Hoi allemaal,
Ik heb een vraag vanwege een situatie met een huurder waar ik mee zit. Op zich heb ik voor mezelf de oplossing al (andere huurder zoeken en huur opzeggen - lang leve hospitarecht) maar ben vooral benieuwd hoe jullie hiermee zouden omgaan en waar jullie denken dat zijn gedrag vandaan komt:
Ik verhuur sinds half juli een kamer aan iemand in mijn appartement. Het is een kleine kamer, dus die persoon maakt ook gebruik van de woonkamer en verder natuurlijk van de keuken en de badkamer en toilet.
Korte samenvatting: deze persoon is bijzonder smerig, niet wassen, geen schone kleren, stinken, slecht schoonmaken, rotzooi laten slingeren, lampen aan laten staan, vriezer open en slecht met (ook mijn spullen) omgaan.
Lange versie:
Toen hij het contract tekende hebben we afspraken gemaakt over het huishouden en over hoe we met elkaar omgaan. Eigenlijk best simpel, we spraken een schoonmaakrooster af, en daarnaast dat we onze spullen achter onze kont opruimen. Op zich een mooie basis lijkt me, naast gebruik van common sense (normaal omgaan met andermans spullen) waarvan ik verwacht dat iemand van 21 toch al wel wat beschikt.
Helaas is de realiteit anders en ik verbaas me over het gebrek aan ongeveer alles bij deze persoon:
Wassen en schone kleren aantrekken was iets vrij nieuws waar ik hem op moest wijzen, hij vond zo eens in de week wel voldoende omdat 'anderen anders beginnen te zeuren'. Ik heb hem verteld dat ik geen last van zijn stank wil hebben dus hij minimaal eens in de drie dagen moet douchen. Zijn kamer stinkt behoorlijk, oftewel hij mag zijn kamerdeur niet meer openhouden en veel luchten. Zijn kamer is echt een puinzooi vol vieze stinkende kleding.
We hebben een schoonmaakrooster gemaakt maar hij vergeet steeds zijn deel te doen, hij heeft in 6 weken tijd welgeteld 1 keer uit zichzelf zijn taken gedaan. Als hij dan iets doet is het halve bak en laat hij gerust de emmer nog dagen in de keuken of waar hij ermee gestopt is slingeren.
Ook hebben we afgesproken dat we samen kunnen eten als dat zo uitkomt, lijkt me op zich gezellig maar meestal tegen de tijd dat ik de boodschappen doe ligt hij nog in bed (half 2 smiddags). Meestal is hij dan half verbaasd dat hij niet mee kan eten en eet een diepvriespizza of gewoon niet warm.
Verder heeft hij inmiddels gepresteerd een brandgat in het keukengordijn te maken en de vriezer 3 keer dicht te laten vriezen omdat hij m niet goed dicht doet. Ook laat hij overal lampen branden, soms de voordeur openstaan, was weken op het balkon laten hangen en zo nog meer van die rare dingen.
Hij zegt elke keer netjes sorry als ik er wat van zeg maar lijkt helemaal niet te beseffen hoe onaangepast zijn gedrag is, hij lijkt het echt als normaal te zien.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat zouden jullie doen? En enig idee hoe iemand zo wordt? Zijn ouders heb ik trouwens gesproken, zijn moeder vertelde me dat ze dat stuk persoonlijke hygiene hem nooit fatsoenlijk bij heeft kunnen brengen ondanks veel tijd en energie.