abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 september 2011 @ 16:20:08 #271
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102263316
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:16 schreef KNAK het volgende:
Vooralsnog dus geen VirtualBox voor mij.

Wel merkwaardig. Mensen met een dure Win licence, die dus een volledige windows versie kunnen installeren/gebruiken en dan toch VB in Ubuntu gebruiken.

"2 dingen die je kunt controleren `powertop` en nagaan of laptop tools enabled zijn"

Powertop, is dat niet een app? laptop tools moet dus aan staan.
Helaas niet zo makkelijk als met windows, het verbruik op diverse manieren op minimaaaal te zetten.
`powertop` is een app. ja. Geeft onder meer het aantal `wake-up-calls` aan en geeft hints waarmee je die kunt verlagen. Minder wake-up-calls is sneller spindown en dus minder energy nodig.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  donderdag 22 september 2011 @ 19:08:48 #272
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102269402
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:00 schreef wdn het volgende:
Games vind ik een gemiste kans onder Linux. Helaas. Dat had zo veel gebruikers kunnen trekken naar Linux.
Het leuke aan spellen is.... dat het in de meeste gevallen om 95% pure grafische data is die in principe onafhankelijk van het platform aangesproken zou kunnen worden, en 5% daadwerkelijke programmacode die als ware een "shell" vormt om al die grafische (en geluid) data.

Voor het maken van een Linux versie van een bepaald spel (en evenzo: een MacOS versie) hoef je dus niet alles om te gooien. Sterker nog, je kunt op dezelfde DVD in principe de versies voor Windows, MacOS, en Linux stoppen, als je van te voren de boel goed op zet.

De kracht van Linux is.... is haar diversiteit. En dat is tevens haar zwaktepunt. Installeren onder MacOS is het meest simpel: Je sleept een icoontje naar je programma map, het hele spel wordt gekopieerd, en je bent klaar. Installeren onder Windows is ook redelijk eenvoudig, en bestaat in 99% van de gevallen uit het starten van een setup executable, en next, next, next, next, ---> finish klikken, met hier en daar wat opties die je kunt wijzigen. De enige echte dependency voor spellen is DirectX, en die zit meegeleverd.

En daar zit em meteen het eerste probleem voor Linux: DirectX comptabiliteit. Dit is onderdeel van die "shell" om al die grafische data te kunnen aanspreken. Maar hier KAN wat aan gedaan worden. Voor de Mac is er bijvoorbeeld MacDX, een commercieel bedrijf dat de licentie voor DirecX van Microsoft heeft gekocht, en het aan spelfabrikanten aanbied om spelen te "converteren" naar MacOS. (converteren is niet het juiste woord, maar het laat spelfabrikanten het toe haar broncode te compileren voor MacOS X, en met MacDX erbij kan dus dezelfde broncode worden gebruikt).

Bovenstaande KAN in theorie ook voor Linux, maar dan kom je meteen bij de volgende problemen:

1) Het is een commercieel bedrijf. Dat betekend dus betalen. Nu liggen deze kosten uiteraard voor het overgrote deel bij de spelfabrikant, dus eigenlijk geen nadeel voor de klant die een spelletje wil.

Maar nu:

2) Linux is VEEL te divers. Een fictioneel bedrijf dat "LinuxDX" zou heten, hoeft niet zoals "MacDX" ondersteuning te bieden voor 1 OS met wellicht een paar versie nummers (10.4, 10.5, 10.6, etc), maar voor letterlijk tientallen "basis" versies van Linux. Er zijn honderden distro's, maar in de globale Linux wereld heb je "hoofd" distro's waarop de andere distro's gebaseerd zijn: Debian, SUSE, RedHat, Mandriva, Gentoo, Arch, PCLinuxOS, Slackware, en ik vergeet er vast een hoop. En eigenlijk is bijv. Mint weer gebaseerd op Ubuntu, en Ubuntu weer gebaseerd op Debian, etc.... Een bedrijf dat een compatibel API wil maken dat tussen de spel software en de grafische kaart zit, loopt tegen de lamp bij de middenstap: het OS. Alles zit anders in elkaar in OpenSUSE, Fedora, en Ubuntu, om even 3 zeer populaire distros te noemen. En als je dan kijkt naar het percentage Linux gebruikers, wat nog steeds onder de anderhalve procent ligt, en verder uitgesplitst er echt hooguit een kwart procent de meest populaire distro van Ubuntu draait en een kwart op Mint, (gebaseerd even op losse vingerwerk van distrowatch.com) dan is het nogal lastig voor een bedrijf om ten eerste zo'n product op de markt te brengen, er ten tweede geld mee te verdienen, en als laatste het up to date te houden voor de gebruikers.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor NTFS. Je kunt als commercieel bedrijf de rechten kopen voor NTFS ontwikkeling, en bedrijven die bijv. commerciële partitie, backup, disk-imaging, data-recovery, etc software verkopen stappen gewoon naar Microsoft, betalen aan M$ een bepaald bedrag voor de broncode, en kunnen vervolgens een software product bouwen dat bepaalde garanties met betrekking tot betrouwbaarheid kan bieden aan hun klanten. NTFS-3G, de open source linux variant van NTFS, heeft een ontwikkeltraject van vele, lange jaren achter de rug omdat elk stapje met behulp van reverse-engineering moest worden geprogrammeerd, en de programmeurs onder het motto GNU/open source nou niet het geld hadden om de licentie van Microsoft te kopen. Het gevolg is een redelijk goed werkend product dat 99% compatibel is met NTFS, maar in sommige gevallen toch de data op NTFS partities kan aantasten. En in de praktijk klopt dit ook: schijven welke zowel door Windows NTFS als Linux NTFS-3G worden aangesproken in een multiboot omgeving lopen een veel hoger risico op corruptie. (En uiteraard krijg Microsoft standaard de schuld, terwijl dat toch echt oneerlijk is).

Linux KAN wat worden, maar naar mijn mening moet er wat gebeuren:

Ten eerste: De Linux distro's moeten samen komen en 1 universele installatiemethode ontwerpen die op ALLE distro's werkt. Dit maakt het voor software fabrikanten (en spel fabrikanten) een heel stuk makkelijker om software te ontwikkelen voor Linux, en er ook nog winst op te maken.

Ten tweede: Linux moet "commercieel" gaan. Ze hoeven geen OS-en te verkopen, maar ze zouden een "add-on pakket" kunnen gaan verkopen voor zeg $10 of zoiets, waarin commercieel, closed-source software zit met beschermde code die gekocht/gelicenseerd is van Microsoft en bijv. Adobe en Apple, voor 100% compatibiliteit met DirectX, NTFS, maar ook zaken als Flash, PDF, iPhone/iPad, etc.... En dat kan zo ver gaan als een PIM client die geheel compatible is met een Microsoft Exchange Server.

De open-source wereld is in principe fantastisch voor de portemonee, maar het is vaak te rommelig. Projecten zijn nooit af, liggen vaak achter op de dagelijkse ontwikkelingen, en rekenen te zwaar op developers die ook wel eens een paar maandjes echt druk bezig kunnen zijn met hun eigen leven, vakanties, opeens gaan trouwen en stoppen met programmeren, (ooit al eens gezien), en dat soort zaken. Als er een standaardisatie zou plaatsvinden voor enkele kritieke punten, dan kan Linux echt competitie worden voor de gemiddelde gebruiker.

Wat de gemiddelde gebruiker wil is spelletjes spelen, in de 5-euro dealbak een tuin-ontwerp programma graaien dat thuis "out of the box" werkt, iTunes installeren en hun iPhone syncen, een blu-ray in de nieuwe laptop stoppen zonder dat je eerst een hoop command-line werk moet doen om de boel aan de gang te krijgen (valt onder dezelfde "geld voor licenties" zaken als hierboven al genoemd), een afstandsbediening inpluggen en met de drivers heel simpel met een pulldown menuutje de verschillende niet-standaard toetsen linken aan functionaliteit in windows, ipc ergens in /etc/nogwattes een bestandje te moeten bewerken, etc. etc.....

Linux heeft nog een LANGE weg te gaan. Dit allemaal gezegd: Linux blijft een fantastisch OS, met duizenden mogelijkheden, en kan voor 95% Windows vervangen. Het is alleen zo jammer dat de laatste 5% toch erg belangrijk zijn voor de toekomst van Linux.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 22 september 2011 @ 19:12:27 #273
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102269572
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:16 schreef KNAK het volgende:
Vooralsnog dus geen VirtualBox voor mij.

Wel merkwaardig. Mensen met een dure Win licence, die dus een volledige windows versie kunnen installeren/gebruiken en dan toch VB in Ubuntu gebruiken.
Men vind Linux/Ubuntu wellicht prettiger werken in de dagelijkse sleur.... en omdat ze toch een OEM licentie bij de computer "kregen", hebben ze er eentje liggen die ze eventueel kunnen starten voor software die toch echt niet onder Linux wil draaien.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_102269852
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:12 schreef maartena het volgende:

[..]

Men vind Linux/Ubuntu wellicht prettiger werken in de dagelijkse sleur.... en omdat ze toch een OEM licentie bij de computer "kregen", hebben ze er eentje liggen die ze eventueel kunnen starten voor software die toch echt niet onder Linux wil draaien.
Er is bijna geen computer zonder voorgeïnstalleerd Windows te krijgen en als je er al 1 vindt is die niet goedkoper en zit er stiekem toch een kleine bijdrage voor M$ in, omdat ervan wordt uitgegaan dat er dan toch wel een illegale Windows op komt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 22 september 2011 @ 19:39:33 #275
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102270792
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:18 schreef ouderejongere het volgende:
Er is bijna geen computer zonder voorgeïnstalleerd Windows te krijgen en als je er al 1 vindt is die niet goedkoper en zit er stiekem toch een kleine bijdrage voor M$ in, omdat ervan wordt uitgegaan dat er dan toch wel een illegale Windows op komt.
Gelukkig bouw ik al 20+ jaar mijn eigen computers. Ja, dat werkt niet zo handig voor laptops, maar daar kun je (van Dell iig zeker) een deel van je geld terug krijgen als je kunt bewijzen dat je de Windows installatie niet gebruikt. (en dat kan met foto's nemen tijdens install, etc).

Verder is die bijdrage minimaal. Voor Windows 7 Home Premium betalen fabrikanten als Dell en HP iets van $20 per laptop/computer, wat door een massa-deal een fractie is van de OEM kosten die je als individu moet betalen. (Home Premium OEM online kopen kost iets van $80).

Als Linux gebruiker zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken eigenlijk, tenzij je echt op je strepen staat en PERSE geen geld aan Microsoft wil geven. (Maar dan: Iemand die tegen de Amerikaanse politiek is, realiseert zich ook niet dat van elk pak Douwe Egberts dat je koopt een fractie in de staatskas van de VS komt, omdat het merk eigendom is van Sara Lee, die in de VS belasting moet afdragen).

Verder: laptops zonder Windows hebben geen stikker, en ook geen bijdrage. Ze zullen wellicht niet die $20 goedkoper zijn, maar die $20 verdwijnt dan gewoon in de zakken van Dell, HP, of de andere verkopers. (En wellicht kost het ze ook wat meer werk om 99.000 Windows laptops te maken, en 1000 laptops zonder OS, ipv 100.000 laptops met Windows).
-
pi_102271973
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:39 schreef maartena het volgende:

[..]

Gelukkig bouw ik al 20+ jaar mijn eigen computers. Ja, dat werkt niet zo handig voor laptops, maar daar kun je (van Dell iig zeker) een deel van je geld terug krijgen als je kunt bewijzen dat je de Windows installatie niet gebruikt. (en dat kan met foto's nemen tijdens install, etc).

Verder is die bijdrage minimaal. Voor Windows 7 Home Premium betalen fabrikanten als Dell en HP iets van $20 per laptop/computer, wat door een massa-deal een fractie is van de OEM kosten die je als individu moet betalen. (Home Premium OEM online kopen kost iets van $80).

Als Linux gebruiker zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken eigenlijk, tenzij je echt op je strepen staat en PERSE geen geld aan Microsoft wil geven. (Maar dan: Iemand die tegen de Amerikaanse politiek is, realiseert zich ook niet dat van elk pak Douwe Egberts dat je koopt een fractie in de staatskas van de VS komt, omdat het merk eigendom is van Sara Lee, die in de VS belasting moet afdragen).

Verder: laptops zonder Windows hebben geen stikker, en ook geen bijdrage. Ze zullen wellicht niet die $20 goedkoper zijn, maar die $20 verdwijnt dan gewoon in de zakken van Dell, HP, of de andere verkopers. (En wellicht kost het ze ook wat meer werk om 99.000 Windows laptops te maken, en 1000 laptops zonder OS, ipv 100.000 laptops met Windows).
Vroeger dan '92 al?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  donderdag 22 september 2011 @ 20:22:37 #277
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102272815
quote:

[..]

Zo krijgt Microsoft 5 euro voor elke Android telefoon die verkocht wordt stond laats op webwereld en/of slashdot.
  donderdag 22 september 2011 @ 20:44:46 #278
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102273940
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:08 schreef maartena het volgende:

[..]
lang verhaal
Een interessant betoog, maar linux mag ook gewoon klein blijven op desktopgebied, wat mij betreft. Hoewel ik in mijn familie al een aantal over heb gezet :7 Het is best werkbaar voor een leek. Alleen een goeie installatie + introductie is belangrijk.

En dat de gemiddelde gebruiker wil gamen, vind ik wel wat overdreven. Dat is vooral de jeugd, neem ik aan. Er zijn genoeg gebruikers die niet gamen.
heitieh
  donderdag 22 september 2011 @ 21:03:26 #279
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_102275022
quote:
Linux heeft nog een LANGE weg te gaan. Dit allemaal gezegd: Linux blijft een fantastisch OS, met duizenden mogelijkheden, en kan voor 95% Windows vervangen. Het is alleen zo jammer dat de laatste 5% toch erg belangrijk zijn voor de toekomst van Linux.
Linux is echt wel een blijvertje hoor. Linux wordt voor veel meer gebruikt dan slechts desktops. Kijk maar naar webservers, smartphones, tablets, setup boxen enz enz. Dat is juist het voordeel van open source, iedere fabrikant kan de linux kernel gebruiken voor haar eigen toepassingen.
En vergeet ook niet dat veel gebruikers hun desktop zullen vervangen voor een tablet of iets dergelijks.
Een mooi artikel valt hier te lezen:
20-jaar-linux-kansen-en-uitdagingen
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_102277176
quote:

[..]

Of nog erger: OEM's krijgen knaken van MS als ze beloven géén computers zónder windows te verkopen.
pi_102277359
Ohja en ik denk niet dat "linux" ooit echt groot zal worden op de desktop. Maar dat hoeft ook niet. Apple is ook niet groot, maar heeft meer dan genoeg bestaansrecht.
  donderdag 22 september 2011 @ 22:08:06 #282
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_102278880
Apple niet groot?

Dude.
pi_102279081
In de zin van: Market share op de desktop.

Ok, in NL dan.

Da's maar een paar procent. Maakt geen zak uit, een paar procent van gigaveel is nog steeds superveel.
  donderdag 22 september 2011 @ 23:14:56 #284
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102282829
quote:
17s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:05 schreef DutchErrorist het volgende:
Vroeger dan '92 al?
Sinds zo ong. 1990 inderdaad.

In 1991-1992 zelfs als 17-jarige nog in een computer winkel gewerkt waar ik o.a. 386's en 486's in elkaar knutselde.

[ Bericht 6% gewijzigd door maartena op 22-09-2011 23:21:18 ]
-
  donderdag 22 september 2011 @ 23:23:21 #285
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102283304
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Ohja en ik denk niet dat "linux" ooit echt groot zal worden op de desktop. Maar dat hoeft ook niet. Apple is ook niet groot, maar heeft meer dan genoeg bestaansrecht.
Hier in de VS heeft Apple toch een afzetmarkt van pak-em-beet 8%, en dat is toch redelijk aanzienlijk te noemen.

Linux blijft zo rond de 1% hangen, maar dat hangt al sinds 1995 of zo rond de 1%.
-
pi_102286760
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 23:23 schreef maartena het volgende:

[..]

Hier in de VS heeft Apple toch een afzetmarkt van pak-em-beet 8%, en dat is toch redelijk aanzienlijk te noemen.

Linux blijft zo rond de 1% hangen, maar dat hangt al sinds 1995 of zo rond de 1%.
Ik zie linux ook nog wel eens naar de 5% gaan.
en 1% is ook al best veel.
Mensen vergeten hoe gigantisch idioot veel computers er bestaan als ze naar ditsoort getallen kijken.
  vrijdag 23 september 2011 @ 07:40:20 #287
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102288305
11.10 Beta 2 is uit.

Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/

Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
  vrijdag 23 september 2011 @ 08:20:48 #288
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102288668
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:
11.10 Beta 2 is uit.

Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/

Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
Leuk filmpje, maar ik heb nog geen lightdm gezien. Zit die er sinds gisteren in, ofzo? Of alleen bij nieuwe install?
heitieh
  vrijdag 23 september 2011 @ 08:48:20 #289
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102289065
....iemand met beta 2, waard om te van 11.04 al over te stappen of beter nog even wachten? :') hebbe hebbe hebbe!
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 09:10:56 #290
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102289554
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:20 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Leuk filmpje, maar ik heb nog geen lightdm gezien. Zit die er sinds gisteren in, ofzo? Of alleen bij nieuwe install?
Zit in 11.10 sinds beta 1 meen ik(?)

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
....iemand met beta 2, waard om te van 11.04 al over te stappen of beter nog even wachten? :') hebbe hebbe hebbe!
Wachten!!!! Beta 2 kan (zoals alle beta's) buggy zijn.

Ik ga dit weekend beta 2 in virtualbox installeren trouwens om het eens te proberen ;)
  vrijdag 23 september 2011 @ 12:15:59 #291
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102294374
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:10 schreef wdn het volgende:

[..]

Zit in 11.10 sinds beta 1 meen ik(?)

[..]

Die draai ik sinds vorige week...
heitieh
pi_102294733
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:

Thunderbird 7
LOL, thunderbird zit nu op versie 3.1.13 ... Wat een farce.
  vrijdag 23 september 2011 @ 13:27:20 #293
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102296499
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
Wachten, zoals wdn zegt.

Ik zie in de beta vrij veel programmacrashes! Het ziet er leuk uit, maar het is nog niet stabiel.
heitieh
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:03:28 #294
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102297509
Dan maar even wachten. Nog genoeg te leren van 11.04 dus ach :)

Wanneer je dus applicaties gedownload/gebruikt hebt en je vindt deze niets, kan je ze via een aantal wegen eraf gooien. Voorzover ik weet kan dan via USC en middels een terminal command (purge o.i.d.). Ik vind echter een hele zooi aan achtergebleven files van elk programma wat ge-uninstalled is op de schijf, wat dus niet verwijderd wordt. Waarom is dit? Moet je dit handmatig verwijderen? Via Janitor lukt dat niet, da's alleen voor packages zover ik kan zien.

Andere vraag.. in USC, de main window heb je dus linksboven "Get Software". In die dropbox een rijtje beginnende bij 'provided by Ubuntu' , daaronder ' Canonical partners' etc. Waarom vind ik verder in dat rijtje geinstalleerde programma's? Heb Thunderbird erin staan, Opera, Chrome, etc. Wat is hier het doel van?
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 15:52:42 #295
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102300921
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 14:03 schreef KNAK het volgende:
Dan maar even wachten. Nog genoeg te leren van 11.04 dus ach :)

Wanneer je dus applicaties gedownload/gebruikt hebt en je vindt deze niets, kan je ze via een aantal wegen eraf gooien. Voorzover ik weet kan dan via USC en middels een terminal command (purge o.i.d.). Ik vind echter een hele zooi aan achtergebleven files van elk programma wat ge-uninstalled is op de schijf, wat dus niet verwijderd wordt. Waarom is dit? Moet je dit handmatig verwijderen? Via Janitor lukt dat niet, da's alleen voor packages zover ik kan zien.

Ik heb me er nooit in verdiept, maar wat ik wel es gebruik is "remove completely" in synaptic packagemanager (GUI, standaard)

quote:
Andere vraag.. in USC, de main window heb je dus linksboven "Get Software". In die dropbox een rijtje beginnende bij 'provided by Ubuntu' , daaronder ' Canonical partners' etc. Waarom vind ik verder in dat rijtje geinstalleerde programma's? Heb Thunderbird erin staan, Opera, Chrome, etc. Wat is hier het doel van?
Dat zijn de repositories die gebruikt worden.
heitieh
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:55:12 #296
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102302980
Hmm.. voor sommige progs heb je dus die repos in die lijst, maar de rest niet. Vraag me af waarom deze wel en de andere niet. Afijn, het is niet al te belangrijk ;-) iig dank voor je antwoord!

Ik heb wederom een nieuwe vraag. Ben beetje aan het rotzooien met de terminal en wat dingen aan het uitproberen. Nu loop ik dus vast op het installeren van .tar.gz bestanden. En dit lukt voor geen meter :')

Eerst getracht het volledig zelf te proberen, maar dat faalde hard. Nu via een website , en ook hier heb ik problemen mee;

mkdir /usr/local/src/ ....hier wilde ik die tar file in knallen om deze vervolgens hier ook te extracten. Dit lukt niet omdat ik geen permission heb (??)

Uiteindelijk die .tar file op desktop en hier ging het extracten dus wel.

Zie hieronder terminal, verder dan dit kom ik niet (Anki, flashcard programma goed voor mijn Thaise studie :P )

1
2
3
4
5
6
me@vaio:~/Desktop/anki-1.2.9$ ls
anki          anki-wait.bat  designer      libanki             setup.py
anki.bat      ChangeLog      icons         mac                 tools
anki.desktop  ChangeLog.old  icons.qrc     README
ankiqt        COPYING        icons_rc.py   README.development
ankiqtmac.py  CREDITS        icons_rc.pyc  README.translating

Hoe verder? Datgene wat ik lees (./configure, Install, etc) werkt allemaal niet
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:56:59 #297
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102303043
1
2
3
me@vaio:~/Desktop/anki-1.2.9$ su
Password: 
su: Authentication failure

:? :? Mijn inlog paswoord werkt hier niet? Volgens systeem settings / user settings ben ik admin, maar als ik mijn password wil veranderen moet ik minimaal 5 characters invoeren, terwijl mijn inlogpassword uit 2 characters bestaat :') ingewikkelde zooi zeg!
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:58:42 #298
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_102303102
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:56 schreef KNAK het volgende:

[ code verwijderd ]

:? :? Mijn inlog paswoord werkt hier niet? Volgens systeem settings / user settings ben ik admin, maar als ik mijn password wil veranderen moet ik minimaal 5 characters invoeren, terwijl mijn inlogpassword uit 2 characters bestaat :') ingewikkelde zooi zeg!
standaard is su niet geactiveerd.
doe:
1sudo passwd root
nieuw wachtwoord invoeren, en je bent klaar om su te gaan gebruiken!
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:00:10 #299
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_102303161
ik kreeg net een nieuw berichtje van mijn ubuntu RSS feed:
quote:
The Ubuntu team is pleased to announce Ubuntu 11.10 Beta 2.

Codenamed “Oneiric Ocelot”, 11.10 continues Ubuntu’s proud tradition of integrating the latest and greatest open source technologies into a high-quality, easy-to-use Linux distribution. The team has been hard at work through this cycle fixing bugs and introducing a couple of new features as we polish up for the release.
Ubuntu Changes since Beta 1

Some of the new features now available are:

A new set of community supported ARM architecture images will be available between now and the release. The armel+ac100 for the Toshiba ac100 netbook is available for download now, and armel+mx5 targeted at the Freescale i.MX53 Quick Start development board will be available in one of the upcoming dailies.

GNOME got updated to current unstable version (3.1.92) on its way to GNOME 3.2

OneConf has now been integrated into the Ubuntu Software Center to help keep your installed applications in sync between computers.

And we continue to improve the underlying infrastructure:

Ubuntu 11.10 Beta 2 improves support for installing 32-bit library and application packages on 64-bit systems

Ubuntu 11.10 Beta 2 has a new kernel based on v3.0.4.
Ubuntu Server

Beta 2 includes Orchestra which is a collection of the best free software services for provisioning, deploying, hosting, managing, and orchestrating enterprise data center infrastructure services, by, with, and for the Ubuntu Server.

Juju (formerly codenamed Ensemble) is now available as a part of Ubuntu Server to handle service deployment and orchestration for both cloud and bare metal. Juju has many Charms available, including OpenStack deployment.

Xen hypervisor has been re-introduced to Ubuntu Server.
Kubuntu

Kubuntu 11.10 Beta 2 has the latest KDE software including KDE 4.7.1 Plasma Workspaces and Applications.

Along with KDE 4.7.1, the new KDE Personal Information Management (KDEPIM) suite 4.7 is included, which includes the new Kmail 2.

The Muon Suite 1.2 which includes Muon Software Center and Muon Package manager is now available.

Please see https://wiki.kubuntu.org/OneiricOcelot/Beta2/Kubuntu for details.
Edubuntu

Edubuntu’s Oneiric Ocelot Beta 2 has updates to gobby-0.5 and gbrainy version 2.

For more details on what has changed in Edubuntu 11.10, please refer to http://www.edubuntu.org.
Mythbuntu

Mythbuntu Oneiric Ocelot Beta 2 has adapted Chromium to replace Firefox by default. It now ships with Ubuntu Software Center.

Please see http://www.ubuntu.com/testing/ for further details.
About Ubuntu

Ubuntu is a full-featured Linux distribution for desktops, laptops, and servers, with a fast and easy installation and regular releases. A tightly-integrated selection of excellent applications is included, and an incredible variety of add-on software is just a few clicks away.

Professional technical support is available from Canonical Limited and hundreds of other companies around the world. For more information about support, visit http://www.ubuntu.com/support

If you would like to help shape Ubuntu, take a look at the list of ways you can participate at: http://www.ubuntu.com/community/participate.

Your comments, bug reports, patches and suggestions really help us to improve this and future releases of Ubuntu. Instructions can be found at: https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs.
To Get Ubuntu 11.10 Beta 2

To upgrade to Ubuntu 11.10 Beta 2 from Ubuntu 11.04, follow these instructions:

https://help.ubuntu.com/community/OneiricUpgrades

Or, download Ubuntu 11.10 Beta 2 images from a location near you:

http://www.ubuntu.com/testing/download (Ubuntu and Ubuntu Server)

In addition, they can be found at the following links:

http://releases.ubuntu.com/oneiric/ (Ubuntu, Ubuntu Server)
http://cloud-images.ubuntu.com/releases/oneiric/beta-2/ (Ubuntu Cloud Images)
http://cdimage.ubuntu.com/releases/oneiric/beta-2/ (Ubuntu DVD, Alternates, pre-installed ARM Images)
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/11.10/ (Ubuntu Netboot)
http://releases.ubuntu.com/kubuntu/oneiric/ (Kubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Kubuntu DVD)
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Xubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/edubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Edubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/releases/oneiric/beta-2/ (Ubuntu Studio)
http://cdimage.ubuntu.com/mythbuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Mythbuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Lubuntu)

The final version of Ubuntu 11.10 is expected to be released on October 13 2011.
More Information

You can find out more about Ubuntu and about this beta release on our website, IRC channel and wiki.

To sign up for future Ubuntu announcements, please subscribe to Ubuntu’s very low volume announcement list at:

http://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-announce

Originally sent to the ubuntu-devel-announce mailing list by Kate Stewart on Thu Sep 22 22:50:21 UTC 2011
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:02:08 #300
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_102303241
Bijna dicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')