Bron: Volkskrant.nlquote:Rusland geeft groen licht voor tunnel naar VS
Stephanie van Strijen − 24/08/11, 17:22
© afp
De Russische overheid heeft groen licht gegeven voor een tunnel die Rusland met de Verenigde Staten moet verbinden. De 100 kilometer lange spoorlijn gaat onder de Beringstraat door lopen en kost ruim 68 miljard euro. Dit meldt de Britse krant The Times.
De toestemming werd gegeven op een driedaagse conferentie die deze week plaatsvond in Yakutsk, waar de Russen samen met vertegenwoordigers uit de VS, China en Engeland over de ontsluiting van het afgelegen noordoosten van Rusland spraken.
Siberië beslaat meer dan de helft van het Russische grondgebied. Tijdens de lange winters kunnen de temperaturen zakken tot -70 graden celcius. © ANP
De verwachting is dat het project tussen de 10 en 15 jaar gaat duren, zei Victor Razbegin van het Russische ministerie van Economische Zaken. Rusland en de VS nemen ieder 25 procent van de kosten voor hun rekening. De rest wordt betaald door private investeerders en internationale financiële instellingen.
Aan Russische zijde maakt de tunnel onderdeel uit van een plan om het spoorwegnetwerk tot 2030 met ongeveer 3800 kilometer naar het noordoosten uit te breiden. In 2013 al moet de huidige Siberië-expres tot Yakutsk komen.
Vervoer van goederen wordt door de aanleg van de tunnel minder duur, sneller en zekerder. Met de aanleg van een spoorlijn door Siberië en onder de Beringstraat door, wordt het straks mogelijk om vanuit Londen, via Rusland, helemaal naar de oostkust van Amerika te reizen.
De tunnel tussen Alaska en Siberië wordt ongeveer 100 km lang. © Google maps
Naar mijn weten niet.quote:
Het is maar een tunnel hoor in een verder enorm uitgestrekt onherbergzaam gebiedquote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:23 schreef Stupendous76 het volgende:
Mooi dat het kan. Zijn nog genoeg verhalen te vinden van niet zo heel lang geleden over dat gebied dat ze elkaar bij goed weer met verrekijkers in de gaten konden houden vanaf een paar eilandjes.
En dan nu een spoorverbinding.
Maar toch ook jammer om in deze unieke gebieden ook alles vol te gooien met staal en beton.
Volgens mij kun je dan in principe met de trein helemaal van London naar het zuiden van Chiliquote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:26 schreef Merkie het volgende:
Cool, dan kan je gewoon over land naar de VS.
Het zuiden van Chili gaat je niet lukken, althans niet veel verder dan Santiagoquote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:33 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dan in principe met de trein helemaal van London naar het zuiden van Chili
quote:Met de aanleg van een spoorlijn door Siberië en onder de Beringstraat door, wordt het straks mogelijk om vanuit Londen, via Rusland, helemaal naar de oostkust van Amerika te reizen.
dit.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:54 schreef Biogarde het volgende:
En rijden ze in Rusland niet op bredere sporen?
Ach zolang ze geen plaat overschrijden dan is het goed.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:25 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Naar mijn weten niet.
[ afbeelding ]
Iets zegt me dat dit het transport van olie een stuk eenvoudiger maakt.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:59 schreef timmmmm het volgende:
En wat is daar het praktisch nut van? Is het goederenvervoer tussen die twee landen zo groot?
Een pijp lijkt me een stuk goedkoperquote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:05 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Iets zegt me dat dit het transport van olie een stuk eenvoudiger maakt.
Die ligt er heus wel langs. Mooie camouflage zo'n tunnel. Trein erop die ze in Rusland of in Alaska weer moeten overladen vanwege de sporen. Hulde voor het idee.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Een pijp lijkt me een stuk goedkoper
Volgens mij speelt de handelsrelatie tussen de VS en China ook een rol.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:05 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Iets zegt me dat dit het transport van olie een stuk eenvoudiger maakt.
Overladen? Gewoon de wielen wisselen:quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:09 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Die ligt er heus wel langs. Mooie camouflage zo'n tunnel. Trein erop die ze in Rusland of in Alaska weer moeten overladen vanwege de sporen. Hulde voor het idee.
Waarom super?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:17 schreef Evenveel het volgende:
[..]
Overladen? Gewoon de wielen wisselen:
Niks vreemds aan...
Verder een superinitiatief! Idee speelde al heel lang, maar nooit ging er iemand echt definitief akkoord.
Dan moeten de goederen wel heel spannend zijn, want voor een treinslurf graan ga je dit niet doen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:17 schreef Evenveel het volgende:
[..]
Overladen? Gewoon de wielen wisselen:
Niks vreemds aan...
Verder een superinitiatief! Idee speelde al heel lang, maar nooit ging er iemand echt definitief akkoord.
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dan moeten de goederen wel heel spannend zijn, want voor een treinslurf graan ga je dit niet doen.
Prestigeproject en politiek om te laten blijken dat er vertrouwen is in elkaar en in de toekomst. Zoiets.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dan moeten de goederen wel heel spannend zijn, want voor een treinslurf graan ga je dit niet doen.
Nou, die gebieden, en natuurlijk Alaska zelf zitten vol met grondstoffen. Het is wel een cool project maar idd, tot nu toe zijn die gebieden voor een groot deel onaangetast gebleven. Het zou zonde zijn als men daar nu ook vollop grondstoffen gaat winnen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ik vind het een vrij kansloos project op basis van de info in dit topic. Wat gaan ze ermee doen elkaar nukes sturen?
Wel als het om ongeraffineerde olie gaat...quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Een pijp lijkt me een stuk goedkoper
De huid niet verkopen voor de beer geschoten is!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:02 schreef superdrufus het volgende:
Eindelijk een reden om mijn kajak weg te doen.
Laat me raden, je bent een apple userquote:Op donderdag 25 augustus 2011 09:42 schreef Tijn het volgende:
Pfff, van Siberië naar AlaskaIk wil een tunnel van Moskou naar New York
En tussen Panama en Colombia rijden ook geen treinen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:36 schreef flipsen het volgende:
[..]
Het zuiden van Chili gaat je niet lukken, althans niet veel verder dan SantiagoBij Temuco geloof ik houdt de oude lijn op, er rijden geen treinen meer.
Tussen de grote olie exporteurs Rusland en Alaska? Die hebben meer aan export naar andere landen denk ik.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:05 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Iets zegt me dat dit het transport van olie een stuk eenvoudiger maakt.
Straks staan er Amtrak-treinen op St. Pancras.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:48 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Gestoord! Maar dan moeten ze nog wel de lijn doorstrekken van Alaska naar de rest van de VS
De prijs die op het kaartje staat gaat zo ongeveer wel kloppen als de ns het gaan exploiteren.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:16 schreef Aether het volgende:
[..]
Straks staan er Amtrak-treinen op St. Pancras.
[ afbeelding ]
Maar hey, wel vet!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:21 schreef john243 het volgende:
Schitterend project. Met de trein vanuit Birmingham naar Detroit. Het zal wel lang duren
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:02 schreef superdrufus het volgende:
Eindelijk een reden om mijn kajak weg te doen.
Jawel hoor, is aan de orde van de dag bij de transsiberië-express.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dan moeten de goederen wel heel spannend zijn, want voor een treinslurf graan ga je dit niet doen.
Als je Deadliest Catch een keer kijkt begrijp je het welquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 23:28 schreef ACT-F het volgende:
Waarom niet gewoon een veel goedkopere brug?
Dat maakt sowieso het treinvervoer daar ook niet makkelijk, Natuurlijk is het in de tunnel wel okee maar net buiten die tunnel zijn behoorlijk onherbergzame gebieden. Daarnaast zijn die ook erg leeg. Vliegtransport is dan toch veel goedkoper zou je denken...quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 17:22 schreef Kirov het volgende:
[..]
Als je Deadliest Catch een keer kijkt begrijp je het wel
Zal wel te gevaarlijk zijn vanwege de temperaturen daar en het bijhorende ijs.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 23:28 schreef ACT-F het volgende:
Waarom niet gewoon een veel goedkopere brug?
Ja, daar doelde ik op.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 17:37 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Zon ding blijft ook niet eens staan bij al dat kruiende ijs en voorbij varende ijsbergen.
Dat is het ook, en dit hele verhaal van die tunnel slaat nergens op. Er is economisch geen enkele reden om het te bouwen, er zijn geen steden die je met elkaar wilt verbinden en vervoer van goederen is per schip veel goedkoper en per vliegtuig sneller en waarschijnlijk ook goedkoper dan een tunnel aanleggen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 17:30 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Dat maakt sowieso het treinvervoer daar ook niet makkelijk, Natuurlijk is het in de tunnel wel okee maar net buiten die tunnel zijn behoorlijk onherbergzame gebieden. Daarnaast zijn die ook erg leeg. Vliegtransport is dan toch veel goedkoper zou je denken...
Tussen Panama en Columbia ligt niet eens een weg. Verder wel een heel gaaf project als het klaar is.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
En tussen Panama en Colombia rijden ook geen treinen.
Een nog grotere geldverspilling dan de betuwelijn en de HSL in kwadraatquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:11 schreef -Kadesh- het volgende:
Verder wel een heel gaaf project als het klaar is.
Juist niet, die gebieden kunnen nu mooi ontgonnen worden, en als het er door het broeikaseffect warm genoeg is geworden kan je van Siberië, Alaska en Canada de graanschuren van de wereld maken, mits je goede graansoorten hebt die je in 6 maanden (als het licht genoeg is) kan oogsten.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nou, die gebieden, en natuurlijk Alaska zelf zitten vol met grondstoffen. Het is wel een cool project maar idd, tot nu toe zijn die gebieden voor een groot deel onaangetast gebleven. Het zou zonde zijn als men daar nu ook vollop grondstoffen gaat winnen.
Je zit ook nog met zoiets als het Dariéngat in Panama, maar dat is een eitje vergeleken bij dit.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:36 schreef flipsen het volgende:
[..]
Het zuiden van Chili gaat je niet lukken, althans niet veel verder dan SantiagoBij Temuco geloof ik houdt de oude lijn op, er rijden geen treinen meer.
Die gebieden staan er om bekend niet geschikt te zijn voor landbouw (dat kan misschien ook de reden zijn waarom het daar zo leeg is...) Ook niet trouwens als het warmer zou worden, want dan hou je moeras over.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:33 schreef Resistor het volgende:
[..]
Juist niet, die gebieden kunnen nu mooi ontgonnen worden, en als het er door het broeikaseffect warm genoeg is geworden kan je van Siberië, Alaska en Canada de graanschuren van de wereld maken, mits je goede graansoorten hebt die je in 6 maanden (als het licht genoeg is) kan oogsten.
Je bedoelt PROJECT!quote:
Absoluut geen geldverspilling en pure noodzaak voor de toekomst. By-the-way, de HSL is geldverspilling (om 10 minuten sneller te zijn). De betuwelijn is slim, pure noodzaak, en levert nu winst op. Het gegeven dat deze projecten zo geldverslindend waren komt door alle belangengroepen met uitzonderingen die projecten in Nederland peperduur maken. Een politiek probleem dus, niet een technische of economische.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een nog grotere geldverspilling dan de betuwelijn en de HSL in kwadraat
Het water is daar te ondiep voor ijsbergenquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 17:37 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Zon ding blijft ook niet eens staan bij al dat kruiende ijs en voorbij varende ijsbergen.
Olie en goud kan nu wel sneller vica versaquote:Op maandag 29 augustus 2011 13:51 schreef Maurice_Moss het volgende:
Ik denk dat het meer een presitge project is, echt winstgevend lijkt me lastig.
De HSL was bedoeld om sneller in Brussel/Parijs te zijn (tot 1½ uur).quote:Op maandag 29 augustus 2011 13:45 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
By-the-way, de HSL is geldverspilling (om 10 minuten sneller te zijn).
Waarom? Wat ga je met elkaar verbinden en wat ga je vervoerenquote:Op maandag 29 augustus 2011 13:45 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Absoluut geen geldverspilling en pure noodzaak voor de toekomst.
Bron?quote:By-the-way, de HSL is geldverspilling (om 10 minuten sneller te zijn). De betuwelijn is slim, pure noodzaak, en levert nu winst op. Het gegeven dat deze projecten zo geldverslindend waren komt door alle belangengroepen met uitzonderingen die projecten in Nederland peperduur maken. Een politiek probleem dus, niet een technische of economische.
Pietverdriet, niet zo conservatief
Heb je daar dan geen mini ijsbergjes?quote:Op maandag 29 augustus 2011 13:52 schreef Kirov het volgende:
[..]
Het water is daar te ondiep voor ijsbergen
En waar baseer je dat cynisme op, ondanks alle serieuze krantenbronnen en bewijzen van succesvolle voltooiingen van grote projecten in het verleden?quote:Op maandag 29 augustus 2011 14:11 schreef Basp1 het volgende:
Verder denk ik niet dat dit ooit uitgevoerd gaat worden.
De tunnel zou 2× zo lang als de nu langste tunnel worden — Seikantunnel — en in een extremer gebied moeten komen.quote:Op maandag 29 augustus 2011 14:21 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
En waar baseer je dat cynisme op, ondanks alle serieuze krantenbronnen en bewijzen van succesvolle voltooiingen van grote projecten in het verleden?
Denk eens na, welke steden zou je willen gaan verbinden, wat zou je willen gaan vervoeren? Welk transport zou het rechtvaardigen?quote:Op maandag 29 augustus 2011 14:21 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
En waar baseer je dat cynisme op, ondanks alle serieuze krantenbronnen en bewijzen van succesvolle voltooiingen van grote projecten in het verleden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |