abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101760911
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:58 schreef Schaffelaar het volgende:
Voor zover ik weet is de vrijmetselarij verboden in alle islamitische landen behalve Turkije en Marokko. Tot voor kort stond er in Irak op lidmaatschap zelfs de doodstraf. Islamitische 'geleerden' zien de vrijmetselarij als onderdeel van een zionistisch complot. De protocollen van de wijzen van zion zijn in de Islamitische Wereld nog altijd populair. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerdere bericht vooral gebaseerd is op een artikel van Mat Herben; ik weet niet in hoeverre andere vrijmetselaars het met hem eens zijn.
De meeste (wereld)leiders zijn toch vrijmetselaar? Wereldheerschappij en vrijmetselarij lijken me nauw verbonden.
pi_101761686
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:20 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Dank voor deze uitleg. Ik gaf ook aan dat ik had begrepen dat je moest geloven in een opperbouwmeester, of in mijn woorden een opperwezen. Ik heb dat gekoppeld aan religie, omdat ik eerder een docu heb gezien waarin die koppeling ook werd gelegd.

Jouw uitleg dat een 'opperbouwmeester' ook natuurlijke selectie mag zijn als je lid wilt worden is voor mij nieuw en ik kan daar eerlijk gezegd ook geen bron over vinden. Logisch vind ik het overigens wel, dus ik geloof je graag als je claimt daar inside-kennis over hebt.
Dat van de natuurlijke selectie zul je ook nergens terug vinden in de literatuur of op internet omdat het een relatief nieuw fenomeen is binnen de loges. De vrijmetselarij is wellicht traditioneel maar het is absoluut niet conservatief. Het hele denken staat natuurlijk ook open voor nieuwe ideeën en invloeden van buiten. Ik zal later de tijd nemen om op wat andere reacties te regeren. Stel gerust uw vragen.
pi_101762132
Hoe staan vrijmetselaars tegenover een leven na de dood? Of buitenaards leven? Of is dit reeds te hoog gegrepen?
pi_101762319
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:02 schreef Loppe het volgende:

[..]

De meeste (wereld)leiders zijn toch vrijmetselaar? Wereldheerschappij en vrijmetselarij lijken me nauw verbonden.
Dat is een fabeltje, zeker als je het over de Nederlandse vrijmetselarij hebt. Voor zover ik weet is er in na-oorlogs Nederland maar 1 minister president geweest die vrijmetselaar was; Willem Drees. (Maar hij zegde zijn lidmaatschap op ver voor hij minister-president werd.) Daarnaast nog een handjevol ministers... Maar daar houd het mee op.
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:31 schreef Loppe het volgende:
Hoe staan vrijmetselaars tegenover een leven na de dood? Of buitenaards leven? Of is dit reeds te hoog gegrepen?
Hoe staan timmermannen tegenover een leven na de dood? Of buitenaards leven?

De vrijmetselarij kent geen dogma's en is geen religie. Derhalve zullen de meningen over dit soort onderwerpen verschillen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:21 schreef Warbler het volgende:

[..]

Dat van de natuurlijke selectie zul je ook nergens terug vinden in de literatuur of op internet omdat het een relatief nieuw fenomeen is binnen de loges. De vrijmetselarij is wellicht traditioneel maar het is absoluut niet conservatief. Het hele denken staat natuurlijk ook open voor nieuwe ideeën en invloeden van buiten. Ik zal later de tijd nemen om op wat andere reacties te regeren. Stel gerust uw vragen.
Voor zover ik weet is het bij de Nederlandse vrijmetselarij gebruikelijk om 'supreme being' te vertalen naar 'hoger beginsel', een begrip dat ruimer te interpreteren valt.
pi_101763123
Men gelooft wel in een Opperbouwmeester en iedereen is vrij daar zijn eigen invulling aan te geven. Wat bindt jullie dan, buiten het goed willen doen, wat eigl. gemeengoed zou moeten zijn?
pi_101769258
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 01:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Een andere kennis zei dat hij vrijmetselaars een stel blaaskaken vond, op basis van de ervaring die hij opdeed toen hij in een vrijmetselaarsloge muziek moest spelen.

Dit komt denk ik het meest in de buurt van de waarheid over de Vrijmetselarij. Leden doen er heel dik over en willen van alles zien in de symboliek en de ritualen. Naar mijn idee zouden ze eens moeten inzien dat wat zij zelf erin zien hun eigen wijsheid weerspiegelt en dat ze de Vrijm:. feitelijk helemaal niet nodig hebben. Ik ontgroeide het en vond alles steeds meer een poppenkast worden.
Desalniettemin kunnen de comparities heel boeiend zijn en kun je er een hoop aardige, oprechte mensen tegenkomen.
Er zitten ook een paar misbaksels bij die mi. nog moeten beginnen aan het werken aan de ruwe steen en die hun loge zeker wel gebruiken als platform om zaakjes te regelen en vriendjespolitiek te bedrijven... Affijn, tot zover mijn ervaring.
pi_101852905
Maar dat 'symboliek erin kunnen zien', is toch echt een fabeltje, als je andere werken moet geloven. Er zijn vaak meerdere betekenissen voor een symbool, maar ze zijn niet allemaal even diepgaand, geven niet allemaal de complete betekenis weer, en het is ook niet zo dat je er welke betekenis dan ook aan kan geven, het zijn wel degelijk uitdrukkingen van bepaalde religieuze en/of filosofische concepten, ideeen, en volgens henzelf natuurlijk waarheden.
pi_101868458
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dat 'symboliek erin kunnen zien', is toch echt een fabeltje, als je andere werken moet geloven. Er zijn vaak meerdere betekenissen voor een symbool, maar ze zijn niet allemaal even diepgaand, geven niet allemaal de complete betekenis weer, en het is ook niet zo dat je er welke betekenis dan ook aan kan geven, het zijn wel degelijk uitdrukkingen van bepaalde religieuze en/of filosofische concepten, ideeen, en volgens henzelf natuurlijk waarheden.
Een symbool betekent alleen iets tegen een culture achtergrond. De invulling doe je toch echt zelf.
'Op u komt het aan' zeggen ze wel eens. Een waarheid als een koe, natuurlijk.
pi_101869172
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Een symbool betekent alleen iets tegen een culture achtergrond. De invulling doe je toch echt zelf.
'Op u komt het aan' zeggen ze wel eens. Een waarheid als een koe, natuurlijk.
Nee dit is echt onzin. Het is wat men altijd de non-vrijmetselaars en wellicht de blauwe graden vertelt. Als ik de serieuze vrijmetselarij boeken lees, staat daar heel wat anders.
pi_101869255
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee dit is echt onzin. Het is wat men altijd de non-vrijmetselaars en wellicht de blauwe graden vertelt. Als ik de serieuze vrijmetselarij boeken lees, staat daar heel wat anders.
Welke serieuze vrijmetselaarboeken?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_101869354
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:40 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Sowieso kan iemand die niet is ingewijd in een occulte traditie niets zinnigs zeggen over de inhoudt van de materie die geleerd wordt.
pi_101869592
quote:

[..]

Een symbool betekent echt alleen iets tegen een culturele achtergrond. Dat hoeft niet eens met de vrijmetselarij te maken te hebben. Het geldt ook voor een verkeersbord. Als je de betekenis die onze samenleving eraan gegeven heeft niet kent, betekent het niets.
En welke serieuze boeken bedoel je? Je bent er niet zo een die er allerlei paranoide waanideeën over vrijmetselaars op na houdt, hoop ik? Het zijn rare jongens, soms, maar dát is echt onzin.
pi_101869703
quote:

[..]

Waar haal je trouwens die informatie vandaan? Ben jij ingewijdt in de vrijmetselarij, en weet je daarom wat ''men'' de buitenwereld vertelt?
pi_101871567
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:40 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

The lost keys of freemasonry, the secret teachings of all ages: an encyclopedic outline of masonic, hermetic, qabbalistic and rosicrucian symbolical philosophy, morals & dogma, the symbolism of freemasonry, encyclopedia of freemasonry, illustrations of freemasonry, enzovoorts.
pi_101871613
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:49 schreef Selestha het volgende:

[..]

Waar haal je trouwens die informatie vandaan? Ben jij ingewijdt in de vrijmetselarij, en weet je daarom wat ''men'' de buitenwereld vertelt?
Nee, maar ik kan boeken lezen van ingewijden en naar een loge gaan of met een vrijmetselaar spreken en vergelijken wat beide zeggen. Dat heb ik dus gedaan. En dan is het niet zo moeilijk om weg te strepen wat waar is en wat niet...
pi_101871752
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, maar ik kan boeken lezen van ingewijden en naar een loge gaan of met een vrijmetselaar spreken en vergelijken wat beide zeggen. Dat heb ik dus gedaan. En dan is het niet zo moeilijk om weg te strepen wat waar is en wat niet...
Naar een loge gaan? Als duisterling? :P
En hoe weet je wat waar is en wat niet?
pi_101871773
quote:

[..]

Ah, ja want als mensen het zelfde zeggen dan móet het wel waar zijn natuurlijk. En de mensen die wel de waarheid spreken maar in de minderheid zijn worden niet gehoord, as usual.
pi_101871828
quote:

[..]

Ok, dan ken je dus de informatie die voor niet ingewijden beschikbaar is. Ik ben nog steeds niet onder de indruk, je spreekt jezelf ook tegen want je meldt eerst dat wat naar buiten komt informatie is die door vrijmetselaars gefiltert wordt, maar nu beweer je opeens weer dat het wèl is zoals in de boeken staat..
pi_101871943
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:27 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ok, dan ken je dus de informatie die voor niet ingewijden beschikbaar is. Ik ben nog steeds niet onder de indruk, je spreekt jezelf ook tegen want je meldt eerst dat wat naar buiten komt informatie is die door vrijmetselaars gefiltert wordt, maar nu beweer je opeens weer dat het wèl is zoals in de boeken staat..
Hij gebruikt gewoon wat hem uitkomt, vandaar dat het voor hem blijkbaar ook zo makkelijk is om in de Bijbel te geloven. Want de god die volgens de verhalen opdracht geeft om duizenden (zo niet miljoenen?) mensen te vermoorden omdat zij hem niet gehoorzamen is een lieve god, want zo staat het geschreven.
pi_101872044
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Een symbool betekent echt alleen iets tegen een culturele achtergrond. Dat hoeft niet eens met de vrijmetselarij te maken te hebben. Het geldt ook voor een verkeersbord. Als je de betekenis die onze samenleving eraan gegeven heeft niet kent, betekent het niets.
Ja, maar wat ik wil zeggen is: het is niet zo dat het verkeersbord zelf geen betekenis heeft, maar alles kan betekenen wat je wil. Volgens jouw redenatie zou je bij een stopbord plankgas kunnen nemen indien je uit een cultuur komt waar stopborden niet voorkomen. Maar dat is niet wat de makers van het stopbord bedoeld hebben. Zo ook met occulte symbolen: de ontwerpers ervan hebben er wel degelijk iets mee willen communiceren, maar als men de instructies niet gehad heeft over wat het betekent, kan men de ware betekenis(sen) van het symbool niet herkennen en ziet men niet wat er werkelijk staat. Dat doet niets af aan de betekenis die de ontwerpers in hun hoofd hadden.

Zo heb ik nu al een tiental uitleggingen gehad over de passer, winkelhaak en letter G. Echter, in de context van wat de grote vrijmetselaars geschreven hebben, is het niet zo moeilijk om te bepalen wat het symbool nu werkelijk weer wil geven. Het is niet zo dat je er alles in kan zien wat je wil, en dat dat dan ook de beteknis is. Nee. De symbolen dienen juist om de kennis van de ingewijden te communiceren, maar geheim te houden voor hen die niet ingewijd zijn. Dat is de aard van een geheim genootschap, een mysteriereligie, een elite-club. Dus kom niet aan met sprookjes alsjeblieft.

quote:
En welke serieuze boeken bedoel je? Je bent er niet zo een die er allerlei paranoide waanideeën over vrijmetselaars op na houdt, hoop ik? Het zijn rare jongens, soms, maar dát is echt onzin.
Zie hierboven.
pi_101872300
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:27 schreef Selestha het volgende:

[..]

Dit zijn boeken van ingewijden voor mensen die ingewijd wensen te worden.

Een boek als morals & dogma diende binnen vrijmetselaarsbezit te blijven, en terug naar de loge gebracht indien de persoon in kwestie stierf.

Dus ik weet niet waar je deze post op baseert, op welke van de genoemde boeken je je baseert.
pi_101872304
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet logisch, aangezien dan niemand ooit iets kan leren, aangezien de ingewijden met dezelfde informatie als die in de bo

Vul aan?

Mensen die niet ingewijdt zijn, hoeven de geheimen niet te leren. Occulte tradities zijn niet logisch, dat is het hele idee ervan.
pi_101872372
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:34 schreef Selestha het volgende:

[..]

Vul aan?

Mensen die niet ingewijdt zijn, hoeven de geheimen niet te leren. Occulte tradities zijn niet logisch, dat is het hele idee ervan.
Ik maakte een fout. Mijn reactie staat hierboven.
pi_101872400
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dit zijn boeken van ingewijden voor mensen die ingewijd wensen te worden.

Een boek als morals & dogma diende binnen vrijmetselaarsbezit te blijven, en terug naar de loge gebracht indien de persoon in kwestie stierf.

Dus ik weet niet waar je deze post op baseert, op welke van de genoemde boeken je je baseert.
Ik baseer me op mijn eigen ervaring met een occulte inwijdingstraditie die verwant is aan de vrijmetselarij.

Mensen die niet ingewijdt zijn, hoeven de geheimen niet te leren. Occulte tradities zijn niet logisch, dat is het hele idee ervan

Valt me trouwens ook op dat je de ene na de andere complottheorie aanhangt, maar wel gelooft dat Morals & Dogma geheim moest blijven, dat neem je aan van wie? Bron?
pi_101872552
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:34 schreef Selestha het volgende:

[..]

Vul aan?

Nee, maar ingewijden schreven wat ze geleerd hebben wel op. Ik denk dat er geen of nauwelijks geen tradities zijn die zuiver werken op basis van mond op mond doorgave van kennis. De vrijmetselarij in ieder geval niet, aangezien zij hun symboliek en concepten uit de kabbala, babylonische, sumerische, egyptische enz. mysteriereligies halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')