![bannerslowchat.gif]()
![mods.png]()
![anne.gif]()
![sd.gif]()
![oldtimers.png]()
![tjabbo.jpg]()
![ookgek.gif]()


![alex.gif]()
![peurac.gif]()
![twente.png]()
![slowchatters.png]()
![baracuda.gif]()
![alfisti.gif]()
![fugie.gif]()
![lipje.jpg]()
![paal.jpg]()
![2cv.gif]()
![newbie.png]()
![Barcaconia.gif]()
![sjoegerd.GIF]()
![invine.gif]()
![dingest.jpg]()
![alicey.png]()
![duvel.gif]()
![op.png]()
quote:
Met de lancering van de geheel uit aluminium opgetrokken A8 heeft Audi een tot dusver ongeëvenaarde topprestatie geleverd. Maar ook in veel andere opzichten is Audi’s vlaggeschip een super-auto.
In verhouding tot vroeger wordt het voor autofabrikanten om financiële redenen steeds riskanter om bijzondere auto’s op de markt te brengen. Maar gelukkig, er gloort weer licht achter de horizon, want onlangs heeft zich toch weer een serieuze kandidaat voor de eregalerij gemeld. Dat is de Audi A8, waarvan we tijdens de testweek danig onder de indruk zijn geraakt.
Hoe interessant ook, het is niet in de eerste plaats de vol- aluminium constructie waarmee de A8 z’n punten scoort. Ten eerste was er in de jaren ’50 al een kleine Panhard met een ’spaceframe’ van aluminium balken, voorzien van beplating uit hetzelfde materiaal en ook de huidige Honda NSX vertoont een overeenkomstige opbouw. Nee, hoe inventief en vernieuwend die materiaalkeus ook wordt voorgesteld, de discussie daarover is nog lang niet uitgewoed. Een voorbeeld: aluminium is een erg licht metaal, maar je hebt er wél meer van nodig om de sterkte van staal enigszins te evenaren. Onthutsend feit: de revolutionaire aluminium A8 weegt toch maar dík 1600 kilo. En dan nog iets anders: als je er een flinke deuk in rijdt, ben je mooi in de aap gelogeerd, want geen plaatwerker die dat eventjes snel repareert...
Nee, de Audi A8 verdient vooral ontzag en respect om de manier waarop zijn bouwers een aantal elementaire zaken hebben aangepakt en meestal verregaand opgelost. Zo is de A8 een van de zeer weinige voorwielaandrijvers die moeiteloos een vermogen van meer dan 200 pk op de weg zet en daar eigenlijk niets van laat merken. De Volvo V70/S70-T5 komt daar dicht bij in de buurt, maar zo mooi en neutraal als deze Audi met elke stand van het gaspedaal een hoek omgaat, hebben we nog nooit met een voortrekker mogen beleven. En daarbij past heel harmonisch de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die je het gevoel geeft dat je handen zonder assistentie direct de voorwielen commanderen.
Uiterst soepel
En dan die motor: een 3,7-liter V8, een iets verkleinde versie van de bekende 4,2-liter, die zich voor zijn prestaties niet hoeft te schamen. Van ’onderuit’ trekt hij uiterst soepel en zeer geruisarm door naar zijn bovenste toerengrens. Onder meer is dat te danken aan de variabele inlaatconstructie, waardoor het aandrijfkoppel vanaf de piekwaarde van 315 Nm bij 2700 toeren lang op peil blijft. Dat geweld wordt fluwelig in bedwang gehouden door de automatische 5-bak, die als extraatje is uitgerust met het van Porsche bekende Tiptronic-mechaniek. Daarmee laat de A8 zich flitsend met de hand schakelen zoals de F1-coureurs dat tegenwoordig doen: even het pookje opzij drukken en dan opschakelen met een tikje naar voren of terug met een tikje naar achteren.
Interessant om je daar even mee te vermaken, maar eerlijk gezegd bevalt de ’gewone’ automaatstand zó goed, dat je weinig behoefte aan de Tiptronic hebt. Dat komt vooral omdat de bak een ’leergedrag’ vertoont. Wie sloom rijdt, krijgt een rustig schakelregiem, wie op de sportieve toer gaat, mag rekenen op alerte reacties, meer toeren en een wat driftiger gedrag. En geen problemen met bochtenrijden, want onverwacht opschakelen bij even gas loslaten is er niet bij.
Net zo vanzelfsprekend als die sublieme automaat werkt al het A8-mechaniek. Alles gaat gladjes: ABS en een elektronisch geregeld sperdiff voorkomen onverwachte uitglijers, ondanks de bérg vermogen zorgt de anti-doorslipregeling altijd voor een betrouwbare tractie en dat gebeurt allemaal in een bijna onwezenlijke rust. Onze dB-meter heeft nog nooit zulke lage waarden aangegeven als in deze A8 en ook het zitcomfort en het airco-leefklimaat zijn van dien aard, dat je zelfs tijdens een snelle rit heerlijk zit uit te rusten.
De lange lijst standaard-accessoires geeft al aan dat de A8 geen doorsnee-auto is. Dat zit trouwens ook onderhuids, zoals de elektronische remkrachtverdeling die een ongeëvenaarde dosering mogelijk maakt. Vederlicht en zó gevoelig, dat een grammetje meer pedaaldruk voelbaar resultaat oplevert. Zo kunnen we nog wel een kolommetje doorgaan, maar dat is bij een exceptionele auto als de A8 eigenlijk onbegonnen werk. Volstaan we met de mededeling dat deze Audi zijn eigen normen stelt en daarmee heel hoog op de ladder staat.
quote:
Lengte/breedte/hoogte 5034 mm/ 1880 mm/ 1440 mm
Wielbasis 2882 m
Gewicht 1645 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd/ongeremd 2000 kg/ 750 kg
Kofferruimte 525-525 l
Tankinhoud 90 l
![honda_nsx_1.jpg]()
![nsxrb.jpg]()
![2002_honda_nsx2-1024x768.jpg]()
![nsx-back2.jpg]()
![anneau2004_18.jpg]()
![Honda_NSX003.jpg]()
![wansx.jpg]()
![Acura-NSX-preview2.jpg]()
![acura_nsx_blue_1024.jpg]()
![wnsx2000.jpg]()
![0460809-R1-010-3A.jpg]()
![2.jpg]()
Tjabbo's fleshlightBojo's date begin----------
EindOok_Gek avatar blunder![foto.png]()
![Marktoppie.png]()
![lp.png]()
![bojoklein.jpg]()
![peukots1.gif]()
![CrazyRiverklein.jpg]()
![alexxxxxklein.png]()
![alexniva1.gif]()
![derpklein.jpg]()
![albertok.jpg]()
![quotes.png]()
quote:
quote:
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:[..]
sex en Lada in één zin
*mompelt iets over anticonceptie
Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn niva

Op woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten

quote:
@2cv:Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:
quote:
quote:
vorige deeltjes, statistieken, wie post er het meest enz enz
http://www.ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vinden