quote:Dodental opgelopen naar vijf - festival stopgezet
Pukkelpop wordt dan toch afgelast. De organisatoren hebben besloten om het festival voor de rest van het weekend stop te zetten, zo laten ze in een communiqué weten. Eerder had organisator Chokri Mahassine nog gezegd dat het muziekfestival vrijdag opnieuw om 11 uur van start zou gaan. "Een nieuwe start", klonk het toen nog.
"Pukkelpop is in diepe rouw. We voelen erg mee met de families en vrienden van de slachtoffers. Woorden schieten te kort. We kunnen ons er dan ook niet mee verzoenen om het festival verder te laten plaatsvinden", klinkt het. "Wat hier gebeurd is is uitzonderlijk en zeer onvoorspelbaar geweest. We zijn heel erg ontroerd door alle spontane hulp die onze festivalgangers en wij mochten ontvangen", gaat het verder.
Het dodental is opgelopen tot vijf, bevestigt de politie. Afgelopen nacht zijn er nog twee personen in het ziekenhuis bezweken aan de opgelopen verwondingen. Naast de vijf doden zijn er nog een achttal zwaargewonden en tientallen lichtgewonden.
De organisatie roept alle festivalgangers op om begrip op te brengen voor deze "uiterst moeilijke beslissing" en "op een serene manier terug naar huis te keren". Er worden extra bussen en treinen ingelegd om iedereen weer thuis te brengen.
Morning Parade zou vandaag de tweede dag van Pukkelpop moeten openen op de Main Stage, maar de Britse band liet via Twitter al weten dat ze dat niet zag zitten. "Met spijt in het hart moeten we meedelen dat we, na wat er gebeurd is op Pukkelpop, besloten hebben morgen niet op te treden. Het spijt ons, onze gedachten zijn bij alle betrokkenen." (belga/sps)
Damn, klinkt ernstigquote:Minstens één dode op Pukkelpop
Ook op het Pukkelpop-festival nabij Hasselt hield het noodweer lelijk huis deze avond. De Chateau- en Wablieftent werden omver geblazen, ook bomen moesten er aan geloven. Er zou één dode zijn gevallen, zeven anderen raakten zwaargewond. Eerder werd zes doden gemeld, een bericht dat werd toegeschreven aan de brandweer van Sint-Truiden. Zij hebben aan persagentschap Belga formeel ontkend dat ze dat hebben gezegd. Het is in elk geval teken van de chaos die heerst in en rond Kiewit, waar sirenes de lucht vullen en niet muziek. De avondprogrammatie is voorlopig stilgelegd, het blijft wachten op een mededeling van de organisatie.
Een storm, met hevige wind en grote hagelbollen, teisterde rond 18.15 uur de wei van Kiewit. Hierdoor moest Skunk Anansie haar optreden vroegtijdig stoppen. Een toren naast de Main Stage waaide ook om.
Schuilen
De schaarsgeklede festivalgangers (vanmiddag was er nog sprake van zon en bikini's) moesten schuilen voor de hagel onder wat ze konden vinden, onder meer onder omver geblazen hekken. De clubtent werd ontruimd. De wei en de straten errond staan blank.
Chateau
De Chateautent was niet bestand tegen het noodweer. "De Amerikaanse band Smith Westerns waren niet eens halverwege hun concert wanneer het tentzeil van de Chateau de eerste scheuren begon te vertonen. Bij een eerste paniekgolf schoten enkele toeschouwers meteen richting uitgang terwijl er op het eerste zicht weinig gevaar zou zijn. Na een hels klinkende scheur aan de linkerkant van de tent schoot de hele massa in een paniek richting de twee smalle doorgangen uit de tent.
Op enkele seconden tijd werden verscheidene palen uit de grond gerukt en bleef er van de Chateau nog maar weinig over buiten de plankenvloer. Dat er gewonden zijn gevallen is zeker, maar op de precieze informatie daaromtrent is het nog wachten op gegevens van het Vlaamse Kruis.", dat schrijft De Morgen-recensent Pieter-Jan Symons, die ter plaatse is.
Q-music-journaliste Elke Vanhaecke bevestigt: "Er brak plots een hevig onweer los. Het begon ook heel hard te waaien." Dat heeft geleid tot het instorten van verschillende tenten. Zo is al zeker de luifel van de Boiler Room ingestort. "Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar er zijn zeker verschillende gewonden", zegt Vanhaecke.
Festival stilgelegd
Ondertussen raakte via Twitter bekend dat het avondprogramma van het festival is afgelast. Onder meer de Foo Fighters zouden deze avond nog optreden. (belga/ep/edp/tw)
Eminem is gewoon te duur om af te zeggen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:21 schreef Felixa het volgende:
Ik denk dat het morgen laten doorgaan van het festival misschien juist wel voor verbroedering en deels verwerking kan zorgen.
Kun je anders niet proberen gezamenlijk vrienden of zijn familie te bellen? Misschien is zijn telefoon wel stuk en weet hij jouw nummer niet uit zijn hoofd? Ben zelf ook lost zonder mijn foon, als ik in zo'n situatie de telefoon van iemand anders zou mogen gebruiken, weet ik maar een paar nummers uit mijn hoofd.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:10 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Neen ik hoop dat het menselijk is, want ik heb hetzelfde...Vraag me ook af of die namen correct zijn.
Bel maar naar die lijn, vrienden mogen ook bellen. Alleen geraak ik er zelf nog niet binnen...
Dan zul je mij wel een onmens vinden, maar ik ben prima in staat verder te feesten met 50.000 man als ik weet dat er op een enorm groot terrein 'ergens' drie mensen zijn omgekomen. Tuurlijk zal er waarschijnlijk een woordje door de artiesten aan gewijd worden bij ieder optreden, maar ik drink er geen druppel minder om. Dat het vreselijk is voor de nabestaanden van de slachtoffers staat buiten kijf, maar kom op zeg: ik ken ze niet. Ik vind het voor mezelf persoonlijk niet vreselijk dus, en dan kan je best doorgaan met je feestje.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:18 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
out of respect het festival cancellen jah.
De sfeer zal er lang niet meer hetzelfde zijn
probeer eerst zelf tot rust te komen, mocht dat nodig zijn. Super dat je iig gezond weer thuis bent gekomenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:22 schreef Darkestrah het volgende:
Ik kom er net vandaan, ik probeer morgen in het officiële Pukkelpop-topic wat foto's plaatsen.
Idd. praten met elkaar wat is er nou echt gebeurd.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:21 schreef Felixa het volgende:
Ik denk dat het morgen laten doorgaan van het festival misschien juist wel voor verbroedering en deels verwerking kan zorgen.
twitter:samtexlive twitterde op donderdag 18-08-2011 om 23:21:20Held! RT @Realregi: Deze pukkelpoppers veilig thuis gebracht. #hasselthelpt #pp11 http://t.co/fStuCWy reageer retweet
Dat vroeg ik me af, zijn er nu nog mensen op dat terrein? Of is iedereen weg? Lijkt me toch nietquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:24 schreef Tchock het volgende:
Als het al gecancelled wordt is het niet uit respect, maar omdat het halve terrein in puin ligt.
Dat bedoel ik ook inderdaad... er kan volgens mij nog nauwelijks iemand normaal kamperen daarquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:24 schreef Tchock het volgende:
Als het al gecancelled wordt is het niet uit respect, maar omdat het halve terrein in puin ligt.
Precies, en heel begrijpelijk. Uit respect voor drie doden zo'n enorm evenement cancelen is simpelweg overdreven. Dat is het niet voor de nabestaanden, nee, maar wel voor de overige 59.000 mensen daar die niets met de overledenen van doen hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:24 schreef Tchock het volgende:
Ik zeg toch ook niet dat het nú doorgaat? Voor vanavond is alles heel begrijpelijk afgelast, morgen gaat het door. En dát vinden mensen al raar. Ik niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:26 schreef Darkestrah het volgende:
Ik denk dat Taurus niet doorheeft dat iedereen hier gedupeerd is. Je hele tent naar de kloten, voor vannacht heeft bijna niemand een normale slaapplaats.
Financieel gezien kunnen ze gewoon niet stoppen of het afgelasten...quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:16 schreef vaagjunior het volgende:
[..]
Belachelijk als ze zien wat er gebeurd is.. net alsof er niks aan de hand is en gewoon verdergaan, nja zij zullen het wel beter weten qua materiaal schade dan.
Geen bronnen voor, maar het zou mij enorm verbazen als iedereen weg is.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:25 schreef Darklight het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me af, zijn er nu nog mensen op dat terrein? Of is iedereen weg? Lijkt me toch niet
Mooi om te zien dat vele mensen via twitter en andere sociale media mensen een slaapplaats en droge kleding hebben aangeboden. maar 60.000 mensen kan je daar niet mee onderbrengen uiteraard.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:26 schreef Darkestrah het volgende:
Ik denk dat Taurus niet doorheeft dat iedereen hier gedupeerd is. Je hele tent naar de kloten, voor vannacht heeft bijna niemand een normale slaapplaats.
Jep, maar vraag me wel af wat nou de schade is qua materiaal lijkt me niet dat ze de mensen die morgen komen in een half in puin liggend terrein laten staan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:27 schreef iBenny het volgende:
[..]
Financieel gezien kunnen ze gewoon niet stoppen of het afgelasten...
Idd, dat zal simpelweg het einde zijn van Pukkelpop en de waarschijnlijk ook die van de organisator.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:27 schreef iBenny het volgende:
[..]
Door die gast WIL ik niet eens geholpen worden , die zit helemaal onder de coke ...quote:Geweldig, die gast van Milk inc. is ook aan het helpen
Die zullen ze vast zoveel mogelijk proberen te herstellenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:28 schreef vaagjunior het volgende:
[..]
Jep, maar vraag me wel af wat nou de schade is qua materiaal lijkt me niet dat ze de mensen die morgen komen in een half in puin liggend terrein laten staan.
Morgen zijn de tenten niet ineens heel. Heb je foto's van het terrein gezien? Al hadden ze een week, dan kregen ze denk ik nog niet al het puin weg.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:27 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat het nú doorgaat? Voor vanavond is alles heel begrijpelijk afgelast, morgen gaat het door. En dát vinden mensen al raar. Ik niet.
Dat zal inderdaad wel de bepalende factor zijn...quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:27 schreef iBenny het volgende:
[..]
Waarom denk jij dan dat ze het morgen door laten gaan? Omdat ze jou nog niet hebben gesproken?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Morgen zijn de tenten niet ineens heel. Heb je foto's van het terrein gezien? Al hadden ze een week, dan kregen ze denk ik nog niet al het puin weg.
Idd, en denk ik ook dat er wat tenten zijn die WEL droog zijn gebleven.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Geen bronnen voor, maar het zou mij enorm verbazen als iedereen weg is.
Er was een soort karavaan van vertrekkende jongeren. Daar heb je dus gelijk in.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Geen bronnen voor, maar het zou mij enorm verbazen als iedereen weg is.
Kaartjes terugbetalen, artiesten annuleren, schade repareren, rechtzaken overleven, schadevergoedingen uitkeren: reken maar dat ze dan over de kop gaanquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:29 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Idd, dat zal simpelweg het einde zijn van Pukkelpop en de waarschijnlijk ook die van de organisator.
Net nieuwe foto's gezien op m'n facebook ding ...quote:Dat vroeg ik me af, zijn er nu nog mensen op dat terrein? Of is iedereen weg? Lijkt me toch niet
Eigenlijk ook bizar dat je je niet kunt verzekeren tegen zo'n rampquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:29 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Idd, dat zal simpelweg het einde zijn van Pukkelpop en de waarschijnlijk ook die van de organisator.
Overigens wordt mijn post uit de context getrokken: Ik zou het raar vinden als het wordt afgelast vanwege respect voor drie doden. Over het materieel zei ik aanvankelijk niets, dat heb jij ervan gemaakt. Zou best kunnen dat het niet meer door kán gaan, maar dat lijkt me niet gezien de berichten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Morgen zijn de tenten niet ineens heel. Heb je foto's van het terrein gezien? Al hadden ze een week, dan kregen ze denk ik nog niet al het puin weg.
Al het is wel weer begrijpelijk dat verzekeringsmaatschappijen daar geen zin in hebben. Wist je dat de plunderingen in Londen vorige week bijvoorbeeld vaak ook niet uitgekeerd worden?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Eigenlijk ook bizar dat je je niet kunt verzekeren tegen zo'n ramp
Ik vraag me af of ze niet de hele nacht nodig hebben om alle mensen te helpen. laat staan het terrein kunnen opbouwenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:30 schreef Darklight het volgende:
Als je deze foto bekijkt is het allemaal wel vrij kapot, maar ze zullen het wel weer opbouwen als ze het morgen weer doorlaten gaan
[ afbeelding ]
nofi, festivalgangers horen wel tegen wat modder en nattigheid te kunnen hoor. festivals ontaarden doorgaans vrij snel in mudfest in mijn ervaring. op die filmpjes zag je ook plenty tentjes staan waar niks mis mee was.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:26 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook inderdaad... er kan volgens mij nog nauwelijks iemand normaal kamperen daar
Ze kunnen ook simpelweg niet anders.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat zal inderdaad wel de bepalende factor zijn...
er zijn nog genoeg mensen die blijven, om wat voor redenen dan ook. Of mensen die nu vertrekken en morgenochtend beslissen of ze weer terug gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:34 schreef simmu het volgende:
[..]
nofi, festivalgangers horen wel tegen wat modder en nattigheid te kunnen hoor. festivals ontaarden doorgaans vrij snel in mudfest in mijn ervaring. op die filmpjes zag je ook plenty tentjes staan waar niks mis mee was.
ik zou wel zijn gebleven. beter dat je gewoon maar rustig afwacht. op die camping kan je ws gewoon wel eten en drinken kopen en er zijn toiletten.
quote:22.51 uur De reacties op de beslissing om het festival morgen te laten doorgaan, zijn gemengd. Sommigen vinden het van weinig respect getuigen. Anderen zien daarin een mooi eerbetoon aan de slachtoffers.
quote:23.04 uur De webstek van Pukkelpop heeft een 'Pay your Respects'-blog opgericht, waar iedereen zijn medeleven kan getuigen.
Nu heeft de Natuur zijn footprint op Pukkelpop gezetquote:Pukkelpop gaat jaar na jaar de uitdaging aan om een duurzaam festival op poten te zetten. Elektriciteit, water, afval, transport, eten, drinken… De impact van zo’n groots evenement op het milieu is niet te onderschatten. Daarom doen we ons uiterste best om onze ecologische voetafdruk te beperken en van Pukkelpop...
Bron?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:38 schreef Jump het volgende:
4 doden (drie op weide, 1 in ziekenhuis)
35 erg zwaar gewonden
50 mensen met breuken en andre verwondingen die dringend zorg nodig hebben
100 tal lichtgewonden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |