quote:De KRO komt op 26 mei opnieuw met een spraakmakende documentaire van Jessica Villerius waarin ze dit keer de belevingswereld van scholieren op de middelbare school blootlegt. Villerius haalde voor deze bijzondere film de Amerikaanse Challenge Day-methode naar Nederland.
Een Amsterdamse middelbare school gaat de uitdaging aan met 75 scholieren uit de derde klas. Centrale vraag: wat weten we nu eigenlijk van elkaar? Vrij weinig, is de constatering. Tijdens deze unieke Challenge Day waarin spelletjes worden afgewisseld met serieuze gesprekken worden leerlingen uitgedaagd om over hun verdriet te praten.
Het is een zeer misleidende vraag. Iedereen maar dan ook haast iedereen voelt zich wel alleen.quote:Op donderdag 1 september 2011 22:06 schreef Injetta het volgende:
Nou, het gymnasium zorgt wel voor heel veel eenzaamheid zeg...
Dat is toch juist het punt?quote:Op donderdag 1 september 2011 22:08 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Het is een zeer misleidende vraag. Iedereen maar dan ook haast iedereen voelt zich wel alleen.
Ja en dat is het puntquote:Op donderdag 1 september 2011 22:10 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Nee. Hoort bij de puberteit, come on.
Ja want 16 miljoen kijkers!quote:Op donderdag 1 september 2011 22:10 schreef Caland het volgende:
Sommige vragen zijn vooral leuk voor de ouders, heel Nederland die opeens weten dat je verslaafd ofzo bent
Tuurlijk, maar het zal toch voor veel pubers best verrassend zijn als ze zien dat vrijwel iedereen zich alleen of eenzaam voelt, want heel veel denken dat zij een van de weinigen zijn....quote:Op donderdag 1 september 2011 22:10 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Nee. Hoort bij de puberteit, come on.
Vooral die rooie heeft daar last van. Bij haar is het storend.quote:Op donderdag 1 september 2011 22:15 schreef Injetta het volgende:
Zouden die leiders van die dag ook oefenen in dat zachte, emotionele praten???
Ja duh dat is het concept, het idee er achterquote:
Ik bedoelde dus de scène dat iedereen ging opstaan. Puur symbolisch.quote:Op donderdag 1 september 2011 22:21 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja duh dat is het concept, het idee er achter
sorry maar ik heb het gevoel dat het kwartje bij jou niet zo gevallen is haha
ja ik snapte dat je dat bedoeldequote:Op donderdag 1 september 2011 22:28 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus de scène dat iedereen ging opstaan. Puur symbolisch.
Nee. Maar het komt vooral dat we op een kleine school zitten, we al een Romereis hebben gehad waar we elkaar nog beter leerde kennen en dat wij een hele hechte groep zijn. Haast iedereen gaat met iedereen om, en persoonlijke problemen werden altijd in tutorlessen gecommuniceerd.quote:Op donderdag 1 september 2011 22:20 schreef Injetta het volgende:
En??? Is er nu echt wat veranderd???
vanwaar dan zo een challenge day?quote:Op donderdag 1 september 2011 22:33 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Nee. Maar het komt vooral dat we op een kleine school zitten, we al een Romereis hebben gehad waar we elkaar nog beter leerde kennen en dat wij een hele hechte groep zijn. Haast iedereen gaat met iedereen om, en persoonlijke problemen werden altijd in tutorlessen gecommuniceerd.
Waarom heeft de school dan die Challengeday gedaan? Weten jullie dat?quote:Op donderdag 1 september 2011 22:33 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Nee. Maar het komt vooral dat we op een kleine school zitten, we al een Romereis hebben gehad waar we elkaar nog beter leerde kennen en dat wij een hele hechte groep zijn. Haast iedereen gaat met iedereen om, en persoonlijke problemen werden altijd in tutorlessen gecommuniceerd.
Lekker hip doen met een niet-bewezen concept.quote:Op vrijdag 2 september 2011 00:16 schreef Injetta het volgende:
[..]
Waarom heeft de school dan die Challengeday gedaan? Weten jullie dat?
Ja zoiets ja. Alleen al voor de opmerking dat het celeanum een van de beste scholen is van Arie aan het begin.quote:Op vrijdag 2 september 2011 00:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Lekker hip doen met een niet-bewezen concept.
'Walk but again back' niets mis mee!quote:Op donderdag 1 september 2011 22:05 schreef Caland het volgende:
'Loop maar weer terug' in de ondertiteling
Nee het was een aflevering waarbij alle mensen die positief over het programma waren nog een keer hun zegje mochten doen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:08 schreef KwadeAfdronk het volgende:
is dit nou een nieuwe aflevering vanavond?
Alleen jammer dat de pipo's bij de Publieke Omroep dit programma naar Nederland 3 hebben verhuisd.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:18 schreef Paxcon het volgende:
Dit was weer de eerste aflevering van het nieuwe seizoen toch?
Blijft een indrukwekkend programma.
quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:06 schreef tongytongylickylicky het volgende:
"If you have a small penis.....cross the line"
quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:06 schreef tongytongylickylicky het volgende:
"If you have a small penis.....cross the line"
Waarom vind je het een vervelend concept dan?quote:Op zondag 15 juli 2012 17:53 schreef Polkadotflying het volgende:
Ik heb laatst uitgebreid over dit programma geblogd, juist omdat ik het echt een heel erg vervelend concept vind. Moet ook zeggen dat het me verbaasd dat steeds meer en meer scholen hieraan meedoen!
Zijn er hier ook mensen die hun kinderen (al dan niet bestaand) niet aan mee zouden laten doen?
Ik vind het een mooie gedachte dat iemand je niet kan kwetsen als je iets zelf hebt verteld, maar dat geloof je toch niet echt? Mensen kunnen je JUIST het meest kwetsen door het vertrouwen wat je in ze hebt gesteld te beschamen, bijvoorbeeld door juist datgene wat jij hebt verteld tegen je te gebruiken (hey vieze flikker, ben je nou verliefd op me? Ik wil niet meer met jou douchen na de gym, je gaat me straks de hele tijd bekijken!). Daarbij kan je je dus afvragen in hoeverre de jongeren hun diepste geheimen vertellen omdat ze dat willen, of omdat de peer pressure bij deze methode erg om de hoek komt kijken.quote:Op maandag 16 juli 2012 00:23 schreef k_man het volgende:
Jullie gaan allemaal voorbij aan iets essentieels: degene die zich kwetsbaar heeft opgesteld kan nauwelijks meer gepest worden met hetgeen hij of zij verteld heeft.
Dit meen je toch niet hequote:Op maandag 16 juli 2012 20:44 schreef k_man het volgende:
Het is niet in vertrouwen verteld, het is openlijk gebeurd. Iedereen weet het. Je kunt iemand alleen kwetsen als diegene er zelf mee zit. Hoe kun je Jan kwetsen door 'm homo te noemen als Jan er openlijk voor uitkomt dat-ie homo is? Het is alsof ik jou zou uitschelden omdat je blauwe ogen hebt ofzo. Tuurlijk kan dat, maar het maakt mij eerder belachelijk dan dat het jou zal raken.
En als mensen vragen of je verliefd of ze bent, zeg je dat je alleen op knappe jongens valt.
Ik vind het concept erg goed, heb bij deze punten nooit echt stil gestaan. Maar, hoewel ik het concept nog steeds goed vind, zie ik nu ook wel de keerzijde. Interessante postquote:Op zondag 15 juli 2012 18:01 schreef Polkadotflying het volgende:
Ik heb even het een en ander gekopieerd:
"Ik ben geen voorstander van dit hele programma. En ja, ik heb verschillende uitzendingen bekeken. Mijns inziens is de gedachte achter het programma in een zin samen te vatten; “ik vertel je mijn verhaal om meer begrip te scheppen over waarom ik ben zoals ik ben”. En dat is een hele mooie gedachte.
Maar ook erg Amerikaans. Onze Nederlandse samenleving is er nu eenmaal niet op gericht je diepste geheimen naar buiten te gooien. Het grote verschil tussen “America’s next Topmodel” en “Hollands Next Topmodel” is dat we hier niet al de eerste aflevering alle achterliggende droeve verhalen van de kandidates horen. Ik geloof dat het in sommige gevallen heel goed kan zijn een achterliggend verhaal te horen en dat dit daadwerkelijk begrip naar elkaar toe kan vergroten. Maar hoe sneu ook; sommige mensen zijn gewoon zoals ze zijn. Sommige kinderen zijn gewoon verlegen of anders en worden daarom gepest. Sommige kinderen hebben gewoon een karakter met nare trekjes en pesten daarom. Dat maakt het niet goed, maar dat maakt het wel gevaarlijk. Want hoezeer ik ook hoop dat kinderen op een goede manier met de gegeven informatie om kunnen gaan, ik heb er een hard hoofd in. Er hoeft maar één pester te zijn die niet erg gevoelig is voor andermans verhaal en dit juist tegen diegene gaat gebruiken. De gevolgen hiervan zijn niet te overzien en wegen naar mijn idee niet op tegen de kinderen die wel het licht zien.
Daarbij vind ik het ook erg bijzonder dat leraren en leraressen meedoen aan dit geheel. Zij zetten ook hun stappen over de streep met vragen die over eenzaamheid en al de andere zaken des levens gaan. Moet jij dit weten als kind, als leerling van jouw volwassen leraar? Voegt het iets toe in de relatie? Misschien voor sommigen, maar ik vind het ook gezagsondermijnend werken. Niet omdat je je leraar als mens gaat zien, maar omdat je je leraar direct als zijn aller kwetsbaarste mens gaat zien. Kwetsbaar zijn is goed, voor kinderen en volwassenen, maar niet bij iedereen en niet als doel begrip te vragen. Kwetsbaar moet je zijn omdat je er vertrouwen in hebt dat de ander goed omgaat met jou diepste gevoelens en emoties en niemand maakt mij wijs dat je dit fundamentele gevoel van vertrouwen binnen een dag kunt bewerkstelligen. Daar komt een deel peer-pressure bij kijken (iedereen doet mee dus ik wil niet afhaken) iets waar juist kinderen op die leeftijd zo gevoelig voor zijn.
Vind ik het goed dat pesten op scholen word aangepakt en dat er door middel van het bewerkstelligen van meer begrip voor elkaar wordt geprobeerd ook meer respect voor elkaar te krijgen? Ja, absoluut. Ik vind alleen de manier waarop dit gebeurd erg op het randje balanceren, waarbij de gevolgen desastreus kunnen zijn als je van de rand afdondert."
soms wel, en soms ook niet, getuige de lerares die gister in haar eentje stond te grienen omdat ze geen kind heeft kunnen zijn. Oja, ik ben niet van het mannelijk geslacht.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 10:16 schreef MrBaas het volgende:
Gast, misschien dat je het niet weet. Maar die leraren gaan niet alleen de lijn over als het betrekking op ze heeft. Soms crossen ze de line ook om andere kinderen te steunen zodat er niemand alleen staat.
Volgens je profiel wel.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:05 schreef Polkadotflying het volgende:
Oja, ik ben niet van het mannelijk geslacht.
Dat was niet eens een lerares, dat was een actrice. Er zit namelijk meestal ook een bekende Nederlander tussen de volwassenen. En psychologen/maatschappelijk werkers e.d.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:05 schreef Polkadotflying het volgende:
[..]
soms wel, en soms ook niet, getuige de lerares die gister in haar eentje stond te grienen omdat ze geen kind heeft kunnen zijn. Oja, ik ben niet van het mannelijk geslacht.
Daarmee dwing je inderdaad gewoon respect af.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:50 schreef k_man het volgende:
Juist daarom. Wat is er krachtiger dan iemand die zichzelf kwetsbaar op durft te stellen?
Ik vind je nogal een conservatief en star persoon. Als je de verhalen achteraf hoort dan lijkt men toch behoorlijk enthousiast te zijn. Sommige ouders zeggen zelfs dat ze hun kind na die dag niet weer herkennen.quote:Op zondag 15 juli 2012 18:01 schreef Polkadotflying het volgende:
Ik heb even het een en ander gekopieerd:
"Ik ben geen voorstander van dit hele programma. En ja, ik heb verschillende uitzendingen bekeken. Mijns inziens is de gedachte achter het programma in een zin samen te vatten; “ik vertel je mijn verhaal om meer begrip te scheppen over waarom ik ben zoals ik ben”. En dat is een hele mooie gedachte.
Maar ook erg Amerikaans. Onze Nederlandse samenleving is er nu eenmaal niet op gericht je diepste geheimen naar buiten te gooien. Het grote verschil tussen “America’s next Topmodel” en “Hollands Next Topmodel” is dat we hier niet al de eerste aflevering alle achterliggende droeve verhalen van de kandidates horen. Ik geloof dat het in sommige gevallen heel goed kan zijn een achterliggend verhaal te horen en dat dit daadwerkelijk begrip naar elkaar toe kan vergroten. Maar hoe sneu ook; sommige mensen zijn gewoon zoals ze zijn. Sommige kinderen zijn gewoon verlegen of anders en worden daarom gepest. Sommige kinderen hebben gewoon een karakter met nare trekjes en pesten daarom. Dat maakt het niet goed, maar dat maakt het wel gevaarlijk. Want hoezeer ik ook hoop dat kinderen op een goede manier met de gegeven informatie om kunnen gaan, ik heb er een hard hoofd in. Er hoeft maar één pester te zijn die niet erg gevoelig is voor andermans verhaal en dit juist tegen diegene gaat gebruiken. De gevolgen hiervan zijn niet te overzien en wegen naar mijn idee niet op tegen de kinderen die wel het licht zien.
Daarbij vind ik het ook erg bijzonder dat leraren en leraressen meedoen aan dit geheel. Zij zetten ook hun stappen over de streep met vragen die over eenzaamheid en al de andere zaken des levens gaan. Moet jij dit weten als kind, als leerling van jouw volwassen leraar? Voegt het iets toe in de relatie? Misschien voor sommigen, maar ik vind het ook gezagsondermijnend werken. Niet omdat je je leraar als mens gaat zien, maar omdat je je leraar direct als zijn aller kwetsbaarste mens gaat zien. Kwetsbaar zijn is goed, voor kinderen en volwassenen, maar niet bij iedereen en niet als doel begrip te vragen. Kwetsbaar moet je zijn omdat je er vertrouwen in hebt dat de ander goed omgaat met jou diepste gevoelens en emoties en niemand maakt mij wijs dat je dit fundamentele gevoel van vertrouwen binnen een dag kunt bewerkstelligen. Daar komt een deel peer-pressure bij kijken (iedereen doet mee dus ik wil niet afhaken) iets waar juist kinderen op die leeftijd zo gevoelig voor zijn.
Vind ik het goed dat pesten op scholen word aangepakt en dat er door middel van het bewerkstelligen van meer begrip voor elkaar wordt geprobeerd ook meer respect voor elkaar te krijgen? Ja, absoluut. Ik vind alleen de manier waarop dit gebeurd erg op het randje balanceren, waarbij de gevolgen desastreus kunnen zijn als je van de rand afdondert."
Nounou conservatief en star, je smijt nogal met termenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 02:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik vind je nogal een conservatief en star persoon. Als je de verhalen achteraf hoort dan lijkt men toch behoorlijk enthousiast te zijn. Sommige ouders zeggen zelfs dat ze hun kind na die dag niet weer herkennen.
Misschien zijn er idd wel pesters die doorgaan en de nieuwe informatie gaan misbruiken, maar dat soort mensen worden dan ook sneller op hun plek gezet doordat de meeste kinderen nog wel wat moreel besef in zich hebben en weten wanneer iemand echt te ver gaat.
Oppervlakkig pesten is 1 ding, maar diepe kwetsende dingen roepen dat is een tweede. En dat doen de meeste pesters echt niet hoor. De meeste pesters doen meer stoer en pesten iemand op een oppervlakkige manier. Echt gemeen en persoonlijk worden, ik kan het me niet herinneren dat ik dat ooit heb meegemaakt tijdens mijn schooltijd.
Ik denk dat de eventuele nadelen niet opwegen tegenover de voordelen. En wat is het alternatief? Doorgaan zoals het gaat? Alsof dat een oplossing is.
En dat leraren meedoen lijkt me ook alleen maar goed. Ik was zelf vroeger een vervelend jochie op school, maar vooral bij de leraren waarbij ik een afstand voelde. De leraren die dichterbij stonden daar had ik meer respect voor en daar luisterde ik ook sneller naar. En 1 leraar die kende ik een klein beetje omdat ik wel eens met zijn zoontje om ging. Bij hem gedroeg ik me altijd omdat ik hem dus kende buiten school om.
Vorige week was er een aflevering `een jaar later´. Daaruit blijkt dat er wel degelijk blijvende veranderingen zijn.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 23:02 schreef tongytongylickylicky het volgende:
En het is weer begonnen. Ik blijf er gemengde gevoelens over hebben. Denk dat het effect toch 'tijdelijk' is.
Ik vind het heftigquote:
Nederlandse tranenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:54 schreef superniger het volgende:
echt weer typisch overdreven Amerikaans
Ik ben ook een mietje Kroelo.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:57 schreef Kroelo het volgende:
[..]
ja is ook heftig, vind het altijd lastig om met droge ogen te blijven kijken :p
daar gaat het uiteindelijk ook omquote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:59 schreef tong80 het volgende:
Ken mijn biologische vader ook niet. Maar heb wel een mooie vader gehad.
Ik heb een geweldige jeugd gehad. Met een geweldige vader. Kan me wel verplaatsen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 21:01 schreef Kroelo het volgende:
[..]
daar gaat het uiteindelijk ook omik heb helemaal niks te klagen gelukkig, leuke jeugd gehad, fijne ouders en familie. Zijn er toch een boel mensen die het minder hebben helaas
vooral op het einde met kinderen die nooit kind hebben kunnen zijnquote:Op dinsdag 11 juni 2013 21:05 schreef tong80 het volgende:
Ben een 50jarige man. Zit altijd te janken
haha aah gossiequote:Op dinsdag 11 juni 2013 21:05 schreef tong80 het volgende:
Ben een 50jarige man. Zit altijd te janken
Ze hoeven eindelijk niet meer stoer te zijn.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 21:06 schreef superniger het volgende:
[..]
vooral op het einde met kinderen die nooit kind hebben kunnen zijn
Ik hoop dat ie meeleestquote:Op dinsdag 11 juni 2013 21:15 schreef Kroelo het volgende:
Die Delano is echt een lieve jongen volgens mij
For surequote:
wie niet, alleen al vanwege de muziek, man.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:04 schreef superniger het volgende:
[..]
Ga jij ook emotioneel worden tijdens het kijken?
stiekem welquote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:04 schreef superniger het volgende:
[..]
Ga jij ook emotioneel worden tijdens het kijken?
Al die vies dikke autisten kunnen niet over de streep lopen. Hebben ze de conditie niet voor.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:06 schreef snellejelle het volgende:
[..]
eigenlijk moeten we dit een keer met Fok! doen
Geen last vanquote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:12 schreef Tinkepink het volgende:
Wat is er mis met het geluid? Ik hoor alleen maar muziek en de interviews zijn veel te zacht opgenomen.
Is lekker hipquote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:12 schreef Tinkepink het volgende:
Wat is er mis met het geluid? Ik hoor alleen maar muziek en de interviews zijn veel te zacht opgenomen.
nieuwe teevee kopen, lijkt me duidelijk iets mis meequote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:12 schreef Tinkepink het volgende:
vwo.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:13 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik dacht in het begin dat ze zeiden dat het over het VMBO ging en nu hebben ze het over hoog IQ?
Toch VWO dan?
is vwoquote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:13 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik dacht in het begin dat ze zeiden dat het over het VMBO ging en nu hebben ze het over hoog IQ?
Toch VWO dan?
Op nationale tv vertellen dat je pauper bent en moet vreten van de voedselbankquote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:25 schreef Jula123 het volgende:
Dit programma gaat me steeds meer tegen staan. Pubers verplichten om de vuile was buiten te hangen op televisie.
Alleen in gedachte.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:26 schreef Ro-ald het volgende:
Doen jullie dat ook voor de tv dat handgebaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |