Groot maandjequote:Op maandag 19 september 2011 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Even een klein maandje wachten nog
Dat is meestal, zeker als je vrij nieuwe hardware hebt. Hoe nieuwer je release, hoe meer recente hardware support erin zit.quote:Op maandag 19 september 2011 20:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Op mijn backlight na heb ik in deze versie het minste hoeven veranderen om het aan de praat te krijgen.
Asus eee pc 1005p kan je niet echt nieuw meer noemen. Ook op de zogenaamde netbook releaces hadden ze de wifi, backlight en microfoon niet op orde.quote:Op maandag 19 september 2011 20:44 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat is meestal, zeker als je vrij nieuwe hardware hebt. Hoe nieuwer je release, hoe meer recente hardware support erin zit.
Ik ga morgen ff beter kijken, maar op het eerste gezicht lijkt het een verbeterde versie, inderdaad.quote:Op maandag 19 september 2011 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
^
Hebben ze inmiddels wat fatsoenlijks van Unity weten te maken?
Yep, dan is ie officieel. Maar daarvoor is het meestal al redelijk/stabiel. Maar je hebt gelijk, even wachten is wel verstandigquote:Op maandag 19 september 2011 20:42 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Groot maandje
En als je écht geen gezeik wilt is het vaak ook nog verstandig de eerste updates even af te wachten.
Hmmmm ja. Unity in 10.04 was niet slecht maar was wat je zag... weinig te configureren etc. Dat is denk ik in 11.10 nog steeds zo (alhowel de nieuwe dconf-editor steeeeeeeeeds meer opties krijgt).quote:Op maandag 19 september 2011 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
^
Hebben ze inmiddels wat fatsoenlijks van Unity weten te maken?
De verandering in Windows is groter dan die van gnome 2 naar unity naar mijn mening. Unity is vooralsnog een desktop omgeving en Windows 8 een tablet gedrocht.quote:Op maandag 19 september 2011 22:28 schreef ouderejongere het volgende:
Dank aan een ieder die alvast Oneiric uitprobeert. Ik denk niet dat Unity mij ooit zal boeien, ik ben te veel gewend aan een taakbalk. Windhoos heeft in versie 8 ook een compleet andere desktopomgeving, maar ze durven het niet aan om de 'oude' in 1x helemaal af te schaffen.
De overgang naar 3.0 is op zich wel goed, maar het moet uiteindelijk wel allemaal back to basic. Een minimalistische kernel die alleen doet waarvoor hij gemaakt is: een layer tussen hardware en toepassing.
ik ben een soort van Linuxambassadeur in mijn familie, alhoewel ik nog niemand heb kunnen overtuigen, maar de eerste demo's van versie 8 werd geen enkele windhoosgebruiker vrolijk van.quote:Op maandag 19 september 2011 22:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De verandering in Windows is groter dan die van gnome 2 naar unity naar mijn mening. Unity is vooralsnog een desktop omgeving en Windows 8 een tablet gedrocht.
Het helpt altijd wel om to googlen op "<merk> <typenummer> linux" en dan merk je snel genoeg hoe de ondersteuning is.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:34 schreef Symer het volgende:
Ik krijg mijn wireless kaart met geen mogelijkheid aan de praat. Weet iemand nog een goede support site?
Ubuntu-geek ziet er dood uit, help.ubuntu.com heb ik al geprobeerd en ik zit nu op ubuntuforums, maar dat lijkt ook niet echt op te schieten.
Googlen op de chipset werkt over het algemeen een stuk beter.quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:05 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het helpt altijd wel om to googlen op "<merk> <typenummer> linux" en dan merk je snel genoeg hoe de ondersteuning is.
Het enige nadeel is dat windows alleen met NTFS werkt, wat nogal inferieur is in vergelijking met EXT3 of EXT4 wat ubuntu gebruikt. NTFS is trager, lastiger te doorzoeken en heeft meer last van fragmentatie. Maar als het alleen maar om data-opslag gaat is dat allemaal een beetje gezeur in de marge en is het prima bruikbaar.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:44 schreef KNAK het volgende:
Zomaar een wilde vraag.
Ubuntu en Windows op een gedeelde harde schijf. Op mijn windows partitie heb ik erg veel zooi dat ik dagelijks wil gebruiken wat dan ook mogelijk is via de Ubuntu file manager.
Omdat ik maar 30gig aan Ubuntu gegeven heb is het niet mogelijk alles over te hevelen..........maar dat hoeft denk ik helemaal niet. Ik kan gewoon via Ubuntu bij mijn oude (windows) files. Wat zijn echter de nadelen als deze er zijn?
Ik weet dat niet iedereen een snelle internet verbinding heeft..... maar het lijkt me zo overbodig met Linux. Je kunt alles wat je nodig hebt van het web trekken, als ik Linux installeer doe ik zelden meer dan de standaard CD van het OS. De extra's, de non-free, en de 3d party spullen gooi ik er naar keuze daarna wel bij.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:34 schreef wdn het volgende:
Oneiric krijgt trouwens een 1.5 Gb DVD release. Met onder meer...
Niet iedereen heeft een permanente verbinding met het webquote:Op dinsdag 20 september 2011 22:51 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik weet dat niet iedereen een snelle internet verbinding heeft..... maar het lijkt me zo overbodig met Linux. Je kunt alles wat je nodig hebt van het web trekken, als ik Linux installeer doe ik zelden meer dan de standaard CD van het OS. De extra's, de non-free, en de 3d party spullen gooi ik er naar keuze daarna wel bij.
Ik snap niet waarom je een tweede launcherbar wil gebruiken. Heb je niet genoeg ruimte op de standaard aan de linkerkant???quote:Op woensdag 21 september 2011 12:05 schreef KNAK het volgende:
Dat conky is een leuk iets om mee te spelen
Conky is geen laucherbar.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:17 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je een tweede launcherbar wil gebruiken. Heb je niet genoeg ruimte op de standaard aan de linkerkant???
oops, my badquote:Op woensdag 21 september 2011 13:19 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Conky is geen laucherbar.
weheehe, ja inderdaad. Ik zit het ook met enige verbazing te lezenquote:Op woensdag 21 september 2011 18:32 schreef VladimirPoetin het volgende:
@Joooo-pi
Ubuntu linux
Je bent wel heel erg van mening veranderd zo te zien.
Klacht uit 2009...quote:Op woensdag 21 september 2011 19:12 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
weheehe, ja inderdaad. Ik zit het ook met enige verbazing te lezen![]()
Ik ben dus toch blijven plakken, ondanks de slechte eerste ervaring ermee
Kan je de files niet beter op een EXT4 schrijf zetten? NTFS werkt niet goed omdat MS niet mee helpt.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef KNAK het volgende:
[..]
Klacht uit 2009...
Neem aan dat er in de loop der tijd voldoende ten goede is veranderd (?)
...Af ent toe vind ik Ubuntu toch wel wat minder werken. Misschien dat dit komt doordat ik erg vaak files gebruik die op een andere (NTFS) partitie staan?
Wilde zonet met VLC een film kijken die dus op een andere partitie stond, was deze volledig out of sync. Terug windows in om deze uiteindelijk daar te kijken....
Bedoel je Ubuntu?quote:Op woensdag 21 september 2011 20:34 schreef Merkie het volgende:
Het is gewoon bagger. Zelden zo'n ongebruiksvriendelijk OS gezien.
VLC suckt sowieso bigtime. Maar dat is op windows niet anders.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef KNAK het volgende:
[..]
Klacht uit 2009...
Neem aan dat er in de loop der tijd voldoende ten goede is veranderd (?)
...Af ent toe vind ik Ubuntu toch wel wat minder werken. Misschien dat dit komt doordat ik erg vaak files gebruik die op een andere (NTFS) partitie staan?
Wilde zonet met VLC een film kijken die dus op een andere partitie stond, was deze volledig out of sync. Terug windows in om deze uiteindelijk daar te kijken....
Och, ik heb zo'n beetje alle versies vanaf 6.06 geprobeerd plus een paar uitstapjes naar OpenSuse enzo, maar tot 8.10 was ik ook de grootste anti-linux fanboy.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:12 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
weheehe, ja inderdaad. Ik zit het ook met enige verbazing te lezen![]()
Ik ben dus toch blijven plakken, ondanks de slechte eerste ervaring ermee
Wat is er mis met VLC, en wat is dan een goede media player voor Linux met mkv + subtitles suport?quote:Op woensdag 21 september 2011 20:56 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
VLC suckt sowieso bigtime. Maar dat is op windows niet anders.
[..]
Och, ik heb zo'n beetje alle versies vanaf 6.06 geprobeerd plus een paar uitstapjes naar OpenSuse enzo, maar tot 8.10 was ik ook de grootste anti-linux fanboy.
Ja. Ik heb het sinds 2006 denk ik zeker 10x geprobeerd. Elke keer werd ik gillend gek.quote:
Dat heeft niks met Ubuntu te maken... Het heeft of met jouw mentaliteit te maken of met de kwaliteit van je computer (je mag zelf kiezenquote:Op woensdag 21 september 2011 21:23 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja. Ik heb het sinds 2006 denk ik zeker 10x geprobeerd. Elke keer werd ik gillend gek.
Windows werkt out of the box perfect. OS X werkt out of the box perfect. Ubuntu niet. Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.quote:Op woensdag 21 september 2011 21:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat heeft niks met Ubuntu te maken... Het heeft of met jouw mentaliteit te maken of met de kwaliteit van je computer (je mag zelf kiezen).
osx nietquote:Op woensdag 21 september 2011 21:45 schreef Merkie het volgende:
[..]
Windows werkt out of the box perfect. OS X werkt out of the box perfect. Ubuntu niet.
'meer'... hangt er vanaf op welk vlak. Op audiovisueel gebied soms misschien niet top, o.a. door niet meewerkende videokaartfabrikanten. Op andere vaak beter (server, pakketmanagement, stabiliteit, veiligheid).quote:Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.
Ubuntu werkt prima als je alleen maar wilt internetten en e-mailen. Ubuntu werkt rampzalig als je net iets meer wilt dan dat
hele dag met terminal werken is echt niet nodig, hoor.quote:(video's bekijken zonder tearing? Is me ook nog nooit gelukt). Ubuntu zal vast fijn werken als je graag de hele dag in de console / terminal zit, maar ik word er gewoon niet blij van.
Gelukkig hoef je het niet verplicht te gebruikenquote:Misschien ligt het aan mijn nVidia-videokaart, maar AMD is zo mogelijk nog rampzaliger volgens mij. Ik weet het niet hoor.
Pertinent NIET waar. Afwijkende hardware is vragen om problemenquote:Op woensdag 21 september 2011 21:45 schreef Merkie het volgende:
[..]
Windows werkt out of the box perfect.
Klopt maar je moet hun hardware kopen en bent meer dan de helft duurder uitquote:OS X werkt out of the box perfect.
Geen problemen meequote:Ubuntu niet. Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.
Ubuntu werkt prima als je alleen maar wilt internetten en e-mailen. Ubuntu werkt rampzalig als je net iets meer wilt dan dat (video's bekijken zonder tearing? Is me ook nog nooit gelukt). Ubuntu zal vast fijn werken als je graag de hele dag in de console / terminal zit, maar ik word er gewoon niet blij van.
Misschien ligt het aan mijn nVidia-videokaart, maar AMD is zo mogelijk nog rampzaliger volgens mij. Ik weet het niet hoor.
Oh Ubuntu/Linux kan zeker beter. Maar als het gaat om MySQL, Apache, Bugzilla, Mediawiki, code snippets, GIMP, Inkscape, Libreoffice. Allemaal open source pareltjes.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:05 schreef Merkie het volgende:
Ik zie gewoon de voordelen van Ubuntu niet in als het niet perfect werkt. Ik zie opzich wel de voordelen van een gratis open source OS (gratis is altijd fijn), maar het is gewoon niet on par met de concurrentie.
Oh dus alles dat in Flash is gemaakt werkt zonder extra software?quote:Op woensdag 21 september 2011 22:12 schreef VladimirPoetin het volgende:
Nee hoor bij W8 werkt alle oude software nog. Zo erg is MS zelfs niet.
Het werkt voor heel veel mensen wel perfect. En eigenlijk is windows geen concurrentie van ubuntu. (andersom welquote:Op woensdag 21 september 2011 22:05 schreef Merkie het volgende:
Ik zie gewoon de voordelen van Ubuntu niet in als het niet perfect werkt. Ik zie opzich wel de voordelen van een gratis open source OS (gratis is altijd fijn), maar het is gewoon niet on par met de concurrentie.
quote:Op woensdag 21 september 2011 22:12 schreef VladimirPoetin het volgende:
Nee hoor bij W8 werkt alle oude software nog. Zo erg is MS zelfs niet.
Zeg maar dag tegen je video capturing kaart van 1000 euro.quote:Windows 8 vereist voor BIOS-opvolger UEFI certificaten voor software die meedoet in het bootproces. Dit snijdt Linux de pas af, maar ook hardwaredrivers van bijvoorbeeld videokaarten.
Microsoft pusht voor Windows 8 UEFI (unified extensible firmware interface), de opvolger van het aloude BIOS. Daarbij biedt UEFI beveiliging aan voor het bootproces door software alleen toe te staan als die is ondertekend met een digitaal certificaat. Zo'n certificaat, of sleutel, wordt dan uitgegeven door Microsoft zelf of door een pc-fabrikant voor de eigen systemen.
Ook componenten
Deze certificaatverplichting geldt voor het besturingssysteem zelf, wat Linux mogelijk de pas afsnijdt. Daarnaast geldt dit voor programmatuur die bij het opstarten meelift.Gewone applicaties vallen hier dus niet onder, maar drivers voor hardwarecomponenten weer wel. Het uitwisselen van onderdelen kan dus niet zonder meer; de fabrikant van de hardware moet zijn sleutel opgenomen zien te krijgen in de UEFI-firmware.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |