abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 augustus 2011 @ 14:54:31 #51
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101331100
Ik zou niet weten hoe mijn cyclus in elkaar steekt. Ik heb op mijn 16de voor 't laatst een 'natuurlijke' cyclus gehad. Na jarenlang pil slikken 1 cyclus van 22 dagen gehad en daarna was het raak. Ik weet (door ovulatietestjes) dat de eisprong toen tussen dag 6 en 9 is geweest is. Ik heb niks van een eisprong o.i.d. gevoeld. Als deze 2 cycli representatief zijn, dan heb ik dus een hele korte met een relatief lange luteale fase. En mag ik er zeker niet vanuit gaan dat seks tijdens of vlak na mijn menstruatie veilig is! Ik denk dat nfp voor mij een beetje teveel russisch roulette is.
  maandag 29 augustus 2011 @ 14:54:42 #52
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101331104
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:30 schreef WupWup het volgende:

[..]

Bron: http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/bv1.html

Volgens de medicatielijst van Hale krijgt fluoxetine de klassificering L3 voor een pasgeborene en L2 voor een kind ouder dan 6 maanden:

L2 Veilig
Een beperkte aantal borstvoedende vrouwen heeft dit geneesmiddel gebruikt en er is geen toename in nadelige effecten bij hun kinderen waargenomen. De kans op mogelijke nadelige bijwerkingen is uiterst klein.

L3 Redelijk veilig
Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar over het gebruik van dit geneesmiddel door borstvoedende vrouwen. Desondanks zijn de risico's op nadelige effecten bij kinderen klein. Wetenschappelijke onderzoeken bij borstvoedende vrouwen laten alleen geringe, niet-levensbedreigende bijwerkingen bij het kind zien.
Een vrouw die borstvoeding geeft mag alleen dit geneesmiddel gebruiken als de voordelen opwegen tegen de mogelijke nadelen voor haar kind. Nieuwe geneesmiddelen waarvoor geen data beschikbaar zijn, worden automatisch in L3 ingedeeld.

Je kunt aan je behandelend arts vragen of het voor jou een optie is om over te stappen op andere medicatie. Ook zou je een medicijnconsult kunnen aanvragen bij Eurolac, waarbij je wetenschappelijk onderbouwde informatie krijgt over jouw medicatiegebruik en borstvoeding. Kosten daarvan zijn 10 euro, als er geen antwoord wordt gevonden krijg je dat terug. http://eurolac.net/index.php?p=45
tnx voor de info _O_

Ik zal dat eurolac eens gaan benaderen...

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:33 schreef pessie het volgende:
Fluugs, het probleem bij Willem was toch vooral dat Willem niet vastgehouden wilde worden tijdens het voeden?
Nee, ik had niet genoeg melk... Daarom bijvoeding. Dat niet vastgehouden willen worden had daar niets mee te maken, dat wil ie nu eigenlijk het liefste nog steeds niet :')
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_101331271
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:44 schreef wickie het volgende:
Ik twijfel erg tussen de Mirena en koperspiraal. Ik heb altijd erg last van mijn ongesteldheid, dus ben wat angstig hoe erg die wordt met een koperspiraal.. De Mirena leek me daarom een betere optie, maar gaat dat dan we goed ism met de borstvoeding?
Bij een koperspiraal: kans op iets langere menstruatie met wat meer bloedverlies en buikkrampen.
Bij een Mirena: kans op spotting, irregulair bloedverlies, maar ook kans op wegblijven van bloedingen. (Bron: NVOG)

Beiden kunnen 5 jaar blijven zitten, alhoewel er pas een nieuwe koperspiraal op de markt is gekomen die 10 jaar betrouwbaar is. Bij een eerdere kinderwens kan hij natuurlijk verwijderd worden en ben je in principe gelijk weer vruchtbaar.

Mijn ervaring met koperspiraal is dat ik meer bloedverlies heb, niet meer pijn.
pi_101331312
wat vind je van de prikpil Wup?
pi_101331448
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:02 schreef Kleurdoos het volgende:
wat vind je van de prikpil Wup?
Is een prikpil niet gewoon voor dames tegen de overgang aan?? Ik ken namelijk alleen de verhalen ervan dat het echt een half jaar duurt wil je cyclus terugkomen enzo..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_101331456
Doet zeer :+

Mja, ik ben er niet heel enthousiast over, omdat er toch een aanzienlijke hoeveelheid rotzooi het lichaam in wordt gespoten. Het bestaat uit slechts progrestageen, dus het zou mogen tijdens de borstvoeding. Je moet iedere 3 maanden naar de huisarts en als je weer zwanger wilt raken kan je tot een jaar onvruchtbaar zijn.
  † In Memoriam † maandag 29 augustus 2011 @ 15:06:51 #57
43556 miss_dynastie
pi_101331457
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:52 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik zie het staan, ja! Mij is geleerd dat het lokaal werkt, daardoor een kleinere hoeveelheid hormonen bevat en hierdoor geschikt is om te gebruiken. Maar ik lees nu dat de meningen daarover verdeeld zijn. Belangrijk om te weten is in elk geval dat met íeder hormonaal voorbehoedsmiddel de kans bestaat dat je productie terugloopt. Dat geldt voor de pil, minipil, hormoonspiraal (Mirena), noem het op. Als ik binnenkort tijd heb zal ik eens pubmed op duiken voor wat literatuur over de nuvaring.
Graag, ik ben wel benieuwd!
pi_101331665
hmzz, nouja ik zat nog te denken aan prikpil als optie tijdens de bv.. dat ik geen cyclus heb daarna maakt me niet uit, ben voorlopig wel voorzien in t kindergedeelte.. ben alleen benieuwd naar de hoeveelheid rotzoo
pi_101331667
Ik heb 3x de prikpil gehad en het was verschrikkelijk. Wat een troep. En inderdaad daarna een jaar erover gedaan om uberhaupt weer normaal ongesteld te worden.

Wup, goed om te horen dat je niet meer pijn hebt met een koperspiraal. Wat extra bloed vind ik geen probleem.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_101331696
wat was er verschrikkelijk aan?
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:17:45 #61
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_101331755
quote:
13s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:54 schreef Aventura het volgende:
Ik zou niet weten hoe mijn cyclus in elkaar steekt. Ik heb op mijn 16de voor 't laatst een 'natuurlijke' cyclus gehad. Na jarenlang pil slikken 1 cyclus van 22 dagen gehad en daarna was het raak. Ik weet (door ovulatietestjes) dat de eisprong toen tussen dag 6 en 9 is geweest is. Ik heb niks van een eisprong o.i.d. gevoeld. Als deze 2 cycli representatief zijn, dan heb ik dus een hele korte met een relatief lange luteale fase. En mag ik er zeker niet vanuit gaan dat seks tijdens of vlak na mijn menstruatie veilig is! Ik denk dat nfp voor mij een beetje teveel russisch roulette is.
Ik denk niet dat 2 cycli representatief zijn. Ik denk dat je na zo'n lange fase van pilgebruik er beter vanuit kunt gaan dat je daar pas zicht op hebt na meer dan een half jaar. Net als dat sommige vrouwen pas een jaar na bevalling weer een normale cyclus kunnen hebben, ook zonder borstvoeding te geven.
pi_101331763
Ik ga donderdag naar de dokter voor een mirena.. Spannend!
pi_101331918
Ik vond het plaatsen een stuk minder pijnlijk dan de eerste keer, het maakt dus iig echt wel verschil of je al kinderen hebt of niet.

Wij hebben ook een tijd lang eigenlijk NFP gedaan, en toen dachten we een keer dat het wel mee zou vallen, het zou vast niet in 1 keer raak zijn... Wel dus.. :')

Bartje heeft vandaag al twee poepluiers gehad, die heel apart ruiken. Ik vind het wel wat van yoghurt weghebben.. Zijn huidje kan er zo te zien ook niet helemaal tegen, hij heeft een stukje kapot zo te zien.. Is het dan goed om te smeren met Bepanthen?
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:26:01 #64
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_101332040
Flugeltje, er is een hele familie aan AD die prima samen kan met BV. Zit op mobiel, kan het niet opzoeken, maar op de site van de POPpoli is het ook te vinden.

En wellicht lukt de bv wel bij nummer twee als je ook de nachtvoedingen doet.

Qua anticonceptie, ik heb de mirena. Heb een tijd enorm veel spotting gehad, maar verder superlichte menstruatie (nog steeds niet maandelijks, kan ook aan de bv liggen. Weet niet. Boeit niet. Ik vind het wel prima zo. :) )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_101332147
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:15 schreef Kleurdoos het volgende:
wat was er verschrikkelijk aan?
Ik kwam veel aan in een korte tijd, van maatje 34 naar 38 in een paar maanden. Ik werd helemaal mat qua stemming. Niet echt vrolijk en ook niet meer verdrietig. Haast een soort van gevoelloos. Cyclus bleef dus helemaal uit, dat was geen probleem maar soms had ik hele klonters van oud slijm die eruit kwamen, best grote, behoorlijk vieze gebeurtenis. Ook de pijn erbij was niet leuk.
Al met al is het mij niet bevallen dus, het voelde ook elke keer als dat er troep in je lichaam gespoten werd. Na de derde spuit vond ik de 'geef het tijd' periode wel genoeg en besloot ik ermee te stoppen. Daarna dus een jaar niks.
Toen weer gewoon de pil geprobeerd maar hier kreeg ik ook problemen mee, vooral qua matheid van stemming. Vriendlief heeft me toen gesmeekt gewoon te stoppen, die wilde weer gewoon zijn vriendinnetje terug. Sindsdien dus NFP, na een jaar had ik mn cyclus feilloos door. Dat ging 5 jaar goed, toen dus Mette. Daarna mocht ik geen hormonale anticonceptie vanwege trombose, alleen koperspiraal. Maar nog een kinderwens, dus dat eerst maar geregeld.
Maar sorry voor het offtopic gepraat.

Ontopic, is de Mirena geen goede combi met BV?
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_101332175
Ik heb geen persoonlijke ervaring met open luieruitslag, maar ik meen dat maizena goed zou helpen daarbij. En zinkzalf prikt. Bepanthen gebruikte ik alleen op een andere plek ;)
pi_101332177
Mijn productie had niet te lijden onder Cerazette, maar ik ben heel gauw weer gestopt omdat ik me non-stop ongesteld voelde. Als ik geen borstvoeding meer geef ga ik de pil weer slikken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101332247
Ja hoor wickie, Mirena moet kunnen. Bij de meeste vrouwen dan, er zijn er bij die toch terugloop van de productie krijgen door dat ding.
En herkenbaar hoe je reageert op de pil ;( Daarom komt 'ie er hier ook niet meer in. Ik wil helemaal geen hormonale anticonceptie meer.
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:38:01 #69
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101332405
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:26 schreef DaviniaHR het volgende:
Flugeltje, er is een hele familie aan AD die prima samen kan met BV. Zit op mobiel, kan het niet opzoeken, maar op de site van de POPpoli is het ook te vinden.

En wellicht lukt de bv wel bij nummer twee als je ook de nachtvoedingen doet.

Qua anticonceptie, ik heb de mirena. Heb een tijd enorm veel spotting gehad, maar verder superlichte menstruatie (nog steeds niet maandelijks, kan ook aan de bv liggen. Weet niet. Boeit niet. Ik vind het wel prima zo. :) )
Ja dat je over kunt stappen weet ik, maar ik reageer juist zo goed op fluoxetine... Het is dan ook meer het niet over 'durven' stappen dan dat er geen echte andere mogelijkheden zijn...

Ik ben bij Willem overigens pas met de nachtvoedingen gestopt toen ik helemaal van de pad raakte ivm steeds maar 1 uurtje slaap tussendoor. (BV, FV en bijkolven om de productie te stimuleren, kostte me steeds 2 uur en hij kwam iedere 3 uur, vandaar dat we toen gestopt zijn met de nachtvoedingen) Mijn moeder had bij al haar kinderen (5 stuks) te weinig melk vertelde ze later, ze heeft me dat vooraf en tijdens nooit verteld omdat ze wilde dat ik het wel zou proberen. Wij hebben allemaal gecombineerde BV/FV gehad als kind...
pi_101332733
Lastige keuze sta je voor, flugeltje. Had je de vorige keer goede begeleiding van een lactatiekundige? Als je moe bent en er middenin zit dan heb je vaak niet genoeg afstand en helderheid van geest om te bepalen hoe ver je moet gaan en waar je je grens trekt. Zoveel mogelijk stimulatie is belangrijk voor het goed op gang komen van de borstvoeding, maar oververmoeidheid kan contraproductief werken.

Het fijne aan de tweede keer voeden vond ik dat ik beter wist wat me te wachten stond. Je zou alle voorbereidingen kunnen treffen om de nachtvoedingen minder zwaar te maken: je kindje naast je laten slapen (bijv. in een co-sleeper), afspraken met je lief maken (hij kan de kunstvoeding geven nadat jij aan de borst gevoed en gekolfd hebt), terughoudend zijn met kunstvoeding geven. Hopelijk is het deze keer helemaal niet nodig om extra te stimuleren d.m.v. kolven, want dat is gewoon heel belastend.
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:52:07 #71
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101332924
Yupz Claudia, Lactatiekundige was ook ingeschakeld... Hoewel die vooraf aangaf dat ze 'iedereen' nog aan de volledige voeding had gekregen heeft die op een bepaald moment de knoop doorgehakt en gezegd dat ik moest stoppen met het stimulatiekolven. Wat over bleef was alles geven wat ik zelf had en bijvoeden met een flesje. Willem heeft zo, ondanks dat het belabberd ging, wel alle melk gehad die ik in me had en daar ben ik best trots op :Y
pi_101333337
Ja, dat stimulatiekolven moet eigenlijk ook niet meer zijn dan eventjes alles op alles zetten om de productie goed op gang te helpen. Bij Ivan heb ik het maar 1 dag hoeven doen en bij Lena heb ik het alleen in het ziekenhuis gedaan (een dag of 3) omdat voeden op verzoek heel lastig is als je van je kindje gescheiden bent.

Een extra factor straks is natuurlijk ook dat je Willem al hebt die aandacht van je wil. Daardoor is het lastiger om net zoals bij een eerste de hele dag in bed te liggen en alleen maar met het voeden bezig te zijn. En op een of andere manier zijn dreumesjes er heel handig in om kattekwaad uit te halen als je vastzit op de bank met je kolf. :Y)

Ik hoop dat het een minder gecompliceerde kraamperiode voor je wordt, of dat nu met of zonder borstvoeding is! Misschien is het deze keer makkelijker voor je om een middenweg te vinden tussen het gewoon een kans geven en ermee stoppen als het te belastend wordt. En zoals je zelf al schrijft, alle melk die de kleine krijgt is mooi meegenomen!
pi_101334447
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:07 schreef WupWup het volgende:
Komt doordat je productie op 7 maanden over het algemeen niet stabiel genoeg is om dat op te vangen. Kans is dat het inkachelt.
Maar goed, uitzonderingen daargelaten.
Wanneer is ie dat wel dan?

Ik ben al geminderd naar 1x per dag. Met 2x haalde ik plotseling nog maar ruim een voeding. Met 1x haal ik meestal ook een voeding, dus het opbrengstverschil is me niet groot genoeg (bovendien combineerde het echt kut met werk).
Vooralsnog levert het maar zelden problemen als ze thuis is (alleen met ongesteld worden). Dan krijgt ze een voeding bv meer dan op werkdagen. Ik zou echt graag naar 3 voedingen op werkdagen willen, maar dat is dus nog niet veilig..
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_101334672
Wanneer voed je nu nog zelf op een dag, Vanyel? Kun je niet bijvoorbeeld strategisch bijkolven in de ochtend- en avonduren (ook in het weekeinde)?
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:36:08 #75
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_101334694
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:30 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Wanneer is ie dat wel dan?

Ik ben al geminderd naar 1x per dag. Met 2x haalde ik plotseling nog maar ruim een voeding. Met 1x haal ik meestal ook een voeding, dus het opbrengstverschil is me niet groot genoeg (bovendien combineerde het echt kut met werk).
Vooralsnog levert het maar zelden problemen als ze thuis is (alleen met ongesteld worden). Dan krijgt ze een voeding bv meer dan op werkdagen. Ik zou echt graag naar 3 voedingen op werkdagen willen, maar dat is dus nog niet veilig..
Ben je in staat om even naar Dottir te gaan om live te voeden? Of dat iemand haar even brengt?
Want dat mag ook hè, ipv kolven...

Hoeveel dagen werk je?
Je gaf toch flesvoeding bij? Ik heb het idee dat als je op je werkdagen niet meer kolft en op je vrije dagen gewoon haar een keer extra aanlegt, dat het misschien wel meevalt met het kelderen van je productie... mits je niet 5 dagen per week werkt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')