Er zijn bij ons een aantal beperkingen waardoor een systeem opbouwen op de vloer een probleem is:
1) Budget (verbouwing loopt al lang en we kunnen op een aantal punten gewoon niet meer zo maar voor "het beste" gaan. De oplossing onder de vloer is 4000-5000 goedkoper en dat is gewoon een heel krachtig argument. Niet doorslaggevend maar wel krachtig (voor ons).
2) De opbouwhoogte. We hebben granito vloeren die nu al net niet aansluiten op de houten vloer en rondom klassieke plinten. Als we een opbouw systeem doen komt de vloer ten minste circa 5cm omhoog tov nu en de huidige vloer is eigenlijk al iets te hoog. De plinten moeten dan omhoog, een deel raakt beschadigd, moet vernieuwd en dat kost ook al weer een paar honderd extra omdat we wel het huidige oude design willen houden.
De houten draagvloer eruit om hoogte te winnen en dan een vloerverwarming in beton storten kan ook, maar dan zou ik ook meteen de houten draagbalken vervangen met beton en dat geintje kost alleen al circa 7k voor de nieuwe betonnen vloer + balken. Vloerverwarming komt er dan nog bij.
3) Puntbelastingen worden een probleem als ik bij die droogverleg systemen de vloer direct op de laag met pijpen leg. Daar moet bij alle systemen die ik tot nog toe gezien heb een extra laag bij tussen die en warmte remt en hoogte kost.
*
Dan mbt het systeem van klipper: De afwerkvloer kan daar niet direct bovenop omdat je dan moet gaan uitkijken met puntbelastingen. Geen tussenlaag = geen garantie op lekdichtheid bij de fabrikanten die ik sprak. Wat wel interessant is is de alu laag. Misschien is die ook te gebruiken als warmtespreider onder de vloer waardoor de warmte overdracht onder de vloer ver omhoog gaat

En Klipper: als je mijn berekening even bekijkt zie je dat de isolerende werking van een spleet lucht van 1mm mee valt tov die van een houten plank. De ondervloer isoleert 3-4x zo goed als de luchtspleet en de afdekvloer 2x.
De isolerende werking van "luchtcellen" die echt wat groter zijn is natuurlijk wel weer meer maar hoeveel precies...daar ging ik nog naar kijken. Samen met een vloertje leggen vanmiddag is dat even niet gelukt

Vraagje trouwens: Heb jij een industriele brander in je UI? Welk merk en type?