abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101872615
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:36 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ik baseer me op mijn eigen ervaring met een occulte inwijdingstraditie die verwant is aan de vrijmetselarij.
Welke?

quote:
Mensen die niet ingewijdt zijn, hoeven de geheimen niet te leren. Occulte tradities zijn niet logisch, dat is het hele idee ervan
Deze zin bevat voor mij geen enkele informatie.

quote:
Valt me trouwens ook op dat je de ene na de andere complottheorie aanhangt, maar wel gelooft dat Morals & Dogma geheim moest blijven, dat neem je aan van wie? Bron?
Dat staat in het boek zelf, op een van de eerste paginas.
pi_101872654
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, maar ingewijden schreven wat ze geleerd hebben wel op. Ik denk dat er geen of nauwelijks geen tradities zijn die zuiver werken op basis van mond op mond doorgave van kennis. De vrijmetselarij in ieder geval niet, aangezien zij hun symboliek en concepten uit de kabbala, babylonische, sumerische, egyptische enz. mysteriereligies halen.
Je weet dat er binnen de Vrijmetselarij juist een hele hoop wél mond tot mond wordt meegegeven? Juist zodat het geheim blijft, maar zeker voor mensen zoals jij die blijkbaar iemand kent binnen een loge die zich niet aan de regels weet te houden. ;)
pi_101872676
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, maar ingewijden schreven wat ze geleerd hebben wel op. Ik denk dat er geen of nauwelijks geen tradities zijn die zuiver werken op basis van mond op mond doorgave van kennis. De vrijmetselarij in ieder geval niet, aangezien zij hun symboliek en concepten uit de kabbala, babylonische, sumerische, egyptische enz. mysteriereligies halen.
Vrijwel alle tradities die ik ken werken met een ''Van mond tot mond, van hart tot hart'' benadering voor de werkelijke geheimen van de traditie. Natuurlijk zijn er nog meer stukken voor enkel ingewijden die wel geschreven zijn, en de basis zoals de kabbalah etc is in principe iets dat iedereen kan bereiken, maar ze daadwerkelijk begrijpen en inzien is een heel ander verhaal dat buiten de context van een groep vaak niet door een leek bereikt kan worden.
pi_101872912
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:40 schreef Typisch het volgende:

[..]

Je weet dat er binnen de Vrijmetselarij juist een hele hoop wél mond tot mond wordt meegegeven? Juist zodat het geheim blijft, maar zeker voor mensen zoals jij die blijkbaar iemand kent binnen een loge die zich niet aan de regels weet te houden. ;)
Precies ja.
pi_101872972
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:40 schreef Selestha het volgende:

[..]

Vrijwel alle tradities die ik ken werken met een ''Van mond tot mond, van hart tot hart'' benadering voor de werkelijke geheimen van de traditie. Natuurlijk zijn er nog meer stukken voor enkel ingewijden die wel geschreven zijn, en de basis zoals de kabbalah etc is in principe iets dat iedereen kan bereiken, maar ze daadwerkelijk begrijpen en inzien is een heel ander verhaal dat buiten de context van een groep vaak niet door een leek bereikt kan worden.
Wellicht ben ik geen leek en zie ik wel degelijk wat men in wezen beschrijft. Wat ik wil zeggen is dat ieder die roept dat vrijmetselarij niets met spiritualiteit of religie te maken heeft, zoals in dit topic ook weer, ofwel liegt of zelf ongeinformeerd is. En dat de symbolen bepaalde concepten van de spiritualiteit en religie waar vrijmetselarij op gebaseerd is weergeven, en niet dat elk symbool alles kan betekenen wat je maar wil. De obelisk is een fallus symbool in egypte, sumer, babylon en overal elders, en als de vrijmetselarij de obelisk gebruikt, is het een fallus symbool, en niet een zonnewijzer. Dat de fallus dan weer een symbool voor iets anders is, doet daar niets aan af. In de kern gaat het om wat de aard van de realiteit is, dat is wat men overdraagt, en wat men wil leren is hoe daar zo goed mogelijk de weg in te vinden. Daar is op zich niets mis mee. Waar ik wel een probleem mee heb, is het vertellen van leugens. En dat is wat constant gebeurt bij dit soort genootschappen, die 'broederliefde' willen brengen. Dan eerst open kaart spelen.
pi_101873008
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja, maar wat ik wil zeggen is: het is niet zo dat het verkeersbord zelf geen betekenis heeft, maar alles kan betekenen wat je wil. Volgens jouw redenatie zou je bij een stopbord plankgas kunnen nemen indien je uit een cultuur komt waar stopborden niet voorkomen. Maar dat is niet wat de makers van het stopbord bedoeld hebben. Zo ook met occulte symbolen: de ontwerpers ervan hebben er wel degelijk iets mee willen communiceren, maar als men de instructies niet gehad heeft over wat het betekent, kan men de ware betekenis(sen) van het symbool niet herkennen en ziet men niet wat er werkelijk staat. Dat doet niets af aan de betekenis die de ontwerpers in hun hoofd hadden.

Zo heb ik nu al een tiental uitleggingen gehad over de passer, winkelhaak en letter G. Echter, in de context van wat de grote vrijmetselaars geschreven hebben, is het niet zo moeilijk om te bepalen wat het symbool nu werkelijk weer wil geven. Het is niet zo dat je er alles in kan zien wat je wil, en dat dat dan ook de beteknis is. Nee. De symbolen dienen juist om de kennis van de ingewijden te communiceren, maar geheim te houden voor hen die niet ingewijd zijn. Dat is de aard van een geheim genootschap, een mysteriereligie, een elite-club. Dus kom niet aan met sprookjes alsjeblieft.

[..]

Zie hierboven.
Die symbolen zijn abstract omdat ze juist allegorisch bedoeld zijn. De Vrijmetselarij moest immers een platform zijn voor mensen met verschillende denkbeelden. Daarom kent de Vrijm.: ook geen eigen dogma's.
Je wordt juist uitgenodigd om er adv je eigen levenservaring steeds meer in te zien.
pi_101873083
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Die symbolen zijn abstract omdat ze juist allegorisch bedoeld zijn. De Vrijmetselarij moest immers een platform zijn voor mensen met verschillende denkbeelden. Daarom kent de Vrijm.: ook geen eigen dogma's.
Je wordt juist uitgenodigd om er adv je eigen levenservaring steeds meer in te zien.
Nee, de serieuze vrijmetselaar is met iets heel anders bezig. Het 'praatplatform' was wellicht als inkomstenbron bedoeld.
pi_101873174
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wellicht ben ik geen leek en zie ik wel degelijk wat men in wezen beschrijft. Wat ik wil zeggen is dat ieder die roept dat vrijmetselarij niets met spiritualiteit of religie te maken heeft, zoals in dit topic ook weer, ofwel liegt of zelf ongeinformeerd is. En dat de symbolen bepaalde concepten van de spiritualiteit en religie waar vrijmetselarij op gebaseerd is weergeven, en niet dat elk symbool alles kan betekenen wat je maar wil. De obelisk is een fallus symbool in egypte, sumer, babylon en overal elders, en als de vrijmetselarij de obelisk gebruikt, is het een fallus symbool, en niet een zonnewijzer. Dat de fallus dan weer een symbool voor iets anders is, doet daar niets aan af. In de kern gaat het om wat de aard van de realiteit is, dat is wat men overdraagt, en wat men wil leren is hoe daar zo goed mogelijk de weg in te vinden. Daar is op zich niets mis mee. Waar ik wel een probleem mee heb, is mensen die leugens vertellen. En dat is wat constant gebeurt bij dit soort genootschappen, die 'broederliefde' willen brengen. Dan eerst open kaart spelen.
Ja ik ben met je eens dat vrijmetselarij wel degelijk met spiritualiteit en religie te maken heeft. Echter, vanuit jouw invalshoek, mag ik toch wel aannemen dat je geen ingewijde bent in een occulte traditie en zeker niet in de vrijmetselarij :')

Ik heb in mijn traditie nooit leugens meegemaakt, vanaf dag een heb ik geweten waar ik aan begon, ja de traditie heeft geheimen, die geheimen zijn voornamelijk ervaringen die niet in woorden om te zetten zijn. Iets waar je als buitenstaander gewoonweg niets van snapt. Heeft niets met liegen te maken.
pi_101873293
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:48 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ja ik ben met je eens dat vrijmetselarij wel degelijk met spiritualiteit en religie te maken heeft. Echter, vanuit jouw invalshoek, mag ik toch wel aannemen dat je geen ingewijde bent in een occulte traditie en zeker niet in de vrijmetselarij :')

Ik heb in mijn traditie nooit leugens meegemaakt, vanaf dag een heb ik geweten waar ik aan begon, ja de traditie heeft geheimen, die geheimen zijn voornamelijk ervaringen die niet in woorden om te zetten zijn. Iets waar je als buitenstaander gewoonweg niets van snapt. Heeft niets met liegen te maken.
Jij bent het er wellicht mee eens. Een vrijmetselaar zal dat echter niet altijd toegeven. Of weten zelfs, omdat zijn 'broeders' het hem niet verteld hebben.

Ik ken jouw traditie niet en heb er geen uitspraken over gedaan. Je kan daar dus wel naar refereren, ik zie echter niet de meerwaarde ervan voor dit topic. Zeg dan op zijn minst waar je lid van bent, dan kan er zinnig over gesproken worden.
pi_101873497
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Jij bent het er wellicht mee eens. Een vrijmetselaar zal dat echter niet altijd toegeven.

Ik ken jouw traditie niet en heb er geen uitspraken over gedaan. Je kan daar dus wel naar refereren, ik zie echter niet de meerwaarde ervan voor dit topic. Zeg dan op zijn minst waar je lid van bent, dan kan er zinnig over gesproken worden.
Waarom zou ik dat hier zeggen? Moet ik me aan jou verantwoorden? Ik geef die informatie alleen af om aan te geven dat ik ervaring heb met hoe er in occulte tradities (over het algemeen) gewerkt wordt. Natuurlijk zijn er nuanceverschillen, maar dat is nu niet relevant. Aangezien jij Christen bent, kan jij vast ook wel iets vertellen over hoe het Christendom in het algemeen werkt, niet?

We hebben het hier over de vrijmetselarij, dat lijkt me verder voldoende informatie om het over te hebben. En wat een vrijmetselaar toegeeft is verder voor mij niet van belang.
pi_101873679
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, de serieuze vrijmetselaar is met iets heel anders bezig. Het 'praatplatform' was wellicht als inkomstenbron bedoeld.
oh ja?
pi_101873722
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:36 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ik baseer me op mijn eigen ervaring met een occulte inwijdingstraditie die verwant is aan de vrijmetselarij.

Ben je een Weefster? :P
pi_101873990
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:54 schreef Selestha het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat hier zeggen? Moet ik me aan jou verantwoorden? Ik geef die informatie alleen af om aan te geven dat ik ervaring heb met hoe er in occulte tradities (over het algemeen) gewerkt wordt. Aangezien jij Christen bent, kan jij vast ook wel iets vertellen over hoe het Christendom in het algemeen werkt, niet?
Je hoeft je aan niemand te verantwoorden dan aan God, maar probeer te begrijpen dat ik niets heb aan je uitspraken over jouw traditie wanneer ik het over vrijmetselarij heb. Je beroep op autoriteit is wat mij betreft dus zonder enige substantie.

quote:
We hebben het hier over de vrijmetselarij, dat lijkt me verder voldoende informatie om het over te hebben. En wat een vrijmetselaar toegeeft is verder voor mij niet van belang.
En voor een ander?
pi_101874814
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:48 schreef Selestha het volgende:

Doe eens niet zo geheimzinnig.
pi_101910960
Om lid te worden van een Loge hoef je niet in een God te geloven en je kan (afhankelijk van de definitie) beslist wel atheïst zijn. Er wordt namelijk van je verwacht dat je in je leven een 'hoog beginsel' erkent. Dat mag dus een God zijn, maar het mag ook je eigen geweten zijn. Vroeger, toen iedereen kerkelijk was, lag dat vrij automatisch anders, maar nu in onze ontkerkelijkte samenleving niet meer. In de Nederlandse Loges geldt overal hetzelfde uitgangspunt; daar mag men geen verschil in maken. Dat 'hoge beginsel' noemen wij symbolisch 'Opperbouwmeester des Heelals'. Dat is verwarrend voor buitenstaanders die daar direct een God invullen. Voor vrijmetselaren is dat dus niet automatisch zo.

Sorry voor het late antwoord.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 14:26 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Dank voor deze verhelderende woorden, al zullen velen hier ze niet geloven en jouw kennis afdoen als onzin, gelogen, of onvolledig omdat je niet ingewijd genoeg bent in de duistere clubjes binnen de vrijmetselaarij, die de wereld willen veroveren...

Je geeft aan dat het doel bij oprichting met name lag bij het vrij kunnen discussiëren en filosoferen. Hoe verhoudt dat zich in de moderne vrijmetselaarij tot bijvoorbeeld het uitgangspunt binnen (vrijwel?) alle loges dat je wel in een God of opperwezen moet geloven? Voor mij is dat belemmerend in mijn denken, om nog maar niet te spreken van het feit dat het onmogelijk is om lid te worden als je atheïst bent.
pi_101911050
Zie mijn vorige bijdrage

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 15:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Mijn vraag bij het vetgedrukte is hoe er in een Opperwezen geloofd kan worden als er geen sprake is van religie of geloof.
pi_101911605
Ieder lid mag zeggen waar hij in gelooft, zolang hij het maar niet als de enige waarheid verkondigt of zieltjes wint. Stellingen uiten die leiden tot twistgesprekken zijn hoe dan ook uit de boze.

Al die verhalen over vermoorde vrijmetselaren zijn op één na aantoonbaar onwaar. En van dat ene verhaal dat overblijft is nooit een lijk gevonden. Anti--vrijmetselaren maakten er een steeds mooier verhaal van.

Over onze doelstellingen en onszelf doen wij niet geheimzinnig. je mag alles vragen en je krijgt antwoord. De deuren van onze gebouwen staan regelmatig wagenwijd open. Het enige dat wij niet zelf naar buiten brengen zijn enkele delen van de inwijdingsrituelen. De reden is simpel. Die vaak kleine en niet sensationele momenten zijn bedoeld je iets te laten beleven dat je aan het denken moet zetten over jezelf en je verhouding ten opzichte van anderen en de maatschappij als geheel. Als je tevoren weet wat er gebeurt komt het niet zo binnen als dat je het bij verrassing beleeft. Dat wij het niet naar buiten brengen is dus het belang van degenen die nog vrijmetselaar kunnen worden, maar niet ons belang. Verrassend, hè?

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Alsnog vraag ik mij af hoe het verdraagzaam is als je mensen niet toestaat om hun religieuze overtuiging te uiten. Ik kan gewoon met gelovigen praten en accepteer hun visie, maar ik hou ze niet tegen om hun visie te uiten, omdat zij er oprecht in geloven en dat hun goedrecht is, zolang ze er andere mensen geen kwaad mee doen. Ik wil trouwens opmerken dat ik er ook niet zo van gediend ben dat het een paar eeuwen terug normaal was om mensen te vermoorden die geheimen naar buiten brachten over de vrijmetselarij. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/William_Morgan_%28anti-Mason%29

Citaat:

[..]

Nu kan hiertegen als tegenargument geboden worden dat dit bij religieuze stromingen talrijker was, maar dat is geen reden om als verzetsbeweging tegen georganiseerd geloof zelf ook moord toe te passen tegen degenen die zich tegen je organisatie keren. Ik vind het trouwens erg opvallend dat bij allerlei belangrijke moorden in de geschiedenis vrijmetselaars op een of andere wijze betrokken zijn, hierbij mag natuurlijk niet direct een causaal verband getrokken worden, maar het geeft wel aanwijzingen voor mogelijkheden hiertoe.

Mijn vraag aan meneer Paul Marselje is: Waarvoor is de geheimhouding binnen de vrijmetselarij nodig als het toch niet uitmaakt, aangezien je de mystiek pas echt ervaart als lid? Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar die geheimhouding zorgt er terecht alleen maar voor dat er samenzweringen gevormd worden rond een dergelijke organisatie, als je niet open over jezelf en doelstellingen kunt zijn, komt dat toch bij veel mensen over alsof er iets aan de hand is.
pi_101911865
In meerdere Loges zijn moslim-leden. Wij zijn een redelijk afspiegeling van wat de maatschappij te bieden heeft aan diversiteit. Er si allen geen ruimte voor intolerantie en radicalisme natuurlijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:47 schreef Loppe het volgende:

[..]

[..]

Een verlicht iemand hoeft toch geen schrik te hebben voor de Islam?
pi_101912603
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:24 schreef PaulMarselje het volgende:
Ieder lid mag zeggen waar hij in gelooft, zolang hij het maar niet als de enige waarheid verkondigt of zieltjes wint. Stellingen uiten die leiden tot twistgesprekken zijn hoe dan ook uit de boze.

Al die verhalen over vermoorde vrijmetselaren zijn op één na aantoonbaar onwaar. En van dat ene verhaal dat overblijft is nooit een lijk gevonden. Anti--vrijmetselaren maakten er een steeds mooier verhaal van.

Over onze doelstellingen en onszelf doen wij niet geheimzinnig. je mag alles vragen en je krijgt antwoord. De deuren van onze gebouwen staan regelmatig wagenwijd open. Het enige dat wij niet zelf naar buiten brengen zijn enkele delen van de inwijdingsrituelen. De reden is simpel. Die vaak kleine en niet sensationele momenten zijn bedoeld je iets te laten beleven dat je aan het denken moet zetten over jezelf en je verhouding ten opzichte van anderen en de maatschappij als geheel. Als je tevoren weet wat er gebeurt komt het niet zo binnen als dat je het bij verrassing beleeft. Dat wij het niet naar buiten brengen is dus het belang van degenen die nog vrijmetselaar kunnen worden, maar niet ons belang. Verrassend, hè?

[..]

Als ik dit verenig met andere uitspraken van andere vrijmetselaars, zie ik bevestiging van het volgende:

"Freemasonry is a fraternity within a fraternity -- an outer organization concealing an inner brotherhood of the elect ... it is necessary to establish the existence of these two separate and yet interdependent orders, the one visible and the other invisible. The visible society is a splendid camaraderie of 'free and accepted' men enjoined to devote themselves to ethical, educational, fraternal, patriotic, and humanitarian concerns. The invisible society is a secret and most August [defined as 'of majestic dignity, grandeur'] fraternity whose members are dedicated to the service of a mysterious arcannum arcandrum [defined as 'a secret, a mystery']." [Hall, Lectures on Ancient Philosophy, p. 433]

Vertaling: Vrijmetselarij is een broedergenootschap in een broedergenootschap - een buitenorganisatie die een binnenorganisatie van de elite verbergt. Het is noodzakelijk om het bestaan van deze twee gescheiden doch interafhankelijke ordes te vestigen. Het zichtbare genootschap is een buitengewone kameraderij van 'vrije en geaccepteerde' mannen bijeengebracht om zich aan ethische, onderwijskundige, broederlijke, patriottische en humanitairische kwesties te wijden. Het onzichtbare genootschap is een geheim en zeer August (gedefinieerd als 'van majestueuze eervolheid, grandeur') broederschap wiens leden gewijd zijn aan de dienst voor een mysterieus arcannum arcandrum (gedefinieerd als (een geheim, een mysterie). Manly Palmer Hall, Lectures on Ancient Philosophy.

Manly Palmer Hall is niet de eerste de beste, dat weet je zelf denk ik ook wel.

Wat je beschrijft is het zichtbare buitengenootschap.

Het elitaire genootschap ben je zelf wellicht niet eens mee bekend maar het bestaat wel degelijk en is met heel andere dingen bezig.
pi_101913246
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Als ik dit verenig met andere uitspraken van andere vrijmetselaars, zie ik bevestiging van het volgende:

"Freemasonry is a fraternity within a fraternity -- an outer organization concealing an inner brotherhood of the elect ... it is necessary to establish the existence of these two separate and yet interdependent orders, the one visible and the other invisible. The visible society is a splendid camaraderie of 'free and accepted' men enjoined to devote themselves to ethical, educational, fraternal, patriotic, and humanitarian concerns. The invisible society is a secret and most August [defined as 'of majestic dignity, grandeur'] fraternity whose members are dedicated to the service of a mysterious arcannum arcandrum [defined as 'a secret, a mystery']." [Hall, Lectures on Ancient Philosophy, p. 433]

Vertaling: Vrijmetselarij is een broedergenootschap in een broedergenootschap - een buitenorganisatie die een binnenorganisatie van de elite verbergt. Het is noodzakelijk om het bestaan van deze twee gescheiden doch interafhankelijke ordes te vestigen. Het zichtbare genootschap is een buitengewone kameraderij van 'vrije en geaccepteerde' mannen bijeengebracht om zich aan ethische, onderwijskundige, broederlijke, patriottische en humanitairische kwesties te wijden. Het onzichtbare genootschap is een geheim en zeer August (gedefinieerd als 'van majestueuze eervolheid, grandeur') broederschap wiens leden gewijd zijn aan de dienst voor een mysterieus arcannum arcandrum (gedefinieerd als (een geheim, een mysterie). Manly Palmer Hall, Lectures on Ancient Philosophy.

Manly Palmer Hall is niet de eerste de beste, dat weet je zelf denk ik ook wel.

Wat je beschrijft is het zichtbare buitengenootschap.

Het elitaire genootschap ben je zelf wellicht niet eens mee bekend maar het bestaat wel degelijk en is met heel andere dingen bezig.
Dat is nogal abstract wat je daar beschrijft. Wat zou ermee bedoeld worden?

Zoals je wellicht ook weet is het vrijwel onmogelijk om een grotere samenzwering voor langere tijd geheim te houden, zeker als er veel mensen bij betrokken zijn.
Daarom lijkt het me sterk dat je deze mensen doorhebt, terwijl duizenden mannen die al decennialang lid zijn helemaal niets in de gaten hebben.
pi_101913610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat is nogal abstract wat je daar beschrijft. Wat zou ermee bedoeld worden?
Welk stuk begrijp je niet? Ik beschrijf overigens niets, het is Manly Palmer Hall, de door de schotse rite ' grootste masonieke filosoof van de 20e eeuw' uitgeroepen vrijmetselaar die het schrijft.

quote:
Zoals je wellicht ook weet is het vrijwel onmogelijk om een grotere samenzwering voor langere tijd geheim te houden, zeker als er veel mensen bij betrokken zijn.
Ja, dat klopt denk ik wel. Geheel geheim is onmogelijk, maar voordat het grote publiek het accepteert?

quote:
Daarom lijkt het me sterk dat je deze mensen doorhebt, terwijl duizenden mannen die al decennialang lid zijn helemaal niets in de gaten hebben.
Waarom zouden ze iets in de gaten hebben? Indien men lid is van een loge waarin men slechts blauwe graden heeft, zul je daar doorgaans geen elitaire leden hebben. Of wellicht alleen de grootmeester die in dat geval niets door zal laten schemeren. Wat valt er dan op te merken, tenzij men een kritische bron raadpleegt? Doet men dat doorgaans indien men al lid is geworden? Worden anderen die dat wel doen en zich uitspreken serieus genomen? Nee, dat is niet wat we kunnen observeren. Ik kijk alleen op dit forum al naar de reacties van vrijmetselaars, en het enige wat men doet is zich verzetten tegen de duidelijke uitspraken van de grote filosofen van hun eigen broederschap. Het is niet zo dat het allemaal geheim is, de informatie ligt vor het oprapen, maar mensen hebben geen zin om te buigen.
pi_101914148
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Welk stuk begrijp je niet?

Deze opmerking begrijp ik vooral niet.

quote:
Ja, dat klopt denk ik wel. Geheel geheim is onmogelijk, maar voordat het grote publiek het accepteert?

Dus je zegt dat het algemeen bekend is, eigenlijk?
quote:
Waarom zouden ze iets in de gaten hebben? Indien men lid is van een loge waarin men slechts blauwe graden heeft, zul je daar doorgaans geen elitaire leden hebben. Of wellicht alleen de grootmeester die in dat geval niets door zal laten schemeren. Wat valt er dan op te merken, tenzij men een kritische bron raadpleegt? Doet men dat doorgaans indien men al lid is geworden? Worden anderen die dat wel doen en zich uitspreken serieus genomen? Nee, dat is niet wat we kunnen observeren. Ik kijk alleen op dit forum al naar de reacties van vrijmetselaars, en het enige wat men doet is zich verzetten tegen de duidelijke uitspraken van de grote filosofen van hun eigen broederschap. Het is niet zo dat het allemaal geheim is, de informatie ligt vor het oprapen, maar mensen hebben geen zin om te buigen.
En nu zeg je weer dat mensen die zich er lange tijd in verdiept hebben en ermee te maken hebben wel niks door zullen hebben.. En je impliceert dat deze mensen geen kritisch vermogen hebben. Twee dingen die me nogal sterk lijken.
Wat de Vrijmetselaars op dit forum zeggen is niet wat jij wil horen, omdat het niet zo is. Dat is iets anders.
pi_101914508
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Deze opmerking begrijp ik vooral niet.
Je vraagt mij wat er met dat stuk bedoeld zou kunnen worden. Voor mij is dat duidelijk, ik vind er niets abstracts aan, het is duidelijke taal, welk stuk begrijp je zelf niet?

quote:
Dus je zegt dat het algemeen bekend is, eigenlijk?
Nee, juist niet algemeen bekend. Maar ook niet 100% geheim. Anders zou men er nooit over spreken.

quote:
En nu zeg je weer dat mensen die zich er lange tijd in verdiept hebben en ermee te maken hebben wel niks door zullen hebben..
Ja, omdat ik nooit zei dat het algemeen bekend is, dat begreep je verkeerd denk ik.

Men is over het algemeen juist niet bewust van de waarheid. Omdat de binnengroep zoals Hall het noemt, de buitengroep in onwetendheid houdt. Dat is de aard van het genootschap en van elke mysteriereligie: de waarheid, de esoterische leer, wordt verborgen voor lagere leden van de buitengroep en niet-leden.

quote:
En je impliceert dat deze mensen geen kritisch vermogen hebben. Twee dingen die me nogal sterk lijken.
Dat impliceer ik helemaal niet, dit vind ik een vreemde aantijging van je. Wat ik zeg is dat men geen kritische bronnen raadpleegt of serieus neemt, waarmee ik niet wil zeggen dat men niet kritisch kan denken. Dat men die bronnen over het algemeen niet raadpleegt of serieus neemtis voor mij een observeerbaar feit, je bent zelf getuige ervan op dit forum.

quote:
Wat de Vrijmetselaars op dit forum zeggen is niet wat jij wil horen, omdat het niet zo is. Dat is iets anders.
Wat ik zeg, je bent zelf getuige. Vergeet niet: ik heb niks gezegd. Ik citeer Manly Palmer Hall. Hij zegt het.
pi_101915103
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Je vraagt mij wat er met dat stuk bedoeld zou kunnen worden. Voor mij is dat duidelijk, ik vind er niets abstracts aan, het is duidelijke taal, welk stuk begrijp je zelf niet?

Ik vroeg aan jou wat er mogelijkerwijs bedoeld zou kunnen zijn. Ik noem het abstract omdat het niets concreets zegt. Wat voor groep is dat, binnen de broederschap, wat doen ze en waarom is het geheim, en geheim voor de gewone leden?

quote:
Nee, juist niet algemeen bekend. Maar ook niet 100% geheim. Anders zou men er nooit over spreken.

Je denkt dat andere leden dat zouden pikken?
quote:
Ja, omdat ik nooit zei dat het algemeen bekend is, dat begreep je verkeerd denk ik.
Veel leden lezen alles wat er te lezen valt. Ze zouden het weten.
quote:
Men is over het algemeen juist niet bewust van de waarheid. Omdat de binnengroep zoals Hall het noemt, de buitengroep in onwetendheid houdt. Dat is de aard van het genootschap en van elke mysteriereligie: de waarheid, de esoterische leer, wordt verborgen voor lagere leden van de buitengroep en niet-leden.

Je denkt dus dat de Vrijmetselarij een mysterie-religie is en een esoterische leer heeft?

quote:
Dat impliceer ik helemaal niet, dit vind ik een vreemde aantijging van je. Wat ik zeg is dat men geen kritische bronnen raadpleegt of serieus neemt. Dat is voor mij een observeerbaar feit, je bent zelf getuige ervan op dit forum.

Ik vind het vreemd dat je denkt dat mensen die lid zijn en er wekelijks mee bezig zijn, zo blind zouden kunnen zijn voor iets wat zich in hun eigen vereniging afspeelt.
Daarbij kun jij die mensen helemaal niet observeren.
quote:
Wat ik zeg, je bent zelf getuige.
Van het feit dat zij iets anders zeggen dan jij. Ja dat klopt..
pi_101915123
Dit blijft ook een klassieker:

Masonry, like all the Religions, all the Mysteries, Hermeticism, and Alchemy, conceals its secrets from all except the Adepts and Sages, or the Elect, and uses false explanations and misinterpretations of its symbols to mislead those who deserve only to be mislead; to conceal the Truth, which it calls light, and draw them away from it." [Morals and Dogma, p. 104-5, 3rd Degree]

Vertaling: Vrijmetselarij, zoals allre religies, al de mysteries, Hermeticisme, en Alchemie, verbergt haar geheimen voor allen behave de Adepts en Sages, of de Elite, en gebruikt valse uitleggingen en misinterpretaties van haar symbolen om hen te misleiden die alleen verdienen om misleid te worden: om de Waarheid te verbergen, die zij licht noemt, en hen ervan weg te trekken. Morals & Dogma door Albert Pike.

Het is onmogelijk om de uitspraken van de vrijmetselaars in dit topic te verenigen met de uitspraak van een vrijmetselaar als deze, tenzij men de uitspraak van Manly Palmer Hall, dat er 2 soorten vrijmetselarij zijn, de binnen elitegroep en buitengroep. accepteert. Dit is nu eenmaal hoe de vork in de steel zit, wat de bronnen en de uitspraken van de vrijmetselaars zelf bevestigen, hier zijn letterlijk duizenden voorbeelden van te geven. Vrijmetselarij, hoe sneu ik het ook vind voor de leden hier, misleid haar eigen leden. Men betaalt een hoop geld aan lidmaatschap, zonder te weten waar men in werkelijkheid lid van is. Ik vind dat moreel gezien verwerpelijk, en hoop dat iedere vrijmetselaar die hier meeleest, de geciteerde bronnen serieus neemt, en overweegt of het wel een verstandige keuze is geweest om lid van dit genootschap te worden, en er lid van te blijven. Ik zou zelf erg verontwaardigd zijn als ik dit soort zaken zou lezen, en opstappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')