abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:31:11 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101197591
quote:
Vleeseters zijn egoïstischer'
NIJMEGEN - Mensen die graag vlees eten zijn egoïstischer, minder sociaal en 'hufteriger'. „Vlees eten haalt het slechtste in de mens naar boven.”

Foto: CORBIS

Dat concluderen drie hoogleraren uit Tilburg en Nijmegen, die verschillende onderzoeken hebben gedaan naar de psychologische betekenis van vlees en vlees eten. Carnivoren voelen zich superieur aan anderen, zeggen de professoren; zij denken dat vegetariërs en flexitariërs beter in hun vel zitten en minder eenzaam zijn.

De onderzoeken zijn gedaan door economisch psycholoog Marcel Zeelenberg, consumentenwetenschapper Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg en sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.

In een studie werd een groep proefpersonen onzeker gemaakt. Daarna moesten zij kiezen of ze een biefstuk, een omelet of vis wilden eten. In de onzekere groep koos 60 procent voor de biefstuk, terwijl in een controlegroep maar 20 procent het vlees prefereerde. Bij een ander onderzoek kregen sommige mensen een plaatje van een biefstuk te zien en anderen een afbeelding van een koe of een boom. Degenen die de biefstuk hadden gezien, reageerden daarna bij meerkeuzevragen egoïstischer, aldus de hoogleraren.

„Vleeseters denken meer in termen van dominantie en de baas zijn. Vlees eten is een manier om je te verheffen boven anderen”, zo stelt Vonk.
Ooit zo een triest vooringenomen onderzoek resultaat gelezen?
Triest dit. En dat onderzoeksgeld had ook besteed kunnen worden aan wiegedood, dementie, taaislijmziekte, malaria, etc etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101197732
quote:
Carnivoren voelen zich superieur aan anderen
Vreemd, ik zie toch echt bij de supermarkt geen briefjes hangen over carnivorenclubs, of politieke partijen die zichzelf beter vinden omdat ze vlees eten (in tegenstelling tot vegetariërs).
pi_101197885
Dit topic en (het merendeel van) de reacties bewijzen nog meer het gelijk van dit onderzoek.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:42:58 #4
45206 Pietverdriet
pi_101197939
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:41 schreef DJKoster het volgende:
Dit topic en (het merendeel van) de reacties bewijzen nog meer het gelijk van dit onderzoek.
Kritische wetenschappers zoeken naar falsificatie, niet naar bevestiging
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:43:23 #5
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_101197960
Vreemde stelling en manier van onderzoeken. Voorbeeld: het groeiende aantal vegetariers die de meeste geitenkaas afnemen en totaal geen benul hebben dat er geen bokkenkaas is en wat het lot van die jonge bokjes is. Wat je niet ziet is er niet, blijkbaar.

Ik vind het juist te waarderen dat vleeseters in Nederland langzaam steeds meer bewust raken van waar hun vlees vandaan komt en ook vaker besluiten geen kiloknallervlees meer te kopen.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_101198017
ow ja:

quote:
Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier
Wij van Wc-eend...
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:47:40 #7
42366 Staal
pi_101198074
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:45 schreef Tocadisco het volgende:
ow ja:

[..]

Wij van Wc-eend...
Daar heb ik overheen gelezen. Duidelijk gekleurd onderzoekje.
Un certain jeune homme
pi_101198219
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:43 schreef Staal het volgende:
Vreemde stelling en manier van onderzoeken. Voorbeeld: het groeiende aantal vegetariers die de meeste geitenkaas afnemen en totaal geen benul hebben dat er geen bokkenkaas is en wat het lot van die jonge bokjes is. Wat je niet ziet is er niet, blijkbaar.

Ik vind het juist te waarderen dat vleeseters in Nederland langzaam steeds meer bewust raken van waar hun vlees vandaan komt en ook vaker besluiten geen kiloknallervlees meer te kopen.
Je hebt wel een punt, maar ik zou van jou graag (heel graag zelfs) willen weten hoe jij denkt dat je bokkenkaas kunt maken. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:54:12 #9
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_101198262
Dikke onzin, netzoals de meeste onderzoeken naar dit soort dingen.
En dan vinden ze het gek als er geen geld meer is voor andere onderzoeken.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:59:18 #10
45206 Pietverdriet
pi_101198397
Net als bij die Psychologe uit Maastricht met haar vergelijking van Wilders met een TBS patient moeten deze psychologen zich diep schamen dat ze dit soort kul naar buiten brengen. Dit doet de naam van wetenschap geen goed.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:14:29 #11
42366 Staal
pi_101198845
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:52 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt, maar ik zou van jou graag (heel graag zelfs) willen weten hoe jij denkt dat je bokkenkaas kunt maken. :P
Ik ben geen vegetarier en eet alles met mate. Ik schreef juist dat die vegetariers niet beseffen dat er geen bokkenkaas is. Bokkenvlees is overigens ook niet te vinden bij slagers. Dus dat is wel een probleem voor die geitenboeren.
Un certain jeune homme
pi_101199004
Er zit toch wel een kern van waarheid in hoor. Vegetariërs zijn minder eenzaam omdat ze vaak ook een stuk of 20 katten als huisdier hebben. 8-)
pi_101199150
Ze laten mensen een plaatje zien van een biefstuk een koe en een boom? De biefstuk is dan toch het enige etenswaar. Het lijkt mij evolutionair best te verklaren dat het zien van voedsel onze instincten activeert en ons daardoor tijdelijk egoistischer maakt. Als het onderzoek daadwerkelijk op die manier is uitgevoerd moeten die mensen zich kapot schamen.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:26:35 #14
42366 Staal
pi_101199189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:19 schreef Pulzzar het volgende:
Er zit toch wel een kern van waarheid in hoor. Vegetariërs zijn minder eenzaam omdat ze vaak ook een stuk of 20 katten als huisdier hebben. 8-)
Die allemaal vlees eten. :').
Un certain jeune homme
pi_101200650
Typisch een vleeseterreactie. Je ziet het altijd als het ergens over vegetariers gaat dat er een paar vleeseters komen die met idiote argumenten in de aanval gaan, ookal is er geen discussie. Zo onzeker die gasten. Ze denken niet echt positief over zichzelf.

Psychologie is geen wetenschap. Dus de kritiek is onterecht en deze thread in het verkeerde forum.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 02:42:02 #16
42366 Staal
pi_101200684
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 02:40 schreef Harunobu het volgende:
Typisch een vleeseterreactie. Je ziet het altijd als het ergens over vegetariers gaat dat er een paar vleeseters komen die met idiote argumenten in de aanval gaan, ookal is er geen discussie. Zo onzeker die gasten. Ze denken niet echt positief over zichzelf.
:').

Reageer eens concreet?
Un certain jeune homme
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 02:45:23 #17
42366 Staal
pi_101200722
Overigens klopt de term vleeseter al niet. Je hebt onder de mensen alleseters en vegetariers.
Un certain jeune homme
pi_101200841
quote:
Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.

In een studie werd door de onderzoeker een lading data verzonnen om z'n standpunt te bevestigen. De resultaten van het onderzoek bevestigden dat vlees eten voor onzekere stommerts is en iedereen vegetarisch moet eten om nirwana te bereiken.
In een studie werd een groep proefpersonen onzeker gemaakt. Daarna moesten zij kiezen of ze een biefstuk, een omelet of vis wilden eten. In de onzekere groep koos 60 procent voor de biefstuk, terwijl in een controlegroep maar 20 procent het vlees prefereerde. Bij een ander onderzoek kregen sommige mensen een plaatje van een biefstuk te zien en anderen een afbeelding van een koe of een boom. Degenen die de biefstuk hadden gezien, reageerden daarna bij meerkeuzevragen egoïstischer, aldus de hoogleraren.
Fixed.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 03:40:15 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_101201281
quote:
Psychologie is geen wetenschap.
Dat gaat wat ver, maar de conclusie van dit artikel is zeker niet wetenschappelijk te noemen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 03:54:41 #20
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_101201338
quote:

Psychologie is geen wetenschap. Dus de kritiek is onterecht en deze thread in het verkeerde forum.
Misschien moet je de OP eerst eens lezen.

Wat een slecht onderzoek. En dan ook nog eens door iemand die lid is van de Partij van de Dieren.
En sinds wanneer noemt men viseters nog steeds vegetariër?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_101205021
Ik ben benieuwd wat echte psychologen concluderen over deze "onderzoekers", of zouden ze gelijk door kunnnen naar een psychiater. Ik vermoed iets van asperger, narcisme, grootheidswaan en superioriteitsdenken, zeg maar het Volkert van der G syndroom :r :r
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:07:48 #22
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_101207789
Correlatie is geen causaliteit!

En daarbij twijfel ik aan de objectiviteit van dit onderzoek.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:09:17 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_101207846
De conclusie is idd lekker in hun eigen straatje.

Ze noemen het hufterig, ik noem het assertief, mondig, voor jezelf opkomen.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_101208414
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:26 schreef Staal het volgende:

[..]

Die allemaal vlees eten. :').
Heb wel eens gelezen dat er gestoorden zijn die hun kat (of ander huisdier) op een vegetarisch dieet zetten.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_101208458
quote:
13s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 03:54 schreef Madame_Paon het volgende:

En sinds wanneer noemt men viseters nog steeds vegetariër?
Dat dus... pescatariër is daar een mooie term voor. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')