Ligt eraan hoe snel je extract wil hebben. Ik ben met een begonnen, en elke keer als ik een stokje gebruikt had voor iets anders, deze erbij gedaan. Een maand of 3/4 verder was het al een bruikbaar product dus ook gaan gebruiken. Na een half jaar er alles weer uitgehaald en bijgevuld met nieuwe vodka en gaan er weer gebruikte stokjes in.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 12:44 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Oja ik heb trouwens wodka 0,7 liter.. Meerdere flessen. 10 stokjes per fles doen?
Ah ok.. Tsja het is wel heel goedkoop.. en voor extract sowieso goed genoeg denk ik?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die stokjes zijn alleen vandaag nog in de aanbieding bij de Aldi. Ik twijfel of ik ze zal gaan halen. Als ze er nog zijn.
Verschil proef jij niet. (voor het extract)quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:05 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ah ok.. Tsja het is wel heel goedkoop.. en voor extract sowieso goed genoeg denk ik?
Nee, dat proef je niet. Echter alcohol zorgt er wel voor dat andere smaken beter naar voren komen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er stond bij mijn Aldi nog genoeg vanille. Ik heb 6 potjes met 2 stokjes gekocht. Nu nog een flesje wodka scoren.
Als je een paar mililiter door bijvoorbeeld cheesecake doet, zal het dan naar alcohol smaken?
Hoe is hij nu?quote:Op maandag 3 december 2012 18:59 schreef KleinKipje het volgende:
oke, ik heb hem net in de kast gezet. Zal over een maandje eens kijken.
thks
Op basis van wodka?quote:Op maandag 10 februari 2014 15:53 schreef Bortecinem het volgende:
Ik heb ook een paar maanden terug vanille-extract proberen te maken. Maar nu zie ik van die vage (slijmachtige?) slierten in mijn extract zitten. Ze hebben een lichtbruine kleur. Ik vraag me af of dit schimmel is, durf het verder ook niet te gebruiken. Zal later een foto proberen te posten.
Jep. Heb net een foto proberen te maken maar er valt weinig te zien. Had de afgelopen tijd heel vaal geschud, dus nu is het bijna niet meer te zien.quote:
Die van mij ruikt niet (zurig), dus dat lijkt me niet echt goed.quote:Op maandag 10 februari 2014 17:11 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jep. Heb net een foto proberen te maken maar er valt weinig te zien. Had de afgelopen tijd heel vaal geschud, dus nu is het bijna niet meer te zien.
Ik vind de geur trouwens ook niet bepaald goed ruiken. Niet rot of iets, maar wel zurig.
Kan het niet echt zien maar ik heb er zelf geen last van (zie foto paar posts terug)quote:Op maandag 10 februari 2014 17:23 schreef Bortecinem het volgende:
40% alcohol. En er zit een schroefdop op die ik altijd goed heb vastgedraaid.
Hier een foto trouwens, je ziet het nog wel een beeeeetje.
http://farm8.staticflickr.com/7415/12437481985_29f9cdbf33_z.jpg
Hehe ik heb hem net voor het eerst gebruikt. Ongeveer 1.5 jaar later. Had er ook veel vanillestokjes ingedaan (echt bijna 15 stuks als ik het mij goed herinner), en hij is heeeel sterk geworden.quote:Op maandag 10 februari 2014 17:23 schreef Bortecinem het volgende:
40% alcohol. En er zit een schroefdop op die ik altijd goed heb vastgedraaid.
Hier een foto trouwens, je ziet het nog wel een beeeeetje.
http://farm8.staticflickr.com/7415/12437481985_29f9cdbf33_z.jpg
Waar gebruik je het voor? Volgens wiki vooral in Duitsland door alcoholische dranken.quote:Op zondag 12 juli 2015 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net lievevrouwebedstro siroop gemaakt, volgende batch moet duidelijk meer lievevrouwebedstro in
Met Berliner Weissequote:Op zondag 12 juli 2015 22:05 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Waar gebruik je het voor? Volgens wiki vooral in Duitsland door alcoholische dranken.
Jenever zit vaak jeneverbes, smaakt niet neutraal.quote:Op maandag 27 juli 2015 14:37 schreef Dunckie het volgende:
Jullie hebben het vooral over wodka plus vanille, maar ik heb een fles jenever over. Gaat het daar ook mee?
Er zit zoveel suiker in dat het heel erg lang goed blijft, zeker als je het in de koelkast zet. Licht is eerder een issue in de kwaliteitsachteruitgang dan bederf door bacterien, schimmels of gisten.quote:Op maandag 21 september 2015 12:06 schreef kipje123 het volgende:
Hoe lang blijft dit goed, als je het niet verwarmt?
Klinkt hartstikke lekker. Ik voorzie fantastische frambozen/wodka-cocktails.quote:Op maandag 21 september 2015 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Van het WE weer eens siroop gemaakt, Frambozen dit keer weer eens.
1 kilo diepvries frambozen
1 kilo suiker
theelepel citroenzuur.
Dit in een rvs schotel gedaan, afgedekt en 2 dagen laten staan. De suiker trekt de frambozen hun sap en smaak er uit, als na twee dagen niet alle suiker is opgelost verwarm het au bain marie lichtelijk.
Vervolgens haal ik het door een zeef. Heb je ca 1,2 liter siroop en een rest fruitpulp en pitten (je zou daar wat mee kunnen doen, maar ik gooi het weg)
Ik vul vervolgens twee 0,7 liter flessen er mee en voeg nog een ons suiker toe per fles. Je laat dit nog twee dagen staan en schud dit regelmatig om de suiker op te lossen. Zoals je ziet kook ik het niet, dit om de smaak mooi te houden, gekookt of gepasteuriseerd smaakt het niet zo lekker als rauw.
Deze siroop is lekkerder dan welke gekochte dan ook, nog beter dan die van Monin. Heerlijk in de yoghurt, met wat water of door een Berliner Weisse.
Nee, ik gooi ze in een rvs schaal, laagje voor laagje afgewisseld met de suiker. Ze ontdooien vanzelf. Zet het wel ergens neer waar condenswater weg kan of geen kwaad kan.quote:Op maandag 21 september 2015 16:11 schreef minilot het volgende:
[..]
Klinkt hartstikke lekker. Ik voorzie fantastische frambozen/wodka-cocktails.
Stomme vraag misschien, maar ontdooi je de diepvriesframbozen eerst voordat je ze in de suiker gooit, of hoeft dat niet?
Ik weet het ook niet, zag dat Monin een smaak komkommer heeft en dat lijkt mij eigenlijk wel lekker, komkommerlimonade.quote:Op maandag 21 september 2015 16:42 schreef Stompzinnig het volgende:
Komkommersiroop, wat soe je ermee? Cocktails denk ik?
Ik weet natuurlijk wel hoe komkommer smaakt, maar kan me geen goede voorstelling maken van zo'n siroop.
Citroensiroop met lavendel is ook boven verwachting lekker.quote:Op maandag 21 september 2015 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet, zag dat Monin een smaak komkommer heeft en dat lijkt mij eigenlijk wel lekker, komkommerlimonade.
Tot nu toe gemaakt
Vanille
Granaatappel
Citroen
Limoen
Aardbei
Framboos
Watermeloen (viel wat tegen watermeloensap is lekkerder)
Honingmeloen
Mango
Passiefruit
Lievevrouwebedstro
Nog eens te maken
Komkommer
Mandarijn
Basilicum
Vlierbloesem
Earl Gray
Twijfel
Ik twijfel over rozemarijn, lijkt me wat zeepachtig worden.
Hazelnoot lijkt me erg lastig, net als pistache en walnoot.
Hi Piet,quote:Op maandag 21 september 2015 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet, zag dat Monin een smaak komkommer heeft en dat lijkt mij eigenlijk wel lekker, komkommerlimonade.
Tot nu toe gemaakt
Vanille
Granaatappel
Citroen
Limoen
Aardbei
Framboos
Watermeloen (viel wat tegen watermeloensap is lekkerder)
Honingmeloen
Mango
Passiefruit
Lievevrouwebedstro
Nog eens te maken
Komkommer
Mandarijn
Basilicum
Vlierbloesem
Earl Gray
Twijfel
Ik twijfel over rozemarijn, lijkt me wat zeepachtig worden.
Hazelnoot lijkt me erg lastig, net als pistache en walnoot.
Geen ideequote:Op vrijdag 25 september 2015 15:37 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Hi Piet,
Voor mij is het vreemd dat framboos sneller fermenteert dan de rest, enig idee hoe dit kan?
Wat moet ik me daarbij voorstellen?quote:Popcorn-rum (echt super geinig)
Klinkt wel lekkerquote:Op vrijdag 25 september 2015 15:44 schreef Luuksor het volgende:
Boterige, romige smaak in de rum, terwijl er geen vet meer in zit. Doe een pak popcorn (zonder zout) en geklaarde boter bij witte rum. Dage laten staan, uitknijpen (popcorn zuigt zich vol) en dan in de vriezer zodat het vet weer solide word. Koffie filter en klaar.
waar te koop?quote:Op vrijdag 25 september 2015 15:44 schreef Luuksor het volgende:
Boterige, romige smaak in de rum, terwijl er geen vet meer in zit. Doe een pak popcorn (zonder zout) en geklaarde boter bij witte rum. Dage laten staan, uitknijpen (popcorn zuigt zich vol) en dan in de vriezer zodat het vet weer solide word. Koffie filter en klaar.
De frambozen meng ik met suiker en laat ik een dag of wat staan. Daarna druk ik ze uit door een zeef.quote:Op zondag 31 januari 2016 19:22 schreef BlazingV2 het volgende:
Kan ik aannemen dat je het fruit of ander goeds eerst prakt voordat je er suiker bij doet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |