abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101363999
Ik rij regelmatig in de auto van m'n vader en er valt me al een hele tijd iets op aan zijn auto. Als ik met koude motor start en weg rij, dan is binnen 1 kilometer rijden en nog geen 2 minuten de motor al op temperatuur (volgens de temperatuurmeter dan :P ). Vaak rij ik ermee naar college en dan parkeer ik de auto en als ik dan na college terugkom (da's meestal een uurtje of 4), dan is de motor gewoon nog warm volgens de temperatuurmeter.
Nou heb ik in veel auto's gereden, maar nog nooit in eentje die zo enorm snel opwarmt en ook zo lang warm blijft dus ik vraag me af: is dit eigenlijk wel normaal.

Het gaat om een Ford Mondeo 2.0 Flexifuel uit 2009 met 56k op de teller. Hij doet het eigenlijk al vanaf de allereerste kilometer (m'n pa heeft 'm nieuwe gekregen destijds). Verder heeft de auto nooit ergens last van, dus op zich is het niet storend maar alleen opvallend :D
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:25:45 #2
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_101364391
Een auto rijdt niet op ijs ofzo.... tuurlijk wordt die snel warm, de ontbrandingen in de motor zijn vrij explosief waardoor er veel warmte vrijkomt.
pi_101364500
Dat metertje geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan, niet de temperatuur van de motor(olie).

Om die laatste op temperatuur te krijgen ben je wel wat langer bezig.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:33:10 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_101364564
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:30 schreef Sometimes het volgende:
Dat metertje geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan, niet de temperatuur van de motor(olie).

Om die laatste op temperatuur te krijgen ben je wel wat langer bezig.
Zelfs voor de koelvloeistof is 2 minuten best snel.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_101364631
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:30 schreef Sometimes het volgende:
Dat metertje geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan, niet de temperatuur van de motor(olie).

Om die laatste op temperatuur te krijgen ben je wel wat langer bezig.
Dat dus. Er zijn echt serieus teveel mensen die denken ow mn water is warm ik kan hem flink van jetje geven }:|

Tevens snap ik niet dat niet gewoon alle auto's een olietempmetertje hebben. Daar gaat het om. En als je olie op temp is dan is je water dat ook al lang en breed.

Geen idee waarom fabrikanten dat eik niet doen, zo een metertje kost geen drol en al helemaal niet op de totale productiekosten van een willekeurige auto :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_101364661
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:25 schreef Radio-silence het volgende:
Een auto rijdt niet op ijs ofzo.... tuurlijk wordt die snel warm, de ontbrandingen in de motor zijn vrij explosief waardoor er veel warmte vrijkomt.
Nee, ok, maar ik neem ook vaak de Swift van m'n moeder mee en daar duurt het veel langer voordat de kvs op temperatuur is en die is na een half uurtje stilstaan gewoon weer koud. En dat is eigenlijk bij alle auto's waar ik in rij zo.
pi_101365424
Misschien een verwarmingsunit? Al is dat voornamelijk een optie voor diesels als ik het goed heb.
pi_101365531
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:35 schreef vosss het volgende:

[..]

Geen idee waarom fabrikanten dat eik niet doen, zo een metertje kost geen drol en al helemaal niet op de totale productiekosten van een willekeurige auto :{
Volgens mij is die temperatuurmeter meer bedoeld om oververhitting aan te geven. En denk dat aan de watertemp. beter is af te leiden of ie te warm wordt of niet (of kan olie ook te warm worden?).
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:12:55 #9
189216 netolk
maar dan andersom
pi_101365582
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:10 schreef Palomar het volgende:

[..]

Volgens mij is die temperatuurmeter meer bedoeld om oververhitting aan te geven. En denk dat aan de watertemp. beter is af te leiden of ie te warm wordt of niet (of kan olie ook te warm worden?).
Uiteraard kan olie ook te warm worden maar het gaat idd om de koelvloeistof en dan met name wanneer er te weinig is of het om een andere rede te warm word omdat je motor de warmte dan niet genoeg kwijt kan en dan dus vast kan gaan lopen
Beware of the Raping Zebra's
pi_101365638
Jamaar een auto op zn falie geven als de olie niet op temperatuur is, is ook slecht ervoor.
Waarom niet standaard zo een metertje erin frotten. Dat kost een paar euro.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:19:08 #11
189216 netolk
maar dan andersom
pi_101365774
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:14 schreef vosss het volgende:
Jamaar een auto op zn falie geven als de olie niet op temperatuur is, is ook slecht ervoor.
Waarom niet standaard zo een metertje erin frotten. Dat kost een paar euro.

:)
auto's zijn ook niet gemaakt om op hun falie te geven (tenminste niet die je bij de dealer zo even kan kopen)
Beware of the Raping Zebra's
pi_101365880
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:19 schreef netolk het volgende:

[..]

auto's zijn ook niet gemaakt om op hun falie te geven (tenminste niet die je bij de dealer zo even kan kopen)
Tuurlijk wel. Althans een beetje fatsoenlijke auto wel. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_101365941
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:14 schreef vosss het volgende:
Jamaar een auto op zn falie geven als de olie niet op temperatuur is, is ook slecht ervoor.
Waarom niet standaard zo een metertje erin frotten. Dat kost een paar euro.

:)
Volgens mij weten de meeste mensen toch niet dat je pas mag blazen als de motor/olie op temperatuur is, dus is het weer een extra metertje wat nietszeggend is. Dan kan de fabrikant beter een toerenbegrenzer inschakelen zolang de olie niet op temperatuur is. Al is dat weer slecht voor de reviews, omdat de auto 'de eerste kilometers traag is' etc.

Auto's worden ook voor een groot deel ontworpen door markeringafdelingen en die willen geen onnodige metertjes en beperkingen ;)
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:27:06 #14
189216 netolk
maar dan andersom
pi_101366008
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:24 schreef Palomar het volgende:

[..]

Volgens mij weten de meeste mensen toch niet dat je pas mag blazen als de motor/olie op temperatuur is, dus is het weer een extra metertje wat nietszeggend is. Dan kan de fabrikant beter een toerenbegrenzer inschakelen zolang de olie niet op temperatuur is. Al is dat weer slecht voor de reviews, omdat de auto 'de eerste kilometers traag is' etc.

Auto's worden ook voor een groot deel ontworpen door markeringafdelingen en die willen geen onnodige metertjes en beperkingen ;)
Precies, en de eerste kilometers rij je meestal toch nog de stad uit en je zou natuurlijk ook naar een andere versnelling kunnen schakelen
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:28:57 #15
349047 BritchesAndHose
Fine Ladies' Clothing
pi_101366051
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet.

Koud(ish):



Warm(ish):

  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:37:55 #16
189216 netolk
maar dan andersom
pi_101366317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:28 schreef BritchesAndHose het volgende:
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet.

Koud(ish):

[ afbeelding ]

Warm(ish):

[ afbeelding ]
Owja, dat is waar ook ja...
Had ik nog niet eens aan gedacht, maarja die gasten hier hebben waarschijnlijk alleen maar een snelheidsmeter...
Beware of the Raping Zebra's
pi_101366430
Toch wordt het olie temperatuur metertje met een reden weggelaten.

Met moderne productie toleranties misschien voldoende als het water warm is? Doel ik overigens niet op continu redlinen, maar wel gas er op.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:46:20 #18
189216 netolk
maar dan andersom
pi_101366566
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:41 schreef Jimmie het volgende:
Toch wordt het olie temperatuur metertje met een reden weggelaten.

Met moderne productie toleranties misschien voldoende als het water warm is? Doel ik overigens niet op continu redlinen, maar wel gas er op.
Voor normaal gebruik van een auto is het helemaal niet nodig omdat je dan al lang voordat je motor echt moet gaan werken hebt doorgeschakeld naar een hogere versnelling
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:49:06 #19
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_101366667
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:28 schreef BritchesAndHose het volgende:
Warm(ish):

[ afbeelding ]
Maar het olietemperatuurmetertje onderaan staat nog wel op 50 graden? :P
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:56:56 #20
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101366899
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:49 schreef mstx het volgende:

[..]

Maar het olietemperatuurmetertje onderaan staat nog wel op 50 graden? :P
Het wordt zo'n moeilijk grote klok hè, als ze van 0 naar 150 moeten :')
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:57:00 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101366901
Temperatuurmeter geeft de kvs temp aan, en hoe snel die oploopt, is voornamelijk afhankelijk van waar de fabrikant de sensor heeft geplaatst.

Olietemp is een heel ander verhaal, maar dat ondervind je pas als je een keertje een auto met olietempmeter hebt gereden. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101367118
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:28 schreef BritchesAndHose het volgende:
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet.

Koud(ish):

[ afbeelding ]

Warm(ish):

[ afbeelding ]
Koude motor en dan de begrenzer pas op 6500 toeren hebben???

Schiet mij maar lek, maar met een koude motor doe je rustig aan en trek je hem zeker niet tot 6500 toeren :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_101367177
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 12:56 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Het wordt zo'n moeilijk grote klok hè, als ze van 0 naar 150 moeten :')
Olietemp van 50 graden is niet warm. Dat bedoeld ie neem ik aan. En bij het warme voorbeeld staat de begrenzer op 7900.

Dus beide plaatjes zijn onzin lijkt me, want met koud (lees: onder de 50 graden) ga je geen 6500 toeren trekken en met dat wat warm voor moet stellen (lees: 50 graden) ga je geen 7900 toeren trekken.

Een beetje auto zoals de poster van die post die auto noemt zou zorgen dat zn fucking meters ook gewoon werken }:|
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:07:07 #24
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_101367232
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:05 schreef vosss het volgende:

[..]

Olietemp van 50 graden is niet warm. Dat bedoeld ie neem ik aan. En bij het warme voorbeeld staat de begrenzer op 7900.
Dat ja.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:26:54 #25
349047 BritchesAndHose
Fine Ladies' Clothing
pi_101367834
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:05 schreef vosss het volgende:
Een beetje auto zoals de poster van die post die auto noemt zou zorgen dat zn fucking meters ook gewoon werken }:|
http://www.rogueengineering.com/bmw/OTMP.html

In a study of the E39 M5, the first LED segment that turns off is at 100°F. (38 grd C) The lights continue to disappear until 140°F (60 grd C), when the last LED segment remains illuminated permanently.

Dus die meters lijken het wel zo ongeveer te doen zoals je redelijkerwijs mag verwachten
pi_101367885
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:26 schreef BritchesAndHose het volgende:

[..]

http://www.rogueengineering.com/bmw/OTMP.html

In a study of the E39 M5, the first LED segment that turns off is at 100°F. (38 grd C) The lights continue to disappear until 140°F (60 grd C), when the last LED segment remains illuminated permanently.

Dus die meters lijken het wel zo ongeveer te doen zoals je redelijkerwijs mag verwachten
Je kan mij nog meer vertellen, maar een auto die die olietemps pas rond de 40 graden heeft zitten vind het niet tof om tot de 6500 in de toeren gejast te worden.

En nee ook die BMW niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_101367926
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:03 schreef vosss het volgende:

[..]

Koude motor en dan de begrenzer pas op 6500 toeren hebben???

Schiet mij maar lek, maar met een koude motor doe je rustig aan en trek je hem zeker niet tot 6500 toeren :X
Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud.
Dan maar de eerste kilometers op de snelweg ingehaald worden omdat je 100-110 rijdt.
Dat blok heeft de 3 ton dan ook gehaald.

Ofwel: ben het met je eens dat een olietemperatuur te vaak ontbreekt.
Aan de andere kant levert het wel meer reparaties op wat gunstig is voor de dealerwerkplaats.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:00:55 #28
189216 netolk
maar dan andersom
pi_101368888
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:29 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud.
Dan maar de eerste kilometers op de snelweg ingehaald worden omdat je 100-110 rijdt.
Dat blok heeft de 3 ton dan ook gehaald.

Ofwel: ben het met je eens dat een olietemperatuur te vaak ontbreekt.
Aan de andere kant levert het wel meer reparaties op wat gunstig is voor de dealerwerkplaats.
Tja, je had natuurlijk ook gewoon kunnen door schakelen/nieuwe schakelbak kunnen kopen waarmee je gewoon 120 kan rijden met 2000 toeren
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:11:54 #29
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101369222
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:29 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud.
Dan maar de eerste kilometers op de snelweg ingehaald worden omdat je 100-110 rijdt.
Dat blok heeft de 3 ton dan ook gehaald.

Ofwel: ben het met je eens dat een olietemperatuur te vaak ontbreekt.
Aan de andere kant levert het wel meer reparaties op wat gunstig is voor de dealerwerkplaats.
Mijn oude clio 16v had dat ook, ik ging zelfs niet hoger als de 2500. In de winter al helemaal niet, mede het rauwe gare motorgeluid deed me rustig aan doen. Meestal pas na dik 20 a 30 minuten rijden kwam de olie rond de 90 graden. Water was al lang en breed op temperatuur.

Ik had op mn oude werk een dokus met oude 325i die hem altijd als de dienst erop zat hem vol in de begrenzer zat te trappen. (dat was stoer)
Ik heb hem vaak gewaarschuwd dat hem dat zn auto gaat kosten maar nee. Hij had hem ene minuutje laten draaien, dan was de olie echt wel rond heur!!! _O-
pi_101370100
Veel auto's hebben tegenwoordig ook geen (koelvloeistof)temperatuurmeter meer.
Het voegt toch niet heel veel meer toe en kan dan dus ook niet meer de illusie wekken dat de motor warm is.
Ik dacht dat ik dat metertje erg zou missen, maar het blijkt juist prettiger zonder.
Die van mijn ouders heeft een lampje dat de eerste paar honderd meter blauw brandt. Heeft ook niet veel zin.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')