http://www.telegraaf.nl/b(...)righeid__.html?p=1,1quote:Hogere boetes voor hufterige overtredingen
DEN HAAG - Asociaal gedrag in het verkeer en (veel) te hard rijden worden extra beboet. Dat schrijft minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie maandag aan de Kamer.
Een boete wegens 10 kilometer te hard rijden binnen een 30 kilometerzone, gaat van 54 naar 93 euro. De geldstraf voor 'asociale overtredingen' stijgt met ongeveer 140 euro per overtreding. Hierbij wordt in het bijzonder gekeken naar gedragingen waarbij sprake is van opzet, aldus de bewindsman.
Het is een gevolg van de motie van Kees van der Staaij de SGP. Die wilde een speciale aanpak van grote verkeersovertredingen, waaronder snelheidsovertredingen in woonwijken, hufterigheid in het verkeer en herhaald wangedrag.
De algehele verhoging van de boetetarieven per 1 januari is 15 procent en dus niet de 20 procent die het vorige kabinet voor ogen had. Van der Staaij wilde geen gelijke verhoging van alle boetes, maar een extra verhoging van de boetes voor bepaalde misdragingen. Daaronder vallen straks het besturen van een auto terwijl het rijbewijs is ingenomen na het niet betalen van een verkeersboete, het niet verlenen van voorrang aan voetgangers bij een oversteekplaats en het negeren van een stopteken van de politie.
Nou ja, vind ik best hufterig want je weet dat er in die straten/wijken vaak kinderen buiten spelen.quote:Op maandag 5 september 2011 19:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
10 per uur te hard in een 30 zone hufterig?
Kennelijk dus niet. Nederland is nog te rijk om zich over wat boetetjes zorgen te moeten maken.quote:Op maandag 5 september 2011 19:06 schreef Wokkel het volgende:
15% verhoging per 1 januari?
Je zou toch verwachten dat het break-even point nu wel is bereikt en er dus minder aan boetes binnen gaat komen omdat mensen zich gaan 'gedragen'.
Als er kinderen op straat spelen is dat meestal op een erf toch?quote:Op maandag 5 september 2011 19:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja, vind ik best hufterig want je weet dat er in die straten/wijken vaak kinderen buiten spelen.
er staat toch asociaal gedrag en veel te hard rijden ...quote:Op maandag 5 september 2011 19:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)righeid__.html?p=1,1
10 per uur te hard in een 30 zone hufterig?
Met de laatste alinea ben ik het wel eens opzich![]()
Hier vlakbij heb je ook zo'n zone en daar is me totaal onduidelijk waarom dat zo is. De weg was vroeger dan ook een 50 km zone, maar ik gok dat omwonenden gewoon last hebben van het geluid.quote:Op maandag 5 september 2011 19:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja, vind ik best hufterig want je weet dat er in die straten/wijken vaak kinderen buiten spelen.
Dan hou je je toch gewoon an de regels?quote:Op maandag 5 september 2011 19:23 schreef J0kkebr0k het volgende:
Hier vlakbij heb je ook zo'n zone en daar is me totaal onduidelijk waarom dat zo is. De weg was vroeger dan ook een 50 km zone, maar ik gok dat omwonenden gewoon last hebben van het geluid.
Boetes zijn al hoog genoeg. Heb er onlangs weer 3 voor de kiezen gehad... en echt niet omdat ik me hufterig gedraag.
echt niet hoor...nou als je er 3 achter elkaar krijgt...quote:Op maandag 5 september 2011 19:23 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hier vlakbij heb je ook zo'n zone en daar is me totaal onduidelijk waarom dat zo is. De weg was vroeger dan ook een 50 km zone, maar ik gok dat omwonenden gewoon last hebben van het geluid.
Boetes zijn al hoog genoeg. Heb er onlangs weer 3 voor de kiezen gehad... en echt niet omdat ik me hufterig gedraag.
Dat klopt, maar soms is dat gewoonweg wat lastig. Toch let ik er al meer op en rij inmiddels nog rustiger.quote:Op maandag 5 september 2011 19:26 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dan hou je je toch gewoon an de regels?
Als je dat doet, krijg je geen boetes.
Soms kan het leven zo simpel zijn...
Kennelijk moet je er nog meer op letten.quote:Op maandag 5 september 2011 19:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dat klopt, maar soms is dat gewoonweg wat lastig. Toch let ik er al meer op en rij inmiddels nog rustiger.
Hufterig vind ik als je het écht bont maakt, je mede weggebruikers van de weg drukt, bumperkleeft, onnodig links kleeft, geen voorrang verleent of gewoon asociaal hard rijdt.quote:Op maandag 5 september 2011 19:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
echt niet hoor...nou als je er 3 achter elkaar krijgt...
nou daar is het toch op gericht ? Lijkt mij prima maatregel, beter dan alle boetes gelijkmatig verhogen.quote:Op maandag 5 september 2011 19:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hufterig vind ik als je het écht bont maakt, je mede weggebruikers van de weg drukt, bumperkleeft, onnodig links kleeft, geen voorrang verleent of gewoon asociaal hard rijdt.
Je hebt van die wegen waar je 50 mag rijden, maar waarbij dat een vreemde snelheid is voor je gevoel. Zeker als je net van de snelweg afkomt. Als je dan een kilometertje of 10 a 15 te hard rijdt, vind ik niet dat je dat zwaar moeten beboeten. Feit is ook dat ze juist op dat soort wegen gaan staan om geld binnen te harken.quote:Op maandag 5 september 2011 19:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Kennelijk moet je er nog meer op letten.
En lastig? Ach, da's een kwestie van aanpassen. Dat ligt niet aan de wegbeheerder, maar aan jou.
Helemaal geen discussie over nodig. De wegbeheerder heeft besloten een snelheidslimiet aan te geven. Hou je je hier niet aan, krijg je een boete, die ook vooraf is vastgesteld (tenzij het aan de OvJ voorgelged wordt). Iedereen weet precies wat er van hem verlangd wordt en wat de consequenties zijn als je je daar niet aan houdt. Daar hoeven we helemaal niet over te discussieren.quote:Op maandag 5 september 2011 19:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
Je hebt van die wegen waar je 50 mag rijden, maar waarbij dat een vreemde snelheid is voor je gevoel. Zeker als je net van de snelweg afkomt. Als je dan een kilometertje of 10 a 15 te hard rijdt, vind ik niet dat je dat zwaar moeten beboeten. Feit is ook dat ze juist op dat soort wegen gaan staan om geld binnen te harken.
Maar goed... dat is een eindeloze discussie, waar we toch nooit uitkomen. Net als de discussie over roken.
Ik zie niet in waarom dat hufterig is.quote:Op maandag 5 september 2011 19:23 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het sneaky om een hoekje staan met een lasergun om zo het geld van de automobilist uit de zak te kloppen, vind ik hufterig.
Een besluit vanuit de overheid is niet heilig. Een vastgestelde regel kan onredelijk zijn. Stel dat morgen de wetgever ervoor kiest om de maximumsnelheid op de snelwegen terug te brengen naar 30 km/u, is de regel dan onredelijk of de mensen die het er niet mee eens zijn?quote:Op maandag 5 september 2011 19:40 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Helemaal geen discussie over nodig. De wegbeheerder heeft besloten een snelheidslimiet aan te geven. Hou je je hier niet aan, krijg je een boete, die ook vooraf is vastgesteld (tenzij het aan de OvJ voorgelged wordt). Iedereen weet precies wat er van hem verlangd wordt en wat de consequenties zijn als je je daar niet aan houdt. Daar hoeven we helemaal niet over te discussieren.
En als een snelheid vreemd voelt.. gevoel is iets persoonlijks. Een ander hoeft met diezelfde snelheid geen probleem te hebben. Het ligt dus gewoon aan jou. Niks persoonlijks en/of negatiefs, gewoon een vaststelling.
Ik rij ook wel eens te hard of krijg boetes voor andere zaken. Ik weet dat ik fout zat en ga daar niet over zeuren of smoesjes verzinnen. Verantwoordelijkheid nemen heet dat.
Kunnen ze net zo goed een tekstkar neerzetten.quote:Op maandag 5 september 2011 19:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat hufterig is.
Ze mogen van jou alleen maar ergens opvallend gaan staan, zodat jij netjes kunt afremmen op het punt in kwestie en dan gewoon de regels weer kunt overtreden zonder risico?
Dan dien je daar op een andere manier tegen te ageren dan toch 100/120 km/u te blijven rijden.quote:Op maandag 5 september 2011 19:50 schreef Meh7 het volgende:
Een besluit vanuit de overheid is niet heilig. Een vastgestelde regel kan onredelijk zijn. Stel dat morgen de wetgever ervoor kiest om de maximumsnelheid op de snelwegen terug te brengen naar 30 km/u, is de regel dan onredelijk of de mensen die het er niet mee eens zijn?
"Beste burger, wij willen u erop attenderen dat wij over 4 km met een lasergun, achter de boom met de wit/blauw/oranje sticker, op snelheid staan te controleren. Vergeet niet af te remmen tot 50 km/u! Hierna kunt u uw reis weer zoals normaal vervolgen."quote:Op maandag 5 september 2011 19:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Kunnen ze net zo goed een tekstkar neerzetten.
Ze kiezen bewust die wegen uit, omdat het daar scoren is. Dat vind ik hufterig ja.quote:Op maandag 5 september 2011 19:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat hufterig is.
Ze mogen van jou alleen maar ergens opvallend gaan staan, zodat jij netjes kunt afremmen op het punt in kwestie en dan gewoon de regels weer kunt overtreden zonder risico?
Dan moet je wel snel kunnen lezen.quote:Op maandag 5 september 2011 19:52 schreef kwiwi het volgende:
[..]
"Beste burger, wij willen u erop attenderen dat wij over 4 km met een lasergun, achter de boom met de wit/blauw/oranje sticker, op snelheid staan te controleren. Vergeet niet af te remmen tot 50 km/u! Hierna kunt u uw reis weer zoals normaal vervolgen."
Dan is het toch ook nodig dat ze juist daar gaan staan?quote:Op maandag 5 september 2011 19:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ze kiezen bewust die wegen uit, omdat het daar scoren is. Dat vind ik hufterig ja.
Dat er consequenties zijn, betekent niet dat je het ook eens moet zijn met de regel of de consequentie. Als ik ergens maar 30 mag, terwijl je er bij wijze van spreken met 60 nog veilig kan rijden en ik rijd 40, dan vind ik het belachelijk dat dat als hufterig wordt bestempeld en als zodanig wordt bestraft.quote:Op maandag 5 september 2011 19:52 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dan dien je daar op een andere manier tegen te ageren dan toch 100/120 km/u te blijven rijden.
Als je toch 100/120 blijft rijden, zijn de consequenties voor jou.
Klinkt niet zo gek toch? Je kan er ook stiekem gaan staan en iedereen te hard voorbij laten rijden en een foto nemen.quote:Op maandag 5 september 2011 19:52 schreef kwiwi het volgende:
[..]
"Beste burger, wij willen u erop attenderen dat wij over 4 km met een lasergun, achter de boom met de wit/blauw/oranje sticker bij de basisschool, op snelheid staan te controleren. Vergeet niet af te remmen tot 50 km/u! Hierna kunt u uw reis weer zoals normaal vervolgen."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |