Problematisch is natuurlijk wel dat het ten eerste niet mogelijk is de politieke thema's voor de komende vier jaar te kunnen voorspellen, dat het ten tweede dus nooit mogelijk is een vooraf weloverwogen keus stem uit te brengen voor een bepaalde politicus en dat het ten derde zeer onwaarschijnlijk is dat er een politicus is die volledig aansluit bij je eigen ideeën. Getrapte democratie kent dus forse problemen in termen van het geven van een democratisch mandaat.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:21 schreef golfer het volgende:
We hebben een Tweede Kamer gekozen en die mensen mandaat gegeven.
Ik denk dat er na een referendum hierover nog 1 slechter idee is: een niet-bindend referendum. Dan zegt 94% nee en doen ze het alsnog, en dan is shit echt aan.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:35 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het was toch al nooit bindend. Zo slim zijn de beleidsmakers wel.
Ik snap ze anders heel erg goed en wil mij er graag over uitspreken, het gros van de keuzes vind ik namelijk verkeerd.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:38 schreef Breekfast het volgende:
Hier een referendum over houden zou inderdaad roekeloos zijn.
60% van de mensen snapt de hele materie waarschijnlijk niet eens. En wat de gevolgen zijn van de verschillende keuzes die regeringsleiders nu kunnen maken.
Kun jij net zo goed voorspellen wat er gebeurd wanneer we Griekenland laten vallen dan dat een hoogleraar economie dat kan doen?quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik snap ze anders heel erg goed en wil mij er graag over uitspreken.
Zie hier het principe van onze parlementaire democratie in a nutshell.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Problematisch is natuurlijk wel dat het ten eerste niet mogelijk is de politieke thema's voor de komende vier jaar te kunnen voorspellen, dat het ten tweede dus nooit mogelijk is een vooraf weloverwogen keus stem uit te brengen voor een bepaalde politicus en dat het ten derde zeer onwaarschijnlijk is dat er een politicus is die volledig aansluit bij je eigen ideeën. Getrapte democratie kent dus forse problemen in termen van het geven van een democratisch mandaat.
Mensen mogen niet via de onderbuik reageren?quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:38 schreef Breekfast het volgende:
Hier een referendum over houden zou inderdaad roekeloos zijn.
60% van de mensen snapt de hele materie waarschijnlijk niet eens. En wat de gevolgen zijn van de verschillende keuzes die regeringsleiders nu kunnen maken.
Dit moet je aan mensen met vakkennis overlaten, mits ze hun beleid zo duidelijk mogelijk richting het publiek uitleggen. En dat doet de Jager.
Och, zoveel economen zoveel meningen. Ik ben niet onder de indruk van titels maar van argumenten.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:40 schreef Breekfast het volgende:
Kun jij net zo goed voorspellen wat er gebeurd wanneer we Griekenland laten vallen dan dat een hoogleraar economie dat kan doen?
I doubt it.
Je mag je er achteraf via verkiezingen weer over uitspreken.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap ze anders heel erg goed en wil mij er graag over uitspreken, het gros van de keuzes vind ik namelijk verkeerd.
Dat is een beschrijving van de feitelijke situatie en doet weinig af aan de gestelde drie punten van kritiek op getrapte democratie.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:41 schreef golfer het volgende:
Tot die tijd is er voor gekozen het op deze manier te doen in Nederland en gelukkig niet elke populistische volksmenner de gelegenheid te geven om tussentijds via referenda korte termijnzaken te veranderen.
Haha dat is wel erg eigenlijkquote:Op maandag 29 augustus 2011 23:45 schreef Van_Poppel het volgende:
Ze schijnt dus bekend te zijn...ik had er iig nog nooit van gehoord...
Ik blijf een groot voorstander van ons huidige systeem van parlementaire democratie en blijf een tegenstander van referenda.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is een beschrijving van de feitelijke situatie en doet weinig af aan de gestelde drie punten van kritiek op getrapte democratie.
Radio Veronica met hits uit de jaren '80 en '90quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:46 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Haha dat is wel erg eigenlijk
Nooit een keer de radio aan? Ik ben volstrekt leek op muziekgebied, maar zelfs ik ken haar
Ze sluiten elkaar niet uit.quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:46 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik blijf een groot voorstander van ons huidige systeem van parlementaire democratie en blijf een tegenstander van referenda.
Dan kom je dus bij een van mijn kritiekpunten uit, er is geen politicus in de Tweede Kamer die ik ooit verstandige dingen over dit onderwerp heb horen zeggen, dus wat moet ik dan doen?quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:43 schreef golfer het volgende:
Als je vindt dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt, moet je dus op een andere partij gaan stemmen.
Radio Veronica draait echt niet allen maar 80s en 90squote:Op maandag 29 augustus 2011 23:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Radio Veronica met hits uit de jaren '80 en '90
Niet bindende referenda vind ik prima, hoor.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |