Dank je wel voor de verbetering. Ik heb het in de tekst aangepast. Ik moet het nog in de afbeelding aanpassen.quote:Op woensdag 7 september 2011 21:49 schreef TR08 het volgende:
TS je bedoelt een stoomturbine. Maar dat maakt voor je verhaal verder weinig uit... er zitten alleen wel wat energetische foutjes in waardoor het niet zo simpel gaat werken.
We zitten op Fok!, niet op de TU Delft he?quote:Op woensdag 7 september 2011 22:00 schreef TR08 het volgende:
Wat voor drukval zie je trouwens voor je over de stoomturbines? Bij 40C is de dampspanning van stoom iets van 0.09 Bar absoluut ofzo. Dit is al kleiner dan de druk waar redelijk wat condensors op draaien.
Als je de druk bovenin op 0.03 Bar weet te krijgen (iets van 24C) is de energie die uit uit 1kg stoom haalt max circa 2.5 kJ/C x 14C=35kJ/kg (bij benadering).
Bij 1000kg/s haal je dan een vermogen van 35.000kJ/s ofwel 35MW. Die turbine mag dan iets van 30miljoen kosten...en daarvoor is een machine van de benodigde afmetingen niet te koop (bij lange na niet).
En dan vergeten we nog even dat je wat verliezen van drukval van de stoom door je 5km lange kolom etc hebt.
Van je stoomturbines krijg je waarschijnlijk gewoon geen vermogen. Maar van je water turbine misschien welJe moet wel een paar MW oproken aan koelvermogen om een condensor aan te drijven die je water bovenin met voldoende snelheid condenseert maar daar kun je mogelijk wel een eind mee komen. Dan heb je nog e.e.a aan verliezen om je spul vacuum te trekken. Je water bevat namelijk lucht en nog wat andere gassen die het koken tegen gaan houden doordat de druk op de waterkolommen toeneemt.
Je rendement van de waterturbine loopt met een nette turbine ergens tussen de 80% en 90% waarschijnlijk.
Vergeet verder niet dat je kolom stoom ook een eigen gewicht heeft waardoor die op het water onderin gaat drukken en daar het verdampen remt. Bij 5km hoogte telt dat effect aardig mee lijkt me.
Kijk anders eens op http://www.fluidprop.com voor een programma waarmee je eigenschappen van onder andere stoom en water kunt opvragen als functie van druk en temperatuur. Kun je in excel je model wat verder doorbeunen en hier neerzetten. Kijk maar eens wat je eruit krijgt
Mwoch met dit idee kun je met HAVO/VWO natuurkunde ook nog wel even stoeienquote:Op woensdag 7 september 2011 22:02 schreef destrovel het volgende:
[..]
We zitten op Fok!, niet op de TU Delft he?
Als het vat onderin groot genoeg is en het kanaal vanuit het vat naar het oppervlak is relatief smal dan lijkt me dat de druk toch redelijk groot zal zijn. Ik ben nog geen expert op het gebied van thermodynamica, maar misschien komt dat nog wel.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:00 schreef TR08 het volgende:
Wat voor drukval zie je trouwens voor je over de stoomturbines? Bij 40C is de dampspanning van stoom iets van 0.09 Bar absoluut ofzo. Dit is al kleiner dan de druk waar redelijk wat condensors op draaien.
Als je de druk bovenin op 0.03 Bar weet te krijgen (iets van 24C) is de energie die uit uit 1kg stoom haalt max circa 2.5 kJ/C x 14C=35kJ/kg (bij benadering).
Bij 1000kg/s haal je dan een vermogen van 35.000kJ/s ofwel 35MW. Die turbine mag dan iets van 30miljoen kosten...en daarvoor is een machine van de benodigde afmetingen niet te koop (bij lange na niet).
En dan vergeten we nog even dat je wat verliezen van drukval van de stoom door je 5km lange kolom etc hebt.
Van je stoomturbines krijg je waarschijnlijk gewoon geen vermogen. Maar van je water turbine misschien welJe moet wel een paar MW oproken aan koelvermogen om een condensor aan te drijven die je water bovenin met voldoende snelheid condenseert maar daar kun je mogelijk wel een eind mee komen. Dan heb je nog e.e.a aan verliezen om je spul vacuum te trekken. Je water bevat namelijk lucht en nog wat andere gassen die het koken tegen gaan houden doordat de druk op de waterkolommen toeneemt.
Je rendement van de waterturbine loopt met een nette turbine ergens tussen de 80% en 90% waarschijnlijk.
Vergeet verder niet dat je kolom stoom ook een eigen gewicht heeft waardoor die op het water onderin gaat drukken en daar het verdampen remt. Bij 5km hoogte telt dat effect aardig mee lijkt me.
Kijk anders eens op http://www.fluidprop.com voor een programma waarmee je eigenschappen van onder andere stoom en water kunt opvragen als functie van druk en temperatuur. Kun je in excel je model wat verder doorbeunen en hier neerzetten. Kijk maar eens wat je eruit krijgt
Dat zeker, je moet idd dit soort ideeën ondersteunen. Vaak kost het alleen veel ontwikkeltijd.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:14 schreef polderturk het volgende:
We willen toch wat aan het wereldwijde energieprobleem doen? Dan wordt het hoog tijd dat we zulke ideeen gaan realizeren.
Maakt niet uit. Als je het niet snapt kan je dan maar beter wegblijvenquote:Op woensdag 7 september 2011 22:02 schreef destrovel het volgende:
[..]
We zitten op Fok!, niet op de TU Delft he?
Het maakt niet uit hoe groot je buis is, het gaat om de hoogte.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:13 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als het vat onderin groot genoeg is en het kanaal vanuit het vat naar het oppervlak is relatief smal dan lijkt me dat de druk toch redelijk groot zal zijn. Ik ben nog geen expert op het gebied van thermodynamica, maar misschien komt dat nog wel.
Waarom zou de toren kilometers hoog moeten worden? Kan je dat niet in de diepte kwijt? Vele kilometers hoog bouwen is onrendabel en superduur. Kijk maar naar die toren in dubai.quote:In een gesloten systeem waarin het water weer volledig naar beneden wordt geleidt door waterturbines, ipv dat het gewonnen wordt voor consumptie zal in ieder geval wel een groot deel van de volledige potentiele energie gewonnen kunnen worden. Ook als we een toren van vele kilometers hoog bouwen
Dat het water in een systeem helemaal naar beneden wordt geleid waarbij de energie met onder elkaar opgestelde waterkrachtturbines gewonnen wordt had ik als optie erbij gezet. Het is inderdaad goedkoper het in de grond te stoppen dan de lucht in te bouwen.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Als je het niet snapt kan je dan maar beter wegblijven
[..]
Het maakt niet uit hoe groot je buis is, het gaat om de hoogte.
Het gewicht per vierkante mm blijft even groot. Pas als je de hoogte kleiner maakt word ook de druk lager.
[..]
Waarom zou de toren kilometers hoog moeten worden? Kan je dat niet in de diepte kwijt? Vele kilometers hoog bouwen is onrendabel en superduur. Kijk maar naar die toren in dubai.
http://en.wikipedia.org/wiki/TauTona_Minequote:Op woensdag 7 september 2011 22:50 schreef o43blondiee het volgende:
Kunnen we wel 5 kilometer de aade in?
Gek!quote:Op woensdag 7 september 2011 22:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/TauTona_Mine
3.9 km diep. Dus 5 moet ook wel kunnen.
En olie zit ook op dat soort dieptes.
Dat je bepaalde dingen nog niet geleerd hebt wil niet altijd zeggen dat je er uberhaupt te stom voor bentquote:Op woensdag 7 september 2011 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Als je het niet snapt kan je dan maar beter wegblijven
-knip-
Ik had het gewoon over statische druk van de stoomkolom. Hetzelfde effect als jij met je waterkolom in het bovenste vat doet. Bij 5 km hoogte telt dat wel mee.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:13 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als het vat onderin groot genoeg is en het kanaal vanuit het vat naar het oppervlak is relatief smal dan lijkt me dat de druk toch redelijk groot zal zijn. Ik ben nog geen expert op het gebied van thermodynamica, maar misschien komt dat nog wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |