Zelfs voor de koelvloeistof is 2 minuten best snel.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:30 schreef Sometimes het volgende:
Dat metertje geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan, niet de temperatuur van de motor(olie).
Om die laatste op temperatuur te krijgen ben je wel wat langer bezig.
Dat dus. Er zijn echt serieus teveel mensen die denken ow mn water is warm ik kan hem flink van jetje gevenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:30 schreef Sometimes het volgende:
Dat metertje geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan, niet de temperatuur van de motor(olie).
Om die laatste op temperatuur te krijgen ben je wel wat langer bezig.
Nee, ok, maar ik neem ook vaak de Swift van m'n moeder mee en daar duurt het veel langer voordat de kvs op temperatuur is en die is na een half uurtje stilstaan gewoon weer koud. En dat is eigenlijk bij alle auto's waar ik in rij zo.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:25 schreef Radio-silence het volgende:
Een auto rijdt niet op ijs ofzo.... tuurlijk wordt die snel warm, de ontbrandingen in de motor zijn vrij explosief waardoor er veel warmte vrijkomt.
Volgens mij is die temperatuurmeter meer bedoeld om oververhitting aan te geven. En denk dat aan de watertemp. beter is af te leiden of ie te warm wordt of niet (of kan olie ook te warm worden?).quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:35 schreef vosss het volgende:
[..]
Geen idee waarom fabrikanten dat eik niet doen, zo een metertje kost geen drol en al helemaal niet op de totale productiekosten van een willekeurige auto
Uiteraard kan olie ook te warm worden maar het gaat idd om de koelvloeistof en dan met name wanneer er te weinig is of het om een andere rede te warm word omdat je motor de warmte dan niet genoeg kwijt kan en dan dus vast kan gaan lopenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:10 schreef Palomar het volgende:
[..]
Volgens mij is die temperatuurmeter meer bedoeld om oververhitting aan te geven. En denk dat aan de watertemp. beter is af te leiden of ie te warm wordt of niet (of kan olie ook te warm worden?).
auto's zijn ook niet gemaakt om op hun falie te geven (tenminste niet die je bij de dealer zo even kan kopen)quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:14 schreef vosss het volgende:
Jamaar een auto op zn falie geven als de olie niet op temperatuur is, is ook slecht ervoor.
Waarom niet standaard zo een metertje erin frotten. Dat kost een paar euro.
Tuurlijk wel. Althans een beetje fatsoenlijke auto wel.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:19 schreef netolk het volgende:
[..]
auto's zijn ook niet gemaakt om op hun falie te geven (tenminste niet die je bij de dealer zo even kan kopen)
Volgens mij weten de meeste mensen toch niet dat je pas mag blazen als de motor/olie op temperatuur is, dus is het weer een extra metertje wat nietszeggend is. Dan kan de fabrikant beter een toerenbegrenzer inschakelen zolang de olie niet op temperatuur is. Al is dat weer slecht voor de reviews, omdat de auto 'de eerste kilometers traag is' etc.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:14 schreef vosss het volgende:
Jamaar een auto op zn falie geven als de olie niet op temperatuur is, is ook slecht ervoor.
Waarom niet standaard zo een metertje erin frotten. Dat kost een paar euro.
Precies, en de eerste kilometers rij je meestal toch nog de stad uit en je zou natuurlijk ook naar een andere versnelling kunnen schakelenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:24 schreef Palomar het volgende:
[..]
Volgens mij weten de meeste mensen toch niet dat je pas mag blazen als de motor/olie op temperatuur is, dus is het weer een extra metertje wat nietszeggend is. Dan kan de fabrikant beter een toerenbegrenzer inschakelen zolang de olie niet op temperatuur is. Al is dat weer slecht voor de reviews, omdat de auto 'de eerste kilometers traag is' etc.
Auto's worden ook voor een groot deel ontworpen door markeringafdelingen en die willen geen onnodige metertjes en beperkingen
Owja, dat is waar ook ja...quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:28 schreef BritchesAndHose het volgende:
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet.
Koud(ish):
[ afbeelding ]
Warm(ish):
[ afbeelding ]
Voor normaal gebruik van een auto is het helemaal niet nodig omdat je dan al lang voordat je motor echt moet gaan werken hebt doorgeschakeld naar een hogere versnellingquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:41 schreef Jimmie het volgende:
Toch wordt het olie temperatuur metertje met een reden weggelaten.
Met moderne productie toleranties misschien voldoende als het water warm is? Doel ik overigens niet op continu redlinen, maar wel gas er op.
Maar het olietemperatuurmetertje onderaan staat nog wel op 50 graden?quote:
Het wordt zo'n moeilijk grote klok hè, als ze van 0 naar 150 moetenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:49 schreef mstx het volgende:
[..]
Maar het olietemperatuurmetertje onderaan staat nog wel op 50 graden?
Koude motor en dan de begrenzer pas op 6500 toeren hebben???quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:28 schreef BritchesAndHose het volgende:
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet.
Koud(ish):
[ afbeelding ]
Warm(ish):
[ afbeelding ]
Olietemp van 50 graden is niet warm. Dat bedoeld ie neem ik aan. En bij het warme voorbeeld staat de begrenzer op 7900.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:56 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Het wordt zo'n moeilijk grote klok hè, als ze van 0 naar 150 moeten
Dat ja.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 13:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Olietemp van 50 graden is niet warm. Dat bedoeld ie neem ik aan. En bij het warme voorbeeld staat de begrenzer op 7900.
http://www.rogueengineering.com/bmw/OTMP.htmlquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 13:05 schreef vosss het volgende:
Een beetje auto zoals de poster van die post die auto noemt zou zorgen dat zn fucking meters ook gewoon werken
Je kan mij nog meer vertellen, maar een auto die die olietemps pas rond de 40 graden heeft zitten vind het niet tof om tot de 6500 in de toeren gejast te worden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 13:26 schreef BritchesAndHose het volgende:
[..]
http://www.rogueengineering.com/bmw/OTMP.html
In a study of the E39 M5, the first LED segment that turns off is at 100°F. (38 grd C) The lights continue to disappear until 140°F (60 grd C), when the last LED segment remains illuminated permanently.
Dus die meters lijken het wel zo ongeveer te doen zoals je redelijkerwijs mag verwachten
Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 13:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Koude motor en dan de begrenzer pas op 6500 toeren hebben???
Schiet mij maar lek, maar met een koude motor doe je rustig aan en trek je hem zeker niet tot 6500 toeren
Tja, je had natuurlijk ook gewoon kunnen door schakelen/nieuwe schakelbak kunnen kopen waarmee je gewoon 120 kan rijden met 2000 toerenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 13:29 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud.
Dan maar de eerste kilometers op de snelweg ingehaald worden omdat je 100-110 rijdt.
Dat blok heeft de 3 ton dan ook gehaald.
Ofwel: ben het met je eens dat een olietemperatuur te vaak ontbreekt.
Aan de andere kant levert het wel meer reparaties op wat gunstig is voor de dealerwerkplaats.
Mijn oude clio 16v had dat ook, ik ging zelfs niet hoger als de 2500. In de winter al helemaal niet, mede het rauwe gare motorgeluid deed me rustig aan doen. Meestal pas na dik 20 a 30 minuten rijden kwam de olie rond de 90 graden. Water was al lang en breed op temperatuur.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 13:29 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud.
Dan maar de eerste kilometers op de snelweg ingehaald worden omdat je 100-110 rijdt.
Dat blok heeft de 3 ton dan ook gehaald.
Ofwel: ben het met je eens dat een olietemperatuur te vaak ontbreekt.
Aan de andere kant levert het wel meer reparaties op wat gunstig is voor de dealerwerkplaats.
Ik had inderdaad de 5e versnelling van een diesel kunnen monteren zodat de auto lekker weinig toeren draait bij 120.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 14:00 schreef netolk het volgende:
[..]
Tja, je had natuurlijk ook gewoon kunnen door schakelen/nieuwe schakelbak kunnen kopen waarmee je gewoon 120 kan rijden met 2000 toeren
Want plankgas tot aan de redline op koude motor is dan wel verantwoord of zo...quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:28 schreef BritchesAndHose het volgende:
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet.
Koud(ish):
[ afbeelding ]
Warm(ish):
[ afbeelding ]
Nouja, scheelt toch wel even wat brandstof en dan moet je dus ook niet zeiken als je steeds word ingehaald of word afgesneden omdat je niet met het verkeer mee rijdquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 15:45 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Ik had inderdaad de 5e versnelling van een diesel kunnen monteren zodat de auto lekker weinig toeren draait bij 120.
Maar waarom het karakter van een auto verneuken?
Als ik zuinig had willen rijden had ik wel een diesel gekochtquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:07 schreef netolk het volgende:
[..]
Nouja, scheelt toch wel even wat brandstof en dan moet je dus ook niet zeiken als je steeds word ingehaald of word afgesneden omdat je niet met het verkeer mee rijd
ahh, toch kan je je auto best wel zo'n 3000 a 3500 toeren laten draaien als ie nog (relatief) koud is hoorquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:21 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Als ik zuinig had willen rijden had ik wel een diesel gekochtEn voor een GTI is 1:13 niet slecht.
Ik zeik ook absoluut niet, maar mijn werk zat vlak naast de snelweg en wilde mijn auto niet meteen te hoog in de toeren gooien.
Afgesneden werd ik ook niet
En zodra de motor op temperatuur was reed ik ook gewoon met het verkeer mee en soms wat sneller.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:25 schreef Radio-silence het volgende:
Een auto rijdt niet op ijs ofzo.... tuurlijk wordt die snel warm, de ontbrandingen in de motor zijn vrij explosief waardoor er veel warmte vrijkomt.
me ouders hebben zo'n frot gehadquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |