abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 september 2011 @ 23:04:59 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_101694512
Geef je dan op Duuv :Y
Kan nu nog. Er is grote belangstelling voor.

Ik heb het ook al gedaan :P
pi_101695594
ZZZ Gefeliciteerd! ^O^
dag
pi_101696006
Als er nog iemand een reisje richting Zwitserland van plan is, je schijnt 50% korting te kunnen krijgen bij de treinreiswinkel:


[ Bericht 0% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 07-09-2011 23:50:37 ]
  donderdag 8 september 2011 @ 07:47:27 #104
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101699423
Helaas, ik ben er dit jaar al geweest. 50% korting op trein zou wel mooi zijn, om de prijzen enigszins normaal te krijgen daar _O-

Ohja, dit was nog niet gemeld volgens mij:
railwaygazette twitterde op woensdag 07-09-2011 om 08:44:07 Speaking in Moscow, Alstom Technical Director Francois Lacote confirms development of double deck AGVII concept for SNCF #expo1520 reageer retweet


[ Bericht 70% gewijzigd door James1988 op 08-09-2011 08:28:00 ]
pi_101718853
Bij deze wil ik nog even de springer van vanochtend bedanken die het hele treinverkeer ontregelde tussen Driebergen en Ede
  donderdag 8 september 2011 @ 20:07:07 #106
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101721238
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:04 schreef greavy het volgende:
Geef je dan op Duuv :Y
Kan nu nog. Er is grote belangstelling voor.

Ik heb het ook al gedaan :P
Ik ben nergens lid, dus zal wel buiten de boot vallen... :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_101721886
Feli ziggy.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 8 september 2011 @ 20:58:28 #108
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_101723982
Thanx iedereen. :)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 8 september 2011 @ 21:37:12 #109
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_101727055
We hadden het eerder deze week over VCVL en Winsum. Hier een kleine uitleg.



Dit is een simpel VCVL-station, zoals dat onder Procesleiding nog steeds bestaat op een aantal trajecten. VCVL staat voor Vereenvoudigde Centrale Verkeersleiding en was ontworpen om kleine emplacementjes te bedienen zonder overbodige luxe.

Het ontwerp is vrij simpel. Seinen 2 en 8, de inrijders van het emplacement, zijn automatische seinen en kunnen niet door de treindienstleider bediend worden. Hij ziet ze zelfs niet op zijn scherm. Deze seinen tonen automatisch veilig als er geen spoorbezetting op het achterliggende spoor is (sein 2 toont dus veilig als spoor 101 "schoon" is, sein 8 toont veilig als spoor 102 "schoon" is). Wissels 1 en 3 zijn wissels met een voorkeursstand, in dit geval rechtsleidend. Deze kunnen slechts indirect omgelegd worden. Seinen 4 en 6 zijn bediende seinen en kunnen dus gebruikt worden om een rijweg in te stellen.

De werking in een normale situatie is als volgt voor een trein die van vrije baan AA naar vrije baan AB rijdt.
- Op het station dat links aan vrije-baan-spoor AA grenst, wordt een rijweg naar AA ingesteld. Het uitrijdsein aldaar komt veilig. Wissel 1 ligt standaard rechtsleidend, dus de trein komt op spoor 101 binnen. De treindienstleider kan hier niets aan veranderen, het wissel kan niet linksleidend worden gelegd voor deze trein.
- Er wordt een rijweg van spoor 101 naar spoor AB ingesteld. Wissel 3 loopt om naar de linksleidende stand en sein 6 komt veilig. De trein vertrekt en zodra deze sein 8 volledig is gepasseerd, loopt het wissel automatisch terug naar de voorkeursstand, rechtsleidend dus.

Er ontstaan problemen als een trein van rijrichting moet wisselen, bijvoorbeeld door een versperring verderop.
- Een trein die op spoor 101 staat, kan geen veilig naar spoor AA krijgen. Er staat geen sein in die richting en de treindienstleider kan dus geen rijweg instellen. Hij kan dan alleen richting spoor AA vertrekken na een rijopdracht van de treindienstleider. Dit komt grotendeels overeen met een aanwijzing STS (Stoptonend Sein), maar er staat geen sein, dus die aanwijzing gebruiken we niet letterlijk. Inhoudelijk komt het op hetzelfde neer: de treindienstleider zorgt ervoor dat er geen treinen van de andere kant komen en zorgt dat wissel 1 niet kan omlopen. We weten dat het wissel standaard rechtsleidend ligt, dus het ligt goed voor een beweging van 101 naar AA. Het voorkomen van het omlopen van het wissel doen we door te waarborgen dat er geen rijweg van sein 4 naar spoor AA kan worden ingesteld.
- Als het spoor AB wel bereden mag worden, maar we moeten wel van rijrichting keren, dan is er een makkelijker manier. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor 101 naar AB. De trein rijdt volledig voorbij sein 8, stopt en bouwt om. Wissel 3 loopt automatisch om en als er geen trein op spoor 102 staat, toont sein 8 automatisch veilig. De trein kan binnenkomen op spoor 102 en een normale rijweg naar AA krijgen.

Voor de treindienstleider is VCVL een rare manier van werken. Er zijn inrijders die hij niet kan zien of bedienen en de stand van de wissels is ook niet op te vragen of te controleren, alleen logisch te beredeneren. Bij een wisselstoring is VCVL een crime, zeker als er ook nog wissels gekrukt moeten worden door machinisten.

Vragen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 8 september 2011 @ 21:50:53 #110
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101728066
Volgens mij is Waddinxveen ook VCVL, kan dat? Mooie uitleg, leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_101728525
Ik had vandaag een defecte deur in de 2de klas bovenverdieping.

Ik dacht dat bij M6 stellen niks defect zou zijn.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  donderdag 8 september 2011 @ 21:57:14 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101728621
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:56 schreef sararaats het volgende:
Ik had vandaag een defecte deur in de 2de klas bovenverdieping.

Ik dacht dat bij M6 stellen niks defect zou zijn.
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Het is verbouwd, dus gaat het stuk! ;)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 september 2011 @ 21:59:55 #113
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_101728876
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:56 schreef sararaats het volgende:
Ik had vandaag een defecte deur in de 2de klas bovenverdieping.

Ik dacht dat bij M6 stellen niks defect zou zijn.
Gaat het om pneumatische tussendeuren?
pi_101729277
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:59 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Gaat het om pneumatische tussendeuren?
Yep. Jengelende kinderen vonden dat alles te traag ging.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  donderdag 8 september 2011 @ 22:12:02 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101729903
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:04 schreef sararaats het volgende:

[..]

Yep. Jengelende kinderen vonden dat alles te traag ging.
En toen was het stuk??
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 september 2011 @ 22:13:29 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101729991
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wie heeft je dat wijsgemaakt? Het is verbouwd, dus gaat het stuk! ;)
M6 is nieuw, bedoel je niet toevallig M5? ;)
  donderdag 8 september 2011 @ 22:14:25 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101730042
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

M6 is nieuw, bedoel je niet toevallig M5? ;)
Eh, vast! Jij bent de specialist! :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_101730101
quote:
5s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

En toen was het stuk??
Er stond iemand aan die deur te wringen toen zo'n kind riep van "doe die deur open"

Ik riep terug dat de deur tegenspartelde ;)
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  donderdag 8 september 2011 @ 22:19:56 #119
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_101730451
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

M6 is nieuw, bedoel je niet toevallig M5? ;)
Ja, ik las er weer eens overheen.

quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:15 schreef sararaats het volgende:

[..]

Er stond iemand aan die deur te wringen toen zo'n kind riep van "doe die deur open"

Ik riep terug dat de deur tegenspartelde ;)
Ik wens echt dat de NMBS zijn wagenpark vereenvoudigt, dit om de onderhoudskosten te drukken.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:31:19 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_101731445
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik ben nergens lid, dus zal wel buiten de boot vallen... :{
Proberen kan geen kwaad. Hoe langer je wacht, hoe minder kans je nog hebt natuurlijk
  donderdag 8 september 2011 @ 22:33:03 #121
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101731575
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Proberen kan geen kwaad. Hoe langer je wacht, hoe minder kans je nog hebt natuurlijk
Ik ben al aangemeld. ;)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 september 2011 @ 22:33:39 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_101731632
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik ben al aangemeld. ;)
Ok :P
  donderdag 8 september 2011 @ 22:36:29 #123
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101731825
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:19 schreef Ofyles2 het volgende:

Ik wens echt dat de NMBS zijn wagenpark vereenvoudigt, dit om de onderhoudskosten te drukken.
Dat doen ze ook: ze hebben 120 EuroSprinters (ES64U4, ofwel HLE 18), 305 stuks Desiro ML (stoptreinen en GEN) en veel M6-dubbeldekkers besteld.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:37:39 #124
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_101731930
Doe mijn vcvl-verhaal ook maar in de OP. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, #348
James?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:42:53 #125
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_101732349
Mooi en duidelijk verhaal z-z-ziggy! Tof :Y
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_101732576
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Hee ik heb gehoord dat de 7503 een proefrit gaat maken morgen. Het zijn geruchten hoor maar hij gaat naar Den Haag :Y

Bron wil anoniem blijven i.v.m. represailles :Y
Welke ?
pi_101733129
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
We hadden het eerder deze week over VCVL en Winsum. Hier een kleine uitleg.

[ afbeelding ]

Dit is een simpel VCVL-station, zoals dat onder Procesleiding nog steeds bestaat op een aantal trajecten. VCVL staat voor Vereenvoudigde Centrale Verkeersleiding en was ontworpen om kleine emplacementjes te bedienen zonder overbodige luxe.

Het ontwerp is vrij simpel. Seinen 2 en 8, de inrijders van het emplacement, zijn automatische seinen en kunnen niet door de treindienstleider bediend worden. Hij ziet ze zelfs niet op zijn scherm. Deze seinen tonen automatisch veilig als er geen spoorbezetting op het achterliggende spoor is (sein 2 toont dus veilig als spoor 101 "schoon" is, sein 8 toont veilig als spoor 102 "schoon" is). Wissels 1 en 3 zijn wissels met een voorkeursstand, in dit geval rechtsleidend. Deze kunnen slechts indirect omgelegd worden. Seinen 4 en 6 zijn bediende seinen en kunnen dus gebruikt worden om een rijweg in te stellen.

De werking in een normale situatie is als volgt voor een trein die van vrije baan AA naar vrije baan AB rijdt.
- Op het station dat links aan vrije-baan-spoor AA grenst, wordt een rijweg naar AA ingesteld. Het uitrijdsein aldaar komt veilig. Wissel 1 ligt standaard rechtsleidend, dus de trein komt op spoor 101 binnen. De treindienstleider kan hier niets aan veranderen, het wissel kan niet linksleidend worden gelegd voor deze trein.
- Er wordt een rijweg van spoor 101 naar spoor AB ingesteld. Wissel 3 loopt om naar de linksleidende stand en sein 6 komt veilig. De trein vertrekt en zodra deze sein 8 volledig is gepasseerd, loopt het wissel automatisch terug naar de voorkeursstand, rechtsleidend dus.

Er ontstaan problemen als een trein van rijrichting moet wisselen, bijvoorbeeld door een versperring verderop.
- Een trein die op spoor 101 staat, kan geen veilig naar spoor AA krijgen. Er staat geen sein in die richting en de treindienstleider kan dus geen rijweg instellen. Hij kan dan alleen richting spoor AA vertrekken na een rijopdracht van de treindienstleider. Dit komt grotendeels overeen met een aanwijzing STS (Stoptonend Sein), maar er staat geen sein, dus die aanwijzing gebruiken we niet letterlijk. Inhoudelijk komt het op hetzelfde neer: de treindienstleider zorgt ervoor dat er geen treinen van de andere kant komen en zorgt dat wissel 1 niet kan omlopen. We weten dat het wissel standaard rechtsleidend ligt, dus het ligt goed voor een beweging van 101 naar AA. Het voorkomen van het omlopen van het wissel doen we door te waarborgen dat er geen rijweg van sein 4 naar spoor AA kan worden ingesteld.
- Als het spoor AB wel bereden mag worden, maar we moeten wel van rijrichting keren, dan is er een makkelijker manier. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor 101 naar AB. De trein rijdt volledig voorbij sein 8, stopt en bouwt om. Wissel 3 loopt automatisch om en als er geen trein op spoor 102 staat, toont sein 8 automatisch veilig. De trein kan binnenkomen op spoor 102 en een normale rijweg naar AA krijgen.

Voor de treindienstleider is VCVL een rare manier van werken. Er zijn inrijders die hij niet kan zien of bedienen en de stand van de wissels is ook niet op te vragen of te controleren, alleen logisch te beredeneren. Bij een wisselstoring is VCVL een crime, zeker als er ook nog wissels gekrukt moeten worden door machinisten.

Vragen?
Wat een kutsysteem.
  donderdag 8 september 2011 @ 22:57:49 #128
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101733350
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:54 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Wat een kutsysteem.
Waarom quote je dat hele stuk?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_101733363
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:46 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Welke ?
En de proefrit is niet doorgegaan wegens een mechanisch defect, lees ik net :P.
pi_101733462
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:58 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En de proefrit is niet doorgegaan wegens een mechanisch defect, lees ik net :P.
Wat voor trein? Wat is de 7503?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 september 2011 @ 23:00:06 #131
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_101733513
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:59 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Wat voor trein? Wat is de 7503?
een DDZ, een gereviseerde DD-AR
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_101733565
Dankjewel, ik reageerde iets te snel. Stond inderdaad boven de post van flash :Y
  donderdag 8 september 2011 @ 23:10:20 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101734267
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Doe mijn vcvl-verhaal ook maar in de OP. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, #348
James?
Ik zou het graag voor je doen. Maar ik kan de OP niet meer bewerken ;(
pi_101739552
quote:
15s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waarom quote je dat hele stuk?
Omdat het helemaal kut is.
pi_101740034
Ik vind het interessant, leuk om te lezen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 9 september 2011 @ 07:38:18 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_101740395
Ze gaan raildempers bij Vriezenveen neerleggen..
  vrijdag 9 september 2011 @ 07:41:25 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_101740413
Oh. Ze gaan het nog ingewikkelder maken: Altijd Korting, een nieuw product die geldig is in bus/tram/metro/trein, behalve bij NS ...
pi_101740457
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 07:38 schreef greavy het volgende:
Ze gaan raildempers bij Vriezenveen neerleggen..
:D
  vrijdag 9 september 2011 @ 07:56:32 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101740507
Wanneer gaat NS Hispeed nou eens met die Italiaanse meuk rondkarren? Die ICRm Prio ken ik nu wel :+
  vrijdag 9 september 2011 @ 08:41:25 #140
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101740939
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 07:56 schreef James1988 het volgende:
Wanneer gaat NS Hispeed nou eens met die Italiaanse meuk rondkarren? Die ICRm Prio ken ik nu wel :+
Als pasen en pinksteren op één dag valt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 september 2011 @ 08:44:41 #141
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_101740970
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 07:56 schreef James1988 het volgende:
Wanneer gaat NS Hispeed nou eens met die Italiaanse meuk rondkarren? Die ICRm Prio ken ik nu wel :+
Eind dit jaar is nu het verhaal geloof ik. Echt! Beloofd!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 9 september 2011 @ 08:46:07 #142
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_101740991
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 september 2011 08:44 schreef V2 het volgende:

[..]

Eind dit jaar is nu het verhaal geloof ik. Echt! Beloofd!
Ja hoor, tuurlijk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 september 2011 @ 08:51:53 #143
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_101741069
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 08:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja hoor, tuurlijk!
Wacht! Misschien was het eind van 'het' jaar ;) waarbij 'het' naar keus mag worden ingevuld. 2021 ofzo.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 9 september 2011 @ 08:55:58 #144
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101741122
Lekker zo, vanuit Breda naar Schiphol met de Fyra. En vanaf Schiphol naar Amsterdam Zuid met de IC Berlijn :D

Jammer dat ik niet mee kan tot Berlijn ;(

Totale reistijd 1u04. <3

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 09-09-2011 09:10:26 ]
pi_101741725
Is er momenteel nog zoiets als een dagkaarten aanbieding ergens?
pi_101741738
Die overstap gehaald ja? Was Fyra zo vroeg of de IC Berlijn vertraagd? 'k Zie eigenlijk altijd de IC Berlijn net vertrekken wanneer Fyra z'n deuren ontgrendeld..
  vrijdag 9 september 2011 @ 09:38:44 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101741811
De Fyra stond om 8.46 met open deuren op spoor 1 te Schiphol. 3 minuten overstaptijd, ik had de overstap bijna niet gehaald omdat een groep kofferterroristen meteen begon met hun koffers in die trein te gaan laden... daar ben ik gewoon brutaal voor gaan staan totdat ik erlangs kon.

Om .49 nét op tijd in de Berlijntrein kunnen stappen. :)
pi_101742094
Ah nice :). 'k Neem zelf een half uur speling wanneer ik de IC Berlijn wil pakken, kan 'k nog even op m'n gemak naar een fatsoenlijke wc en met Starbucks-choco vliegtuigjes kijken :7 .
  vrijdag 9 september 2011 @ 09:58:43 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_101742216
Voor mij was het gewoon de eerste de beste aansluiting om op m'n werk te komen :+
pi_101742245
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:52 schreef Ireyon het volgende:
Ah nice :). 'k Neem zelf een half uur speling wanneer ik de IC Berlijn wil pakken, kan 'k nog even op m'n gemak naar een fatsoenlijke wc en met Starbucks-choco vliegtuigjes kijken :7 .
En mooi gratis, die wc op Schiphol :)

Ik zie hier mooi alles langs rijden vanaf mijn balkon O+ kan ook de perron-omroep prima horen :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')