abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125366011
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:57 schreef Bajskorv het volgende:
Hoogste niveau is McK/Bain/BCG. Big4 is qua strategy consulting van een andere niveau.
Bedankt voor het antwoord!
Zou jij het me aan kunnen raden om langer over studie te doen en dus een jaarte stage te gaan lopen om meer ervaring op te doen + beter cv op te bouwen?
Wat zou jij me aanraden?
"Don't ever give up."
pi_125369731
Nee, waarom zou je met een jaar stage een betere CV hebben? Ze zoeken niet naar ervaring...

Gewoon goed studeren, en daarnaast doen waar je zin in hebt. Als je graag een jaar stage wilt doen, kan dat altijd. Maar doe het niet voor je CV...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_125372041
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Stage zou ik doen omdat ik nu gewoonweg nog niet exct weet wat voor werk ik zou willen doen als ik klaar ben met mijn studie. En op cv lijkt het me geen minpunt, vandaar dat ik het zo noemde.
Heb interesse in zowel trading/ investment banking als consulting (vooral corporate finance consulting, maar wie weet ook wel strategic consulting).

Mij leek het daarom zinvol om 2 stages te gaan lopen (indien mogelijk 1 in elk van beide richtingen).
Nu vroeg ik me of jij eventueel andere manieren zou weten om erachter te komen waar ik nu werkelijk zou willen werken als ik klaar ben?
Bevind me momenteel gewoon in een lastige situatie. Weet niet hoe ik me zo goed mogelijk kan voorbereiden op mijn toekomst, vandaar dat ik hier om advies vraag aan ervaren mensen als u.
"Don't ever give up."
pi_125372713
Stage op je CV gaat zeker wel meehelpen, maar dat moet niet de reden zijn om het te doen. Ik zou zelf overigens niet een jaar eruit gaan om stage te lopen. Ik heb zelf vier maanden stage gelopen + nog wat nevenactiviteiten waardoor ik uiteindelijk een dik half jaar geen tentamens meer had gemaakt. Dan is het weer even lastig terugkomen, dus probeer het op een half jaar te houden en je masterscriptie bij een bedrijf te schrijven.

Daarnaast zijn dingen die goed op je CV staan; commissie/bestuurswerk, bijbanen in studierichting, hoge cijfers, vrijwilligerswerk, topsport. Maar ga dit niet voor je CV doen, want dan krijg je het zwaar. Doe vooral wat je leuk vindt :)
pi_125373340
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:46 schreef Viezze het volgende:
Stage op je CV gaat zeker wel meehelpen, maar dat moet niet de reden zijn om het te doen. Ik zou zelf overigens niet een jaar eruit gaan om stage te lopen. Ik heb zelf vier maanden stage gelopen + nog wat nevenactiviteiten waardoor ik uiteindelijk een dik half jaar geen tentamens meer had gemaakt. Dan is het weer even lastig terugkomen, dus probeer het op een half jaar te houden en je masterscriptie bij een bedrijf te schrijven.

Daarnaast zijn dingen die goed op je CV staan; commissie/bestuurswerk, bijbanen in studierichting, hoge cijfers, vrijwilligerswerk, topsport. Maar ga dit niet voor je CV doen, want dan krijg je het zwaar. Doe vooral wat je leuk vindt :)
Bedankt voor je antwoord. Doe het zoals gezegd ook niet voor mijn cv. Ga binnenkort (zo snel mogelijk) een afspraak maken met een studieadviseur om mogelijkheden na te gaan. Half jaar stage zou idd ideaal zijn, weet alleen niet of master ook in februari eventueel start dus dit zal ik met hem/ haar bespreken.
Daarnaast misschien eens inschrijven voor wat projecten van de fsa (vanaf volgend jaar, vooral voor 3e jaar studenten namelijk). Ben nu teamleider in een supermarkt + calculator bij een technisch bedrijf, dus dit lijken mij op zich 2 mooie nuttige bijbaantjes?

Bachelor scriptie zou ik ook wel graag bij een bedrijf willen schrijven. Is alleen lastig om een bedrijf te vinden die deze mogelijkheid biedt (op gebied van consultancy corporate finance / m&a en deals gericht). Big 4 kantoren bieden dit wel aan, maar nadat ik dit topic heb gelezen vraag ik me af of je wel bij een big 4 wil werken in deze sector? Heb het idee gekregen dat zij stukken minder zijn dan bijv. bcg / booz/ mckinsey?
"Don't ever give up."
pi_125373484
Tsja, ga je voor aanzien of gewoon leuk werk? Binnen de topbedrijven hangt een andere sfeer dan de big 4, dat lijkt me een betere reden om te kiezen.

Daarnaast is tijdens je bachelor stage lopen bij de top ook lastiger.
pi_125373616
Tijdens je bachelor goeie stages lopen is inderdaad lastig, maar je kunt het altijd proberen. Ik zou gewoon kijken of je zomerstages kunt lopen bij IB/Consultants (maar dan wel beginnen bij de top firma's), de London Banking Tour, etc etc.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_125373733
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 22:00 schreef Viezze het volgende:
Tsja, ga je voor aanzien of gewoon leuk werk? Binnen de topbedrijven hangt een andere sfeer dan de big 4, dat lijkt me een betere reden om te kiezen.

Daarnaast is tijdens je bachelor stage lopen bij de top ook lastiger.
Heb je weer een punt. Maar ik denk dat de sfeer nou niet heel slecht zal zijn bij de topbedrijven? Lijkt me ook een essentieel deel van een top bedrijf.
Gaat erom dat ik niet bij een bedrijf stage wil lopen / scriptie wil schrijven als ik al weet dat ik er later met geen mogelijkheid zou willen gaan werken.
Als ambitieuze student zou ik graag naar een van de beter bekend staande bedrijven op een specifiek gebied, in plaats van naar de "slechtere".
Je hebt wel een punt over stage bij grote bedrijven tijdens je bachelor inderdaad...
"Don't ever give up."
pi_125374377
Een sfeer is niet goed of slecht binnen een bedrijf, een sfeer bevalt je wel of niet. Iedereen heeft zo zijn eigen sfeer waar hij of zij het liefst in zou werken.

Als je wel eens presentaties hebt gevolgd van de strategy consultants in vergelijking met een big 4 consultants of een, bijvoorbeeld, FMCG bedrijf dan zie je een groot verschil in wat voor soort mensen daar staan. Probeer je tijdens zoiets voor te stellen of je daar tussen zou kunnen staan. En probeer inhousedagen en business courses mee te pakken, want dan krijg je beter de sfeer op kantoor mee.
pi_127392213
Zijn er hier nog mensen die stage gaan lopen aankomende zomer of die al begonnen zijn met stage lopen? Ben wel benieuwd!
pi_128079287
Hallo!

Ik heb volgende week een eerste gesprek (inc. case interview) voor een stage bij een van de grote strategy consultancy kantoren. Net onder M/B/B. Ik heb de afgelopen tijd veel sollicitatiegesprekken gehad, maar deze waren wel van een ander kaliber dan ik volgende week kan verwachten.

Hebben jullie nog goede tips? Cases oefenen, hoofdrekenen, voorbeelden geven, eerlijk en jezelf zijn en je denkproces communiceren heb ik voorbij zien komen.

Kort over mezelf. Gymnasium, volledige bedrijfskundige bachelor in het buitenland gedaan met goede cijfers, topsport en enkele kleine nevenactiviteiten. Na een stage wil ik aan mijn MSc beginnen.

Alle tips zijn welkom!
pi_128083157
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:59 schreef DeckardCain het volgende:
Hallo!

Ik heb volgende week een eerste gesprek (inc. case interview) voor een stage bij een van de grote strategy consultancy kantoren. Net onder M/B/B. Ik heb de afgelopen tijd veel sollicitatiegesprekken gehad, maar deze waren wel van een ander kaliber dan ik volgende week kan verwachten.

Hebben jullie nog goede tips? Cases oefenen, hoofdrekenen, voorbeelden geven, eerlijk en jezelf zijn en je denkproces communiceren heb ik voorbij zien komen.

Kort over mezelf. Gymnasium, volledige bedrijfskundige bachelor in het buitenland gedaan met goede cijfers, topsport en enkele kleine nevenactiviteiten. Na een stage wil ik aan mijn MSc beginnen.

Alle tips zijn welkom!
Ik heb helaas geen tips, maar zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt! Iemand die ik goed ken heeft bij Bain en McKinsey een sollicitatie gedaan (voor een baan), maar werd niet aangenomen door zijn gebrek aan 'businessgevoel'. Bij een promotie in de natuurkunde word je daar blijkbaar niet zo goed op getraind... ;)

Net onder MBB, bedoel je daarmee iets als Booz, OC&C, A.T. Kearney?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_128087956
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:39 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Ik heb helaas geen tips, maar zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt! Iemand die ik goed ken heeft bij Bain en McKinsey een sollicitatie gedaan (voor een baan), maar werd niet aangenomen door zijn gebrek aan 'businessgevoel'. Bij een promotie in de natuurkunde word je daar blijkbaar niet zo goed op getraind... ;)

Net onder MBB, bedoel je daarmee iets als Booz, OC&C, A.T. Kearney?
Zal ik doen. Hopelijk blijft het niet bij een "ik ben niet door naar de volgende ronde". Met net onder MBB bedoel ik die kantoren idd.
pi_128092740
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:43 schreef DeckardCain het volgende:

[..]

Zal ik doen. Hopelijk blijft het niet bij een "ik ben niet door naar de volgende ronde". Met net onder MBB bedoel ik die kantoren idd.
Top! Als je niet door bent moet je maar even terugbellen en zeggen dat je voor FOK! research moest doen, haha. :D Maar ik hoop natuurlijk dat je gewoon in één keer door bent. :)
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_132539089
Waarom is t zo verdomde moeilijk om een summer internship te vinden voor eerste jaars? Of ben ik er te vroeg bij?
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_132540068
Je bent er rijkelijk vroeg bij... Maakt het lastig
pi_132585101
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 03:53 schreef Push. het volgende:
Waarom is t zo verdomde moeilijk om een summer internship te vinden voor eerste jaars? Of ben ik er te vroeg bij?
Waar heb je allemaal al gekeken? Het lijkt mij zelf ook erg interessant om een summer internship te doen deze zomer, maar behalve de Spring Week in de IB- sector, heb ik nog niets gezien voor eerstejaars.
pi_132586888
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:50 schreef Uvejal het volgende:

[..]

Waar heb je allemaal al gekeken? Het lijkt mij zelf ook erg interessant om een summer internship te doen deze zomer, maar behalve de Spring Week in de IB- sector, heb ik nog niets gezien voor eerstejaars.
Genoeg mogelijkheden hoor, maar niet specifiek eerstejaars gericht allemaal.
"Don't ever give up."
pi_132587212
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:50 schreef Uvejal het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 17:54 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Genoeg mogelijkheden hoor, maar niet specifiek eerstejaars gericht allemaal.
Bij de 40 grootste. Zijn amper mogelijkheden. Bijna alles is op penultimate of master gericht.
pi_132587408
Al contact opgenomen met de recruiter? Beetje assertiviteit staat nooit verkeerd. Als je geluk hebt , dan herkent ze je over een jaar of 2 nog.
pi_132587753
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 18:13 schreef JohnSpek het volgende:
Al contact opgenomen met de recruiter? Beetje assertiviteit staat nooit verkeerd. Als je geluk hebt , dan herkent ze je over een jaar of 2 nog.
Nee, heb nog wat contacten. Ga het eerst op die manier proberen.
pi_132588932
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 18:06 schreef Push. het volgende:

[..]

[..]

Bij de 40 grootste. Zijn amper mogelijkheden. Bijna alles is op penultimate of master gericht.
Merendeel is inderdaad gericht op studenten die in de laatste fase van hun bachelor zitten ,waar ik momenteel gelukkig ook deel vanuit maak. Als ik je een tip mag geven: doe extra curriculaire activiteiten. Heb dit zelf niet echt gedaan. Belachelijk hoeveel waarde recruiters hieraan hechten.
En voor de rest denk ik dat je vooral bij de kleinere bedrijven moet kijken of die een plaatsje voor je hebben. Je kunt natuurlijk ook zelf een mail sturen naar bedrijven waarin je situatie uitlegt en vraagt of zij je iets te bieden hebben, zoals bijv een meeloopstage.
"Don't ever give up."
pi_132605305
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 08:50 schreef Bajskorv het volgende:
Je bent er rijkelijk vroeg bij... Maakt het lastig
De IB stages staan er al wel lang en breed op zo te zien. Toch jammer.

Algemeen: waar valt 320 UCAS points mee te vergelijken? Kom er niet uit. Lijkt ergens rond de 7,5-8 te liggen? Vind het een vrij vaag systeem omdat ze maar drie cijfers meenemen in de punten..
pi_132606078
Struikel per toeval over dit topic. Ik ben in mijn bijbaantje, onderzoekshulpje aan de uni, laatst iets ernstigs tegengekomen. Een rapport van een (redelijk grote) consultancy firma (nee, namen ga ik echt niet noemen ;) ) bevatte tekst en figuren die zonder bronvermelding over waren genomen uit een andere publicatie. Plagiaat dus. Des te ernstiger was dat de opdrachtgever veel geld had betaald voor het onderzoek en daarbij natuurlijk meende een goed product te kopen samengesteld op basis van de ervaring en inzichten van de consultancy firma. Niks bleek dus minder waar te zijn! De klant en de consultancy firma zijn inmiddels ingelicht over deze handelswijze.

Naderhand werd ik er zelfs op gewezen dat dit wel vaker voor komt. Sterker nog, een bekende website uit ons vakgebied bevat zelfs specifiek de volgende passage:

quote:
Notice To Consultants
Over the last few years some of the contents of this web site have been plagiarized, often without attribution, by consultants (and professionals) in reports covering various sectors of the transport industry. Maps and figures have been a particular target. This does not only involve small consulting firms or individual consultants, but also large globally recognized firms. This is highly unethical since it involves stealing someone else's work while being remunerated.

Consultants, please keep in mind the following:
Even if plagiarism is done for internal or confidential reports, this does not remove the risk of detection. I am often asked to act as a third party reviewer for consulting reports through non disclosure agreements. ( :') ) Also, on some occasion, clients will release elements of these reports to the public thinking that they are original work.
Dit lijkt mij toch wel een zeer kwalijke gang van zaken, en het blijkt zelfs vaker voor te komen de laatste jaren en ook grote consultancy firma's maken zich er schuldig aan. Iemand hier een reactie op?
pi_132606329
Zijn er hier ook mensen die al wat verder in hun carriere zijn en kunnen vertellen over de combinatie dit werk + gezin?

Ik las in het vorige deel over salarissen en dat dat zou liggen op (iig als starter) 70k, maar dat hier ook weer 70-80 uur pw tegenover stond.. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal weinig compenserend in dat geval, zeker omdat.. als ik dit zo meelees, een actief gezinsleven ernaast houden praktisch onmogelijk is.
pi_132615104
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:59 schreef Lilliesleaf het volgende:
Zijn er hier ook mensen die al wat verder in hun carriere zijn en kunnen vertellen over de combinatie dit werk + gezin?

Ik las in het vorige deel over salarissen en dat dat zou liggen op (iig als starter) 70k, maar dat hier ook weer 70-80 uur pw tegenover stond.. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal weinig compenserend in dat geval, zeker omdat.. als ik dit zo meelees, een actief gezinsleven ernaast houden praktisch onmogelijk is.
Denk niet dat je er op moet rekenen dat er hier een senior consultant je vragen gaat beantwoorden. Bij BCG zeggen ze dat je weekend heilig is. Over het algemeen lijkt me 70-80u/w overtrokken voor SC. Bij de meeste kantoren is dat een stuk minder. 60u/w is eerder een redelijk gemiddelde.

Uiteindelijk zal je het ook gewoon zelf moeten ondervinden. De een werkt 40u/w en zal je vertellen dat het godsonmogelijk is om een gezinnetje te runnen naast zijn/haar baan. De ander weet het met 60u/w nog goed voor elkaar te krijgen.
pi_132615290
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:38 schreef Kowloon het volgende:
Struikel per toeval over dit topic. Ik ben in mijn bijbaantje, onderzoekshulpje aan de uni, laatst iets ernstigs tegengekomen. Een rapport van een (redelijk grote) consultancy firma (nee, namen ga ik echt niet noemen ;) ) bevatte tekst en figuren die zonder bronvermelding over waren genomen uit een andere publicatie. Plagiaat dus. Des te ernstiger was dat de opdrachtgever veel geld had betaald voor het onderzoek en daarbij natuurlijk meende een goed product te kopen samengesteld op basis van de ervaring en inzichten van de consultancy firma. Niks bleek dus minder waar te zijn! De klant en de consultancy firma zijn inmiddels ingelicht over deze handelswijze.

Naderhand werd ik er zelfs op gewezen dat dit wel vaker voor komt. Sterker nog, een bekende website uit ons vakgebied bevat zelfs specifiek de volgende passage:

[..]

Dit lijkt mij toch wel een zeer kwalijke gang van zaken, en het blijkt zelfs vaker voor te komen de laatste jaren en ook grote consultancy firma's maken zich er schuldig aan. Iemand hier een reactie op?
Het is niet alsof consultants wetenschappelijke publicaties afleveren... Wij huren alle grote kantoren in, ik denk niet dat wij als klant de illussie hebben dat alles alle data van hen zelf komt. Consultants worden juist ingehuurd om data te verzamelen, etc. Dat daar af en toe geen bron bij staat, zal me absoluut roesten.
pi_132615502
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:59 schreef Lilliesleaf het volgende:

Die 70-80 uur is vrij overdreven. Mijn verloofde zit bij een van de grote drie, wij gaan wel gewoon langzaam richting gezinsleven, etc. Die uren gaan ook omlaag als je meer senior wordt, en daarnaast is het salaris al snel een stuk beter.

Maar goed, carriere en gezinsleven is altijd een discussie. We kijken wel hoe dat over tijd gaat.
pi_132616403
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 13:50 schreef Bajskorv het volgende:
Het is niet alsof consultants wetenschappelijke publicaties afleveren...
Plagiaat is dan ook niet enkel aan wetenschappers voorbehouden, iedereen die teksten of figuren overneemt zonder bronvermelding doet aan plagiaat.

quote:
Wij huren alle grote kantoren in, ik denk niet dat wij als klant de illussie hebben dat alles alle data van hen zelf komt. Consultants worden juist ingehuurd om data te verzamelen, etc. Dat daar af en toe geen bron bij staat, zal me absoluut roesten.
Naast het ethische aspect zit er ook een juridisch aspect aan, het schenden van auteursrechten. Plagiaat is in dat geval dus ook gewoon strafbaar (misdrijf in Nederland). Ik vind het dus nogal een vreemde opstelling dat het je zal 'roesten', helemaal omdat de consultancy firmas daarmee wel het geld in eigen zak steken, dan roest het hen kennelijk ineens wel.
pi_132619524
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Plagiaat is dan ook niet enkel aan wetenschappers voorbehouden, iedereen die teksten of figuren overneemt zonder bronvermelding doet aan plagiaat.

[..]

Naast het ethische aspect zit er ook een juridisch aspect aan, het schenden van auteursrechten. Plagiaat is in dat geval dus ook gewoon strafbaar (misdrijf in Nederland). Ik vind het dus nogal een vreemde opstelling dat het je zal 'roesten', helemaal omdat de consultancy firmas daarmee wel het geld in eigen zak steken, dan roest het hen kennelijk ineens wel.
Wat boeit het een bank waar de info vandaan komt? Als het afgeleverde product maar voldoende is, is kennelijk de insteek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')