abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101135051
Jawel hoor, vandaag was het zo ver: Ik wist dat het eraan zat te komen, maar vandaag (3 aug 2011) werd het officieel: Luna is voorgoed verlaten door haar nierfunctie!

Kortgezegd:

Jonge vrouw zoekt single nier om haar leven mee te delen.
Leeftijd onbelangrijk - Sekse onbelangrijk - Ras onbelangrijk
Interesses zijn; bloedgroep A of bloedgroep 0.

Te bieden:
Jonge sportieve en warme (37*C) behuizing, vergezeld door een creatieve geest.

Quote: Niet zeiken, maar plassen!

Hieronder alle hartverwarmende reacties, interessante vragen en antwoorden op eerdere 'delen' van...niertje gezocht! ...niertje gezocht! en ...niertje gezocht! - deel 2

Uitgebreidere informatie vind je hieronder: (klik op spoiler)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:57:26 #2
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101135233
WTF
Ik geef hem je morgen wel terug.
pi_101135261
quote:
5s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:57 schreef Ikbenserieus het volgende:
WTF
Welkom...Je loopt achter, dit is alweer deel drie :P
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:58:26 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101135265
quote:
5s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:57 schreef Ikbenserieus het volgende:
WTF
Lees deel 1 en 2 even en kom dan nog eens iets intelligents opmerken ^O^
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 17:59:25 #5
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101135300
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:58 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Sommige mensen wachten zo te lezen op een donor-brein. :')
  woensdag 24 augustus 2011 @ 18:00:47 #6
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101135355
quote:

[..]

Zij wil dus via een forum iemand vinden die bereid is om een nier aan haar af te staan?
Als laatste hoop, zeg maar?
Zonder die nier heeft ze nog maar 5 tot 15 jaar te leven?
Ik geef hem je morgen wel terug.
pi_101135393
quote:
+
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
Sommige mensen wachten zo te lezen op een donor-brein. :')
_O- Ja "meneer serieus", aangenaam kennis te maken ook met de vaste lezers, mijn fans en bodyguards!! _O_
pi_101135416
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 18:00 schreef Ikbenserieus het volgende:
Zij wil dus via een forum iemand vinden die bereid is om een nier aan haar af te staan?
Als laatste hoop, zeg maar?
Zonder die nier heeft ze nog maar 5 tot 15 jaar te leven?
Gewoon even bijlezen in de baas z'n tijd joh!

Ik moet helaas zo de deur uit, maar ik heb het idee dat dit topic vanavond alweer vol staat, haha!!

Hier en artikel uit de National Geographic over het "strippen" en "kweken" van organen en ander lichaamseigen weefsel.

+

+

Hoopvol en zeer interessant!

[ Bericht 8% gewijzigd door Luna3 op 24-08-2011 18:12:40 ]
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 18:23:29 #9
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101136046
Dit mag niet. Er rust hier auteursrecht op of hetzelfde artikel moet ook online te raadplegen zijn.
pi_101143591
Verkorte bron van de orginele bron (engelstalig)
Maar even serieus, bron staat gewoon in de 1e scan ;)

Succes met de zoektocht Luna!
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 21:26:21 #11
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101143806
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:22 schreef maffemuts het volgende:

Of het gehele artikel moet publiek toegankelijk zijn, zoals die korte Engelse bron (met bronvermelding), maar dat geldt niet voor het hele artikel. Men mag ook geen complete boeken inscannen en op internet zetten (met of zonder bronvermelding).
pi_101147391
De_Kardinaal: daar is het feedback deel van het forum voor.......
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_101149922
Ach ja, een eventueel auteursrecht schenden en het eventueel aanklagen door de National Geographic is op dit moment wel één van de laatste dingen waar ik me druk over maak eerlijk gezegd...

En in andere topics (bijvoorbeeld "verzin het leukste onderschrift") worden continu foto's van anderen geplaatst waar auteursrecht of portretrecht op zit...geen haan die er naar kraait.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
Of het gehele artikel moet publiek toegankelijk zijn, zoals die korte Engelse bron (met bronvermelding), maar dat geldt niet voor het hele artikel. Men mag ook geen complete boeken inscannen en op internet zetten (met of zonder bronvermelding).
Die korte Engelse bron is precies de letterlijke vertaling van het hele Nederlandse artikel. Of mis ik iets?

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:22 schreef maffemuts het volgende:

dank voor de succeswensen...en dank voor het opzoeken van de online versie!!

[ Bericht 37% gewijzigd door Luna3 op 24-08-2011 23:24:56 ]
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 08:32:33 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101160534
De taal is anders en de ene is voorzien van illustraties :)
Nou ik neem aan als het niet binnen het beleid valt van fok dat een moderator er wel wat aan doet :P

Ik zou dergelijke informatie ook niet uit de NGG halen, maar van pubmedline. :P
pi_101166274
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 08:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
De taal is anders en de ene is voorzien van illustraties :)
Nou ik neem aan als het niet binnen het beleid valt van fok dat een moderator er wel wat aan doet :P

Ik zou dergelijke informatie ook niet uit de NGG halen, maar van pubmedline. :P
Ik van de scanner! *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat vind je inhoudelijk van het artikel?
Ik vind het een super ontwikkeling, als er al mensen rondlopen met zo'n blaas!! Alleen weet ik niet of ik tegen die tijd nog ergens gezonde niercellen verstopt heb...zal niet lijkt me. Maar misschien dus een goede match via een DNAbank...

En verder spreekt het zich tegen: Eerst zegt het dat de nieren bloed zuiveren en een hormonale werking hebben, zoals een gewone nier, maar dat deze niet te implanteren zijn, maar wel draagbaar zijn, in tegenstelling van een dialyse apparaat...
En later zegt het zelfde artikel dat het geweldig zou zijn dat iedereen z'n lichaamseigen orgaan zou kunnen krijgen, en bij stap 4, 5, en 6 wordt die nier toch wel degelijk geimplanteerd...

Misschien een vertaalfoutje, ik zal het eens nalezen...

-edit-
heel klein vertaalfoutje..not implantable YET! ze zijn de 'nog' vergeten...
SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door Luna3 op 25-08-2011 12:32:51 ]
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 12:57:33 #16
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101167585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Ik van de scanner! *O*
SPOILER
Maar wat vind je inhoudelijk van het artikel?
Ik vind het een super ontwikkeling, als er al mensen rondlopen met zo'n blaas!! Alleen weet ik niet of ik tegen die tijd nog ergens gezonde niercellen verstopt heb...zal niet lijkt me. Maar misschien dus een goede match via een DNAbank...

En verder spreekt het zich tegen: Eerst zegt het dat de nieren bloed zuiveren en een hormonale werking hebben, zoals een gewone nier, maar dat deze niet te implanteren zijn, maar wel draagbaar zijn, in tegenstelling van een dialyse apparaat...
En later zegt het zelfde artikel dat het geweldig zou zijn dat iedereen z'n lichaamseigen orgaan zou kunnen krijgen, en bij stap 4, 5, en 6 wordt die nier toch wel degelijk geimplanteerd...

Misschien een vertaalfoutje, ik zal het eens nalezen...

-edit-
heel klein vertaalfoutje..not implantable YET! ze zijn de 'nog' vergeten...
SPOILER
Ik vind het meer zie wat we allemaal kunnen in theorie, maar in de praktijk gaat dat jaren zo niet decennia nodig!
pi_101172803
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind het meer zie wat we allemaal kunnen in theorie, maar in de praktijk gaat dat jaren zo niet decennia nodig!
Nou, dat zie ik niet zo, want er zijn al mensen die rondlopen met een op die manier gefabriceerde blaas!! Denk dat dit veel sneller gaat dan zo'n draagbare dialyse (on?)ding. Ik geef het tien jaar...
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 16:58:13 #18
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101175796
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 15:32 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Nou, dat zie ik niet zo, want er zijn al mensen die rondlopen met een op die manier gefabriceerde blaas!! Denk dat dit veel sneller gaat dan zo'n draagbare dialyse (on?)ding. Ik geef het tien jaar...
Dialyse bestaat al sinds de jaren 40 vd vorige eeuw. Nog steeds geen apparaat op broekzak-formaat met dezelfde capaciteit als een echte nier.

Die 'doorbraak' op de 'hoek' blijft altijd net op die 'hoek'.
pi_101178801
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 16:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dialyse bestaat al sinds de jaren 40 vd vorige eeuw. Nog steeds geen apparaat op broekzak-formaat met dezelfde capaciteit als een echte nier.

Die 'doorbraak' op de 'hoek' blijft altijd net op die 'hoek'.
En juist daarom heb ik dus geen vertrouwen in de draagbare versie van een dialyse-machine. Gen-technologie is pas sinds kort in ontwikkeling en is nu al heel ver. Het muizenstadium is al voorbij en men kan een stamcel tot allelei organen en weefsels laten uitgroeien, zelfs tot longweefsel, terwijl geacht werd dat dat nooit zou kunnen omdat longen uit allemaal blaasjes bestaan. Inmiddels kunnen ze beschadigd longweefsel met die cellen herstellen! Dat voorkomt in de toekomst misschien wel de noodzaak van een longtransplantatie. Dichterbij dan dialyse aan een broekriem dus. (mijns inziens)
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 18:27:35 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101179532
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:13 schreef Luna3 het volgende:

[..]

En juist daarom heb ik dus geen vertrouwen in de draagbare versie van een dialyse-machine. Gen-technologie is pas sinds kort in ontwikkeling en is nu al heel ver. Het muizenstadium is al voorbij en men kan een stamcel tot allelei organen en weefsels laten uitgroeien, zelfs tot longweefsel, terwijl geacht werd dat dat nooit zou kunnen omdat longen uit allemaal blaasjes bestaan. Inmiddels kunnen ze beschadigd longweefsel met die cellen herstellen! Dat voorkomt in de toekomst misschien wel de noodzaak van een longtransplantatie. Dichterbij dan dialyse aan een broekriem dus. (mijns inziens)
Ik hoop dat het inderdaad een mogelijkheid is die deze generatie nog gaat meemaken, maar het is een hele stap van cellen naar een compleet complex orgaan.
pi_101204446
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:27 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik hoop dat het inderdaad een mogelijkheid is die deze generatie nog gaat meemaken, maar het is een hele stap van cellen naar een compleet complex orgaan.
misschien dat je met stamcel wel aangetaste nieren zo kan verbeteren dat je net boven de drempelwaardes voor dialyse komt.
pi_101213595
*uit lurkstand* Even tussen de discussie door: Luna, moedig dat je je verhaal hier zo neer hebt durven zitten en fijn dat je er zo open in bent. Zo trekt de mist die over dit soort onderwerpen toch een beetje op, voor mensen zoals ik die er nog nooit echt mee te maken hebben gehad. :)

Ik zelf heb geen niertje beschikbaar (leeftijd; eventuele kinderwens, dat gedoe ;) ) maar al zou dat niet meespelen, dan betwijfel ik of ik überhaupt in aanmerking zou komen (los gezien van mijn bloedgroep, die zou ik moeten navragen.) Ik heb namelijk 6 jaar terug een rugoperatie gehad en zowel donorbloed als donorbot ontvangen. (Tenminste, bot weet ik zeker, bloed geloof ik van wel...was zelf aardig wat verloren namelijk, maar kan het me niet zo goed meer heugen.)
Dus eh tja... wordt hem als ik wat ouder ben misschien ook niet echt, gok ik zo.

Maar succes in elk geval met de zoektocht, en ik blijf meelezen hoor!
pi_101214839
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 13:21 schreef Candaasje het volgende:
*uit lurkstand* Even tussen de discussie door: Luna, moedig dat je je verhaal hier zo neer hebt durven zitten en fijn dat je er zo open in bent. Zo trekt de mist die over dit soort onderwerpen toch een beetje op, voor mensen zoals ik die er nog nooit echt mee te maken hebben gehad. :)

Ik zelf heb geen niertje beschikbaar (leeftijd; eventuele kinderwens, dat gedoe ;) ) maar al zou dat niet meespelen, dan betwijfel ik of ik überhaupt in aanmerking zou komen (los gezien van mijn bloedgroep, die zou ik moeten navragen.) Ik heb namelijk 6 jaar terug een rugoperatie gehad en zowel donorbloed als donorbot ontvangen. (Tenminste, bot weet ik zeker, bloed geloof ik van wel...was zelf aardig wat verloren namelijk, maar kan het me niet zo goed meer heugen.)
Dus eh tja... wordt hem als ik wat ouder ben misschien ook niet echt, gok ik zo.

Maar succes in elk geval met de zoektocht, en ik blijf meelezen hoor!
Dank je voor je medeleven/medelezen! Hoop dat je rug goed is nu!!
pi_101215165
Ohja, rug is prima hoor. Die is zodanig verstevigd dat de rest van mijn lichaam eerder uit elkaar valt, haha!

Ik bedacht me net dat een (voormalig) buurmeisje hier ook een niertransplantie heeft gehad. Zij had dan wel het geluk dat er een donor binnen de familie gevonden kon worden.
En ondanks dat het zo dichtbij was, weet ik er toch nauwelijks iets van af. Maf eigenlijk...
pi_101217034
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 13:49 schreef Candaasje het volgende:
Ohja, rug is prima hoor. Die is zodanig verstevigd dat de rest van mijn lichaam eerder uit elkaar valt, haha!Ik bedacht me net dat een (voormalig) buurmeisje hier ook een niertransplantie heeft gehad. Zij had dan wel het geluk dat er een donor binnen de familie gevonden kon worden.
En ondanks dat het zo dichtbij was, weet ik er toch nauwelijks iets van af. Maf eigenlijk...
Hehehe.
pi_101217247
Heftig hoor, Luna3. Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe @$%@$E!@$% dialyseren kan zijn, maar ook hoe een mens er van kan opknappen. Ik hoop dat er snel een nier voor je wordt gevonden!
pi_101219139
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 14:34 schreef Beije het volgende:
Heftig hoor, Luna3. Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe @$%@$E!@$% dialyseren kan zijn, maar ook hoe een mens er van kan opknappen. Ik hoop dat er snel een nier voor je wordt gevonden!
Dank je, ik ook ja. Als ik een goed vooruitzicht heb, dan hou ik het zeker ook wel makkelijker vol. Als die onzekerheid er is van 1 tot misschien wel 15 jaar dialyseren, lijkt het me veel moeilijker om het vol te houden. We wachten het af... Vanavond "mag" ik weer... -O-
  † In Memoriam † vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:16:48 #28
137949 Disana
pi_101221051
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 15:18 schreef Luna3 het volgende:
Vanavond "mag" ik weer... -O-
Begint het al een beetje te wennen? En staat al vast wanneer ze iets aan je shunt gaan doen?
pi_101221300
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 16:16 schreef Disana het volgende:
Begint het al een beetje te wennen? En staat al vast wanneer ze iets aan je shunt gaan doen?
Hm, wennen, niet echt. Regen in Nederlandse zomers, dat went! Dialyse niet echt, haha. (nu ik zo over nadenk...regen in de zomer went ook niet echt eigenlijk...)

Krijg 5 september een angiogram van de shunt, om te kijken waar het bloed in de shunt allemaal naar toe wil. Aan de hand daarvan wordt bepaald of er uberhaupt een bending kan plaatsvinden. (schijnt niet altijd te kunnen) Dus daarna krijg ik iets concreets te horen...
pi_101222360
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 15:18 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Dank je, ik ook ja. Als ik een goed vooruitzicht heb, dan hou ik het zeker ook wel makkelijker vol. Als die onzekerheid er is van 1 tot misschien wel 15 jaar dialyseren, lijkt het me veel moeilijker om het vol te houden. We wachten het af... Vanavond "mag" ik weer... -O-
Sterkte vanavond! Lukt het allemaal met aanprikken enzo?
pi_101222654
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 16:57 schreef Beije het volgende:
Sterkte vanavond! Lukt het allemaal met aanprikken enzo?
Shunt is zo groot, ze kunnen 'm geblinddoekt aanprikken als ze willen! We zijn begonnen met 1 naald dialyse, omdat de shunt zo pijnlijk is. Moet nu langer zitten, maar vrijdag is altijd wel een lekker tv-avondje...
pi_101223116
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:05 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Shunt is zo groot, ze kunnen 'm geblinddoekt aanprikken als ze willen! We zijn begonnen met 1 naald dialyse, omdat de shunt zo pijnlijk is. Moet nu langer zitten, maar vrijdag is altijd wel een lekker tv-avondje...
vanavond hogere flow toch? 400ml/min ofzo? ben benieuwd hoe dat gaat. :)
pi_101223392
Ik zeg, maak er een trending topic op Twitter van!
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_101223517
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:23 schreef dawg het volgende:
vanavond hogere flow toch? 400ml/min ofzo? ben benieuwd hoe dat gaat. :)
Ja, de hoofdverpleegkundige dialyse zou overleggen met de vaatdeskundige of dat mocht. Hoop het, toch beter voor de afvalstoffen.
pi_101223532
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:35 schreef Rechterbal het volgende:
Ik zeg, maak er een trending topic op Twitter van!
Sommige vriendinnen hebben de link vh topic al getwittert...
pi_101223639
#geilebabezoektnier #niertjegezocht #hiermetdienier #jijeenbierikeennier

Juiste personen vragen om een RT en het zit wel goed :)
Niet dat je een nier krijgt natuurlijk, maar wel met bekendheid en vindbaarheid van jou.
pi_101223812
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:43 schreef Rechterbal het volgende:
#geilebabezoektnier #niertjegezocht #hiermetdienier #jijeenbierikeennier

Juiste personen vragen om een RT en het zit wel goed :)
Niet dat je een nier krijgt natuurlijk, maar wel met bekendheid en vindbaarheid van jou.
"Hier met die nier" vind ik het leukste, maar misschien een beetje dwingend!
En iemand noemde hier al eerder "biertje gezocht". Waarschijnlijk dat ik dan nog meer hits krijg :+
pi_101223960
royKWKWKW twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 17:56:15 Meisje zoekt nier via internet. http://t.co/uUjtc1M Twitter helpt. #hiermetdienier RT! reageer retweet
  † In Memoriam † vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:32:04 #39
137949 Disana
pi_101225092
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 16:23 schreef Luna3 het volgende:

Hm, wennen, niet echt. Regen in Nederlandse zomers, dat went! Dialyse niet echt, haha. (nu ik zo over nadenk...regen in de zomer went ook niet echt eigenlijk...)

Krijg 5 september een angiogram van de shunt, om te kijken waar het bloed in de shunt allemaal naar toe wil. Aan de hand daarvan wordt bepaald of er uberhaupt een bending kan plaatsvinden. (schijnt niet altijd te kunnen) Dus daarna krijg ik iets concreets te horen...
Ah, dat duurt dus nog wel een weekje of twee. Sterkte vanavond, met je laptopje op schoot :)
pi_101227696
Heftig.

Ik weet mijn bloedgroep niet eens, maar ik denk ook niet dat ik mijn nier snel af zal staan; en voel me dan ook echt een klootzak om dat zo te zeggen. :P

Hopelijk staat er binnenkort een held voor je op die zich aanbiedt. Het is al zo vaak gezegd maar ik wens je heel veel sterkte.
pi_101230752
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:40 schreef Captainp00face het volgende:
Heftig.

Ik weet mijn bloedgroep niet eens, maar ik denk ook niet dat ik mijn nier snel af zal staan; en voel me dan ook echt een klootzak om dat zo te zeggen. :P

Hopelijk staat er binnenkort een held voor je op die zich aanbiedt. Het is al zo vaak gezegd maar ik wens je heel veel sterkte.
Ook niet als je vader, moeder, broer of zus een nier nodig heeft?
pi_101231358
Dan wel, maar voor een 'vreemde' werkt dat bij mij net ietsje anders.
pi_101243256
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:03 schreef Captainp00face het volgende:
Dan wel, maar voor een 'vreemde' werkt dat bij mij net ietsje anders.
Logisch. Zo denken de meesten...maar niet iedereen :)
pi_101243377
Ik vind het fijn om te lezen dat dit topic mensen aan het denken zet over het afstaan van een nier.
We l valt me op dat niet alle argumenten om het niet te doen relevant zijn. Het ontvangen van bot en bloed in het verleden speelt geen rol bij het wel of niet doneren.

Ik las ook dat veel mensen niet aan een vreemde willen doneren. Ik begrijp dat het doneren van een nier iets heel persoonlijks is. Voor mij was dit anoniem doneren juist een voorwaarde. Er zijn veel mensen die op een donornier wachten en hoe kon ik nu bepalen wie er het meest voor in aangmerking kwam. Ik vond het helemaal niet belangrijk dat ik niet weet wie mijn nier gekregen heeft. Het feit dat door mijn nier te doneren ik iemand een kans gegeven heb op een betere kwaliteit van leven is genoeg.
Ik hoefde ook geen dankbaarheid, ik weet toch wel dat een ontvanger dat is.
In mijn ogen is het afstaan van een nier ook niet iets bijzonders geweest. Ik denk er eerlijk gezegd nooit meer aan en ik voel ook geen enkel verschil met vroeger.
Ik ben net zo actief, heb dezelfde conditie en behalve een miniem litteken op mijn onderbuik is het hoofdstuk eiegnlijk afgesloten.

Er zijn veel flinke en dappere mensen als Luna en die verdienen allemaal een kans op een betere kwaliteit van leven.Ik weet ook dat we op dit forum niet de hele problematiek rondom nierdonatie kunnen oplossen, maar toch zou ik alle lezers willen vragen er nog eens over na te denken.

Ik ben blij dat ik toen die stap genomen heb en zou het zoweer doen
pi_101247501
Dat is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Die wachtlijst is er niet voor niets. Degene boven aan zit waarschijnlijk al een hele tijd aan de dialyse. (ipv zelf iemand als TS uitkiezen). Al zou ik waarschijnlijk wel weer eerder aan een bekende doneren dan aan er voor kiezen om de bovenste op de lijst om de bekende een plaatsje te laten opschuiven. Maar waarschijnlijk is dat ook wel omdat de drempel van doneren wat lager is.

Gelukkig hoef ik daar (nog?) niet over na te denken aangezien ik een jonge vrouw ben met wellicht een kinderwens

Goed topic trouwens, ik wist niet dat er mensen waren die vrijwillig een nier afstonden aan een onbekende. Je hoort normaal alleen maar over familieleden die een nier afstaan.
pi_101251696
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:53 schreef Rechterbal het volgende:
royKWKWKW twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 17:56:15 Meisje zoekt nier via internet. http://t.co/uUjtc1M Twitter helpt. #hiermetdienier RT! reageer retweet
Haha, te gek. En dat "meisje" maakt m'n dag alweer helemaal geslaagd :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:40 schreef Captainp00face het volgende:
Heftig.
Vergeten te melden gister, maar 'die gedachte' maakt je echt geen klootzak hoor. Dan zou ik een heleboel "klootzakken" in m'n leven hebben, haha!! Zo is het niet. Iedereen heeft z'n eigen beweegredenen om het wel of niet te doen. Als je mensen daarmee niet in hun waarde laat, houd je geen vrienden meer over. Ik begrijp ook dat sommige mensen als reden hebben dat ze niet durven of gewoon niet willen, en ook dat is een goede reden. Het gaat hier niet om een pakje boter!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 01:33 schreef marion4 het volgende:
Ik vind het fijn om te lezen dat dit topic mensen aan het denken zet over het afstaan van een nier.
We l valt me op dat niet alle argumenten om het niet te doen relevant zijn. Het ontvangen van bot en bloed in het verleden speelt geen rol bij het wel of niet doneren.

Ik las ook dat veel mensen niet aan een vreemde willen doneren. Ik begrijp dat het doneren van een nier iets heel persoonlijks is. Voor mij was dit anoniem doneren juist een voorwaarde. Er zijn veel mensen die op een donornier wachten en hoe kon ik nu bepalen wie er het meest voor in aangmerking kwam. Ik vond het helemaal niet belangrijk dat ik niet weet wie mijn nier gekregen heeft. Het feit dat door mijn nier te doneren ik iemand een kans gegeven heb op een betere kwaliteit van leven is genoeg.
Ik hoefde ook geen dankbaarheid, ik weet toch wel dat een ontvanger dat is.
In mijn ogen is het afstaan van een nier ook niet iets bijzonders geweest. Ik denk er eerlijk gezegd nooit meer aan en ik voel ook geen enkel verschil met vroeger.
Ik ben net zo actief, heb dezelfde conditie en behalve een miniem litteken op mijn onderbuik is het hoofdstuk eiegnlijk afgesloten.

Er zijn veel flinke en dappere mensen als Luna en die verdienen allemaal een kans op een betere kwaliteit van leven.Ik weet ook dat we op dit forum niet de hele problematiek rondom nierdonatie kunnen oplossen, maar toch zou ik alle lezers willen vragen er nog eens over na te denken.

Ik ben blij dat ik toen die stap genomen heb en zou het zoweer doen
Hallo Marion, fijn dat je hier in deel drie weer post!

Ik weet inderdaad ook heel zeker dat de ontvanger jou heel dankbaar is! Er zijn inmiddels in mijn directe omgeving ook wat mensen bewuster over doneren gaan nadenken, en die hebben een goede nierfunctie en de juiste bloedgroep. Een definitieve beslissing is er nog niet, maar wellicht een goed en hoopvol begin. Omdat ik niemand wil pushen ben ik gematigd enthousiast, en mede omdat het al eerder op zaken is vastgelopen. Los van het feit of iemand het uiteindelijk door wil zetten, is een goede match heel specifiek en misschien zit 'ie er niet eens bij.

Betreft alle voor mij anonieme mensen hier vind ik het geweldig dat iedereen zo meeleeft en er een discussie is ontstaan. En dat er mensen bewust zijn gaan nadenken over doneren na leven, en misschien zelfs een paar over doneren bij leven! Bis bis! *O*

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 10:42 schreef Miendientje het volgende:
Dat is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Die wachtlijst is er niet voor niets. Degene boven aan zit waarschijnlijk al een hele tijd aan de dialyse. (ipv zelf iemand als TS uitkiezen). Al zou ik waarschijnlijk wel weer eerder aan een bekende doneren dan aan er voor kiezen om de bovenste op de lijst om de bekende een plaatsje te laten opschuiven. Maar waarschijnlijk is dat ook wel omdat de drempel van doneren wat lager is.

Gelukkig hoef ik daar (nog?) niet over na te denken aangezien ik een jonge vrouw ben met wellicht een kinderwens

Goed topic trouwens, ik wist niet dat er mensen waren die vrijwillig een nier afstonden aan een onbekende. Je hoort normaal alleen maar over familieleden die een nier afstaan.
Ik neem aan dat Marion ook aan een goede vriend of familielid had gedoneerd als die nierfalen had gehad. Maar als je graag uit goede wil een nier wilt doneren om iemand voor de rest van zijn leven te helpen...en je kent niemand met nierfalen...dan is er dus de optie om als barmhartige sameritaan te doneren aan een onbekende.
Geweldig toch!!

Hier een linkje van een boek, van schrijver A.H.J. Dautzenberg, die zelf als samaritaan vrijwillig een nier afstond aan een onbekende ontvanger: http://www.ahjdautzenberg.nl/2010/12/samaritaan/

Hij staat ook in de spoiler van de OP, maar bij deze nog een keer.
pi_101252848
Vorig jaar is mijn nier via cross-over naar een mevrouw gegaan. Haar man wilde ook een nier aan haar afstaan maar beiden matchten niet goed. Ze heeft mijn nier gekregen op de voorwaarde dat haar man zijn nier zou afstaan aan een patient op de wachtlijst. Zo zijn er twee mensen getransplanteerd en hebben geen dialyse meer nodig hebben.

Alleen al het feit dat mensen er meer over gaan nadenken is al een goede zaak voor alle nierpatienten. Er moet zoveel mogelijk ruchtbaarheid aangegeven worden.

Ik hoop voor jou Luna dat je snel een goede donor vindt.

Geloof me, er is echt geen lef voor nodig.........
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:36:58 #48
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101253236
Luna, ben onder de indruk van je verhaal en vind het heel bijzonder dat je hier een oproep doet. Wie weet...
Wat ik me afvraag is vooral practisch van aard. Als je een nier doneert, betekent dat natuurlijk een ziekenhuisopname en een x aantal dagen uit de running zijn. Je moet als donor dus niet alleen bereid zijn om lichamelijk een offer te doen, maar het heeft ook wel financiële gevolgen. Als je een dienstverband hebt, moet je je ziekmelden en dat kost het vooral je werkgever geld. En soms jezelf ook, als je zo' n werkgever hebt die loon inhoudt bij ziektedagen. Als je zelfstandige bent ligt het anders, dan heb je de dagen dat je opgenomen bent geen inkomen. Hoe zit dat dan eigenlijk, is daar een compensatieregeling voor? Ik denk dat veel mensen het ook niet doen vanwege inkomstenverlies.
pi_101253317
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:36 schreef Aventura het volgende:
Luna, ben onder de indruk van je verhaal en vind het heel bijzonder dat je hier een oproep doet. Wie weet...
Wat ik me afvraag is vooral practisch van aard. Als je een nier doneert, betekent dat natuurlijk een ziekenhuisopname en een x aantal dagen uit de running zijn. Je moet als donor dus niet alleen bereid zijn om lichamelijk een offer te doen, maar het heeft ook wel financiële gevolgen. Als je een dienstverband hebt, moet je je ziekmelden en dat kost het vooral je werkgever geld. En soms jezelf ook, als je zo' n werkgever hebt die loon inhoudt bij ziektedagen. Als je zelfstandige bent ligt het anders, dan heb je de dagen dat je opgenomen bent geen inkomen. Hoe zit dat dan eigenlijk, is daar een compensatieregeling voor? Ik denk dat veel mensen het ook niet doen vanwege inkomstenverlies.
Dank je Aventura, over de kosten: In de OP staan in de spoiler linkjes over vergoedingen. Moet je maar eens kijken, dan kun je zien hoe dat verlies gecompenseerd wordt.

http://www.rijksoverheid.(...)r-donoren-werknemers
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:50:18 #50
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101255436
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:40 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Dank je Aventura, over de kosten: In de OP staan in de spoiler linkjes over vergoedingen. Moet je maar eens kijken, dan kun je zien hoe dat verlies gecompenseerd wordt.

http://www.rijksoverheid.(...)r-donoren-werknemers
Oh interessant, niet gezien door de spoilertags!

Voor mij is het hele onderwerp iets waar ik mijn kop voor in het zand steek. Ik ben 33 en heb al zeker 5 jaar nierschade (aan de nierfilters) door jarenlange onbehandelde (want onontdekte) hypertensie. Mijn nierfunctie is tot nu toe niet aangetast. Ik ga regelmatig op controle bij de internist. De toestand is onvoorspelbaar omdat men niet weet wat er precies aan de hand is. Had ik al een hge bloeddruk en veroorzaakte dit de nierschade, of is het precies andersom en hoe is het dan onstaan? Lekker onduidelijk dus. Ik denk er eigenlijk nooit aan, maar door jouw verhaal word ik weer even met de neus op de feiten gedrukt. Het is echt naar als je nieren niet werken. Ik hoop echt dat er snel iets gebeurt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')