abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:32:56 #31
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101344732
Wij hebben er in de lerarenkamer smakelijk om zitten lachen. Onze conclusie was dat er wel degelijk een pijnlijke kern van waarheid inzit, maar dat we absoluut niet anders zouden willen. Wat Baba-O-Riley ook al zegt; het is in het onderwijs net zo vreselijk of net zo leuk als je het zelf maakt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:59:49 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_101346242
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:11 schreef Willyfoofoo het volgende:
Hoewel ik het enigzins eens ben met de klacht, is er toch niet echt een reden om te klagen. Docenten horen van te voren al (te weten) wat ze ongeveer te wachten staan, en dit hier is zeker te weten geen uitzondering. Dat ze er problemen mee hebben laat alleen maar zien dat je ongemotiveerd zijn om zowel het werk zelf te verrichten als extra aandacht te besteden aan de leerlingen zelf. :{w
Daarmee zijn twee problemen:
1: Je zegt nu dat het stom is als mensen hun positie proberen te verbeteren. Dat is natuurlijk nonsense. Mensen zullen altijd klagen, hoe goed ze het ook hebben (kijk anders even op deze site). En in veel gevallen is het terecht. Tevreden zijn levert stagnatie op, terwijl klagen de eerste stap naar vernieuwing en verbetering is. Daarnaast klagen veel leraren niet eens voor zichzelf, maar voor een betere kwaliteit van het onderwijs. Natuurlijk heeft een leraar er baat bij als klassen krimpen en er meer vrijheid in methode en onderwerpen is. Maar de leerling heeft er nog meer baat bij. En als ik leraren correct inschat, denk ik dat dat voor velen net zo belangrijk is.
2: Een groeiend probleem in het onderwijs is het vinden van gekwalificeerd personeel. Juist omdat geïnteresseerden weten wat hun te wachten staat en daarom afzien van het beroep. Dat zou voor ieder verstandig mens reden zijn om in te grijpen: beter gekwalificeerde onderwijzers zorgt voor beter onderwijs, beter onderwijs zorgt voor een hoger opgeleide beroepsbevolking, en een hoger opgeleide beroepsbevolking zorgt voor meer welvaart.
  maandag 29 augustus 2011 @ 22:07:24 #33
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_101350518
IK HEB GENOTEN. overigens beweerde mijn maatschappijleer leraar vandaag dat hij 67.000 p/j binnen haalt... kan dit kloppen (ik schat hem zo een 45 jaar oud)
"The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money."
pi_101354388
Maximumsalaris in de hoogste schaal (LD) is 4962 bruto per maand, daar komt een eindejaarsuitkering bovenop, dat is iets minder dan een maandsalaris meen ik, en dan nog vakantiegeld, en als hij in de top van zijn schaal zit ook nog een bindingstoelage. Ik denk dat je met dat alles wel in de buurt van de 67000 bruto kunt komen. Dat heeft ie wel knap voor elkaar gekregen dan trouwens, want als hij 45 is zal hij nog niet in het onderwijs gewerkt hebben voor de HOS (1986) en sindsdien is het een stuk moeilijker geworden om in LD te komen.
pi_101373147
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 14:24 schreef HSG het volgende:
Het onderwijs in Nederland is RUK!!! Je kunt je kinderen net zo goed naar Duitsland sturen, waar het onderwijsniveau velen malen hoger ligt.
In Duitsland verdienen docenten dan ook belachelijk veel geld. Logischerwijs trekt dat meer capabele mensen aan. Docenten geven daar ook 2 vakken; in Nederland doen eigenlijk alleen docenten klassieke talen dat.

Anderzijds verdient het leraarschap in Nederland ook niet slecht, in tegenstelling tot wat vaak beweerd (en vooral ook nagepapegaaid) wordt. Als ik zo om me heen hoor wat docenten verdienen, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik het eerder veel dan weinig vind. Het startsalaris is zeker hoger dan van veel functies in het bedrijfsleven. De groeimogelijkheden zijn er misschien iets minder, maar toch ook niet zo heel slecht als je op je 45ste al tot 67k kunt komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 30-08-2011 16:23:07 ]
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:32:05 #36
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101384363
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 15:59 schreef thabit het volgende:

[..]

In Duitsland verdienen docenten dan ook belachelijk veel geld. Logischerwijs trekt dat meer capabele mensen aan. Docenten geven daar ook 2 vakken; in Nederland doen eigenlijk alleen docenten klassieke talen dat.

Anderzijds verdient het leraarschap in Nederland ook niet slecht, in tegenstelling tot wat vaak beweerd (en vooral ook nagepapegaaid) wordt. Als ik zo om me heen hoor wat docenten verdienen, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik het eerder veel dan weinig vind. Het startsalaris is zeker hoger dan van veel functies in het bedrijfsleven. De groeimogelijkheden zijn er misschien iets minder, maar toch ook niet zo heel slecht als je op je 45ste al tot 67k kunt komen.
Ik ken eerlijk gezegd meer docenten die meerdere vakken geven, dan docenten die maar één vak geven.
En veel of weinig verdienen, da's natuurlijk relatief. Hoe je het ook wendt of keert, docenten zijn wel hbo- of universitair geschoold en daar mag dan ook een passend salaris tegenover staan.
pi_101388770
Het SCP heeft netjes uitgerekend hoe het met de salarissen van leraren in het voortgezet onderwijs zit. HBO-opgeleide leraren verdienen gemiddeld 11% minder dan de gemiddelde andere HBO-opgeleide, WO-opgeleide leraren 23% minder dan de gemiddelde andere WO-er. Ieder mag zelf besluiten of ie dat veel of weinig vindt, maar dit zijn iig de cijfers.
pi_101389103
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:49 schreef ShadyLane het volgende:
Het SCP heeft netjes uitgerekend hoe het met de salarissen van leraren in het voortgezet onderwijs zit. HBO-opgeleide leraren verdienen gemiddeld 11% minder dan de gemiddelde andere HBO-opgeleide, WO-opgeleide leraren 23% minder dan de gemiddelde andere WO-er. Ieder mag zelf besluiten of ie dat veel of weinig vindt, maar dit zijn iig de cijfers.
Het gemiddelde is een misleidende statistische maat want het wordt bijvoorbeeld significant opgekrikt door het handjevol miljardairs dat Nederland kent.
pi_101389250
Die hebben over het algemeen alleen basisschool toch?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:15:40 #40
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_101390266
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:57 schreef ShadyLane het volgende:
Die hebben over het algemeen alleen basisschool toch?
Volgens mij wordt winst van een bedrijf/investeringen ook niet als salaris meegeteld in de statistieken.
pi_101396695
quote:
Het gemiddelde is een misleidende statistische maat want het wordt bijvoorbeeld significant opgekrikt door het handjevol miljardairs dat Nederland kent.
Inderdaad, het gemiddelde is vaak een misleidende statistische maat.
Hetgeen jij hier stelt voor het bedrijfsleven (het salaris voor de modale hogeropgeleide is minder rooskleurig dan het gemiddelde salaris van de hogeropgeleide in het bedrijfsleven) geldt eveneens voor het gemiddelde salaris van de leraren. Die pre-HOSsers krijgen nog standaard LC en LD, dit uiteraard in combinatie met een leuke anciënniteit (hoe meer ervaring hoe groter het verschil tussen die loonschalen). De stumperds, met alle respect, die nu als HBO'er of als WO'er voor het onderwijs kiezen krijgen LB. Willen ze LC dan moeten ze ook andere activiteiten op zich nemen. Ik heb liever dat bijv. die goede wiskundeleraar die 24 lesuur per week wiskunde geeft ook LC en LD kan krijgen. Al die randactiviteiten kunnen juist ook nog wel door een minder goede leraar worden uitgevoerd. Niet dat een rooster opstellen, een reis organiseren of iets dergelijks geen kunst is maar het is niet de kernactivteit van een leraar, of althans behoort het lesgeven zelf en alles wat daarbij komt kijken de kernactiviteit van een leraar te zijn.

Wanneer je salarissen van leraren vergelijkt met die van andere net afgestudeerden kijk dan niet enkel naar het startsalaris, kijk ook wat iemand 5, 10, 15 en 20 jaar later krijgt.
Bovendien moet je ook kijken naar andere factoren, krijg je bijv. gemakkelijk kort na het afstuderen een vast contract voor vele jaren?


quote:
Hoe je het ook wendt of keert, docenten zijn wel hbo- of universitair geschoold en daar mag dan ook een passend salaris tegenover staan.
Ik vind dat diezelfde logica, waar ik het mee eens ben, nog wat verder moet worden doorgetrokken. De WO'er die doceert (in het vak wat hij op WO-niveau heeft gestudeerd!) moet een hoger salaris krijgen dan de HBO'er die doceert. In andere vakken is dit vanzelfsprekend, in het onderwijs is dit blijkbaar nog een taboe.
Het extreme voorbeeld is de medische specialist vs. de verpleegkundige maar voor gewone vakken is het eveneens vanzelfsprekend dat de WO'er een hoger salaris krijgt. Daar waar het WO-diploma in theorie geen meerwaarde heeft (mangement bijv.) zie je nog dat de WO'er in de praktijk doorgaans sneller doorgroeit, al is het maar omdat hij doorgaans meer kwaliteiten heeft.
Voor alle duidelijkheid, ik vergelijk hier groepen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:39:44 #42
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_101401349
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 14:04 schreef GlowMouse het volgende:
jullie bewijzen een argument van de auteur :')

[..]

Ik was me er niet van bewust dat ik 't docenten misgunde.
pi_101406527
Een reactie van Aleid Truijens: Leraren hou op met klagen en doe iets.

Enerzijds is dit stuk terecht, de passieve klaagcultuur is notoir. Velen mopperen dat de klassen steeds groter worden en dat dat nadelig is voor de leerlingen. Het merendeel echter neemt geen zitting in de MR om zo te proberen te zorgen dat er minder geld naar glossy folders, een nieuwe huisstijl, allerhande overbodige functionarissen, congresjes van de directie etc. gaat en meer naar het primaire proces. Vrijwel niemand stelt ergens vragen over of komt met alternatieven. Als er een actie is om dan maar te proberen landelijk een maximum klassengrootte in te stellen, komt maar een handjevol. Mopperdemopperdemopper, klaagklaagklaag, en ze staan erbij en kijken ernaar.

Anderzijds vind ik het nog kwalijker dat de ouders niets doen. Anders dan docenten hoeven die niet te vrezen voor hun baan of promotiekansen wanneer ze kritiek leveren op de school. Ouders jammeren heel wat af over het dalend onderwijsniveau maar kritische vragen stellen ho maar. Leerlingen hebben de afgelopen weken een nieuw rooster gekregen, denk maar niet dat er veel ouders bij de school aan de bel hebben getrokken over de grootte van de klas, of hebben nagevraagd hoeveel van de leraren van hun kind eigenlijk de vereiste opleiding hebben gevolgd.
  zondag 4 september 2011 @ 04:56:07 #44
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_101545690
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 14:32 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Wat een matig geschreven stuk zeg. :')
Morgen is maandag, een mooie dag om je schoolgeld terug te vragen en stijlfiguren te leren tussen je medeleerlingen op 5VWO. Veel plezier... :|W
pi_101545703
Ik kijk wel uit om les te gaan geven als ik niet mijn eigen onderwijs vorm mag geven. Dat is wat mij het meest er van weerhoudt om les te gaan geven om een middelbare school.
  zondag 4 september 2011 @ 05:13:26 #46
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_101545721
quote:
2s.gif Op zondag 4 september 2011 05:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik kijk wel uit om les te gaan geven als ik niet mijn eigen onderwijs vorm mag geven. Dat is wat mij het meest er van weerhoudt om les te gaan geven om een middelbare school.
Als ik jou was, zou ik ervoor gaan.

Waarom leerlingen toegang tot kennis ontzeggen omdat de managers dat vinden?
pi_101545727
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 05:13 schreef Ofyles2 het volgende:
Als ik jou was, zou ik ervoor gaan.
Geen denken aan op dit moment. Al die verhalen die ik hoor over het onderwijs maken het voor mij een werkgever waar ik alleen als het niet anders kan voor zou kiezen.

quote:
Waarom leerlingen toegang tot kennis ontzeggen omdat de managers dat vinden?
Volgens mij wordt het curriculum van achter de Haagse bureau's vastgesteld. Als ik alleen mag onderwijzen wat de bureaucraten goed vinden vind ik er echt niks meer aan.
  zondag 4 september 2011 @ 05:27:42 #48
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_101545740
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 05:17 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Geen denken aan op dit moment. Al die verhalen die ik hoor over het onderwijs maken het voor mij een werkgever waar ik alleen als het niet anders kan voor zou kiezen.

[..]

Volgens mij wordt het curriculum van achter de Haagse bureau's vastgesteld. Als ik alleen mag onderwijzen wat de bureaucraten goed vinden vind ik er echt niks meer aan.
Misschien dan toch bijlessen als extraatjes geven. En dan ook buiten het zicht van de werkgroepen.
pi_101545772
quote:
Vrijwel iedereen denkt tegenwoordig alleen maar aan zichzelf
Het individualisme viert hoogtij.

Daar zijn de nodige grote beschavingen aan ten onder gegaan :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_101545780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 14:21 schreef RetepV het volgende:
Het probleem met leraar-zijn is dat je de wereld wil verbeteren.

Op zich geen probleem. Maar je hebt zo weinig medestanders die de wereld willen verbeteren. Vrijwel iedereen denkt tegenwoordig alleen maar aan zichzelf, zijn salaris en zijn schulden. En daarom wordt je door iedereen voor gek verklaard.
Dat geldt voor lang niet alle docenten. Er zijn er net zoveel die na een studie maar leraar zijn geworden en het na een paar jaar alweer zat zijn, maar toch maar lekker ongeinteresseerd blijven hangen tot hun pensioen. Zelden tot nooit worden ze ook ontslagen, hoe lamlendig en slecht ze ook functioneren.
pi_101547501
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 05:53 schreef Ijsbergvla het volgende:
Dat geldt voor lang niet alle docenten. Er zijn er net zoveel die na een studie maar leraar zijn geworden en het na een paar jaar alweer zat zijn, maar toch maar lekker ongeinteresseerd blijven hangen tot hun pensioen. Zelden tot nooit worden ze ook ontslagen, hoe lamlendig en slecht ze ook functioneren.
De motivatie is tegenwoordig vaak "dat het zo handig combineert met de zorg voor de kinderen". En het combineert inderdaad ook handig met de zorg voor de kinderen, dat is absoluut waar: schoolvakanties vrij, mogelijkheid om een kleine deeltijdbaan te nemen, mogelijkheid om om half drie de kinderen van school te halen en de rest van het werk te doen wanneer de kinderen naar bed zijn.

Eigenlijk zijn vrijwel alle aantrekkelijke kanten van het onderwijs kanten die vooral voor jonge moeders aantrekkelijk zijn. Niemand zou zich dan ook hoeven verbazen over de feminisering van het onderwijs. En niemand zou erover moeten mopperen: het is aan die jonge moeders te danken dat het lerarentekort niet nog veel groter is.
  zondag 4 september 2011 @ 13:41:20 #53
297051 schaal_9
Caissière B
pi_101551713
In de onderwijssector is al te lang een nullijn. De laatste salarisverhoging was op 1 oktober 2009 (in het basisonderwijs zelfs 1 januari 2009). Ook voor 2012 lijkt het weer een nullijn te worden. Dat het beroep ondergewaardeerd wordt, blijkt ook uit het feit dat de salarissen een stuk lager liggen dan in het buitenland (waar ze trouwens veel langer vakantie hebben). In het voortgezet onderwijs schaal LB (~ schaal 10) en in het basisonderwijs schaal LA (~ schaal 9).

De vraag is, hoe het zo ver heeft kunnen komen. Ik ken leraren die zien hun beroep als roeping, en je nooit hoort over het salarisniveau.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_101552160
Dat leidt dus ook tot die feminisering. Het beroep wordt voor kostwinners (op die enkeling die het als roeping ziet na) steeds minder aantrekkelijk, terwijl het juist nog wel behoorlijk aantrekkelijk is als je de 'halve' bent in het anderhalfverdienersmodel.
pi_101552274
Dat van die nullijn is trouwens hilarisch. "We moeten allemaal een stapje terug doen in deze tijden, dus ook leraren", werd er gezegd, maar het eind van het liedje is dat vrijwel alle ambtenaren (vuilnismannen, gemeente-ambtenaren, rijksambtenaren, personeel van provincies en waterschappen) er tenminste IETS bij hebben gekregen/gestaakt en de leraren, juist het beroep waar een personeelstekort is van 30%, zowat de enige ambtenaren zijn voor wie de nullijn wel wordt aangehouden. Met dank aan hun eigen slapte en aan die van de bonden, medelijden hoeven we dus niet te hebben, ja met de leerlingen misschien.
  zondag 4 september 2011 @ 14:26:07 #56
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101553282
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:54 schreef ShadyLane het volgende:
Dat leidt dus ook tot die feminisering. Het beroep wordt voor kostwinners (op die enkeling die het als roeping ziet na) steeds minder aantrekkelijk, terwijl het juist nog wel behoorlijk aantrekkelijk is als je de 'halve' bent in het anderhalfverdienersmodel.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, je kunt wel degelijk een fatsoenlijk inkomen hebben als je werkzaam bent in het onderwijs.
pi_101553910
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 11:13 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

De motivatie is tegenwoordig vaak "dat het zo handig combineert met de zorg voor de kinderen". En het combineert inderdaad ook handig met de zorg voor de kinderen, dat is absoluut waar: schoolvakanties vrij, mogelijkheid om een kleine deeltijdbaan te nemen, mogelijkheid om om half drie de kinderen van school te halen en de rest van het werk te doen wanneer de kinderen naar bed zijn.

Eigenlijk zijn vrijwel alle aantrekkelijke kanten van het onderwijs kanten die vooral voor jonge moeders aantrekkelijk zijn. Niemand zou zich dan ook hoeven verbazen over de feminisering van het onderwijs. En niemand zou erover moeten mopperen: het is aan die jonge moeders te danken dat het lerarentekort niet nog veel groter is.
En het wat zwart-witte beeld dat jij schetst geldt idd ook voor een deeltje, maar sluit prima aan bij mijn stelling dat lang niet iedereen uit idealisme (haha) het onderwijs ingaat en if so, zo blijft ingesteld een gehele carriere.
pi_101554910
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 14:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat ben ik niet helemaal met je eens, je kunt wel degelijk een fatsoenlijk inkomen hebben als je werkzaam bent in het onderwijs.
Ik zeg niet dat dat niet zo is, ik zeg dat het beroep minder aantrekkelijk wordt voor kostwinners wanneer je een nullijn hanteert. Voor niet-kostwinners doet die nullijn er minder toe, voor hen zijn andere dingen (mogelijkheid van kleine deeltijdbaan, vroeg naar huis, schoolvakanties vrij) belangrijker.
  zondag 4 september 2011 @ 15:18:54 #59
297051 schaal_9
Caissière B
pi_101555321
quote:
10s.gif Op zondag 4 september 2011 13:58 schreef ShadyLane het volgende:
Dat van die nullijn is trouwens hilarisch. "We moeten allemaal een stapje terug doen in deze tijden, dus ook leraren", werd er gezegd, maar het eind van het liedje is dat vrijwel alle ambtenaren (vuilnismannen, gemeente-ambtenaren, rijksambtenaren, personeel van provincies en waterschappen) er tenminste IETS bij hebben gekregen/gestaakt en de leraren, juist het beroep waar een personeelstekort is van 30%, zowat de enige ambtenaren zijn voor wie de nullijn wel wordt aangehouden. Met dank aan hun eigen slapte en aan die van de bonden, medelijden hoeven we dus niet te hebben, ja met de leerlingen misschien.
Met de Nederlandse mentaliteit van alles maar slikken kom je inderdaad niet bepaald ver. Wat je ook vaak ziet is een neerwaartse vergelijking. Relativeren dat er ook een grote groep mensen is die het met minder moet doen. Het goede nieuws is dat de uitkeringen en heffingskorting voor niet-werkende partners geleidelijk omlaag gaan.

Het eindsalaris voor een leraar is nu:
Voortgezet onderwijs LB, trede 15: 3739 euro bruto (2342 euro netto) + 7,4% eindejaarsuitkering
Basisonderwijs LA, trede 15: 3335 euro bruto (2152 euro netto) + 6,3% eindejaarsuitkering
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_101555413
Nou, je hebt natuurlijk ook nog de schalen LC en LD die een stuk hoger liggen, maar voor het merendeel geldt inderdaad LB en de laatste jaren is het percentage leraren dat LD verdient gedaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')