels ingelicht over deze handelswijze.

Naderhand werd ik er zelfs op gewezen dat dit wel vaker voor komt. Sterker nog, een bekende website uit ons vakgebied bevat zelfs specifiek de volgende passage:

[..]

Dit lijkt mij toch wel een zeer kwalijke gang van zaken, en het blijkt zelfs vaker voor te komen de laatste jaren en ook grote consultancy firma's maken zich er schuldig aan. Iemand hier een reactie op?
Het is niet alsof consultants wetenschappelijke publicaties afleveren... Wij huren alle grote kantoren in, ik denk niet dat wij als klant de illussie hebben dat alles alle data van hen zelf komt. Consultants worden juist ingehuurd om data te verzamelen, etc. Dat daar af en toe geen bron bij staat, zal me absoluut roesten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_132615502
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:59 schreef Lilliesleaf het volgende:

Die 70-80 uur is vrij overdreven. Mijn verloofde zit bij een van de grote drie, wij gaan wel gewoon langzaam richting gezinsleven, etc. Die uren gaan ook omlaag als je meer senior wordt, en daarnaast is het salaris al snel een stuk beter.

Maar goed, carriere en gezinsleven is altijd een discussie. We kijken wel hoe dat over tijd gaat.
pi_132616403
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:50 schreef Bajskorv het volgende:
Het is niet alsof consultants wetenschappelijke publicaties afleveren...
Plagiaat is dan ook niet enkel aan wetenschappers voorbehouden, iedereen die teksten of figuren overneemt zonder bronvermelding doet aan plagiaat.

quote:
Wij huren alle grote kantoren in, ik denk niet dat wij als klant de illussie hebben dat alles alle data van hen zelf komt. Consultants worden juist ingehuurd om data te verzamelen, etc. Dat daar af en toe geen bron bij staat, zal me absoluut roesten.
Naast het ethische aspect zit er ook een juridisch aspect aan, het schenden van auteursrechten. Plagiaat is in dat geval dus ook gewoon strafbaar (misdrijf in Nederland). Ik vind het dus nogal een vreemde opstelling dat het je zal 'roesten', helemaal omdat de consultancy firmas daarmee wel het geld in eigen zak steken, dan roest het hen kennelijk ineens wel.
pi_132619524
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Plagiaat is dan ook niet enkel aan wetenschappers voorbehouden, iedereen die teksten of figuren overneemt zonder bronvermelding doet aan plagiaat.

[..]

Naast het ethische aspect zit er ook een juridisch aspect aan, het schenden van auteursrechten. Plagiaat is in dat geval dus ook gewoon strafbaar (misdrijf in Nederland). Ik vind het dus nogal een vreemde opstelling dat het je zal 'roesten', helemaal omdat de consultancy firmas daarmee wel het geld in eigen zak steken, dan roest het hen kennelijk ineens wel.
Wat boeit het een bank waar de info vandaan komt? Als het afgeleverde product maar voldoende is, is kennelijk de insteek.
pi_132620512
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:41 schreef Push. het volgende:

[..]

Wat boeit het een bank waar de info vandaan komt? Als het afgeleverde product maar voldoende is, is kennelijk de insteek.
Er is natuurlijk niet voor niets een auteursrecht. Een auteursrecht voorkomt dat de teksten en figuren van de rechthebbenden gebruikt kunnen worden zonder dat de auteur daar eisen tegenover kan stellen. In dit topic worden veel vragen gesteld over de salariëring van strategy consultants, kennelijk is men niet bereid gratis te werken. Datzelfde geldt ook voor wetenschappers die een auteursrecht hebben op hun publicaties, ook zij leveren niet graag werk af zonder dat daar iets tegenover staat. Verder is er gewoon sprake van een strafbaar feit als informatie zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbende wordt gekopieerd. Dat er met die informatie ook nog eens grof geld verdiend wordt, maakt het alleen nog maar ernstiger.
pi_132621295
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dus elke interne memo die ik schrijf moet ik checken op bronvermelding? Hoe zit dat met mijn dagboek? _O-

quote:
Je bent het gewoon te ver aan het zoeken. Consultants betalen voor research rapporten, data, etc. Dat er een keer vergeten wordt een bron te vermelden, betekent niet dat ze het ergens illegaal vandaan hebben of er niet voor betalen.
pi_132621368
quote:
2s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Er is natuurlijk niet voor niets een auteursrecht. Een auteursrecht voorkomt dat de teksten en figuren van de rechthebbenden gebruikt kunnen worden zonder dat de auteur daar eisen tegenover kan stellen. In dit topic worden veel vragen gesteld over de salariëring van strategy consultants, kennelijk is men niet bereid gratis te werken. Datzelfde geldt ook voor wetenschappers die een auteursrecht hebben op hun publicaties, ook zij leveren niet graag werk af zonder dat daar iets tegenover staat. Verder is er gewoon sprake van een strafbaar feit als informatie zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbende wordt gekopieerd. Dat er met die informatie ook nog eens grof geld verdiend wordt, maakt het alleen nog maar ernstiger.
Je begon over het ontbreken van bronvermelding en je maakt direct een stap naar schending van autheursrecht? Wie zegt dat er niet betaald is voor de info, maar enkel de bronvermelding nagelaten is?
pi_132621431
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:41 schreef Push. het volgende:

[..]

Natuurlijk boeit het wel, maar als het een keer niet vermeld wordt is het niet direct een ramp ofzo. Normaliter staat elke rapport ook bol van de bronvermeldingen trouwens, er zit zelden een pagina tussen zonder bron.
pi_132623434
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:45 schreef Physics het volgende:

[..]

Denk niet dat je er op moet rekenen dat er hier een senior consultant je vragen gaat beantwoorden. Bij BCG zeggen ze dat je weekend heilig is. Over het algemeen lijkt me 70-80u/w overtrokken voor SC. Bij de meeste kantoren is dat een stuk minder. 60u/w is eerder een redelijk gemiddelde.

Uiteindelijk zal je het ook gewoon zelf moeten ondervinden. De een werkt 40u/w en zal je vertellen dat het godsonmogelijk is om een gezinnetje te runnen naast zijn/haar baan. De ander weet het met 60u/w nog goed voor elkaar te krijgen.
Ik heb nul ervaring met BCG, maar ik heb bij een soortgelijk bedrijf stage gelopen.
Het weekend was daar ook heilig, maar mysterieus genoeg kreeg ik toch nog op zondag mail van mijn manager. En deze manager was zeker niet de enige.
pi_132626035
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:25 schreef Bajskorv het volgende:
Dus elke interne memo die ik schrijf moet ik checken op bronvermelding? Hoe zit dat met mijn dagboek? _O-
Een bronvermelding niet plaatsen is een onvoorzichtige handelswijze. Ten eerste kan de bron niet nagetrokken worden op die manier, en bron hoeft immers niet juist te zijn. Ten tweede zal er vast uit het memo ook wel eens officieel gepubliceerd worden. De teksten of figuren lijken dan van jou afkomstig te zijn maar is dat niet, en bij officiële publicatie of een review door derden val je dan keihard door de mand. Bronnen vermelden maakt je verhaal overigens sterker omdat je daarmee aangeeft dat jouw verhaal ook in een bredere omgeving van experts gedragen wordt.

quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:26 schreef Bajskorv het volgende:
Je begon over het ontbreken van bronvermelding en je maakt direct een stap naar schending van autheursrecht? Wie zegt dat er niet betaald is voor de info, maar enkel de bronvermelding nagelaten is?
Je moet twee zaken doen, een bronvermelding plaatsen en zorgen dat het materiaal dat je gebruikt met toestemming van de auteur gebruikt kan worden. Het eerste nalaten is plagiaat, het tweede is schending van het auteursrecht (misdrijf). Beide komen meestal tegelijkertijd voor omdat als je toestemming hebt van de auteur meestal ook wel de bron er bij wordt gezet. Bekijk het stukje tekst maar eens wat ik eerder aanhaalde. Beide gevallen komen voor, ook bij de grote consultancy firma's.
pi_132626530
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:41 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Een bronvermelding niet plaatsen is een onvoorzichtige handelswijze. Ten eerste kan de bron niet nagetrokken worden op die manier, en bron hoeft immers niet juist te zijn. Ten tweede zal er vast uit het memo ook wel eens officieel gepubliceerd worden. De teksten of figuren lijken dan van jou afkomstig te zijn maar is dat niet, en bij officiële publicatie of een review door derden val je dan keihard door de mand. Bronnen vermelden maakt je verhaal overigens sterker omdat je daarmee aangeeft dat jouw verhaal ook in een bredere omgeving van experts gedragen wordt.
Een normaal rapport van een consultant wordt nooit openbaar gemaakt. En ik betaal een consultant voor zijn analyse, ik ga niet zelf nog een keer checken of hij zijn bronnen wel kloppen. Daar betaal ik hen tenslotte sloten geld voor...

quote:
[..]

Je moet twee zaken doen, een bronvermelding plaatsen en zorgen dat het materiaal dat je gebruikt met toestemming van de auteur gebruikt kan worden. Het eerste nalaten is plagiaat, het tweede is schending van het auteursrecht (misdrijf). Beide komen meestal tegelijkertijd voor omdat als je toestemming hebt van de auteur meestal ook wel de bron er bij wordt gezet. Bekijk het stukje tekst maar eens wat ik eerder aanhaalde. Beide gevallen komen voor, ook bij de grote consultancy firma's.
Zoals ik zei, je zoekt een spijkers op laag water. Je neemt aan dat het meestal tegelijkertijd gebeurt, waar haal je dat in hemelsnaam vandaan? Ik werk al 10 jaar met consultants, doe 5 projecten per jaar ofzo. Nog nooit ook maar het minste vermoeden van schending van autheursrecht gehad. Alles wat ik altijd check komt uit betaalde bronnen, etc. Denk je nou echt dat niet betalen voor info nodig is, als je 100k per week aan fees rekent?

Maar goed, je maakt zelf bepaalde aannames en je quote een website. Net zoals je begint over "het blijkt vaker voor te komende de laatste jaren". Hoe weet je dat het vaker of minder vaak voor komt?
pi_134317486
Iemand een idee of McKinsey; Bain; BCG eerste jaars studenten internships aanbieden? Anders doe ik een poging bij IBM, Deloitte of iets soortgelijks een zomer te werken. Dat is alleen niet de 'top' van de industrie, dus ik vraag me af hoe daar later tegen aan wordt gekeken bij volgende internships in latere jaren bij de topbedrijven.
pi_134340061
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 02:24 schreef Push. het volgende:
Iemand een idee of McKinsey; Bain; BCG eerste jaars studenten internships aanbieden? Anders doe ik een poging bij IBM, Deloitte of iets soortgelijks een zomer te werken. Dat is alleen niet de 'top' van de industrie, dus ik vraag me af hoe daar later tegen aan wordt gekeken bij volgende internships in latere jaren bij de topbedrijven.
Push, heb in een soortgelijke situatie als jij gezeten. Ben nu inmiddels derdejaars.
Als ik je een tip mag geven: doe eerst ervaringen bij commissies etc op voordat je gaat solliciteren voor stages. Dit heeft mij namelijk erg in de weg gestaan. Ben nu druk bezig om ervaringen op te doen, volgend jaar weer voor een stage kijken.

Weet niet wat jouw achtergrond is, maar neem mijn tip zeker mee.

Verder moet je in je achterhoofd houden dat bedrijven vooral geinteresseerd zijn in masterstudenten / 3e jaars studenten. Als eerstejaars zijn je kansen bij bcg etc. nihil.
"Don't ever give up."
pi_135702936
Ik kick dit topic even terug omhoog. Ik wil me graag gaan aanmelden voor een aantal consultancy bedrijven in Nederland, o.a. BCG en McKinsey en wellicht wat kleinere kantoren om mijn kansen te spreiden. Wanneer zou het beste zijn om te solliciteren? In Londen (waar ik op het moment woon) waren er rondes in november, maar toen was ik nog heel erg bezig met oriënteren en durfde ik het (nog) niet aan. Inmiddels heb ik al wat geoefend en weet ik veel beter wat er gevraagd wordt. Echter blijft het voor mij onduidelijk wanneer ik nou precies het beste kan solliciteren.

Daarom vroeg ik me af of iemand dat hier wist. Als ik zou worden aangenomen zou ik graag rond eind september, begin oktober beginnen. Zijn er duidelijke 'cyclussen' bij de Nederlandse bedrijven of is dat alleen zo in het buitenland?

Oh en zijn die stages doorgaans toegankelijk voor mensen die al een master hebben :@? Ik had het idee dat die vooral op bachelor studenten gericht zijn, ben zelf een master student...

Ik ben trouwens er redelijk van overtuigd dat ik in ieder geval op gesprek ga mogen komen. Goede cijfers, prestigieuze school en veel nevenactiviteiten. Alleen helaas wel een alfa studie, maar ik hoop te laten zien dat ik ook kwantitatief kan presteren :+.

[ Bericht 12% gewijzigd door gdbasketcase op 19-01-2014 23:41:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')