Sportbonden zien brood in Nederlandse bergquote:De Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging (NKBV), de Koninklijke Nederlandse Wielrenunie (KNWU) en de Nederlandse Skivereniging (NSV) steunen een plan van journalist en columnist Thijs Zonneveld om een berg te bouwen in Nederland. Dat melden de drie sportbonden vandaag. Zonneveld lanceerde dat plan enkele weken geleden in een column.
Zonneveld stelt dat het plan voor de tweeduizend meter hoge berg in de polder inmiddels serieuze vormen aan heeft genomen. "Allerlei grote bedrijven zijn inmiddels ingestapt, diverse gemeentes en investeerders zijn geïnteresseerd. Sport is misschien wel de belangrijkste reden dat er zo veel aandacht en publiciteit voor de polderberg is."
"Met de komst van deze berg worden trainingsfaciliteiten voor met name wielrenners en mountainbikers veel toegankelijker", beseft technisch directeur Thorwald Veneberg van de KNWU. "De Limburgse heuvels zijn een mooie opstap, maar de hoogtemeters en met name de lengte van wegen in de heuvels zijn niet te vergelijken met hooggebergten in de Alpen of de Pyreneeën."
De NKBV en de NSV hebben nu al allerlei mogelijkheden om te trainen in Nederland, maar zien in een berg een mooie aanvulling. "Voor bergwandelworkshops wijken wij nu uit naar de Belgische Ardennen", stelt een woordvoerder van de NKBV, die erop wijst dat nu vooral sportklimmen in Nederland mogelijk is.
Als we Flevoland kunnen maken (achteraf gezien misschien niet de meeste verstandige beslissing), moet een berg zeker te doen zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is een grappig idee, voor vijf minuten, langer moet je er niet nadenken. Wat je overigens ook kan doen is een gat graven, dat verstoort het landschap minder.
Zou toch zeggen dat een 2000 meter hoog gevaarte in je achtertuin toch wel iets doet met het weer?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:16 schreef nikk het volgende:
Denk niet dat één berg het verschil zal maken.
Combineer het, de grond die je opgraaft maak je een berg meequote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is een grappig idee, voor vijf minuten, langer moet je er niet nadenken. Wat je overigens ook kan doen is een gat graven, dat verstoort het landschap minder.
Beter maak je een holle berg, zodoende kan je ook de binnenkant exploiteren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Combineer het, de grond die je opgraaft maak je een berg mee
Leg eens uit waarom volgens jou het klimaat naar de klote zou worden geholpen?quote:Ik ben vooral benieuwd hoe erg je het klimaat in Nederland naar de klote hebt door zo'n berg.
Het maakt het verschil tussen wel of niet naar het buitenland moeten om te trainen. Voor veel sporters maakt dat dus het verschil tussen tig keer per week met een berg kunnen trainen en af en toe eens op stage gaan naar het buitenland.quote:Zou toch zeggen dat een 2000 meter hoog gevaarte in je achtertuin toch wel iets doet met het weer?
Het was ook meer een vraag, want ik ben geen geleerde. Ik zou namelijk zeggen dat je temperatuur verschillen krijgt, wind, neerslag/onweer. Dat lijkt me interessant en zeker voor bewoners dicht bij zo'n berg.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom volgens jou het klimaat naar de klote zou worden geholpen?
Misschien heb je rondom die merg wat microklimaatjes maar verder...?
[..]
Het maakt het verschil tussen wel of niet naar het buitenland moeten om te trainen. Voor veel sporters maakt dat dus het verschil tussen tig keer per week met een berg kunnen trainen en af en toe eens op stage gaan naar het buitenland.
Tuurlijk, het weer zal lokaal best veranderen. Maar voor het klimaat in Nederland heb ik niet de indruk dat het een verschil zal maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:17 schreef Drassss het volgende:
[..]
Zou toch zeggen dat een 2000 meter hoog gevaarte in je achtertuin toch wel iets doet met het weer?
Met heel veel geduld, en vooral héél veel zand moet het wel haalbaar zijn. Alleen het kostenplaatje kan wat problemen geven, denk ik.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
Geweldig plan. Flevoland is zo ongeveer het meest afzichtelijke stukje land op deze aardkloot. Kunnen we er net zo goed een berg neerpoten. Dan hebben tenminste wat aan die schrale provincie.
Heeft iemand trouwens enig idee of dit uberhaupt mogelijk is?
Het zal wel wat kosten, maar ik denk dat je wel wat investeerders kunt vinden. Er valt immers flink wat geld te verdienen met zo'n berg.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:51 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Met heel veel geduld, en vooral héél veel zand moet het wel haalbaar zijn. Alleen het kostenplaatje kan wat problemen geven, denk ik.
Het lijkt mij zo op het eerste gezicht dat zand niet het probleem is, maar of je van alleen zand wel een stevige berg kunt maken. Zand wordt overal uitgebaggerd en je kunt het opspuiten, wat goedkoper is dan met de graafmachine.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:51 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Met heel veel geduld, en vooral héél veel zand moet het wel haalbaar zijn. Alleen het kostenplaatje kan wat problemen geven, denk ik.
Hoe krijg je dat water omhoog dan?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:35 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Het zal wel wat kosten maar je kunt de berg een dubbele functie geven. Langs de kust werkt het gelijk als een megadijk. Met water erbij kan je watervallen maken en stroom opwekken.
Reservoir bovenop?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat water omhoog dan?Want met wat regen krijg je echt geen watervallen.
Ik heb net even voor de zekerheid gechecked, maar ik ben er voor bijna 100% zeker van dat Nederland nooit van de kaart af is geweest.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:57 schreef Godtje het volgende:
Dit is dus echt een top idee he!Dit kan Nederland weer op de kaart zetten.
![]()
Ik ga stemmen en ik stort wel een tientje
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb net even voor de zekerheid gechecked, maar ik ben er voor bijna 100% zeker van dat Nederland nooit van de kaart af is geweest.
Een typische win-win dusquote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:15 schreef pinine het volgende:
t ga je een groot deel van flevoland weer in water veranderen
35 miljard vrachtwagenladingen is in geen enkel opzicht haalbaar.quote:Eens rekenen. 2 kilometer hoog. Met een helling van 20% heb je een straal van 10 kilometer. Dat is een volume van 209 km³ of 209 miljard m³. Dat is gelijk aan 35 miljard vrachtwagenladingen.
Dat zeiden ze van de afsluitdijk en de deltawerken ook.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is een grappig plan maar onhaalbaar. Zie hier een korte berekening voor het aanvoeren van het materiaal wat nodig is voor zo'n berg
[..]
35 miljard vrachtwagenladingen is in geen enkel opzicht haalbaar.
hol? dus dan moet er met staal gebouwd gaan worden. 2KM hoog... Ik weet niet hoor maar dat gaat op z'n minst een paar miljard kosten om te bouwen. Alleen al de fundering moet zo ontiegelijk groot en sterk zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:49 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat zeiden ze van de afsluitdijk en de deltawerken ook.
Daarbij moet de berg hol worden.
En al was het dat wel, voor dat geld kun je heel wat sporters Business Class heen en weer vliegen naar de echte Alp d'Huez.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is een grappig plan maar onhaalbaar. Zie hier een korte berekening voor het aanvoeren van het materiaal wat nodig is voor zo'n berg
[..]
Als je het nietw eet moet je er misschien ook geen mening over hebben?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik weet niet hoor maar dat gaat op z'n minst een paar miljard kosten om te bouwen.
Het is grofweg 100 keer meer dan bij die kunstmatige eilanden in Dubai. Als je dan een redelijker helling neemt, blijft er iets van 20 keer meer over waarschijnlijk. Dat is haalbaar.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Behalve dat je eilanden kan opspuiten omdat je wel vlak blijft. Iets wat natuurlijk veel sneller gaat dan zand/steen/materiaal aanvoeren via landswegen en ook nog honderden meters omhoog moet vervoeren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is grofweg 100 keer meer dan bij die kunstmatige eilanden in Dubai. Als je dan een redelijker helling neemt, blijft er iets van 20 keer meer over waarschijnlijk. Dat is haalbaar.
Ik neem aan dat ze het zand dan ook opspuiten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Behalve dat je eilanden kan opspuiten omdat je wel vlak blijft. Iets wat natuurlijk veel sneller gaat dan zand/steen/materiaal aanvoeren via landswegen en ook nog honderden meters omhoog moet vervoeren.
Dat dachten ze in de middeleeuwen ook van vliegen. Ook Da Vinci kreeg dat vaak te horen over zijn visie's.quote:
Daarom moet je het ook niet met trucks doen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe dan? Met een lopende band naar boven?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom moet je het ook niet met trucks doen.
Dat, en nog achterhaald ook aangezien we al een berg hebben in Nederland: Mount Sceneryquote:
Soort van lopende band. Opspuiten, daar schijnen we nog al goed in te zijn. Hele eilanden, havens en natuurlijke buffers hebben the Dutch gemaakt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:10 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Hoe dan? Met een lopende band naar boven?
De berg moet hol worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Soort van lopende band. Opspuiten, daar schijnen we nog al goed in te zijn. Hele eilanden, havens en natuurlijke buffers hebben the Dutch gemaakt.
En er komen in de toekomst misschien wel andere oplossingen aan. Use your imagination.
We kunnen trouwens vuil als materiaal gebruiken. Er zijn genoeg bergen op de wereld die gemaakt zijn door mensen.
Vuil storten, afdekken en verder gaan. De massa drukt het plat en het afdekken zorgt ervoor dat er niets doorheen komt. Geen geur, helemaal niks.
Ben bang dat ik me hierbij aan moet sluiten. Je kunt in Nederland niet eens een torenflat neerzetten, zonder eerst gigantisch diep te heien, en de fundering alleen al voor zo'n berg is een enorm karwei. Een gat graven is ook geen oplossing, want dat stroomt binnen de kortste keren vol. Maar misschien dat er hier een civiel ingenieur is die daar een oplossing voor heeft.quote:
Ze zijn in Drenthe jaren geleden al begonnen met de VAM-berg, waarom die niet gewoon ophogen? Kunnen we er nog meer schapen gaan houden!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
Geweldig plan. Flevoland is zo ongeveer het meest afzichtelijke stukje land op deze aardkloot. Kunnen we er net zo goed een berg neerpoten. Dan hebben tenminste wat aan die schrale provincie.
Heeft iemand trouwens enig idee of dit uberhaupt mogelijk is?
Fundering voor een berg lijkt me echt niet nodig, de fundering wordt vanzelf hard genoeg met al dat gewicht er op.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ben bang dat ik me hierbij aan moet sluiten. Je kunt in Nederland niet eens een torenflat neerzetten, zonder eerst gigantisch diep te heien, en de fundering alleen al voor zo'n berg is een enorm karwei. Een gat graven is ook geen oplossing, want dat stroomt binnen de kortste keren vol. Maar misschien dat er hier een civiel ingenieur is die daar een oplossing voor heeft.
Lijkt me een haalbaarder idee, als het puur om het hoogteverschil gaat uiteraard. Uitzicht en toerisme kun je dan waarschijnlijk wegstrepen, maar op sport gebied is er dan nog steeds veel mogelijk. En met een beetje mazzel en planning heb je ineens lekker veel klei/grind enz. op voorraad.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een gat graven is ook geen oplossing, want dat stroomt binnen de kortste keren vol. Maar misschien dat er hier een civiel ingenieur is die daar een oplossing voor heeft.
Only in Russia?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:25 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Lijkt me een haalbaarder idee, als het puur om het hoogteverschil gaat uiteraard. Uitzicht en toerisme kun je dan waarschijnlijk wegstrepen, maar op sport gebied is er dan nog steeds veel mogelijk. En met een beetje mazzel en planning heb je ineens lekker veel klei/grind enz. op voorraad.
![]()
Zoiets:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uh huh.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat dachten ze in de middeleeuwen ook van vliegen. Ook Da Vinci kreeg dat vaak te horen over zijn visie's.
Moet je kijken waar we nu staan. Wat we vroegah niet eens in een boot kregen om in een half jaar naar de andere kant van de wereld te sturen via zee, doen we nu via de lucht in een halve dag.
Met een beetje wil, een aanpakkers mentaliteit en visie kun je alles.
Het is een kestie van kosten/baten analyse, technisch is veel mogelijk. De maasvlakte is ook aangelegd, maar daar staan ook veel inkomsten tegenover. Ik zie nog niet dat de berg veel inkomsten gaat genereren.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:41 schreef 100% Tukker het volgende:
Uh huh.Hij zegt ook niet dat het niet kan, maar dat het onnozel is. Zeker in deze tijden van economische malaise...
Een lekker populistische uitspraak maar met sport kan wel enorm veel geld worden verdiend.quote:De sportverdwazing bereikt een nieuw dieptepunt. Alsjeblieft, ga iets nuttigs doen met je leven.
Jij was ook pissed toen je hoorde dat Nederland geen onderpand had geregeld terwijl de Finnen dit wel deden? ;-)quote:Ik heb de oplossing, we nemen een berg in Griekenland als onderpand voor onze lening, ik denk aan de Olympus. Daar bouwen we, nadat Griekenland failliet is grote sportvoorzieningen en houden daar alle verdere Olympische spelen.
Populistisch? Ohja, het volk ergert zich ook groen en geel aan de sportverdwazing, die natuurlijk niets anders is dan een linkse elitehobbyquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een lekker populistische uitspraak maar met sport kan wel enorm veel geld worden verdiend.
Wat betreft die kosten: bedenk dat zo'n berg ook in stappen kan worden opgebouwd, je begint met een kleinere, nadat die voldoende omzet heeft gegenereerd bouw je verder enz.
Ofdat het gaat werken weet ik niet maar het is zeker een interessant idee, niet voor niets hebben tal van bedrijven al interesse getoond.
En inderdaad, we hebben een hele provincie opgespoten en de Deltawerken gebouwd (de grootste technische prestatie die Nederland in de twintigste eeuw heeft geleverd, een waarvoor buitenlandse ingenieurs veel bewondering hebben). Is dit plan technisch gezien zotter?
No shit. De Deltawerken en de polders hebben daadwerkelijk nut.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dit plan technisch gezien zotter?
Goed, ik pm je mijn rekeningnummer wel ff.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:49 schreef Louis22 het volgende:
Geld stinkt, dus daar wil ik verder niks mee te maken hebben.
Daar kwam heel wat meer bij kijken. Er is een mooie documentaire over de deltawerken bij Discovery of National Geographic. Die Deltawerken zijn de Nederlandse variant van de ruimtevaart.quote:En dam van 30 (?) km aanleggen
Ja, die jongens staan natuurlijk te popelen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:03 schreef raptorix het volgende:
Plan is niet nieuw, al tijdje terug geopperd, door volgens mij een baggeraar om zo olympische spelen mogelijk te maken.
Maar dat kwam omdat zijn visies van nog niet bestaande technieken uitgingen. Voor het aanleggen van een berg zijn alle technieken wel zo'n beetje bekend, het is alleen meer van het zelfde.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:08 schreef Red_85 het volgende:
Dat dachten ze in de middeleeuwen ook van vliegen. Ook Da Vinci kreeg dat vaak te horen over zijn visie's.
Als de getallen op p1 van dit topic kloppen, dan zouden de baggeraars zo'n 52250 weken, of te wel 1000 jaar moeten baggeren om die berg opgespoten te krijgen. Mooi rond getal trouwens.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 02:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, die jongens staan natuurlijk te popelen.En met recht, in de eerste week van mei 2010 spoten Boskalis en Van Oord samen bijna 4 miljoen kuub zand op voor Maasvlakte 2. Daarmee vestigden ze een nieuwe wereldrecord.
Nou dan. Dan moet het relatief toch nog makkelijker zijn?quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 02:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar dat kwam omdat zijn visies van nog niet bestaande technieken uitgingen. Voor het aanleggen van een berg zijn alle technieken wel zo'n beetje bekend, het is alleen meer van het zelfde.
Mompelt iets over privaat geld enzo...quote:Op zondag 21 augustus 2011 00:34 schreef Kentekenplaat het volgende:
Echt hè, een berg in Nederland. Laat die idioot wat nuttigs gaan doen met zijn tijd. Een berg van twee kilometer hoog? Wat is de omvang van de voet van de berg dan? Ik neem aan dat hij niet te steil moet worden. En wie gaat dat betalen?
De regering flikkert dagelijks al genoeg geld over de balk (de zwaar verliesgevende en falende HSL, het onbetrouwbare en dure OV-chipkaartsysteem en de Betuwelijn die maar niet rendabel wil worden, om maar eens wat te noemen) dus wordt dit het volgende project waar onze belastingcenten heen gaan?
Volgens mij is dat geld voor die berg een stuk nuttiger te besteden.
Dan nog vind ik het geld over de balk smijten.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:06 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Mompelt iets over privaat geld enzo...
Werkgelegenheid? Dit zou voor de Nederlandse economie geweldig zijn. Geld moet rollen!quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:16 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dan nog vind ik het geld over de balk smijten.
Ik vraag me af of de kosten wel opwegen tegen de baten.quote:Op zondag 21 augustus 2011 13:51 schreef Duderd het volgende:
[..]
Werkgelegenheid? Dit zou voor de Nederlandse economie geweldig zijn. Geld moet rollen!
Dat vragen ze zichzelf ook af natuurlijk. Zo niet, dan komt het er ook niet.quote:Op zondag 21 augustus 2011 14:38 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de kosten wel opwegen tegen de baten.
Deze is wel leuk voor het spellingstopic.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:26 schreef LWD-Godius het volgende:
Voor dat geld kan je beter een fractieloze hogesnelheidstrein
Ik zie het nu ook, ik heb dat sinds de OSX Lion update heel vaak. Een groot nadeel van autocorrect in lion / safari, het lijkt op de iphone autocorrect..quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:37 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Deze is wel leuk voor het spellingstopic.
Zijn deze treinen zonder breuken of delen of zonder politieke partijen![]()
(moet zijn frictie)
Het grondwaterniveau in NL is alleen niet vaak niet meer dan 5 metern, dus dan moet je toch flink wat blijven pompen om dat gat droog te houden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:13 schreef Montov het volgende:
Deels gat, en het gedeelte wat je uitgraaft gebruik je als berg. Leg een route aan rondom het gat en dan kan het aardig compact zijn. Die berekeningen over een straal van 10 kilometer is niet op het juiste design afgestemd.
quote:The mountain, tentatively called Die Berg Komt Er, or The Mountain Comes, could take thirty years to complete and is projected to cost between $72 billion and $432 billion dollars (yes, you read those figures correctly).
Tot nu toe is er altijd gesproken over flevoland.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:19 schreef Mylene het volgende:
Ik wil filmpjes en presentaties zien. En waar aan de kust?
Hoe lang zal je moeten afschrijven op een berg? Een pc 3 jaar, een auto 3 misschien 4 jaar, een bedrijfspand 30 jaar en een snelweg iets van 50 geloof ik.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ja leuk idee, maar als een skipas ¤ 200.000 per week gaat kosten omdat ze anders niet uit de kosten komen, dan gaat het toch niet helemaal werken, dunkt me.
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:19 schreef Mylene het volgende:
Ik wil filmpjes en presentaties zien. En waar aan de kust?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |