quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Lijkt me voor jou een goede redenatie.
Ik geef geen betrouwbare bron; en dan kan het door jou voor nonsens worden afgedaan.
Als jij ze niet ziet, dan bestaan ze (voor jou) niet, d'accord.
Trouwens, die 1e t/m 32e graad, krijgen die 34e t/m 42e ook nooit te zien.
quote:Op zondag 28 augustus 2011 18:40 schreef Typisch het volgende:
[..]
Vertel eens, hoe kom je hier aan? Hoef geen internet bron trouwens, die zijn er namelijk niet.
Wat is het probleem ? Ik had een deal met Metall.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:26 schreef Gray het volgende:
[..]
Als je geen betrouwbare bron kan leveren is de enige logische conclusie dat de betreffende bron onbetrouwbare informatie verschaft. Aangezien je geen bron levert voor de informatie die je verschaf betekent dit dat je zelf de onbetrouwbare bron bent.
een kwestie van goed archiveren. Zou best op internet kunnen staan trouwens.quote:Op zondag 28 augustus 2011 18:40 schreef Typisch het volgende:
[..]
Vertel eens, hoe kom je hier aan? Hoef geen internet bron trouwens, die zijn er namelijk niet.
Ah, archiveren. Waar haal je die dingen dan vandaan om tot deze conclusie te komen? 42e graads die het even verteld hebben en dan komt het via via bij jou terecht? Of heb jij het gehoord via via, terwijl uitgerekend jij, zou moeten weten dat informatie die over de Vrijmetselarij buiten de juiste kringen komt vaak niet helemaal is zoals je denkt dat het is.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:35 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
een kwestie van goed archiveren. Zou best op internet kunnen staan trouwens.
Yep, de eerste.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:40 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ah, archiveren. Waar haal je die dingen dan vandaan om tot deze conclusie te komen? 42e graads die het even verteld hebben en dan komt het via via bij jou terecht? Of heb jij het gehoord via via, terwijl uitgerekend jij, zou moeten weten dat informatie die over de Vrijmetselarij buiten de juiste kringen komt vaak niet helemaal is zoals je denkt dat het is.
Dan wijs ik je graag op het tweede.quote:
Tevens, lees mijn signature eens. Slaat ook op jou.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:40 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ah, archiveren. Waar haal je die dingen dan vandaan om tot deze conclusie te komen? 42e graads die het even verteld hebben en dan komt het via via bij jou terecht? Of heb jij het gehoord via via, terwijl uitgerekend jij, zou moeten weten dat informatie die over de Vrijmetselarij buiten de juiste kringen komt vaak niet helemaal is zoals je denkt dat het is.
Deal? Dat is dan vreemd want daar heb ik nooit van gehoord, of je hebt een deal met een denkbeeldige versie van mij gemaakt in een hallucinogene of dronken bui. Het meest waarschijnlijk is gewoon dat je jezelf kapot zit te lachen om allemaal onzin die je aan het verspreiden bent in BNW, dat is nog waarschijnlijker zelfs dan dat je een 'agent' zou zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:33 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat is het probleem ? Ik had een deal met Metall.
Mogen we dan een keer het archief inzien dat je gearchiveerd hebt? Ik ben benieuwd naar alle informatie die erin staat over al je bevindingen en ik ben razendbenieuwd naar je bronnen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:35 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
een kwestie van goed archiveren. Zou best op internet kunnen staan trouwens.
Als ik iets niet zie betekent het niet dat ik niet besta, maar dat zou dan betekenen dat jij zelf topvrijmetselaar bent en dit weet. Ik neem aan dat je niet zo idioot zou zijn als vrijmetselaar aan de top om dit soort geheimen prijs te geven dat er hogere graden zijn, dus daarom kan ik dit niet serieus nemen en er niet serieus op in gaan.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Lijkt me voor jou een goede redenatie.
Ik geef geen betrouwbare bron; en dan kan het door jou voor nonsens worden afgedaan.
Als jij ze niet ziet, dan bestaan ze (voor jou) niet, d'accord.
Trouwens, die 1e t/m 32e graad, krijgen die 34e t/m 42e ook nooit te zien.
Zoals reeds in dit topic is vermeld was de Propaganda Due loge in Italie al vijf jaar voor voor de ontmaskering ervan geroyeerd door het Grootoosten van Italië. Ze had feitelijk al lang niets meer met de reguliere vrijmetselarij van doen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 01:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom als die complotten waar zouden zijn, de vrijmetselarij ook regelmatig last ondervindt van van alles. Laten we beginnen met het schandaal van de P2-loge die de reputatie van de vrijmetselarij flink in diskrediet heeft gebracht. Hieruit kwam naar voren wat voor gevaren er zitten aan de geheimhouding binnen de vrijmetselarij. Ook zijn er veel aanwijzingen dat er verbanden zijn tussen de Franse Revolutie en de vrijmetselarij, om er een paar te noemen: De slogan van de Franse Revolutie was: 'Vrijheid, gelijkheid en broederschap' en welke waarden staan in de vrijmetselarij centraal? Precies: Vrijheid, gelijkheid en broederschap! Daarnaast was er een grote toename van het aantal leden binnen vrijmetselaarsloges voor de Franse revolutie, volgens een vrijmetselaar in een boek dat hij over de vrijmetselarij schreef (,titel kan ik eventueel nazoeken voor de geïnteresseerde).
Nu kom ik op het tweede geval: Bij Anders Breivik werd in de media een aantal keer verwezen naar dat hij lid is geweest van de vrijmetselarij. Als de media betrokken is bij een complot van de vrijmetselarij (wat volgens sommigen zo is, die geloven dat zij het nieuws in handen hebben), waarom zouden ze dan hun eigen organisatie schaden door deze in verband te brengen met een rechts-extremistische terrorist? Het manifest van Anders Breivik besloeg ongeveer zo'n 1500 pagina's, waarom hebben ze niet alleen de Tempeliers genoemd en de Vrijmetselaars weggelaten als die het nieuws in handen hebben?
Daarnaast weet ik toevallig uit eigen ervaring dat veel mensen een afkeer hebben van vrijmetselarij. Kennissen van ons zeiden dat ze er een afkeer van hadden, omdat ze de vrijmetselarij een beetje op de Klu-Klux Klan vonden lijken, hoewel ik dat zelf nogal ver vind gaan. Een andere kennis zei dat hij vrijmetselaars een stel blaaskaken vond, op basis van de ervaring die hij opdeed toen hij in een vrijmetselaarsloge muziek moest spelen.
Wat ik mij bij dit alles afvraag is waarom je jezelf zo'n imago zou bezorgen en jezelf in diskrediet zou brengen met dit soort schandalen, ook al heeft je organisatie er direct gezien niks mee te maken, als je in een complot zit.
Over Mat Herben;quote:Op zondag 28 augustus 2011 09:55 schreef Ryan3 het volgende:
Vrijmetselarij is een beetje van 'we hebben een clubje opgericht' en daar hebben ze dan zelf allerlei symbolen, een mysterieuze achtergrond en allerlei andere nonsense bij verzonnen. En andere lieden die psychologisch vrij snel gegrepen worden door complotdenken (omdat ze enigszins paranoïde van aard zijn) hebben die nonsense serieus genomen en dus tot op de dag van vandaag worden de vrijmetselaars als een snood geheim genootschap gezien met allerlei duistere tentakels in onze samenleving. Die vrijmetselaars weten zelf wel dat het allemaal nonsense is, maar tot hun grote schrik zijn er legio mensen die ervan overtuigd zijn dat het allemaal waar is, zoiets, en daar zullen sommige vrijmetselaars wel op geilen ja. (Btw Mat Herben is een vrijmetselaar hè, dit om even te schetsen wat voor lieden dat ongeveer zijn die vrijmetselaars....).
Er zijn vrijmetselaars die voorzichtig waarschuwen voor de opkomst van de Islam, gezien het gedachtegoed van de Islam haaks staat op het verlichtingsdenken van de vrijmetselarij. Dat heeft niet zoveel te maken met het serieus nemen van symboliek en dergelijke. Misschien interessant om de verklaring die de het Grootoosten der Nederlanden uitgaf 3 dagen na de aanslagen eens door te lezen;quote:Wb die Breivik dude, die bij wijze van spreken helemaal van God los is en normaliter allang in een gesticht had moeten worden opgenomen, die heeft dat soort dingen dus eveneens serieus genomen en daaraan enige rechtvaardiging ontleend mbt zijn krankzinnige gedachtegoed.
quote:25 juli 2011
Vrijmetselaren zijn -net als hun medeburgers- diep geschokt door de gewelddadige gebeurtenissen in en nabij Oslo op 22 juli jl. Afgrijzen van de moordpartijen. Onbegrip voor de denkwereld van de dader en voor de consequentie die deze heeft verbonden aan zijn verwarde overtuiging. Die zou -naar diens eigen zeggen- bestaan uit een mengsel van christenfundamentalisme, haat jegens moslims en ideeën ontleend aan… de vrijmetselarij. Fantasieën over een persoonlijke taak als ‘tempelridder’, als militair en drager van ‘gezag’, uitmondend in een ‘verkleedpartij’ en een orgie van geweld.
Waarom een reactie van de kant van Nederlandse vrijmetselaren, terwijl vermoedelijk kerk noch leger zich aangesproken voelt om te reageren op de misdaden van een ontspoorde eenling, die zich als lid van een organisatie bekend maakte of zich als zodanig voordeed?
In de loop van haar bestaan –sedert ongeveer 1700- is de vrijmetselarij vaak ‘verdacht’ van de meest afschuwelijke zaken, met name door totalitaire regimes en door autoritair en door streng dogmatische kerkgenootschappen. De leiders van die kerken en staten hadden vanuit hun beperkte gezichtspunt gelijk: het openstaan voor uiteenlopende overtuigingen en het wars zijn van theologisch (en politiek) gekissebis maakten de Loges tot vrijplaatsen voor zelfstandig nadenken en zelfontplooiing. Gevaarlijk en bedreigend voor dogma’s en dictators derhalve.
Het uitroeien van vooroordelen is lastig, zeker als die het gevolg zijn van een langdurig proces van indoctrinatie. Misverstanden zijn hardnekkig en de tegenwerking en vervolging van orthodox kerkelijke of politiek dictatoriale zijde heeft vrijmetselaren zelf ook voorzichtig gemaakt: het verwijt van geheimzinnigdoenerij was en is daardoor soms
terecht. Daardoor werd -en wordt soms nog- de aandacht afgeleid van de werkelijkheid. Die werkelijkheid is dat vrijmetselaren elkaar gevonden hebben in een serieus ‘spel’ – dat zij inderdaad niet aan de grote klok hangen- en zij hebben elkaar evenzeer gevonden in hun mensvriendelijke overtuiging en sociale karakter.
Vrijmetselaren wijzen het tegen elkaar opzetten van mensen af en juichen een houding als ‘behandel een ander zoals u wilt dat u geschiedt’ uitdrukkelijk toe. Een paar citaten uit artikel 1.1 van de grondwet van de Nederlandse orde van vrijmetselaren:
“De vrijmetselaar zoekt op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt, opdat het ideaal van een allen verbindende broederschap gestalte kan krijgen.”
“De vrijmetselaar erkent de hoge waarde van de menselijke persoonlijkheid, de gelijkwaardigheid van de mensen, ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid en ieders eigen verantwoordelijkheid voor zijn doen en laten.”
Ook stelt diezelfde beginselverklaring duidelijk dat een vrijmetselaar gehoorzaamheid verschuldigd is aan de wetten des lands.
Het gaat de vrijmetselaar niet alleen om de eigen ontplooiing, maar ook om de daarvan te verwachten positieve effecten op zijn omgeving en op de samenleving waar hij deel van uitmaakt. Hoewel er inhoudelijke verschillen bestaan tussen de verschillende organisaties van vrijmetselaren in de wereld –steeds ingebed in de geschiedenis van hun landen- delen zij toch allen de hierboven omschreven humanitaire instellingen en doelen.
Hoe men vanuit die denkwereld de sprong zou kunnen maken naar moord in koelen bloede laat zich nauwelijks uitleggen…. Alleen een psychisch disfunctioneren van de dader kan als verklaring dienen. Natuurlijk kan de vrijmetselarij –net zo min als andere volstrekt geweldloze en het menselijk welzijn beogende genootschappen en kerken –
niet voorkomen dat een kwaadwillende ‘lone wolf’ binnendringt en -geheel tegen de nobele bedoelingen in van de betrokken organisatie- groot onheil aanricht.
Het in één lijstje noemen van vrijmetselaren enerzijds en christenfundamentalisten en moslim-jihadisten anderzijds, zoals een terrorisme expert van de Leidse universiteit dat in het NOS-journaal presteerde, doet ernstig onrecht aan vrijmetselaren en hun verenigingen. Laten wij zorgvuldigheid betrachten in onze gedachtewisselingen… Juist
ook om ´Lone wolves’ zo weinig mogelijk kansen te geven om verkeerde conclusies te trekken.
Maar nu moet er vooral aandacht zijn voor de slachtoffers van de verschrikkelijke aanslagen in Noorwegen en voor hun naasten. En blijf bijdragen aan een open samenleving, hoe kwetsbaar die ook is!
Willem S. Meijer,
Grootmeester
Orde van Vrijmetselaren
Daar heb je gelijk in. Die geheimen blijven verborgen .quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Lijkt me voor jou een goede redenatie.
Ik geef geen betrouwbare bron; en dan kan het door jou voor nonsens worden afgedaan.
Als jij ze niet ziet, dan bestaan ze (voor jou) niet, d'accord.
Trouwens, die 1e t/m 32e graad, krijgen die 34e t/m 42e ook nooit te zien.
Dank voor deze verhelderende woorden, al zullen velen hier ze niet geloven en jouw kennis afdoen als onzin, gelogen, of onvolledig omdat je niet ingewijd genoeg bent in de duistere clubjes binnen de vrijmetselaarij, die de wereld willen veroveren...quote:Op zaterdag 3 september 2011 13:27 schreef PaulMarselje het volgende:
Dan toch maar een woordje van een vrijmetselaar tussendoor? Natuurlijk zijn er fanatiekelingen, die in alles samenzweringen terugzien en alleen dingen geloven, die hun achterdocht bevestigen, hoe ongefundeerd en onbetrouwbaar ook. Voor die lezers is dit niet bedoeld. Sla mijn bijdrage gerust over.
Maar voor de anderen het volgende:
Vrijmetselarij in de huidige vorm is in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw ontstaan toen een aantal Britse wetenschappers er genoeg van hadden dat zij niet vrij konden en mochten discussiëren over zaken. De kerk en de staat stonden dat, zoals helaas zo vaak, in de weg. Net als veel groeperingen in die tijd, de 'tijd van het genootschap', kozen zij daarom voor de vorm van een genootschap met vormen en gebruiken die teruggrepen op oude tradities. Zij kozen die van een steenhouwersgilde. Je kan het lidmaatschap dus niet afdoen als het simpele genoegen om lid te zijn van een clubje om het lid zijn. Inhoudelijk filosoferen was en is richtinggevend.
Uitgangspunt van toen en nu is samen te vatten de oude spreuk: 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Het is geen religie, geen geloof. En het klopt: twistgesprekken over geloof of politiek zijn er verboden. Zakendoen binnen de logemuren ook trouwens (een loge is een lokale zelfstandige vrijmetselaarsclub). Betekent het dat je nooit over geloof of maatschappelijk onderwerpen mag spreken? Dat zou vreemd en krampachtig zijn. Maar als je het er over hebt mag dat niet als het verkondigen van een waarheid over komen en het mag ook niet provocerend worden gebracht. Er dient in een logeimmers ruimte te zijn voor ieders mening en dus voor verdraagzaamheid.
Oude genootschappen hebben een aantrekkingskracht op veel mensen. Om te voorkomen dat statuszoekers zonder inhoudelijke drijfveren lid worden van de vrijmetselarij (wat een teleurstelling voor hen en voor de Loge zou worden) vinden vooraf wat gesprekken plaats om samen met de kandidaat te kijken of hij/zij in een Loge wel vindt wat hij of zij zoekt.
Achteraf bleek Anders Beyvik er niet te vinden wat hij dacht. Hij is een paar keer geweest en verscheen daarna niet meer. In zijn manifest doet hij de vrijmetselarij en de leden ervan af als een slappe hap. Maar, gek als hij was op status, bleef hij wel lid, zodat hij kon zeggen: "Ik ben vrijmetselaar". De kleding waarin hij op een foto te zien is lijkt misschien op die van een vrijmetselaar, maar is een voor de kenner vreemd samenraapsel van zaken, die hij waarschijnlijk op internet of rommelmarkten heeft gekocht. In zijn Loge heeft hij het in elk geval niet gekregen.
PS 1
Er is geen 42e graad. De gewone vrijmetselarij kent maar 3 graden Voor leden met de 3e graad bestaat er een extra vereniging die 33 graden kent. Maar iemand met de 33e graad is niet meer vrijmetselaar dan iemand met de 3e graad. Hij of zij die er lid van is heeft wel meer rituelen meegemaakt die je aan het denken moeten zetten over jezelf en je verhouding tot anderen en de maatschappij. De huidige Nederlandse grootmeester doet niet mee aan die extra vereniging, net als andere hoofdbestuursleden. HDe Grootmeester heeft dus maar drie graden. Maar ja, al die samenzwering-adepten toch hebben doorgelezen tot hier (ik heb het ze nog afgeraden) zullen ze wel weer zeggen dat het niet waar is. Wij zijn er aan gewend. 'Wat mooi is, is kwetsbaar' schreef de dichter.
PS 2
Ik ben lid van het hoofdbestuur
PS 3
Zijn er nog vragen?
Mijn vraag bij het vetgedrukte is hoe er in een Opperwezen geloofd kan worden als er geen sprake is van religie of geloof.quote:Op zaterdag 3 september 2011 13:27 schreef PaulMarselje het volgende:
Dan toch maar een woordje van een vrijmetselaar tussendoor? Natuurlijk zijn er fanatiekelingen, die in alles samenzweringen terugzien en alleen dingen geloven, die hun achterdocht bevestigen, hoe ongefundeerd en onbetrouwbaar ook. Voor die lezers is dit niet bedoeld. Sla mijn bijdrage gerust over.
Maar voor de anderen het volgende:
Vrijmetselarij in de huidige vorm is in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw ontstaan toen een aantal Britse wetenschappers er genoeg van hadden dat zij niet vrij konden en mochten discussiëren over zaken. De kerk en de staat stonden dat, zoals helaas zo vaak, in de weg. Net als veel groeperingen in die tijd, de 'tijd van het genootschap', kozen zij daarom voor de vorm van een genootschap met vormen en gebruiken die teruggrepen op oude tradities. Zij kozen die van een steenhouwersgilde. Je kan het lidmaatschap dus niet afdoen als het simpele genoegen om lid te zijn van een clubje om het lid zijn. Inhoudelijk filosoferen was en is richtinggevend.
Uitgangspunt van toen en nu is samen te vatten de oude spreuk: 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Het is geen religie, geen geloof. En het klopt: twistgesprekken over geloof of politiek zijn er verboden. Zakendoen binnen de logemuren ook trouwens (een loge is een lokale zelfstandige vrijmetselaarsclub). Betekent het dat je nooit over geloof of maatschappelijk onderwerpen mag spreken? Dat zou vreemd en krampachtig zijn. Maar als je het er over hebt mag dat niet als het verkondigen van een waarheid over komen en het mag ook niet provocerend worden gebracht. Er dient in een logeimmers ruimte te zijn voor ieders mening en dus voor verdraagzaamheid.
Oude genootschappen hebben een aantrekkingskracht op veel mensen. Om te voorkomen dat statuszoekers zonder inhoudelijke drijfveren lid worden van de vrijmetselarij (wat een teleurstelling voor hen en voor de Loge zou worden) vinden vooraf wat gesprekken plaats om samen met de kandidaat te kijken of hij/zij in een Loge wel vindt wat hij of zij zoekt.
Achteraf bleek Anders Beyvik er niet te vinden wat hij dacht. Hij is een paar keer geweest en verscheen daarna niet meer. In zijn manifest doet hij de vrijmetselarij en de leden ervan af als een slappe hap. Maar, gek als hij was op status, bleef hij wel lid, zodat hij kon zeggen: "Ik ben vrijmetselaar". De kleding waarin hij op een foto te zien is lijkt misschien op die van een vrijmetselaar, maar is een voor de kenner vreemd samenraapsel van zaken, die hij waarschijnlijk op internet of rommelmarkten heeft gekocht. In zijn Loge heeft hij het in elk geval niet gekregen.
PS 1
Er is geen 42e graad. De gewone vrijmetselarij kent maar 3 graden Voor leden met de 3e graad bestaat er een extra vereniging die 33 graden kent. Maar iemand met de 33e graad is niet meer vrijmetselaar dan iemand met de 3e graad. Hij of zij die er lid van is heeft wel meer rituelen meegemaakt die je aan het denken moeten zetten over jezelf en je verhouding tot anderen en de maatschappij. De huidige Nederlandse grootmeester doet niet mee aan die extra vereniging, net als andere hoofdbestuursleden. HDe Grootmeester heeft dus maar drie graden. Maar ja, al die samenzwering-adepten toch hebben doorgelezen tot hier (ik heb het ze nog afgeraden) zullen ze wel weer zeggen dat het niet waar is. Wij zijn er aan gewend. 'Wat mooi is, is kwetsbaar' schreef de dichter.
PS 2
Ik ben lid van het hoofdbestuur
PS 3
Zijn er nog vragen?
Wat PaulMarselje zegt is dat de Vrijmetselaarij geen geloof is. Er is, voor zover ik heb begrepen, alleen sprake van een 'clubje' waar je deel van uit mag maken als je religieus bent.quote:Op zaterdag 3 september 2011 15:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Mijn vraag bij het vetgedrukte is hoe er in een Opperwezen geloofd kan worden als er geen sprake is van religie of geloof.
Alsnog vraag ik mij af hoe het verdraagzaam is als je mensen niet toestaat om hun religieuze overtuiging te uiten. Ik kan gewoon met gelovigen praten en accepteer hun visie, maar ik hou ze niet tegen om hun visie te uiten, omdat zij er oprecht in geloven en dat hun goedrecht is, zolang ze er andere mensen geen kwaad mee doen. Ik wil trouwens opmerken dat ik er ook niet zo van gediend ben dat het een paar eeuwen terug normaal was om mensen te vermoorden die geheimen naar buiten brachten over de vrijmetselarij. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/William_Morgan_%28anti-Mason%29quote:Op zaterdag 3 september 2011 16:32 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Wat PaulMarselje zegt is dat de Vrijmetselaarij geen geloof is. Er is, voor zover ik heb begrepen, alleen sprake van een 'clubje' waar je deel van uit mag maken als je religieus bent.
Nu kan hiertegen als tegenargument geboden worden dat dit bij religieuze stromingen talrijker was, maar dat is geen reden om als verzetsbeweging tegen georganiseerd geloof zelf ook moord toe te passen tegen degenen die zich tegen je organisatie keren. Ik vind het trouwens erg opvallend dat bij allerlei belangrijke moorden in de geschiedenis vrijmetselaars op een of andere wijze betrokken zijn, hierbij mag natuurlijk niet direct een causaal verband getrokken worden, maar het geeft wel aanwijzingen voor mogelijkheden hiertoe.quote:William Morgan (1774–1826?) was a resident of Batavia, New York, whose disappearance ignited a powerful anti-Freemason movement in the United States in the early 19th century. After stating his intention to write a book exposing Freemasonry's "secrets", Morgan was arrested, kidnapped, and then apparently killed. His disappearance sparked a public outcry and launched the formation of a new Anti-Masonic Party.[1]
Welke vereniging is dit?quote:Op zaterdag 3 september 2011 13:27 schreef PaulMarselje het volgende:
PS 1
Er is geen 42e graad. De gewone vrijmetselarij kent maar 3 graden Voor leden met de 3e graad bestaat er een extra vereniging die 33 graden kent. Maar iemand met de 33e graad is niet meer vrijmetselaar dan iemand met de 3e graad. Hij of zij die er lid van is heeft wel meer rituelen meegemaakt die je aan het denken moeten zetten over jezelf en je verhouding tot anderen en de maatschappij. De huidige Nederlandse grootmeester doet niet mee aan die extra vereniging, net als andere hoofdbestuursleden. HDe Grootmeester heeft dus maar drie graden. Maar ja, al die samenzwering-adepten toch hebben doorgelezen tot hier (ik heb het ze nog afgeraden) zullen ze wel weer zeggen dat het niet waar is. Wij zijn er aan gewend. 'Wat mooi is, is kwetsbaar' schreef de dichter.
Hoe kom je hier bij? Je zult een groot deel van de symboliek wellicht beter begrijpen als je een religieuze achtergrond hebt maar dat gaat ook op voor een lokale kunstgeschiedenisclub. Religieus zijn, is absoluut geen harde eis. Je dient echter wel 'gevoel' te hebben met de opperbouwmeester des heelals. Hoe een individu dit invult is aan hem. Zo ken ik vrijmetselaars die bijvoorbeeld natuurlijke selectie zien als de opperbouwmeester. Geloof is je eigen waarheid en een ieder vult dit op een eigen manier in. Zo zijn er vandaag de dag ook atheisten te vinden binnen de vrijmetselarij. Deze ontwikkeling geeft aan hoe vrij je kunt zijn in je interpretatie van de opperbouwmeester. Wellicht ben je zelf wel een opperbouwmeester, of vind je dat Richard Dawkins dat is. Ik zet het idee hier opzettelijk wat scherp neer maar het geeft aan dat een opperbouwmeester niet persé een klassieke 'God' hoeft te zijn. Wie ben ik om te bepalen wat een ander denkt? Waarschijnlijk beschikken we beide over dezelfde bewijzen. Maar het is bijzonder interessant om deze meningen naast elkaar te leggen. Wie weet leer je er nog iets van.quote:Wat PaulMarselje zegt is dat de Vrijmetselaarij geen geloof is. Er is, voor zover ik heb begrepen, alleen sprake van een 'clubje' waar je deel van uit mag maken als je religieus bent.
Tenzij het je werkelijk geen ruk kan schelen hoe men over je denkt en je graag je clubje geheim houdt omdat je anders geen bestaansrecht meer hebt.quote:Op dinsdag 6 september 2011 21:47 schreef dadgad het volgende:
Goed geschreven stuk ts!
Ik weet maar heel weinig over de vrijmetselaars. Een beetje de basis complot kennis zeg maar.
Het is inderdaad wel vreemd. Normalerwijze werkt de double think toch zo: Zoveel mogelijk een positief beeld aan de buitenwereld laten zien, terwijl je werkelijk een criminele organisatie bent.
Dank voor deze uitleg. Ik gaf ook aan dat ik had begrepen dat je moest geloven in een opperbouwmeester, of in mijn woorden een opperwezen. Ik heb dat gekoppeld aan religie, omdat ik eerder een docu heb gezien waarin die koppeling ook werd gelegd.quote:Op woensdag 7 september 2011 09:32 schreef Warbler het volgende:
[..]
Hoe kom je hier bij? Je zult een groot deel van de symboliek wellicht beter begrijpen als je een religieuze achtergrond hebt maar dat gaat ook op voor een lokale kunstgeschiedenisclub. Religieus zijn, is absoluut geen harde eis. Je dient echter wel 'gevoel' te hebben met de opperbouwmeester des heelals. Hoe een individu dit invult is aan hem. Zo ken ik vrijmetselaars die bijvoorbeeld natuurlijke selectie zien als de opperbouwmeester. Geloof is je eigen waarheid en een ieder vult dit op een eigen manier in. Zo zijn er vandaag de dag ook atheisten te vinden binnen de vrijmetselarij. Deze ontwikkeling geeft aan hoe vrij je kunt zijn in je interpretatie van de opperbouwmeester. Wellicht ben je zelf wel een opperbouwmeester, of vind je dat Richard Dawkins dat is. Ik zet het idee hier opzettelijk wat scherp neer maar het geeft aan dat een opperbouwmeester niet persé een klassieke 'God' hoeft te zijn. Wie ben ik om te bepalen wat een ander denkt? Waarschijnlijk beschikken we beide over dezelfde bewijzen. Maar het is bijzonder interessant om deze meningen naast elkaar te leggen. Wie weet leer je er nog iets van.
Men verwacht bij de vrijmetselarij in ieder geval dat je vrij probeert te zijn van dogma's. Dat is een bijzonder lastige opgaaf, maar het is een nobel streven. Niets menselijks is hen vreemd.
@dadgad - Je geeft aan nog weinig te weten over de vrijmetselarij.. "een beetje basis complot kennis". Dat lijkt me niet het ideale startpunt. Complotten worden zelden bewezen terwijl er genoeg feitelijke kennis te vinden is. Begin met sites als wikipedia of probeer simpelweg eens een vrijmetselaar te spreken.
quote:
Een verlicht iemand hoeft toch geen schrik te hebben voor de Islam?quote:Er zijn vrijmetselaars die voorzichtig waarschuwen voor de opkomst van de Islam, gezien het gedachtegoed van de Islam haaks staat op het verlichtingsdenken van de vrijmetselarij.
quote:Op woensdag 7 september 2011 09:32 schreef Warbler het volgende:
[..]
Hoe kom je hier bij? Je zult een groot deel van de symboliek wellicht beter begrijpen als je een religieuze achtergrond hebt maar dat gaat ook op voor een lokale kunstgeschiedenisclub. Religieus zijn, is absoluut geen harde eis. Je dient echter wel 'gevoel' te hebben met de opperbouwmeester des heelals. Hoe een individu dit invult is aan hem. Zo ken ik vrijmetselaars die bijvoorbeeld natuurlijke selectie zien als de opperbouwmeester. Geloof is je eigen waarheid en een ieder vult dit op een eigen manier in. Zo zijn er vandaag de dag ook atheisten te vinden binnen de vrijmetselarij. Deze ontwikkeling geeft aan hoe vrij je kunt zijn in je interpretatie van de opperbouwmeester. Wellicht ben je zelf wel een opperbouwmeester, of vind je dat Richard Dawkins dat is. Ik zet het idee hier opzettelijk wat scherp neer maar het geeft aan dat een opperbouwmeester niet persé een klassieke 'God' hoeft te zijn. Wie ben ik om te bepalen wat een ander denkt? Waarschijnlijk beschikken we beide over dezelfde bewijzen. Maar het is bijzonder interessant om deze meningen naast elkaar te leggen. Wie weet leer je er nog iets van.
Men verwacht bij de vrijmetselarij in ieder geval dat je vrij probeert te zijn van dogma's. Dat is een bijzonder lastige opgaaf, maar het is een nobel streven. Niets menselijks is hen vreemd.
@dadgad - Je geeft aan nog weinig te weten over de vrijmetselarij.. "een beetje basis complot kennis". Dat lijkt me niet het ideale startpunt. Complotten worden zelden bewezen terwijl er genoeg feitelijke kennis te vinden is. Begin met sites als wikipedia of probeer simpelweg eens een vrijmetselaar te spreken.
Ik heb een vraag voor beide. Kennen jullie Manly Palmer Hall en zijn werken en zo ja wat zijn je gedachten erover, zo niet waarom niet.quote:Op zaterdag 3 september 2011 13:27 schreef PaulMarselje het volgende:
Dan toch maar een woordje van een vrijmetselaar tussendoor? Natuurlijk zijn er fanatiekelingen, die in alles samenzweringen terugzien en alleen dingen geloven, die hun achterdocht bevestigen, hoe ongefundeerd en onbetrouwbaar ook. Voor die lezers is dit niet bedoeld. Sla mijn bijdrage gerust over.
Maar voor de anderen het volgende:
Vrijmetselarij in de huidige vorm is in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw ontstaan toen een aantal Britse wetenschappers er genoeg van hadden dat zij niet vrij konden en mochten discussiëren over zaken. De kerk en de staat stonden dat, zoals helaas zo vaak, in de weg. Net als veel groeperingen in die tijd, de 'tijd van het genootschap', kozen zij daarom voor de vorm van een genootschap met vormen en gebruiken die teruggrepen op oude tradities. Zij kozen die van een steenhouwersgilde. Je kan het lidmaatschap dus niet afdoen als het simpele genoegen om lid te zijn van een clubje om het lid zijn. Inhoudelijk filosoferen was en is richtinggevend.
Uitgangspunt van toen en nu is samen te vatten de oude spreuk: 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Het is geen religie, geen geloof. En het klopt: twistgesprekken over geloof of politiek zijn er verboden. Zakendoen binnen de logemuren ook trouwens (een loge is een lokale zelfstandige vrijmetselaarsclub). Betekent het dat je nooit over geloof of maatschappelijk onderwerpen mag spreken? Dat zou vreemd en krampachtig zijn. Maar als je het er over hebt mag dat niet als het verkondigen van een waarheid over komen en het mag ook niet provocerend worden gebracht. Er dient in een logeimmers ruimte te zijn voor ieders mening en dus voor verdraagzaamheid.
Oude genootschappen hebben een aantrekkingskracht op veel mensen. Om te voorkomen dat statuszoekers zonder inhoudelijke drijfveren lid worden van de vrijmetselarij (wat een teleurstelling voor hen en voor de Loge zou worden) vinden vooraf wat gesprekken plaats om samen met de kandidaat te kijken of hij/zij in een Loge wel vindt wat hij of zij zoekt.
Achteraf bleek Anders Beyvik er niet te vinden wat hij dacht. Hij is een paar keer geweest en verscheen daarna niet meer. In zijn manifest doet hij de vrijmetselarij en de leden ervan af als een slappe hap. Maar, gek als hij was op status, bleef hij wel lid, zodat hij kon zeggen: "Ik ben vrijmetselaar". De kleding waarin hij op een foto te zien is lijkt misschien op die van een vrijmetselaar, maar is een voor de kenner vreemd samenraapsel van zaken, die hij waarschijnlijk op internet of rommelmarkten heeft gekocht. In zijn Loge heeft hij het in elk geval niet gekregen.
PS 1
Er is geen 42e graad. De gewone vrijmetselarij kent maar 3 graden Voor leden met de 3e graad bestaat er een extra vereniging die 33 graden kent. Maar iemand met de 33e graad is niet meer vrijmetselaar dan iemand met de 3e graad. Hij of zij die er lid van is heeft wel meer rituelen meegemaakt die je aan het denken moeten zetten over jezelf en je verhouding tot anderen en de maatschappij. De huidige Nederlandse grootmeester doet niet mee aan die extra vereniging, net als andere hoofdbestuursleden. HDe Grootmeester heeft dus maar drie graden. Maar ja, al die samenzwering-adepten toch hebben doorgelezen tot hier (ik heb het ze nog afgeraden) zullen ze wel weer zeggen dat het niet waar is. Wij zijn er aan gewend. 'Wat mooi is, is kwetsbaar' schreef de dichter.
PS 2
Ik ben lid van het hoofdbestuur
PS 3
Zijn er nog vragen?
Voor zover ik weet is de vrijmetselarij verboden in alle islamitische landen behalve Turkije en Marokko. Tot voor kort stond er in Irak op lidmaatschap zelfs de doodstraf. Islamitische 'geleerden' zien de vrijmetselarij als onderdeel van een zionistisch complot. De protocollen van de wijzen van zion zijn in de Islamitische Wereld nog altijd populair. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerdere bericht vooral gebaseerd is op een artikel van Mat Herben; ik weet niet in hoeverre andere vrijmetselaars het met hem eens zijn.quote:Op donderdag 8 september 2011 18:47 schreef Loppe het volgende:
[..]
[..]
Een verlicht iemand hoeft toch geen schrik te hebben voor de Islam?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |