Die dingen lijken altijd een gaatje te hebben in het midden, heel klein zwart puntje. In het voorjaar zag ik een satelliet filmpje van de VS van de April tornado's. Was een filmpje over meerdere dagen met bizarre ploffers. Mocht iemand weten welke ik bedoel, dan hoor ik het graag. Ik krijg hem zelf niet meer gevonden.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:28 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Je bedoelt deze van 27 juni:
[ afbeelding ]
Verklaart ook wel het gevaar en de bijhorende waarschuwingen. In de sounding van de Bilt is wel een kleine inversie te zien rond de 7000m, ik heb alleen geen idee of zoiets voldoende is om de meeste updrafts tegen te houden.quote:A capping inversion is an elevated inversion layer that caps a convective boundary layer.
The boundary layer is the part of the atmosphere which is closest to the ground. Normally, the sun heats the ground, which in turn heats the air just above it. Thermals form when this warm air rises into the cold air (warm air is less dense than cold air), a process known as convection. A convective layer such as this has the potential for cloud formation, since condensation occurs as the warm air rises and cools.
An inversion layer is when the normal temperature (warm air below, cold air above) profile is reversed, creating a stable configuration of dense, cold air sitting below lighter, warm air. An elevated inversion layer is thus a region of warm air above a region of cold air, but higher in the atmosphere (generally not touching the surface).
A capping inversion occurs when there is a boundary layer with a normal temperature profile (warm air rising into cooler air) and the layer above that is an inversion layer (cooler air below warm air). Cloud formation from the lower layer is "capped" by the inversion layer. If the capping inversion layer or "cap" is too strong (too close to the surface), it will prevent thunderstorms from developing. A strong cap can result in foggy conditions.
However, if the air at the surface is unstable enough, strong updrafts can be forced through the capping inversion. This selective process of only allowing the strongest updrafts to form thunderstorms often results in outbreaks of severe weather.
quote:
Oké Show is over !quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:03 schreef Geertje58 het volgende:
'Extreem weer lijkt mee te vallen'
Laatste update: 21 augustus 2011 17:59 info
AMSTERDAM - Het aangekondigde extreme weer lijkt mee te vallen. Het KNMI kondigde voor Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel code oranje af, maar de onweersbuien blijven vooralsnog uit.
Foto: NU.nl/Elvis KlikElvisFoto
"Alle ingrediënten waren aanwezig voor noodweer, maar het wil niet echt lukken", zegt een woordvoerder van Weeronline. Alleen in Drenthe en Overijssel hebben zich enkele pittige onweersbuien gevormd.
Een buienlijn tussen Utrecht en Eindhoven trekt momenteel nog oostwaarts, maar ook daar zit geen extreem weer tussen. "Die buien kunnen nog actiever worden maar zoals het er nu uitziet, trekken die buien zonder veel problemen over."
Inderdaad.quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:03 schreef Geertje58 het volgende:
'Extreem weer lijkt mee te vallen'
Laatste update: 21 augustus 2011 17:59 info
AMSTERDAM - Het aangekondigde extreme weer lijkt mee te vallen. Het KNMI kondigde voor Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel code oranje af, maar de onweersbuien blijven vooralsnog uit.
Foto: NU.nl/Elvis KlikElvisFoto
"Alle ingrediënten waren aanwezig voor noodweer, maar het wil niet echt lukken", zegt een woordvoerder van Weeronline. Alleen in Drenthe en Overijssel hebben zich enkele pittige onweersbuien gevormd.
Een buienlijn tussen Utrecht en Eindhoven trekt momenteel nog oostwaarts, maar ook daar zit geen extreem weer tussen. "Die buien kunnen nog actiever worden maar zoals het er nu uitziet, trekken die buien zonder veel problemen over."
Daar zit wat vertraging in. Had ik net ook met de buien op de Sallandse Heuvelrug.quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:07 schreef Velp het volgende:
Donders te horen hier? Raar, buienradar geeft niks aan.
Goed te zien vanaf hier.quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:08 schreef Geertje58 het volgende:
Dikke druppels nu....En flink gerommel............
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |