abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101697878
quote:
Rutte dreigt tegenstribbelende eurolanden
Premier Mark Rutte vindt dat eurolanden die niet bereid zijn zich aan een zwaar sanctieregime te onderwerpen uit de euro moeten stappen. Hij schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet staat een veel strengere aanpak van overtreding van Europese begrotingsregels voor dan tot nu toe is voorzien.

'Deze brief schetst een dergelijke structurele aanpak die aangrijpt bij de kern van het probleem, te weten het versterken van begrotingsdiscipline en het stringent handhaven van regels, onder onafhankelijk toezicht en met zo nodig toenemende zwaarte van sancties, waar lidstaten zich toe dienen te verplichten willen zij deel blijven uitmaken van de monetaire unie van de Eurozone', zo schrijft Rutte.

Exit uit euro is bespreekbaar
Tot nog toe was de lijn van het kabinet dat alle zeventien eurolanden in de EMU zouden moeten blijven. In de uitwerking van een strenger toezicht op nationale begrotingen, noemt de premier een exit uit de euro nogmaals expliciet.

Als een euroland keer op keer in de fout gaat en zijn financiën niet op orde brengt, dan moet zo'n land onder curatele van een speciale eurocommissaris komen. 'Lidstaten die niet bereid zijn zich onder curatele te laten stellen, kunnen ervoor kiezen gebruik te maken van de mogelijkheid uit de eurozone te treden.'

Rutte spreekt zich nu onomwonden uit voor onafhankelijk begrotingstoezicht. Vorige maand deed de CDA-fractie dat al maar toen wilde de premier 'niet meteen over structuren gaan praten'. Het kabinet stelt voor dat in de Europese Commissie één speciale eurocommissaris verantwoordelijk is voor onafhankelijk toezicht. Die post zou vergelijkbaar moeten zijn met de eurocommissaris van mededinging die in kartelzaken boetes kan opleggen. Landen die het niet eens zijn met beslissingen van deze nieuwe eurocommissaris kunnen naar het Europees Hof stappen, zo schrijft Rutte.

Onderhandelingen aanscherping snel afronden
Het kabinet vindt dat de nog lopende onderhandelingen in Brussel over aanscherping van de begrotingsregels snel moeten worden afgerond. Frankrijk stribbelt nu nog tegen en wil niet instemmen met een verzwaring van de aanpak van landen die dreigen een begrotingstekort boven de 3% te krijgen. Het Europees Parlement houdt hierover voet bij stuk.

Als die aanpak rond is, moeten eurolanden nog weer een stap verder gaan, aldus Rutte. 'Het uitgangspunt bij de inzet van het kabinet is dat landen die zich niet aan de afspraken houden, in toenemende mate aanwijzingen krijgen om hun beleid op orde te maken door een proces waarbij notoire zondaars geleidelijk onder ‘curatele’ komen te staan van een daartoe aangewezen Commissaris, namens de partners in de Eurozone.'

Sancties moeten zwaarder
Wat het kabinet betreft moeten de sancties zwaarder worden dan ze nu zijn. Landen die onvoldoende hun best doen om de financiën op orde te krijgen kunnen Europese subsidies verliezen en hun stemrecht in Brussel, als het aan Rutte ligt.

In het uiterste geval komt een euroland onder curatele van de eurocommissaris. 'In de laatste fase dient de onder curatele gestelde lidstaat goedkeuring te krijgen van de Commissaris voor de conceptbegroting voordat deze door het nationale Parlement wordt goedgekeurd.'

Eerder voerde Rutte verhitte debatten met de Tweede Kamer over het eventueel afstaan van soevereiniteit aan Brussel. Met deze inzet moeten de eurolanden wat hem betreft in extreme omstandigheden de begrotingsbevoegdheid uit handen geven aan Brussel.
Wederom een bizar plan uit de koker van dit kabinet, en gesteund door de Kamer, als het gaat om de Euro en alle perikelen er omheen. Laten we de gang van zaken rondom het Stabiliteits en Groeipact maar weer eens van stal halen. Dit pact werd in 2003, nog binnen een jaar na de overgang op de Euro, bij de eerste economische tegenwind hardhandig terzijde geschoven. Ondanks verwoede pogingen van Minister van Financiën Zalm om dit te voorkomen drukte Frankrijk en Duitsland de beslissing om hogere begrotingstekorten tijdens de destijds aanwezige recessie toe te staan toch door.

Deze gang van zaken illustreert dan ook gelijk het eerste kritiekpunt op dit plan, een onafhankelijke eurocommissaris bestaat namelijk niet. Ten eerste moet de eurocommissaris verantwoording afleggen aan het Europees parlement. En ten tweede zal er op voorhand al een stevige vechtpartij ontstaan tussen EU-landen die deze zware post binnen willen slepen. Die politieke vechtpartij zal er toe leiden dat er compromissen gesloten worden die op voorhand al de slagkracht van deze eurocommissaris zullen inperken.

Dan zijn er nog de sancties als men de begrotingseisen overtreedt. Om daar beter inzicht in te krijgen moeten teruggrijpen naar speltheorie. In de speltheorie wordt het begrip 'ongeloofwaardig dreigement' gebruikt. Dat is een dreigement dat een speler nooit waar zal maken omdat het niet in zijn eigen belang is om dit dreigement waar te maken. Zowel de boetes als de ultieme straf om uit de Euro te stappen (lees: gezet te worden) zijn te kwalificeren als ongeloofwaardige dreigementen. Boetes door subsidies in te houden zullen de begrotingssituatie van een land verder doen verslechteren, wat uitgesproken tegen het belang is van de andere Eurolanden. Hetzelfde idee is toe te passen op het dreigement om uit de Euro gezet te worden, dit zal onrustigheid op de markten voor staatsobligaties veroorzaken en tevens het voordeel van een gemeenschappelijke munt deels teniet doen. In beide gevallen is het opleggen van de straf dus nadelig voor degene die de straf oplegt, en dus zal de straf nooit opgelegd worden.

Ten slotte komen we aan bij de vraag of dit allemaal wel nodig is. Mijns inziens is dat niet het geval. Allereerst bestaat er al een instantie die landen begrotingsdiscipline op kan leggen, namelijk het IMF. Het IMF is nou juist wel een voorbeeld van een organisatie die volstrekt onafhankelijk van de politiek kan opereren, juist omdat de organisatie fysiek is losgekoppeld van de politiek. Ook kan het het IMF geen nadeel ondervinden van de opgelegde sancties, wat de dreigementen wel geloofwaardig maakt. Verder is er natuurlijk al een heel mooi strafmechanisme aanwezig, namelijk de obligatiemarkt. Deze markt functioneert ook nu weer prima. Landen met een problematische begrotingsdiscipline worden correct afgestraft in de vorm van een hogere marktrente.

Na de blamage rondom de 50 miljard en de soap met betrekking tot het onderpand voor Finland, is dit weer een nieuwe episode die een totaal gebrek aan economisch gogme bij zowel Kamer als kabinet illustreert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 08-09-2011 01:07:37 ]
pi_101698687
En volgende keer toch weer VVD of CDA stemmen he :')
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_101698698
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 02:26 schreef Sicstus het volgende:
En volgende keer toch weer VVD of CDA stemmen he :')
Bij andere partijen is het niet beter hoor. Zo steunt Ronald Plasterk (PvdA) dit plan ook hoorde ik op de radio bij BNR.
pi_101709069
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bij andere partijen is het niet beter hoor. Zo steunt Ronald Plasterk (PvdA) dit plan ook hoorde ik op de radio bij BNR.
Het staat mensen anders vrij om hun eigen politieke partij op te richten en mee te doen aan de verkiezingen hoor, dus het is echt niet zo alsof men geen keuze heeft.
pi_101709448
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:29 schreef Tocadisco het volgende:
Het staat mensen anders vrij om hun eigen politieke partij op te richten en mee te doen aan de verkiezingen hoor, dus het is echt niet zo alsof men geen keuze heeft.
Dus ik moet mijn studie/baan opgeven en de politiek in gaan om te voorkomen dat mensen domme beslissingen gaan nemen? En dan gaat het ook nog om beslissingen waar ik zelf niet eens om heb gevraagd. Geen denken aan, en dat ontneemt mij ook niet het recht om er kritiek op te uiten.
pi_101712208
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:39 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dus ik moet mijn studie/baan opgeven en de politiek in gaan om te voorkomen dat mensen domme beslissingen gaan nemen? En dan gaat het ook nog om beslissingen waar ik zelf niet eens om heb gevraagd. Geen denken aan, en dat ontneemt mij ook niet het recht om er kritiek op te uiten.
kritiek mag je zeker uiten. Ik zeg alleen dat er niet zoiets is als 'ik moest wel op hun stemmen want er zijn geen alternatieven'. Zodra jij op een partij hebt gestemd ben jij ook deels verantwoordelijk voor wat die partij allemaal doet en zegt, als je je niet in datgene wat zijn doen kunt vinden kun je: 1. op een andere partij stemmen 2. je eigen partij oprichten of 3. gewoon niet gaan stemmen.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:14:35 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101712773
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:29 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Irrelevant, het gaat er om dat indien men beslissingen neemt die een groot aantal mensen treft; in casu alle burgers van een land, je mag verwachten dat ze economisch besef hebben van de gevolgen van dit soort maatregelen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_101715903
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:39 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, ga aub geen nieuwe politieke partij oprichten! Het is veel belangrijker om de kiezer goed voor te lichten. Pas als de kiezer betere keuzes gaat maken, wordt het wat met dit land. Meer partijen heeft echt geen zin.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_101715979
We moeten gewoon allemaal SP stemmen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_101716081
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:48 schreef Sicstus het volgende:
We moeten gewoon allemaal SP stemmen.
En dan?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 8 september 2011 @ 17:52:28 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101716107
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En dan?
Zal het ontbreken van economisch gogme ons niet verbazen.
pi_101716215
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zal het ontbreken van economisch gogme ons niet verbazen.
Of: dan is economisch gogme niet meer nodig, want dan hebben we niks meer.
pi_101716266
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:59 schreef Tocadisco het volgende:
Ik zeg alleen dat er niet zoiets is als 'ik moest wel op hun stemmen want er zijn geen alternatieven'. Zodra jij op een partij hebt gestemd ben jij ook deels verantwoordelijk voor wat die partij allemaal doet en zegt, als je je niet in datgene wat zijn doen kunt vinden kun je: 1. op een andere partij stemmen 2. je eigen partij oprichten of 3. gewoon niet gaan stemmen.
Het is niet mogelijk om te voorspellen welke situaties er tijdens een bepaalde zittingsperiode optreden en zelfs al zou je dat weten, dan is het slechts ten dele in te schatten hoe de parlementariërs en het Kabinet daarmee om zullen gaan. Daarom zie ik meer in de aanpak die Lyrebird voorstelt:
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:45 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, ga aub geen nieuwe politieke partij oprichten! Het is veel belangrijker om de kiezer goed voor te lichten. Pas als de kiezer betere keuzes gaat maken, wordt het wat met dit land. Meer partijen heeft echt geen zin.
pi_101717226
quote:
12s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Of: dan is economisch gogme niet meer nodig, want dan hebben we niks meer.
Ach de enige partij die ik economisch nog lager inschaal heeft momenteel een cruciale gedoogpositie in het landsbestuur ;)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_101726007
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach de enige partij die ik economisch nog lager inschaal heeft momenteel een cruciale gedoogpositie in het landsbestuur ;)
Ik ben het met je eens dat de PVV niet vooraan heeft gestaan toen onze Lieve Heer affiniteiten voor economie uit aan het delen was, maar de SP heeft helemaal geen kaas van het idee economie gegeten, omdat ze zo gefocusseerd zijn op niveleren en jaloezie.
pi_101728081
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de PVV niet vooraan heeft gestaan toen onze Lieve Heer affiniteiten voor economie uit aan het delen was, maar de SP heeft helemaal geen kaas van het idee economie gegeten, omdat ze zo gefocusseerd zijn op niveleren en jaloezie.
Niet om het een of ander, maar als je de politieke discussies over economische thema's volgt zul je zien dat Ewout Irrgang écht wel veel "kaas van economie gegeten heeft".
pi_101731550
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ooit een poging gewaagd het partijprogramma van de PVV te vergelijken met dat van de SP? Dat is echt vechten om de laatste plaats.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:35:07 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101731728
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:51 schreef Ludd het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar als je de politieke discussies over economische thema's volgt zul je zien dat Ewout Irrgang écht wel veel "kaas van economie gegeten heeft".
Hoeveel vakjes heeft hij daadwerkelijk afgerond op de UvA?
pi_101732086
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoeveel vakjes heeft hij daadwerkelijk afgerond op de UvA?
Wat doet dat ter zake? In ieder geval heeft hij bij mijn weten 2 universitaire studies afgerond; politicologie en economie.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:40:26 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101732158
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:39 schreef Ludd het volgende:

[..]

Wat doet dat ter zake? In ieder geval heeft hij bij mijn weten 2 universitaire studies afgerond; politicologie en economie.
Fout. Hij heeft economie niet afgerond.
pi_101732294
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Fout. Hij heeft economie niet afgerond.
Boeiend. Wie zegt dat trouwens? Volgens de website van de SP heeft hij in 2000 de studie economie afgerond.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:42:34 #22
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101732324
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:42 schreef Ludd het volgende:

[..]

Boeiend. Wie zegt dat trouwens? Volgens de website van de SP heeft hij in 2006 de studie economie afgerond.
Wiki?
pi_101732550
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wiki?
Oh? Dat haal ik niet uit de site van wiki hoor?

Maar goed, blijkbaar heeft ie het wel afgerond dus, kijk je nu opeens anders tegen de zaak aan :')?
pi_101732670
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wiki?
Site van de 2e kamer zegt ook afgerond in 2000 nou zegt dat niet alles omdat het zelf aangeleverde stukjes zijn. En ook hier http://www.parlement.com/9291000/biof/02422
  donderdag 8 september 2011 @ 22:50:15 #25
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101732828
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:46 schreef Ludd het volgende:

[..]

Oh? Dat haal ik niet uit de site van wiki hoor?

Maar goed, blijkbaar heeft ie het wel afgerond dus, kijk je nu opeens anders tegen de zaak aan :')?
Nee, ik blijf het een slechte econoom vinden.
Of hij zijn studie nou wel of niet heeft afgerond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')