abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101704773
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:12 schreef Lagrinta het volgende:
Als ik naar mezelf kijk ben ik ook het resultaat van de hedendaagse maatschappij. Heel individueel, apathisch, wel beleefd maar wat er om me heen gebeurt doet me niet zoveel. Als ik in de stad loop probeer ik zo min mogelijk naar anderen te kijken want ik irriteer me doorgaans alleen maar aan mensen.

Maar op vakantie ergens bovenop een berg als ik daar dan Nederlanders tegenkom ben ik de aardigste Nederlander die er is.

Wie kan dit verklaren?
In de meute sneeuw je onder en word je geleefd. Het is helemaal niet echt individualistisch.
The view from nowhere.
pi_101704874
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de meute sneeuw je onder en word je geleefd. Het is helemaal niet echt individualistisch.
Ja, ik ben ook geen groepsmens. In een groep kan ik me niet goed onderscheiden terwijl ik eigenlijk mezelf zie als iemand die niet doorsnee is. Maar dat komt beter tot uiting in een kleine groep dan in een grote.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:09:10 #103
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101706479
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:23 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Ja, ik ben ook geen groepsmens. In een groep kan ik me niet goed onderscheiden terwijl ik eigenlijk mezelf zie als iemand die niet doorsnee is. Maar dat komt beter tot uiting in een kleine groep dan in een grote.
Zijn we dat niet allemaal? :P
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 13:16:27 #104
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101706734
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:09 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zijn we dat niet allemaal? :P
Iedereen is uniek, behalve ik.

-Herman Brusselmans-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101706967
Je hoort ook wel de klacht, dat tegenwoordig mensen navelstaren en geen interesse kunnen opbrengen voor wat zich buiten hun eigen achtertuin afspeelt. Mijn ervaring is, als je je wel bezig houdt met de dingen die zich afspelen buiten je eigen achtertuin, je leert dat je daar niet gelukkig van wordt. Alles buiten je eigen achtertuin is het speelveld van krachten die je willen dwingen in hun straatje te lopen. Je kunt je beter bezig houden met de dingen waar je zelf iets over te zeggen hebt en die bevinden zich allemaal in je eigen achtertuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-09-2011 13:48:01 ]
The view from nowhere.
pi_101707129
quote:
4s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:54 schreef Knevelt het volgende:

[..]

In het onderwijs werd het ineens nodig om scholieren en studenten inspraak te geven van zaken waar ze de ballen verstand van hebben. Het respect voor gezag werd hiermee belachelijk gemaakt.
Dat studenten iets te zeggen hebben in het onderwijs op de universiteiten vind ik juist noodzakelijk voor het goed functioneren van de grote universiteiten. De grote universiteiten hebben paar bestuurders die alles bepalen, maar die zelf geen idee meer hebben hoe het eigenlijk aan toe gaat als student.

Daarom is het noodzakelijk dat de studenten ook inspraak krijgen in het bestuur, zodat er niet een doorgeslagen moderne ideale leermethode naar de studenten wordt geprojecteerd.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 13:33:11 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101707312
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:28 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat studenten iets te zeggen hebben in het onderwijs op de universiteiten vind ik juist noodzakelijk voor het goed functioneren van de grote universiteiten. De grote universiteiten hebben paar bestuurders die alles bepalen, maar die zelf geen idee meer hebben hoe het eigenlijk aan toe gaat als student.

Daarom is het noodzakelijk dat de studenten ook inspraak krijgen in het bestuur, zodat er niet een doorgeslagen moderne ideale leermethode naar de studenten wordt geprojecteerd.
Ja maar die inspraak via OR, en studenten raad en dat soort constructies boeit de meeste studenten niet :D
  donderdag 8 september 2011 @ 13:35:06 #108
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_101707390
quote:
Dat van die bestuurders is waar, maar dan is studenten inspraak verlenen niet de juiste oplossing. Die gaan alleen maar smeken voor meer herkansingsmogelijkheden en lagere toelatingsvoorwaarden. :')
quote:
Ideale leermethoden is sobieso typisch weer een linkse hobby: blauwdrukken toepassen op mensen die nu eenmaal van nature ongelijk zijn.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  donderdag 8 september 2011 @ 13:37:54 #109
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101707488
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:23 schreef deelnemer het volgende:
Je hoort ook wel de klacht, dat tegenwoordig mensen navelstaren en geen interesse kunnen opbrengen voor wat zich buiten hun eigen achtertuin afspeelt. Mijn ervaring is, als je je wel bezig houdt met de dingen die zich afspelen buiten je eigen achtertuin, je leert dat je daar niet gelukkig van wordt. Alles buiten je eigen achtertuin is het speelveld van kachten die je willen dwingen in hun straatje te lopen. Je kunt je beter bezig houden met de dingen waar je zelf iets over te zeggen hebt en die bevinden zich allemaal in je eigen achtertuin.
Maar dat heeft weer direct te maken met de huidige indivualistiche hokjes/vakjes cultuur. Acceptatie van de ander zolang hij maar niet in jouw hokje komt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_101707777
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:09 schreef heartz het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat men heel vroeger zich wel wat gevoeliger uitte en dat het niet zo'n taboe was.
De verschillen in taalgebruik (woordkeuze enz) lijkt daar ook op te wijzen.
Ook een band voelen met de natuur wordt gauw als spiritueel beschouwd.
Maar goed, het was natuurlijk ook het omgekeerde. Vroeger waren ze waarschijnlijk meer gevoelig, spiritueel en nu lijkt rationaliteit mode te zijn. Ik wil niet beweren dat dat per definitie beter was.
Er is natuurlijk verders nix mis met een dosis rationaliteit, maar moet je dan ook meteen een ongevoelige idioot zijn.
Dus er lijken wel verschillen te zijn tussen vroeger en nu in het voortkomende gedrag (apathie).
Daarmee wil ik niet zeggen dat het vroeger helemaal niet voorkwam. :)
Rationaliteit heeft eigenlijk niets te maken met ongevoeligheid. Het is eerder een manier van hoe je kennis verwerft.

De meeste mensen hebben hier helemaal geen benul van. Het is maar een modeverschijnsel geworden om jezelf rationeel te noemen. Jezelf rationeel noemen is zoals het bezitten van een iPhone. Mensen zijn nog steeds even absurd zoals ze vroeger waren. Wellicht kun je zelfs de hedendaagse mensen absurder noemen, omdat ze het ontkennen.
pi_101707974
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:35 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Dat van die bestuurders is waar, maar dan is studenten inspraak verlenen niet de juiste oplossing. Die gaan alleen maar smeken voor meer herkansingsmogelijkheden en lagere toelatingsvoorwaarden. :')
Dat klopt, maar ze houden elkaar in het evenwicht. Zo blijven de herkansingsreglementen hetzelfde, dan heb ik er geen last van :P.
quote:
[..]

Ideale leermethoden is sobieso typisch weer een linkse hobby: blauwdrukken toepassen op mensen die nu eenmaal van nature ongelijk zijn.
Ik wil het liever niet links of rechts noemen. Binnenkort zal rechts ook wel met iets absurds komen om het onderwijs "revolutionair" te veranderen.
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 13:55:14 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101707997
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:47 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Rationaliteit heeft eigenlijk niets te maken met ongevoeligheid. Het is eerder een manier van hoe je kennis verwerft.

De meeste mensen hebben hier helemaal geen benul van. Het is maar een modeverschijnsel geworden om jezelf rationeel te noemen. Jezelf rationeel noemen is zoals het bezitten van een iPhone. Mensen zijn nog steeds even absurd zoals ze vroeger waren. Wellicht kun je zelfs de hedendaagse mensen absurder noemen, omdat ze het ontkennen.
Rationeel gezien moet ik je gelijk geven ;)

De ratio is al jaren zoek.
pi_101708054
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:37 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Maar dat heeft weer direct te maken met de huidige indivualistiche hokjes/vakjes cultuur. Acceptatie van de ander zolang hij maar niet in jouw hokje komt.
Volgens mij is dat individualisme een halve waarheid. Juist als individu ben je machteloos. Ik zie er vooral een enorme meelopers cultuur in. Het zit al in definitie van een ideale vrije markt ingebakken. In een ideale vrije markt moet jezelf volledig afstemmen op de wensen van anderen. Een bedrijf moet zijn productie afstemmen op de consument. Als de vraag verandert, moet je daarin meegaan. Er is zodoende helemaal geen ruimte voor een eigen koers. Nu nemen bedrijven daar geen genoegen mee, en proberen grip te krijgen op de consument door hem te bespelen / manipuleren. Voor de politiek geldt hetzelfde. Geven ze leiding of sluiten ze zich aan bij de wensen van het electoraat? Ze moeten zich aanpassen aan de wensen van het electoraat, maar dat is gekkenwerk. Het is alleen mogelijk om de kool en de geit te sparen door het electoraat te manipuleren. Hetzelfde geldt voor de individuele burger; meebewegen is de beste strategie.

[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 08-09-2011 14:04:05 ]
The view from nowhere.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:57:41 #114
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101708056
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Rationeel gezien moet ik je gelijk geven ;)

De ratio is al jaren zoek.
Is niet eens zozeer het belangrijkste onderdeel van het dagelijks functioneren van een mens, de meeste zaken gebeuren onbewust. Je onbewuste gevoelens probeer je dan met je ratio te onderbouwen ;)
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 14:00:31 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101708132
Tja dat is ook gewoon een trend je met een iphone, hipster kleertjes en een gadget blog, individualistisch te noemen. Vroeger had je dat met eclectisch en excentriek. Zoveel van die boomknuffelaars die allemaal precies hetzelfde 'excentriek' waren :D Yoga, Feng Shui en trantra sex. :D
pi_101708161
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:57 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Is niet eens zozeer het belangrijkste onderdeel van het dagelijks functioneren van een mens, de meeste zaken gebeuren onbewust. Je onbewuste gevoelens probeer je dan met je ratio te onderbouwen ;)
Je kunt als mens anders doen, dat maakt de mens volgens mij ook menselijk. Je kunt bijvoorbeeld begeren om een iPhone te kopen. Maar je kunt vervolgens nadenken of je een iPhone überhaupt nodig hebt, zodat je uiteindelijk een wat goedkoper mobieltje koopt.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:02:40 #117
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101708201
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:57 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volgens mij is dat individualisme een halve waarheid. Juist als individu ben je machteloos. Ik zie er vooral een enorme meelopers cultuur in. Het zit al in definitie van een ideale vrije markt ingebakken. In een ideale vrije markt moet jezelf volledig afstemmen op de wensen van anderen. Een bedrijf moet zijn productie afstemmen op de consument. Als de vraag verandert, moet je daarin meegaan. Er is zodoende helemaal geen ruimte voor een eigen koers. Nu nemen bedrijven daar geen genoegen mee, en proberen grip te krijgen op de consument door hem te bespelen / manipuleren.
Je hebt gelijk, het is allemaal niet zo zwart/wit , er zijn echter wel een aantal grote lijnen te trekken die door de veranderende maatschappij trekken. Een andere grote lijn is voortdurende vooruitgang, een stapje terug doen is bijna taboe.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:04:05 #118
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_101708242
Ik vind mijn generatie (ben 27) egoïstisch, onbeleefd, onvriendelijk, hebzuchtig, dom, kortzichtig, oppervlakkig.
De generatie na mij, nu begin 20 eind tiener, vind ik dit ook, maar dan nog een stap verder. Terwijl de huidige dertigers al weer een stuk beter zijn.

Komt allemaal door de kille kapitalistische maatschappij. Mensen moeten werken om andermans zakken te vullen. Zelf krijg je ook nog een beetje van ze en als je een gezin hebt moet je met z'n 2en 40 uur werken om een bescheiden huisje te kunnen betalen. Kinderen krijgen 0,0 aandacht en weten totaal niet hoe om te gaan met naastenliefde.

Je moet gewoon zorgen dat je zelf op een of andere manier bij de groep zakkenvullers hoort. Maakt niet uit of dat op een eerlijke manier gebeurt. Als je eenmaal tot deze categorie behoort kun je zelf je zakken laten vullen. Dit groepje wordt steeds kleiner, want je mede zakkenvullers onderling willen dat jij hun zakken meer vult dan andersom. Dit worden de toekomstige leiders, het broedsel van het neo-kapitalisme, the Bolkenstein children.

Op een gegeven moment krijg je een individualistische maatschappij waarin je gewoon 0,0 nog van elkaar kan verwachten. Het enige wat wij uiteindelijk nog mogen is zakken vullen en die zakken worden steeds groter.
pi_101708256
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, het is allemaal niet zo zwart/wit , er zijn echter wel een aantal grote lijnen te trekken die door de veranderende maatschappij trekken. Een andere grote lijn is voortdurende vooruitgang, een stapje terug doen is bijna taboe.
Wat is vooruitgang voor deze maatschappij eigenlijk? Meer geld en luxe. Heil de consumptiemaatschappij. :P
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 14:04:54 #120
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101708263
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Maar ook juist hip in bepaalde kringen, ik koop voornamelijk LPs, heb thuis zo'n draai telefoon, doe niet aan twitter en feesboek, etc, etc.

Dus dat stapje terug doen is ook weer een soort van tendens in bepaalde kringen (ik zie het ook steeds meer om me heen gebeuren, het moment dat je denkt iets 'unieks' te doen kom je in aanraking met de mensen die precies hetzelfde doen... )
  donderdag 8 september 2011 @ 14:08:56 #121
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101708408
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:01 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Je kunt als mens anders doen, dat maakt de mens volgens mij ook menselijk. Je kunt bijvoorbeeld begeren om een iPhone te kopen. Maar je kunt vervolgens nadenken of je een iPhone überhaupt nodig hebt, zodat je uiteindelijk een wat goedkoper mobieltje koopt.
Je hebt inderdaad te maken met een bepaalde regulatie, de mens is een combinatie van gevoel en ratio , te denken dat mensen alleen puur rationele wezens zijn is echter een grote fout.

Goede voorbeelden hiervan zijn verslavingen en psychische problemen.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:10:13 #122
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101708453
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:04 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Wat is vooruitgang voor deze maatschappij eigenlijk? Meer geld en luxe. Heil de consumptiemaatschappij. :P
Dat, en dan te bedenken dat we zo ongeveer al op de top zitten van de wereld.
pi_101708484
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:04 schreef Ixnay het volgende:
Ik vind mijn generatie (ben 27) egoïstisch, onbeleefd, onvriendelijk, hebzuchtig, dom, kortzichtig, oppervlakkig.
De generatie na mij, nu begin 20 eind tiener, vind ik dit ook, maar dan nog een stap verder. Terwijl de huidige dertigers al weer een stuk beter zijn.

Komt allemaal door de kille kapitalistische maatschappij. Mensen moeten werken om andermans zakken te vullen. Zelf krijg je ook nog een beetje van ze en als je een gezin hebt moet je met z'n 2en 40 uur werken om een bescheiden huisje te kunnen betalen. Kinderen krijgen 0,0 aandacht en weten totaal niet hoe om te gaan met naastenliefde.

Je moet gewoon zorgen dat je zelf op een of andere manier bij de groep zakkenvullers hoort. Maakt niet uit of dat op een eerlijke manier gebeurt. Als je eenmaal tot deze categorie behoort kun je zelf je zakken laten vullen. Dit groepje wordt steeds kleiner, want je mede zakkenvullers onderling willen dat jij hun zakken meer vult dan andersom. Dit worden de toekomstige leiders, het broedsel van het neo-kapitalisme, the Bolkenstein children.

Op een gegeven moment krijg je een individualistische maatschappij waarin je gewoon 0,0 nog van elkaar kan verwachten. Het enige wat wij uiteindelijk nog mogen is zakken vullen en die zakken worden steeds groter.
Volgens mij had een Russin lang geleden een stukje over de communisme in het oude Rusland geschreven in F&L. In haar stuk schreef ze, dat de hele solidariteit back-firede en mensen zwaar hebzuchtig werden en alleen voor zichzelf gingen leven. Dit is ook wat er op dit moment gebeurd in Nederland.
pi_101708565
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:11 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Volgens mij had een Russin lang geleden een stukje over de communisme in het oude Rusland geschreven in F&L. In haar stuk schreef ze, dat de hele solidariteit back-firede en mensen zwaar hebzuchtig werden en alleen voor zichzelf gingen leven. Dit is ook wat er op dit moment gebeurd in Nederland.
Bedoel je Helena1989?
The view from nowhere.
pi_101708600
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Bedoel je Helena1989?
Ja zij, ze heeft mooie stukken bijgedragen aan F&L.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')