Ik dacht dat ik nog de enige was hier op Fok die er nog zo over dacht.quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
Je suggereert helemaal geen oplossing, je hebt een halfgaar idee van een muntunie die letterlijk alleen maar bestaat bij de gratie van het geld in je portemonnee. En dan wil je daar een verbetering in brengen door in plaats van die ene munt er 18 op na te gaan houden.
Dan is het zinvoller de euro gewoon overboord te gooien en door te gaan met 17 munten.
Daarnaast was het typerend dat je mijn opmerking over de ECU ook niet begreep, want die hoorde bij uitstek thuis in jouw rare idee over wat er in 1999 - 2002 aan de hand was. De waarde van de euro werd op 1 januari 1999 op 1 ECU gesteld waarna de ECU werd opgeheven.
Anyway, ik heb geen zin om mijn energie te verspillen aan rare plannen die kant noch wal raken.
En ja, ik ben een federalist, wat iets anders is dan een eurofiel of zo. Ik denk dat er een hele hoop mis is met de EU, ik denk alleen fundamenteel anders over hoe dat op te lossen is dan mensen die leven in de waan dat nationalisme in de huidige wereld nog wat oplevert.
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk wel Duits worden. Vind ik prima trouwens.qqquote:Op dinsdag 6 september 2011 22:49 schreef bascross het volgende:
Als wij zo graag een ''Verenigd Europa'' willen mogen we eerst wel eens één taal kiezen.
Dat hoeft niet perse.quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:49 schreef bascross het volgende:
Als wij zo graag een ''Verenigd Europa'' willen mogen we eerst wel eens één taal kiezen.
Zucht..quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
Je suggereert helemaal geen oplossing, je hebt een halfgaar idee van een muntunie die letterlijk alleen maar bestaat bij de gratie van het geld in je portemonnee. En dan wil je daar een verbetering in brengen door in plaats van die ene munt er 18 op na te gaan houden.
Een taal is nergens voor nodig. Gewoon een federaal systeem waarbij de EU bepaalde zaken regelt en andere zaken door de lidstaten geregeld worden.quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:49 schreef bascross het volgende:
Dat idee heb ik ook, hij gaat elke serieuze discussie uit de weg, mensen als HIZ maken er een enorme puinhoop vanquote:Op dinsdag 6 september 2011 22:30 schreef bascross het volgende:
Volgens mij is HiZ gewoon een medewerker van de ECB of iets dergelijks. Bang om zijn baantje kwijt te raken.
Prima en dan Den Haag sluiten en in de Bundestag en dan een muntquote:Op dinsdag 6 september 2011 22:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk wel Duits worden. Vind ik prima trouwens.qq
Geen problemen mee, echter niet Nederland als een bundesland. Liever Noord-Brabant als apart bundesland, met Limburg samen is opzich ook nog wel acceptabel.quote:Op dinsdag 6 september 2011 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Prima en dan Den Haag sluiten en in de Bundestag en dan een munt
Met De Vlamingen en Duitsland en Denemarken en Poland, maar wel een bestuur in Berlijn danquote:Op dinsdag 6 september 2011 23:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Geen problemen mee, echter niet Nederland als een bundesland. Liever Noord-Brabant als apart bundesland, met Limburg samen is opzich ook nog wel acceptabel.
Nou ja, het uitgangspunt van de EU zijn nog altijd de vier vrijheden: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal.quote:Op dinsdag 6 september 2011 23:21 schreef HiZ het volgende:
We hadden die landen voor een duidelijkere keuze moeten stellen; of meedoen in een federatie, of in een los verband (EVA oid). Maar waar we nu mee zitten is een hybride van federalisme en anti-federaal intranationalisme. Nogal logisch dat dat zo niet goed gaat, niemand die er geen dagtaak van maakt begrijpt precies hoe de regels in elkaar grijpen.
Dat zijn dan ook de zaken waar de EU het heeft laten liggen. Ik betaal ook nog altijd meer als ik vanuit Belgie naar Nederland bel.quote:Op dinsdag 6 september 2011 23:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, het uitgangspunt van de EU zijn nog altijd de vier vrijheden: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal.
Alleen is men in sommige opzichten misschien wat doorgeschoten. Ja, de euro bevordert het verkeer van kapitaal en Schengen bevordert het vrij verkeer van personen. Maar zijn het niet heel ingrijpende constructies die maar heel weinig oplossen?
Een voorbeeldje. Met de euro heb je geen koersrisico meer, maar als Nederlander kan ik nog steeds niet zomaar een bankrekening in Duitsland openen. Wat ben ik dan qua vrij verkeer van kapitaal eigenlijk opgeschoten?
Je kunt ook geen hypotheek uit Duitsland nemen voor je Nederlandse huis, om dat de Bankkartels dat tegen werken, met steun van de politiekquote:Op dinsdag 6 september 2011 23:57 schreef Igen het volgende:
Een voorbeeldje. Met de euro heb je geen koersrisico meer, maar als Nederlander kan ik nog steeds niet zomaar een bankrekening in Duitsland openen. Wat ben ik dan qua vrij verkeer van kapitaal eigenlijk opgeschoten?
Oostenrijk vergeet je nog.quote:Op dinsdag 6 september 2011 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Met De Vlamingen en Duitsland en Denemarken en Poland, maar wel een bestuur in Berlijn dan
Ja. Of wat dacht je van de ellende met pensioenrechten als je in een ander land gaat werken.quote:Op woensdag 7 september 2011 00:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook de zaken waar de EU het heeft laten liggen. Ik betaal ook nog altijd meer als ik vanuit Belgie naar Nederland bel.
Je kan niet zomaar een auto in het buitenland kopen (moet dan weer geimporteerd worden)
Ja, absoluut, maar al die dingen krijg je dus niet geregeld als elk land om de haverklap rode lijnen trekt waar niet overheen gegaan mag worden.quote:Op woensdag 7 september 2011 00:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Of wat dacht je van de ellende met pensioenrechten als je in een ander land gaat werken.
Dan is een korte inspectie van je paspoort als je echt de grens over gaat, en evt. geld wisselen, in vergelijking maar een heel kleine belemmering.
De EU gaat kapot aan het ondoordacht handelenquote:Op woensdag 7 september 2011 00:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, absoluut, maar al die dingen krijg je dus niet geregeld als elk land om de haverklap rode lijnen trekt waar niet overheen gegaan mag worden.
Er is echt niemand die voor mij begrijpelijk kan maken dat het voor mijn vrienden in Istanbul makkelijker is om een visum voor Spanje te krijgen dan voor Nederland. Waarom is er geen EU consulaire dienst die alle visa voor de EU afgeeft? Waarom zijn er voor hetzelfde Schengenvisum verschillende regels in de verschillende landen. En waarom kan een land zomaar besluiten om toch paspoort controles in te richten in de EU? Met als gevolg dat een Turkse vriendin die daar woont een visum nodig heeft om mij in Amsterdam op te zoeken?
Het punt is gewoon dat dit soort dingen die raken aan de kern gewoon federaal opgelost moeten worden. Net zoals het afdwingen van fiscale verantwoordelijkheid, om maar weer eens iets on-topic te zeggen.
Dat kan wel hoor, al zal niet iedere bank je als klant willen hebben als je er niet woont omdat ze je dan niet optimaal van dienst kunnen zijn of omdat het te lastig is. Ik heb zelf ooit een rekening bij de (Duitse) Postbank geopend, dat ging vlekkeloos. Maar dat was voor het Euro- en SEPA-tijdperk - ik denk dat de buitenlandse vraag naar lokale rekeningen daardoor sterk afgenomen is, dus misschien bieden sommige banken die mogelijkheid nu niet eens meer aan.quote:Op dinsdag 6 september 2011 23:57 schreef Igen het volgende:
Een voorbeeldje. Met de euro heb je geen koersrisico meer, maar als Nederlander kan ik nog steeds niet zomaar een bankrekening in Duitsland openen.
Voor de lange termijn, om herhaling te voorkomen, zal dat Europese toezicht op nationale begrotingen er wel komen. Maar het actuele probleem met de PIGS is een stuk lastiger, juist omdat daar een raamwerk voor ontbreekt. Ik zie weinig heil in voortdurende bailouts door Noord-Europa en ik denk ook niet dat dat politiek nog lang te verkopen is.quote:Op dinsdag 6 september 2011 23:21 schreef HiZ het volgende:
Daarnaast zitten we (ook nu weer) meer te praten over het raamwerk waarbinnen we oplossingen moeten zoeken dan te werken aan de oplossingen.
quote:Kotsen in de prullenbak
De politiek kaste is de radeloosheid nabij terwijl de existentiële crisis van de euro zijn hoogtepunt nadert. Volgens Ewald Engelen staat monetaire moord om de hoek.
Dat de euro deze existentiële crisis overleeft, wordt met de dag onwaarschijnlijker. Wat in november 2008 nog een louter Amerikaanse aangelegenheid leek, is op de kop af drie jaar later uitgegroeid tot een politieke, financiële en sociale crisis zonder weerga. Kijk de krantenkoppen van augustus er maar op na. Afwaarderingen van staatsobligaties, rellen in de straten van Londen, Berlijn en Athene, paniek op financiële markten, banken die door hun collega’s worden gemeden als de pest, economieën die zuchtend ineenzijgen, en een politieke kaste die de radeloosheid nabij is: een ren kakelende kippen is stressbestendiger dan de Brusselse elite.
Pure kletsika weer; het is volstrekt onmogelijk om iets te zeggen over de overlevingskansen van de euro op grond van het gekwebbel daarover in de pers. De besluiten daarover worden niet door analysten genomen maar door de politici. Die hebben nog steeds het gevoel dat de kosten van een verdwijnen van de euro exponentioneel groter zijn dan de kosten van het houden van de euro.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |