Sowieso is het met oog op risicospreiding niet verstandig om in één keer ergens in te stappen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:39 schreef muhahaha het volgende:
Mijn zwager werd vorig jaar aangeraden om vooral in te stappen, de markt was in de lift dus waarom niet. Inmiddels een rendement van -50% en die heeft zoiets van, ik laat het maar staan
...en om alles op 1 aandeel te zetten.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:12 schreef stavromulabeta het volgende:
Sowieso is het met oog op risicospreiding niet verstandig om in één keer ergens in te stappen.
Of in in kleine maandelijkse stapjes giraal in een relatief goedkoop en goed gespreid beleggingsfonds stoppen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:15 schreef WinningMood het volgende:
[..]
...en om alles op 1 aandeel te zetten.
En als je maar 2000,- hebt dan is dat te weinig om in verschillende aandelen te investeren (vanwege transactiekosten bijv.) dan kan je beter in een index tracker gaan zitten.
Niks mis mee tochquote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
De meeste particuliere "beleggers" zijn ook helemaal geen beleggers maar momentum traders.
Jawel, want als hun zuurverdiende centen even iets minder waard worden drukken ze de sell button waardoor ze op verlies staan.quote:
Die momentum traders (of daytraders) zijn eigenlijk ook geen beleggers. Daytraders zijn meer speculanten. Beleggers hebben over het algemeen meer affiniteit met een product of aandeel en steken geld ergens in waar ze vertrouwen in hebben. Daytraders hebben vaak niks met de valuta, grondstoffen, indices of aandelen waar ze in handelen. Zij kijken louter naar de signalen om long of short te gaan. Naast dit verschil is er natuurlijk ook het verschil dat beleggers vaak maanden tot jaren blijven zitten in hun posities en daytraders dit enkele minuten, uren of soms dagen doen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
De meeste particuliere "beleggers" zijn ook helemaal geen beleggers maar momentum traders.
Ik ben van mening dat iedereen het recht heeft om hun posities, om welke reden en op welk moment dan ook, te sluiten. Voor sommigen is het plan om elke dag alle posities te sluiten, dan is daar dus niks mee (of de posities nou in de plus of min staan).quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:44 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Jawel, want als hun zuurverdiende centen even iets minder waard worden drukken ze de sell button waardoor ze op verlies staan.
Als je belegt heb je een plan en dan maakt een maand of zelfs een paar jaar in't rood staan niet uit.
Let wel: en dollar verandert in koopkracht over tijd; hij wordt steeds minder waard. Een beetje dividend kan helpen dat tegen te gaan, maar zie niet alles direct als winst.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 04:18 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Let wel: Er komt ook nog eens dividend boven op bij je aandelen en/of trackers (wat je weer kan herinvesteren en laten compounden over de decennia dat je investeert).
Deze grafiek is "slechts" de koers.
Ik had van Selang begrijpen (in een discussie van lang geleden) dat er uitgegaan werd van het mandje van aandelen (index) inclusief bedrijven die werden vervangen vanwege failliesement of anderszins.quote:Op donderdag 1 september 2011 13:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
Die index-grafiekjes trouwens... in hoeverre maakt het daarvoor uit dat de losers altijd vervangen worden?
Vroeger had je geen trackers hè... dus kocht je de aandelen zelf. In hoeverre heeft zo'n vervanging invloed op de index? En in hoeverre lopen die grafiekjes daarbij synchroon aan de particuliere beleggert?
Ik heb mezelf een limiet toegezegd van 2500 euro, en daar doe ik het mee.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:15 schreef WinningMood het volgende:
[..]
...en om alles op 1 aandeel te zetten.
En als je maar 2000,- hebt dan is dat te weinig om in verschillende aandelen te investeren (vanwege transactiekosten bijv.) dan kan je beter in een index tracker gaan zitten.
Niet, want je kunt dit perfect zelf dupliceren. De herweging van de index samenstelling wordt van tevoren bekend gemaakt. Sterker nog, één van de argumenten tegen een indextracker is dat je deze herbalancering kunt "Frontrunnen" en mogelijk daarmee de index kunt outperformen.quote:Op donderdag 1 september 2011 13:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
Die index-grafiekjes trouwens... in hoeverre maakt het daarvoor uit dat de losers altijd vervangen worden?
Natuurlijk heeft iedereen dat recht. Anders zou er geen liquiditeit zijn. Maar dan hebben we 't niet meer over beleggen.quote:Op donderdag 1 september 2011 07:53 schreef tradetheday het volgende:
Ik ben van mening dat iedereen het recht heeft om hun posities, om welke reden en op welk moment dan ook, te sluiten. Voor sommigen is het plan om elke dag alle posities te sluiten, dan is daar dus niks mee (of de posities nou in de plus of min staan).
Heeft hij ook naar de onzekerheid in dat resultaat gekeken? Ik bedoel, als je een willekeurig mandje aandelen met de index vergelijkt, zal het resultaat vrijwel nooit precies gelijk zijn. Als er geen enkele correlatie tussen de index en het mandje is, heb je 50 % kans dat je concludeert dat je beter presteert dan de index.quote:Op donderdag 1 september 2011 13:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Resultaat: een iets hoger rendement dan de S&P500.
Dat klopt, het resultaat kan best het gevolg van toeval zijn.quote:Op donderdag 1 september 2011 18:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Heeft hij ook naar de onzekerheid in dat resultaat gekeken? Ik bedoel, als je een willekeurig mandje aandelen met de index vergelijkt, zal het resultaat vrijwel nooit precies gelijk zijn. Als er geen enkele correlatie tussen de index en het mandje is, heb je 50 % kans dat je concludeert dat je beter presteert dan de index.
Als je dus maar één steekproef bekijkt (d.w.z. 1950 inleggen in S&P 500), heb je, zelfs als er totaal geen verband is, ook 50 % kans dat je conclusie op toeval gebaseerd is. Het wordt pas interessant als je ook aantoont dat de kans op toevallig dat resultaat verwaarloosbaar klein is.
De grap is dat juist doordat er zoveel mensen en organisaties het bedrijfsnieuws op de voet volgen, de koers van een aandeel eigenlijk altijd precies de juiste is! Dus de niets-wetende particulier koopt in wezen altijd voor de juiste prijs!quote:Op donderdag 1 september 2011 13:26 schreef Ted038 het volgende:
In bekijk het wellicht wat simplistisch, maar voor de gewone burger is aandelen puur gokken.
Er zitten hele grote bedrijven en ladingen daytraders bovenop allerlei nieuws, zodat door vraag/aanbod vrijwel direct een prijs gecreerd wordt waar alle mogelijke verwachte toekomstige resultaten tov risico al in verwerkt zitten.
Dat gaat dermate snel dat de gewone burger niet snel wat kan kopen bij bepaald koersnieuws.
Daarmee is een aankoop van een gewone burger per definitie "gokken" in vorm van meer risico durven nemen, want hij hoopt op een betere uitkomst dan wat die grote bedrijven en ladingen daytraders weten en daarmee de koers bepalen, terwijl deze echt wel kundig genoeg zijn hierin.
Dit kan er bij mij niet in. Sommige media is je reinste manipulatie. Kijk naar wat Adam Feuerstein in biotechland doet. Aandelen ophemelen en de grond in boren en letterlijk de dag nadien het tegenovergestelde zeggen. Ik heb al gezien dat aandelen met twee goed verkopende geneesmiddelen op de markt en een fase 2 en -3 studie met 25% zakken gedurende één week.quote:Op donderdag 1 september 2011 21:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
De grap is dat juist doordat er zoveel mensen en organisaties het bedrijfsnieuws op de voet volgen, de koers van een aandeel eigenlijk altijd precies de juiste is! Dus de niets-wetende particulier koopt in wezen altijd voor de juiste prijs!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |